svenne
Forumsvar skapade
-
Läste den här igår. 🙂
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=814258&CatId=392331 -
svenne
Medlem31 januari, 2007 vid 10:00 som svar på: Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127JPS;362543 wrote:Enligt uppgift (och video) ska den där kunna funka på blankis. (Det gör INTE en skida man snickrar ihop själv…) Var lite sugen på den pga detta som alternativ till att köra med medar på is. Lite väl dyr dock.Egentligen, varför inte? Om ”fenan” är gjord som ett skär, en gammal avdankad skridsko eller hemmaslipat stål, borde det gå att köra på is också.
Jag har sett en snubbe som surfade på en kälke för handikappishockey och den har bara skär bak (har diskuterats tidigare konfen), precis som den här surfbrädan.–S
-
svenne
Medlem30 januari, 2007 vid 15:55 som svar på: Sotavento(fuerte) eller Hurghada/Safaga(egypten)? -
Går det att gippa/slå med den eller är det kliv-av-och-vänd som gäller?
-
Som deltagande i deeply.se fototävling godkänner du att deeply.se använder materialet i kommeriellt syfte utan att ekonomisk eller motsvarande ersättning utgår. Dock kommer namn på fotograf finnas i anknyttning till foto. Fotografen äger fortfarande rätt att bruka bilden men dock ej kommersiellt.
Men är ni helt dumma i huvet eller?
Tror ni att ni skulle ha äganderätt på bilderna? Inte ens DN har egenrätt på bilderna som deras fotografer tar – eller på bilder de köper in för den delen. Om jag så var uteliggare och behövde hundra spänn skulle jag inte ge er ett enda foto.–S
-
Rasmus_W;362078 wrote:Det hela låter i mitt tycke mycket konstigt. Kroppen är utrustad med rätt tydliga varningssystem för kyla och börjar man bli nedkyld så brukar det märkas rätt tydligt långt innan det blir livshotande.
Varningssignalerna för nedkylning är dåliga och det är större chans att någon annan upptäcker att du är nedkyld.
-
Det är inte kolfibern i masten som brister vid belastning i låga temperaturer, det är resinet (epoxin, poly/vinylester) som spricker – dessutom inte på grund av dragbelastningen, det är den tryckbelastande sidan som får belastningskador först.
De flesta master idag är gjorda med epoxi och de epoxisorter som används i våra applikationer blir sprödare vid låga temperaturer, men det handlar inte om knäckebrödsvarning. När epoxin ändrar egenskaper vid köldgrader kan fibrerna ”vandra” vid extrembelastningar, dvs de hålls inte ihop längre av epoxin och en sorts delaminering skapas, men det handlar om stötar eller extrem flex. Framför allt så är det resinet som står för upptaget av tryckbelastningar i ett laminat och på ”baksidan” av en böjd mast uppstår skadorna först (på segelsidan alltså). Om det går så långt att masten börjar spricka så går det ganska fort att knäcka den. Men jag tror inte att det är ett större problem, det är som redan sagts andra delar av utrustningen som skadas först, segel och eventuellt brädan tar definitivt mer stryk av kallgrader. Det tillverkas långfärdsskridskor, rodlar, störtloppskrukor, skidor, och framför allt stavar av CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastics) och de håller.Ska kolfiberutrustning brista av vintersurf ska det nog vara väldigt kallt. och då är det nog ingen som surfar ändå. Så surfa på ni.
Häpp!
SvenneEdit: Glömde skriva att det var en reflektion av Canoyas inlägg. Dubbelhäpp!
-
-
Det finns andra modeller som laddar mer och som går att styra med insugstryck etc. Men med just den här modellen handlar det mer om att övervinna motstånd (turbulens och friktion) än att överladda, en psi är inte ens ett hekto övertryck.
Den här snubben laddar mer: http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/ 🙂
-
Jag är lite sugen på en sån här till mitt vinterprojekt: http://www.electricsupercharger.com/eramspecs.shtml
Finns några olika tillverkare, men teorin är densamma.–S
-
En V6 eller större väger ju en del, men ska allt roteras igång när den ska kopplas in lär det suga energi. Jag vet att Jaguar hade nån idé med att låta halva 12:an snurra ”tomt” men det las också ner.
Istället för att hänga på 30 kilo extra i Kian (världens minsta surfbuss?..), varför inte hänga på en fullt kontrollerbar överladdning på nåt kilo eller två? 🙂Jag håller med dig, det är alltför mycket konservatism. Tyvärr tror jag att bilköpare också är konservativa.
–S
-
Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.
-
Fråga Arnout på http://www.pappasrock.com/home.html, de surfar SF hela tiden. Han brukar dessutom dyka upp här på konfen. 🙂
-
Rasmus_W;361039 wrote:Kan tillägga att verkningsgraden för en elbil inte alls är några 98 % om man inte är väldigt snäll mot elbilen. Själva elmotorns verkningsgrad kanske är så hög, men inte batteriernas, det är rätt stor effektförlust när man laddar ett batteri.
Jag tänkte på motorns verkningsgrad, ska hela drivlinan med så är det förstås sämre, men då ligger en fossilare ännu sämre till.