svenne
Forumsvar skapade
-
stoorfaen;437963 wrote:Ett alternativ är att gå barfora på riktigt så man jobbar upp lite riktiga fotsulor…det var nog så var tänkt från början…
Å jag håller med Storfaen. 😀
-
Jag tror inte att de funkar så särdeles bra vid surf, det är nog lätt att de lossnar vid tillexempel en vattenstart. Så jag kör hellre vidare med ett par tunna våtdräktskor istället.
-
Finns bland annat på Addnature. De är extremt lätta!
http://www.addnature.com/brand.asp?brand_id=531 -
Jag skulle köra på Chris igen, utan tvekan.
-
Nachoman;437812 wrote:Kanske har jag missat nåt i tråden eller hemsidan, men hur blir man medlem. Klart man vill stödja så gott det går.
Bra jobbet ni som har engagerat er! 🙂
Det kommer, det kommer!
-
blueride;437565 wrote:jag tycker vatten i brädor är ett stort problem.
i stort sett alla vsurfbrädor idag har eps kärma som suger som en svamp och tar galet lång tid och torka ut. det räcker med att vara ute nån timme med en liten skada som når kärnan så har du lätt adderat flera hundra gram vatten.
räkna med en stroppvikt på ca 125-150 gram per stropp med tillhörande skruv.
/marcus
Under 2007 hade jag 20-30 brädor i verkstan som har gått sönder under surf och har tagit in vatten. Det var endast två som behövde ligga ”på vänt” för att bli torra igen. De andra har torkat av sig själva under den tid de har varit oanvända fram till att jag har lagat dem.
–S
-
dr Masse;437688 wrote:Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i ”konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.
Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).
Håller med! Första mötet bokat. 🙂
-
Om inte annat är Lissabon en av Europas skönaste städer. Bara det är ju en orsak värd att överväga!
-
Jag tycker att § 3 var bättre i den första versionen, den som Masse skrev. Nu har den blivit luddigare och har en mer aggresiv framtoning.
Se skillnaderna här -
Jag tror, efter att ha lagat rätt många brädor nu, att vatten i brädan är ett förstorat problem. Om brädan är rejält knäckt tränger det in vatten i sprickorna som är svårt att bli av med, men core-material är ingen tvättsvamp.
De brädor som oftast har behövt torkas innan laging är någon av följande:
1. Så jävla sjukt trasig.
2. En bräda med EPS-kärna (frigolit/styrolit), då det är ett större problem med vatteninträngning eftersom det inte är ett ”slutet” material och vatten drar iväg med kapilläreffekt i skummet. Det måste dock vara en rejäl skada för att det ska ta effekt.Om vi till exempel räknar på vanlig EPS från Isover (byggisolering) så är vattenupptagningsförmågan under 5 volymprocent, och det förutsätter att den ligger nedsänkt i vatten. Diffusionsupptagning är under 1%. Då ska dessutom vattnet kunna sprida sig i hela brädan, vilket nästan inte kan hända. Som mest har jag haft fuktspridning på 35-40 cm från skadan, och då tar det tid att få ut allt vatten.
-
Det märks att det har varit jul och nyår, men nu har det börja hända grejer där ute i stugorna. Förhoppningsvis ska vi kunna komma fram till något mer konkret inom några veckor som i framtiden kan kallas Torös vänner. Vi är än så länge ett litet litet gäng som står i startgropen och jag hoppas att vi kan blir flera när det väl börjar blir något att ta på. Jag hoppas att vi kan involvera flera grupper också (kite och vågsurfare, friluftare etc), det lär behövas, men vi måste nog få något mer ”substansiellt” först.
Det händer dock saker hela tiden och tack vare Södertäljes vindsurfingklubbs inlägg till kommunen som dessutom gick till några andra adresser så verkar det som att media har vaknat till liv. Stor eloge till er alla som har tagit er tid att svara på kommunens skrivelse, även till er som personligen har engagerat er – ingen nämnd ingen glömd!Svenne, i form av representant från http://www.torosvanner.se (nu i färg!).
-
Rasmus_W;437161 wrote:Varför kina? Vi européer är ungefär lika många som kineserna.
Europa, 733 351 898
Kina, 1 321 851 888 (as of mid-2007)
Ojdå, bara hälften…//Fakta-Fanny