svenne
Forumsvar skapade
-
-
Bjornen;395342 wrote:Nu har jag förmodligen bestämt mig för eos 350d eller eos 400d. Tycker ni att det är värt 2000:- extra för en eos 400d för en som skaffar sin första systemkamera ? Jag köper nog en ny pga garatier mm
//Björn
Köp en 400 så blir du nöjd.
-
1. Lär er att ”läsa vattnet” så hinner ni parera innan byarna når seglet. Håll händerna ungefär axelbrett vid balanspunkten (ungefär 1/4 ner på bommen), bredare ger bara sämre kontroll.
2. Det kommer med tiden. Ett tips är att inte hänga på fingrarna utan försök att hålla bommen inne i handen istället.
3. Nej. Kontroll får du med neutralt grepp (läs svar 1).Kryssa hem i lättvind är lite lurigt. Nöt in bräd- och segelkänslan (läs svar 1-3) och titta dit du vill segla. Det kommer.
Svar på din editfråga. Se till att rigga rätt, max på lattorna är inte rätt.
-
Ha det så j*vla tråkigt! En annan missade ju en nästanprognos igår, så nära surf har jag inte varit på flera veckor… 😀
-
Smörj blocket och nedhalet med lite silikon/WD40-spray så kommer det bli mycket lättare att rigga. Korta ner variotopen och dra mycket mer. Mycket mer.
-
Kamaaina;394479 wrote:Jag tror på lång sikt så är det positivt för apelviken och varberg om vi kan organisera oss och föra våran talan mot komunen… bra inslag.
Nej, inte mot kommunen. Jobba med den istället.
Jag surfar inte i Varberg, men tycker definitivt att det är ett bra initiativ att få igång diskussionen med kommuner överlag, som annars tenderar att snöa in på fotboll, golf och annat skrot (ja, enligt mig alltså). Varför? Jo, för att det finns intressenter som lobbar satan för sina sporter.
Jag tror att många förbud och regler kommer till för att det finns en okunskap, och i det här fallet är det ganska uppenbart att det finns ett behov av att kunna samarbeta för att få tillbaka parkeringen. Den har återkommit några gånger under våren fast i trådar med attityden ”Vad tänker ni göra åt det?!” och liknande. Om man nu tycker att den ska leva vidare för surfare så kan det vara läge att organisera sig för att det ska hända något istället för att bara tycka på ett forum.Kamaaina ska ha en guldstjärna för sin insats, och även om jag inte surfar där nere så ställer jag gärna upp om jag kan göra något för att bevara Varberg – oavsett om det handlar om en parkering eller om att bygga artificiella rev. För en vacker dag packar jag surfbussen och rullar ner dit, och då vill jag uppleva samma Varberg som ni västkustare har gjort hittills.
-
Om du betalar parkeringsavgiften, typ en hundring eller nåt, så får du campa på Concas parkering. Du har vattnet precis utanför och kall öl i baren. 🙂
-
Om du köper från Blocket, eller nån butik för den delen, så kontrollera att kameran inte är ”parallellimporterad” från något annat Asienland än Japan. Är den importerad av säljaren själv ska den komma från Europa, USA eller direkt från Japan.
I Asien är det vääldigt vanligt att elektroniktillverkarna säljer två olika linjer av samma produkt, då kvalitet inte är lika viktigt som säljargument i Asien som här.–S
-
Ola_P;394267 wrote:Det är i förstahand optiken, och inte kamerahuset som bildkvaliteten hänger på. Lägg hellre lite extra pengar på glas och ta den billigaste kameran du kan hitta.
350D skulle jag nog tycka är den vettigaste kompromissen, dom går ju rätt billigt begagnat numera. Jag anser att 300D är lite väl gammal å trött, 400D en trevlig uppgradering från 350D. Men hellre mer pengar på optik än 400D.
Ang. Nikons hus så känns de ju framförallt något större och tyngre. Hålla så mycket bättre lär de inte göra. Lite skönare i handen kan man väl säga, men då prioriterar jag Canons låga brusnivåer. (och något vettigare optikalternativ om det är tele du skall ha)
Word! 🙂
-
Spray;394172 wrote:Trodde inte mina ögon: Upptäckte imorse att jag fått FULLT av blåsor på min spretans nya JP bräda, inköpt juni 2007. Hela nosen är täckt av blåsor i lacken (eller plasten eller vad det kan vara)!
Försöker man trycka tillbaka blåsorna lossnar den vita färgen. bubblorna är ganska hårda.Vad fanken kan ha hänt?! Jag misstänker osmos, men fanken vad dåligt på en spretans ny bräda! Det måste ju vara något slags tillverkningsfel, den ska väl tåla vatten utvändigt?!
Jag har alltid vårdat brädan ömt, tex. förvarat den i köket, ståendes mot en vägg. Brädan har inte tagit in vatten och har inte minsta lilla tecken på ens den minsta lilla repan.Jag ringer affären imorgon, jag anser att dom får fixa detta och vägrar dom är det ARN som gäller…
Det kan bara vara osmos om den har varit konstant i vatten eller om den läcker någonstans (kommer in men kan inte komma ut). Och med tanke på att det är en surfingbräda du har köpt och inte en plasteka så…
Skulle snarare gissa på lösningsmedel som inte kommer ut, eller värmeskador.Sen tycker jag rent allmänt att det är fel inställning att hävda att ARN får ta saken innan du ens har pratat med affären, du vet ju inte ens vad felet beror på. Börja med att ta reda på om det över huvudtaget är ett garantifel. ARN är ingen klagomur för folk som är missnöjda med sina varor, möjligtvis surfzone men inte ARN.
-
Ola_P;394101 wrote:Nu har du D:et på fel plats igen svenne.. 😉
Jag hade dock hoppat 300D till surf, den är låååångsam. (Men det är klart att den funkar)Det spelar ingen roll var D:et sitter, Canon är ju enda märket som gäller. 😉
400 är klart bättre än föregångarna, men med tanke på vad de har för kapacitet i jämförelse med vad som fanns för några år sen så är de ändå värda sitt pris som förstakamera eller slit-å-släng-hus.Bjornen, 6500:- får du inga mördarobektiv för men väl en bra kamera med hyfsat objektiv för ”vardagsbruk”. Det är lite för mycket materialhets, skaffa det du får tag på och börja testplåta. 🙂
-
Canon D300/350/400. Räcker hur långt som helst.
-
Diil;394001 wrote:Ingen risk att den glider i cleatet då?
Jag smorde blocken på förlängaren med teflonspray, blev 77 gånger lättare att dra nedhalet.
Nej, råttan klämmer åt ändå. Jag smörjer både linan och blocket (jag kör utan block mot seglet), inga problem.
-
Silicon-spray på det lilla snöret och det håller länge. Jag har dragit av ett enda sen förra våren.