svenne
Forumsvar skapade
-
Rasmus, läste du dagens DN? Citroen C4, 0,41/milen. Lägre förbrukning än Prius och 100 lök billigare.
-
Det är 2007 nu, så säsongen har börjat tidigt. 😉
-
Rasmus_W;352027 wrote:Rent generellt har jag lite svårt att se det vettiga med elbilar.
98% effektuttag mot 40%, kan det vara nåt?..
-
Rasmus_W;360769 wrote:Ett problem är väl att tekniken blir komplex och därmed full av felkällor, …
BMW (återigen…) kläckte idén med att ta bort spjället nån gång -93/-94 för att styra effekten med ventiltider istället eftersom spjället står för enormt mycket förluster. För två år sen kom det ut på marknaden – för att processorkraften som behövdes för att kontrollera ventilvariabeln inte har funnits tidigare.
SAAB, som Rasmus tog upp, byggde en motor med variabel volym. Fodren var justerbara i höjdled genom att toppen och blocket var ledade i förhållande till veven just för att kunna ha dynamiskt effektuttag, högre vinkel ger större volym. Det var framtiden hit och dit, men den idén har helt försvunnit.
Nya Golfen, har 1,4 litersmotor och dubbel laddning, den är ren och effektiv men den inte otroligt otroligt bränslesnålare, det finns ju inte mer energi i soppan…Toyota är numera storägare i Fuji Heavy Ind. som äger Subaru, så inom kort kommer Toyotas hybridteknologi att appliceras på Subarus modeller också. Dessutom kommer de med en ny boxerdiesel.
-
Håller med dig. Diskussionen har varit uppe förut här och det blir ju ett rackarns tjat varje gång.
Jag hittar inte länken nu, men det är ett universitet i USA som byggde om en pickup till 100% etanoldrift, de hade smarta men enkla lösningar för att få det att fungera. Dessutom använde de en ”elektrisk turbo” som kunde kopplas in när det behövdes. En sån skulle jag vilja få tag på.Jag har en polare som har forskat på HCCI-teknik, ottomotorn går att få renare men inte mycket snålare enligt honom – om inte bränslet byts ut.
BMW har tagit fram en X7:a som drar 0,45. Men den är har massor med annan teknik som energiuppsamling vid retardation som används vid acceleration, inga remdrifter, batterier på 1200 volt (eller liknande, mycket var det i alla fall). De har också släppt sin första vätgasbil, men det är inte billigt att skapa vätgas och utvecklingen har inte kommit ikapp än, men jag hoppas.Finska Neste har testtillverkat en ny typ av biodiesel med riktigt högt energiinnehåll ett tag nu och planerar större anläggningar, det går tydligen att använda allt från tallolja till animalfetter för tillverkningen. Vore rätt ballt att ha bakrutedekalen ”Min bil går på gris”.
-
Om ni läser den häringa så kanske ni inte behöver chansa så mycket. 🙂
http://www.primenta.se/pub/TheUltimateTravelGuide_4.pdf (6,2 MB)–S
-
Jag har en Vilka-ställen-är-bäst-runt-världen-under-vilken-tid-reportage skannat hemma (Boards om jag inte kommer ihåg fel), ska försöka komma ihåg att slänga upp den någonstans. Den är rätt bra som indikation på vad som är bra och när.
–S
-
Visst är det bra att kunna dra rigg på småbrädor. Men när det brallar apa och vågorna är något högre än fotknölshöjd så är det inte så lätt att rycka upp grejerna. En bra vattenstart sparar mycket energi. 🙂
-
Jag tror jag ser på årsmodellshysterin på ett annat sätt.
Jag drog lärdom av alla surfkungar (Ola & Ola, Jesper etc) om att renodla segellinjen vilket jag tror inte bara har underlättat surfet utan också förbättrad det avsevärt. Så nu när jag vill ha ytterligare segel i min CO-linje, går jag helt enkelt stenhårt på att hitta ett begagnat av samma årsmodell som mina nuvarande – just för att få samma egenskaper.–S
-
Jag fick ett par tips av självaste Peter Hart som är irriterande enkla. Simma så lite som möjligt med riggen, den gör mest motstånd. Simma runt brädan är lättare och snabbare.
Om seglet kommer åt fel håll (som i din bild 2) så kan du flippa det i vattnet innan du gör själva vattenstarten och får dessutom upp masten ur vattnet. Men det ska göras innan du simmar runt utrustningen, annars kommer allt att roteras tillbaka av vinden.
”Cleatet” ska peka mot magen, dvs du ska vara på samma sida som brädans nos.
Tryck ner bomänden i vattnet.
Så fort du når hängselelinan, ta tag i den och dra samtidigt som du sätter en fot på cleatet och sträcker ut benet. Din vikt kommer att rotera riggen utan att du behöver anstränga dig.
När masten är på din sida kan du tag i den och rotera runt utrustningen till vattenstartsläge. Eftersom du har riggen i luften redan så är det enkelt att rotera alltihop och du är i läge för vattenstart direkt. -
NiceRide;358509 wrote:Du jag såg en split för 25 k inne på blocket nu idag.
Jag letar själv efter en folkabuss men av lite nyare modell, dock innan 1982 eftersom det var då de blev fyrkantiga. Rost är inget problem men motorn bör vara i fint skick. Alla tips och förslag mottages ytterst tacksamt! MvH
Jag kan nås på [email protected]
Håll ögonen på köp/sälj på typ2-klubbens sajt, där kommer de ganska regelbundet.
-
Menade du kanske http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=27039 där både ”S…” och Masse gjorde några sjyssta spaningar på business?
–S
-
getwet;359152 wrote:Jag har mina bästa runs mellan (ca) 118-130. Tror att Ben fan där Grus och Martin fan Mojer gick ännu djupare än så. Problemet är att ha teknik som funkar så djupt…..det är inte bara att falla av som många tror.
Det stämmer nog alldeles utmärkt att det ska vara ännu mer vinkel, det måste till en djupare slår om inte skenbara vinden ska komma ända till 0-strecket.
-
gurra1978;359087 wrote:Säg upp dig från ditt säkert astråkiga Stockholms kneg och kör sopor i Halmstad istället. Det handlar bara om prioriteringar. Inga mer frågor nu. Var glad för min skull. Jag ger ju er filmer 😀
Jag ÄR glad för din skull, bara lite avis! 🙂
Skrev jag inte att du bubblade på topplistan?..