Forumsvar skapade

Sida 103 av 132
  • swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 21:22 som svar på: Sämsta vindsurfingprylen?

Stämmer bra det Oåxen. Toleransen på boxar suger hårt…
    Brädtillverkarna ändrar litegrann på måtten på boxen så slipper de betala några licenspengar;)

Fick höra det av en fentillverkare i Österrike nu när jag beställde fenor från honom.
    Fick mäta upp min box (tuttle) så han kunde göra fenhuvudet bra från början, vilket återstår att se när jag väl fått fenorna…

• swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 21:01 som svar på: Byta block i ett Severne segel.

Du har så rätt så Jester, men trycker man nedhalet med benen istället för med ryggen så funkar det…

• swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 20:59 som svar på: Nya Hansen Formula Sails

@getwet 378959 wrote:

Han har skaffat en med övervarvningsskydd till i år.

Plus en farmartank med motorolja;)

• swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 20:58 som svar på: Nya Hansen Formula Sails

Det var ju kallt ju…
    Gamla motorn befinner sig nog på någon havsbotten som ett bojsänke eller dylikt;)

Nä det blev motorbyte på en verkstad/skrot strax norr om Kalmar.
    Kan inte rekommendera den…
    Tog lååååååång tid innan jag kunde hämta bilen. Den var inte riktigt klar då heller. Bult/ar till grenröret hade de dragit av och inte orkat/hunnit byta på 3-4veckor:(
    Växelföraren var tvungen att justeras in ordentligt (gick att växla med lite god vilja och mer våld). Skitat ner den invändigt med oljesmuts på klädseln på A-stolpen + lite annat skit.

Men den rullar iaf;)

• swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 20:53 som svar på: Byta block i ett Severne segel.

Mycket nedhal stavas M U S K L E R…..;)

• swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 20:50 som svar på: EM har startat!

Det är bra jobbat måste jag säga.
    Vad kör Robban för grejer i år?
    Såg att Wojtek kör Severne nu Jona..

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:47 som svar på: Säljartankar ?

Fitun är givet imorgon…Vet inte riktigt vilken tid jag kommer loss imorgon…
    Ska försöka dra vid 13-tiden;)

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:45 som svar på: Fentips?

En annan fråga, om det är någon som vet.
    Hur behandlar t ex de som seglar 49er sina skrov?
    eller för den delen 14 fotare också t e x…

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:43 som svar på: Fentips?

P g a Deb´s levtid så testar jag en österrikisk fena. Diamond Fins.
    Får hem de om 1-2v.
    Ska bli intressant att testa.
    Funkar det så funkar det;)

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:39 som svar på: Förlängare

Jag använder Kelapro. Grym förlängare, men kostar.
    Som man brukar säga. Smakar det så kostar det;)

Men det finns en del andra bra förlängare, Neil Pryde för pinne funkar för formulasegel.
    Jag hade Streamlineds aluförlängare förut. De funkar bra, men äggar sig lite. Men det var bara att fila till koppen lite så funkade det. Körde de i 2år och de var fortfarande helt ok. Sen har Severne en ny förlängare som ska funka bra till racesegel.

Men kan hålla med om att det är svårt som fasen att hitta en bra förlängare.

GJorde ett försök att konvertera en gammal Pryde kolförlängare med ett Streamlinedbeslag.
    Laminerade upp godset med lite glas och kolväv så att det blev lite grövre de nedersta 15 cm.
    På med beslaget och borra hål för koppens små pluppar.
    Riggade ett Hansen 10,0. Till en början verkade det funka. Lät det ligga ett litet tag, sen hörde jag en liten lätt smäll. Tänkte, vad sjutton var det??, kollade förlängaren och då hade det spruckit i orginalgodset. Vääääääldigt tunnt gods orginal kan man ju lugnt säga.
    Bara att kassera och leta en ny förlängare så man haren till varje rigg sen;)

Funderar på vad sjutton jag ska skaffa för någon….
    Kan tänka mig att det blir en Liberty kol.

Ja jag vet Jester…En av dina har gått sönder, antagligen ett måndagsex, men kanske inte…

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:27 som svar på: Nya Hansen Formula Sails

Kristi Flygare är given för ett klassiskt Hagaparty;)
    Det vet du Jester.
    Bilen rullar fortfarande;)

Har troligen fått mina nya Hansen då……

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 13:45 som svar på: Fentips?

@SWE170 378682 wrote:

Har sen Optimistjolletiden alltid trott på matt yta och är fortfarande anhängare. Om man tar en fena eller skrov som är slipat med 1000-1200 papper och lägger vatten på och känner med handen så bör man bli övertygad om att det är rätt.

Rätta mig nu om jag har helt fel, men det är väl ändå lite skillnad på ett planande skrov jämfört med ett skrov som går i deplacementfart?

Men jag är som du anhängare av ett våtslipat skrov.

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 13:42 som svar på: Fentips?

Fördelen med sprutspackel kontra att lacka är att du fyller precis ut det du behöver med sprutspackel. M a o förändrar du inte profilen på samma sätt som du skulle göra med en klarlack. Överflödet av sprutspackel som blir slipas lätt bort med 800-papper först och sen finputsen med 1000 eller 1200-papper.
    Klarlack blir trots allt ett tjockare lager än vad du behöver.

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 04:24 som svar på: Fentips?

Och därom tvista de lärda….;)
    En del tror på blankpolerat och en del tror på en våtslipad yta och en del tror inte på nånting….;)

• swe-496

Medlem
    24 april, 2007 vid 01:03 som svar på: Fentips?

Eller så gör man som Jimmy ”Trimmy” Hellberg.

Våtslipar med 800 eller 1000papper – sprutspacklar – våtslipar med 1000 eller 1200papper – polerar med autosol.
    Mycket jobb, men grym finish.

Sida 103 av 132
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA