Forumsvar skapade

Sida 112 av 132
  • swe-496

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 21:38 som svar på: G-bay Challenge-26/8. numer slalomtävling

Coooolt Mac…Funderar starkt på en tripp till Gävle….Måste ju chocka bryggfolket med en schönen slangen;)

• swe-496

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 21:29 som svar på: Rapport SM Formula Båstad

Coooooooolt….
    Lorchen är underbar på kryss. Slören tar ett tag att lära sig att få fart på grejerna… Men det går. Har hittills inte känt några tendenser till att den ska näbba på undanvindarna.

• swe-496

Medlem
    13 augusti, 2006 vid 21:49 som svar på: Någon bra segling i Stockholm idag?

Var i Näsby idag. Var längesen jag såg så mångaq där.
    Körde Formula och 10,0. Riktigt bra drag. Kollade inte vad de andra körde för storlekar.
    Men det var ordentligt byigt. Men det brukar det ju vara när det är nordliga vindar….

• swe-496

Medlem
    11 augusti, 2006 vid 19:24 som svar på: Slalom Cup

Börjar man tävla kan man nog räkna med att inte komma så högt upp i resultaten. Men det är ändå förbaskat skoj. Man träffar likasinnade som någon sa och bara det är värt besväret.

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 22:20 som svar på: Slalom Cup

Oåxen…..Du är inne på helt rätt spår… Börja med SLALOM21 och kör det en säsong. Blir intresset stort så kan man som du säger gå vidare med SLALOM42. Tror att i slutänden så är SL42 mer optimalt. Det kommer alltid finnas de som vill optimera sin utrustning oavsett vilken form man kör. Skulle rekommendera att man får regga in grejer för varje tävling som man gör i Formula. T ex 1 bräda, 2 riggar och 2 fenor.

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:48 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

Kom igen nu…… Första dan i Karlstad var det väl allt annat än bra vind iaf…. Var många som stod still alldeles för länge för att det skulle vara godkänt egentligen. Halmstad skötte det bra tycker jag. Blev ju inga race första dan. Startförsök ja men inga genomförda race.
    Båstad var det bara race 5 som det var diskussioner om och det skulle inte ha genomförts egentligen.
    Men det är tävlingsledningen som beslutar och det är bara att följa deras beslut. Sen kan man alltid diskutera det.
    Danskarna kan det där med racing och arrangemang.. Det var bra förhållanden för alla när de genomförde race. Deras vindgräns röstar jag för.;)

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:22 som svar på: Slalom Cup

Nu när jag var i Danmark på NM så hörde jag av flera åskådare att det var rätt lätt att följa tävlingen då banan låg längs med stranden ( Det var sideonshore) och målgången låg precis utanför stranden så att det var lätt att se målgångarna utan kikare. Målet låg ca 60m ut i vattnet och den låg på en kryssbog från startlinjen.. Håller med om att det är svårt att få en Formulatävling till att bli en bra publiksport då det oftast blir banor som ligger en bit ut.

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:16 som svar på: Bra bom?

Vindsurfing.se tar hem på beställning… Funderar hårt på att beställa en…
    Men kan varmt rekommendera Vindsurfing.sebommarna också. Riktigt prisvärda.

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:10 som svar på: Slalom Cup

Det är lika lätt att rodda en Formulatävling. Kryss – Länsbana = 2 bojar och en båt…. Om man ska hålla en lätt nivå… Slalom = 2 bojar och en båt om man vill köra en slalomåtta, MEN det är fasen så mycket roligare med en downwindslalom… och då blir det genast fler bojar…..6-7 bojar…..
    Vet inte hur mycket vind det krävs idag för att komma igång med moderna slalomgrejer. Men det är klart lite mer än 5m/s om det ska bli lite fart eller???

