svenne
Forumsvar skapade
-
Snyggt jobbat Alex!
Annars finns det ju en anledning till att buntband kallas kattstrypare. Se till att dra åt ordentligt bara. -
Om det inte är givaren har pumpen tröttnat. Kolla att du har oljetryck.
-
Sjöbris inne i Tokholm är inget att räkna med, alldeles för mycket vatten som kyler. Antingen norr eller söder om, inget på mitten.
-
Calle_B;463228 wrote:Goooooooooooooooooooooooooooooooooooooooogle!
Jag kommer ihåg spotnamnen från olika artiklar som man läst, sen är det bara att leta… Shipsterns Bluff bilderna som var i Boards el. Windsurf letar jag fortfarande efter, det är nog de sjukaste jag skådat. Den läppen på den vågen…. voine voine.
För er som vill hjälpa till: Jason Polakow drar till Tasmania, surfar och windsurfar skiten hur vågorna, blir lite spolad och till den här artikeln, alltså i Boards eller Windsurf för 2-3, kanske fyra år sedan är det heeeeelt sjuka bilder, bland annat några i svartvitt på Jason när han droppar in på ett monster… Någon som känner igen det jag skriver om?Fridens…
Japp! Den artikeln kommar jag allt ihåg. 🙂
-
Det finns ett spot som är magiskt vacker vid en ö utanför Madagaskar, det värsta är att jag aldrig kommer ihåg vad stället heter! Det läckra med den vågen är att den är nästan en halvcirkel och antingen börjar bryta på mitten eller i vänsterkant beroende på väderläget. När den bryter i ena kanten kan surfaren se hela vågen bakom sig!
Den är dessutom stor, inte lika vertikal som Tea och inte lika hög. Men vansinnigt vacker.Tea har ändå en extremt vacker våg, så sjukt clean!
-
Så jäkla farliga är faktiskt inte T3. Trots att det svamlas fram och tillbaka med siffror och vikter bland Youtube-kommentarerna så är den ordentligt nerlastad och går fort – rakt in i en solid vägg. Tyvärr är nog Youtube ett av de sämsta ställena på Internet för att hämta källfakta, det finns mycket kul men också mer skit än i Aftonbladet och Expressen tillsammans. Samtidigt.
T3:an var ändå tidigt ute med deformationszoner etc. Skulle vilja se hur… …hmm… …ska vi säga en Volvo 850 ter sig med bagaget fullt med skrot. Dessvärre inte mycket bättre. En 20 år nyare bil är självfallet säkrare, men inte under vilka förutsättningar som helst. Kolla de klipp som kommer upp i ”Related videos” så förstår ni vad jag menar.
Min uppfattning är att det är ett ballt klipp, men inte så mycket att skita på sig för. En gammal MC-polare klöv en nästan ny Toyota (ja, hojen var på väg ut på passagerarsidan) med hoj och alla tre dog på fläcken, det är fan skrämmande.
Kolla på den här och fatta grejen. http://www.youtube.com/watch?v=ju6t-yyoU8s
Kontentan är att det spelar ingen roll att till och med småbilar klarar extrema smällar. Personerna i bilen gör inte det ändå. -
My way: Dra självborrande plåtskruv i karossbalkarna, skruva ur en kort bit, spreja ordentligt med zinkspray och skruva tillbaka. Jag tänkte göra min nya inredning löstagbar med excenterlås istället för fast monterat.
Jag tror att de flesta inredningar som är förmonterade bara är dragna med plåtskruv, inget rostskydd eller liknande. De inredningar jag har skruvat ur har oftast varit rätt brutalt monterade. Inte så bra i rostsynpunkt, men det funkar. -
hellgren;462900 wrote:Det där tror jag inte på… Jag fick in en alpha 125 liters (tror jag det e) slalom och en mistral 117l freestyle + rigg i en volvo s80, och det är sedan.. Måste gå att knöka mer än så..
Och jag tror att Pelle menade att hans största bräda ÄR 100 liter…
Med tanke på vad jag lyckades klämma in i min BMW, så tror jag inte att du har något problem. Och har man sett Getwet’s lilla riskokare till surfmobil så är allt möjligt.
-
Visst kan man göra det, men det är liksom inte intressant att ha en bräda med ett tjockt lager spackel, det ger varken styrka eller extra flytvolym – bara mera vikt på brädan. Det kanske är okej att laga plåtskador så, men inga av mina kunder skulle bli speciellt nöjda om jag spacklade bort skador.
-
40knots;462373 wrote:Jag är av samma åsikt som spray, who cares! Det är ju så supercoolt. Här i Finland har det dykt upp en hydrofoil segelbtå klass som flyger över vågorna.
Hmmm… Det är väl gamla hederliga Moth-klassen som har gjort revival i Finland, eller hur? Som sagt, jävligt balla men svårseglade.
http://www.youtube.com/watch?v=6_Y-PTepR6s
Under rejs är det ganska vanligt med krockar, att de välter och ibland blir överkörda. -
Brädan vobblar inte för att den har för stor fena. Den blir instabil när du inte har tillräcklig kontroll och rätt stance. Skulle du dessutom har stropparna längre ut (mot kanten) så har du snarare problem med för liten fena när du kör med stora segel. Fixa din position innan du börjar byta utrustning.
Antal knytnävar-teorin tycker jag fungerar så där, jag upplever att det oftast blir för långt fram ändå. Men det är bättre än ingenting. -
-
Jag har dessutom en känsla av att hängselelinorna ska bak en hel del…
-
Här har du ett stort fel som förhoppningsvis rättar till sig med rätt stance:

Du har stängt underliket mot brädan av fel anledning. Om du gör som alla redan har sagt, höjer bommen och kör med längre hängselelinor, kommer riggen att vara MYCKET mer upprätt! I den här bilden är riggen snarare i position för en vattenstart än att leverera kraft framåt. Upp med riggen, ut med röven och håll överkroppen mer upprätt.
Jämför din egen position och rigg med bilden som Gurra postade. Och precis som Gurra säger, räta på armarna. Din kropp ska vara en motvikt mot seglet, och har du raka armar har du både bättre hävarm och mer utrymme på brädan.