• swe-496

Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:58 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

Kan hålla med Jimmy i det mesta…
    Har 2 riggar och har bara använt den största av dem på tävling 11,6… Visst har det varit nån gång då jag varit överrigad på tävling, men de gångerna kan jag räkna på en hand. Var med på NM (första stora mästerskapet för mig) ca 100 man på startlinjen. Det är då mycket viktigare att vara med i starten än andra gånger. Under NM använde jag enbart 11,6. Gjorde misstaget att testa en annan fena än min R14 77 kapad. Testade en Curtis 31E när det var dåligt med vind, men de racen blåstes av. När det väl blev race på Söndagen så hann jag inte byta till min DEB. Hade alldeles för mycket power i Curtisen. När det väl är race där så klarade jag mig alldeles utmärkt med min DEBOICHET. Som Jimmy säger så klarar man sig vääääääldigt långt med EN komplett utrustning ( 1 Rigg, 1Bräda och 1Fena).
    Vi har mycket att lära av grannarna på andra sidan sundet. De ska ha 10 knop 1min före och efter starten sen får det droppa till 8knop under racet. Den vindgränsen de körde med skulle vara alldeles utmärkt att följa i Sverige också. Mer rättvisa förhållanden.

Fd SWE 496 numer SWE 73

• swe-496

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 17:13 som svar på: Stöld videokamera Gislövshammar lördag 5 aug!!!

Ehhhhhhhh det har väl framkommit att Dunkan INTE hade klappat på sin fru…
    Dumt att fortsätta sprida sånt som har varit ett rykte…

• swe-496

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 20:12 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.

Spray…. Det du behöver är en rigg med mast som passar seglet, förlängare, mastfot, fena och självklart segel och bräda.

Kan säga som så att det priset du får de grejerna för är helt ok. Windwing och Gulftech är grymma grejer, likaså Gaastra. Slå till och börja med formula. Riktigt skoj.

Sen är det klart bättre om man har fler segel. Har 2 segel som jag tävlar med. 11,6 och 10,0. Det funkar helt ok. Vill man ha det riktigt optimalt så ska man ju ha fler segel och flera fenor så att man kan optimera sina val efter vind och vågförhållanden på varje tävling. Men vem orkar det???;)

• swe-496

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 11:23 som svar på: Clamcleat CL244 – Var?

Watski brukar kunna få hem den på ett par dar…

• swe-496

Medlem
    24 juli, 2006 vid 10:55 som svar på: Vad är detta?

Har inte kunnat anmäla mig till Båstad nej….
    Lustigt med tanke på vad som krävs när det gäller en tävling med SM-status.
    Ingen inbjudan någonstans..???

• swe-496

Medlem
    24 juli, 2006 vid 10:52 som svar på: Vad är detta?

Hej Peter. Tack för ditt svar. Har försökt maila några i styrelsen, men har inte fått något svar där. Kan hända att jag har fel mailadresser.
    Jag skrev detta i ett öppet forum är för att få en diskussion bl a.
    Har för mig att det har stått i en del föreskrifter på tävling (bl a Halmstad) att man kör enligt ”The 2005/2008 RacingRules of Sailing och Appendix B – Vindsurfing”, International Formula Windsurfing Class Rules 2005, The IFWC Class & Championship Rules 2006 for Formula Racing
    samt ett tillägg till klassreglerna SVF regel 3 Beräkningssystem.

I SVF´s tillägg står det inget om hur många race som räknas bort.
    Kör enligt de regler som finns för formula.

Saxat från IFWC: 21 SCORING
    21.1 Scoring shall be in accordance with RRS Appendix
    A as amended by Appendix B , and using “Low Points Scoring System”.
    RRS säger då så här:Appendix B8.2
    Regel A2 ändras till: Varje brädas slutpoäng i en serie ska vara summan av poängen i kappseglingar, utslagsserier eller speedförsöksomgångar med det antal sämsta poäng som räknas bort enligt följande:
    (Tar bara Racing nu eftersom det är det diskussionen gäller)
    Vid 1-3 genomförda race, räknas inget bort
    Vid 4-6 genomförda race, räknas 1 bort
    Vid 7-10 genomförda race, räknas 2 bort
    Vid 11-15 genomförda race, räknas 3 bort
    Vid 16 eller flera genomförda race, räknas 4 bort.

Förstår inte varför man ska hålla på med egenkomponerade regler för poängberäkning när det finns svart på vitt hur det ska beräknas.

Det är väl ändå det bästa att köra enligt de internationella reglerna med kanske ett tillägg för vad som gäller för vindgränser, vilket det var diskussioner om förra året.

Sida 112 av 132
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA