Forumsvar skapade

Sida 101 av 164
  • the_novice

the_novice

Medlem
    8 oktober, 2005 vid 08:57 som svar på: JP vs starboard vs RRD

Flare är väl gul, wood versionen är lätt och stark, och varför ska man sälja en bra bräda….

• the_novice

the_novice

Medlem
    8 oktober, 2005 vid 08:52 som svar på: Torkelstorp till helgen!

Tycker också det ser helt okej ut för lite lagom surf i torkels…

• the_novice

the_novice

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 18:40 som svar på: snyggaste brädorna

Witchcrafts brädor spöar det mesta….
    ( http://www.witchcraft.nu )

• the_novice

the_novice

Medlem
    6 oktober, 2005 vid 14:36 som svar på: Torkelstorp till helgen!

Det finns en ny bom i Askim (går att köra runt), kanske har jungeltelegrafen rört ihop det…

• the_novice

the_novice

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:04 som svar på: Midje eller sittsele`

Okej jag är ingen riktig speedare kanske med mina 28.6 knop som max, men här är min syn på saken. Jag körde förut med sittsele men nu kör jag bara med midjesele och har bättre fart framförallt i låga vindar och maxfarten tror jag inte begränsas av selen utan av annat…
    Jag tycker personligen att jag får bättre stance och lite effektivare segling plus mindre ont i ryggen av midjesele. Störst skillnad tycker jag det är i lite mesiga underriggade förhållanden då man lättare kan hänga ut och få bort vikten från brädan. Med sittsele tenderade jag att sitta ner och trycka för mycket med hälarna på brädan. Sedan tycker jag det är lättare att justera skotningen med kroppen med midjesele eftersom man är lite mindre låst. Visst kan det nog vara en fördel med sittsele när man är överriggad men då är det bättre att fixa till trimmet så att man får bättre balans än att brottas med riggen i en sittsele.

• the_novice

the_novice

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 14:16 som svar på: Laga dräkt i gbg….

Liquisole fäster okej men blir för hårt, vilket gör att det går sönder igen brevid den gamla lagningen… blush.gif

• the_novice

the_novice

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 07:54 som svar på: Laga dräkt i gbg….

Går nog ganska lätt att fixa själv med neoprene-lim (rätt lim är viktigt). Annars fixar dem väl dräkter tex i dykaffären under Surfcompaniet i Fiskebäck…

• the_novice

the_novice

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 06:37 som svar på: sydligt…

Askim är väldigt känsligt för vindriktiningen och funkar på S-SW, allt annat är väldigt byigt!
    Tycker det är bäst på sydligt, lite byigt vid båthamnen men en bit ut är det bättre med vind och det kan bli lite hoppramper… laugh.gif

• the_novice

the_novice

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 16:20 som svar på: Dåligt med vind i höst

Vad klagar ni på???
    Senaste fyra veckor har jag kört följande;
    3.7 i 8.5 timmar
    4.2 i 4.5 timmar
    4.7 i 1.5 timmar
    5.3 i 0 timmar

dvs en riktigt bra början på hösten…. cool.gif

• the_novice

the_novice

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 06:47 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motor

Om seglets vindmotstånd skall tas med i seglets effekt så får man väl göra motsvarande för båtmotorerna. En propeller är väl inte särskilt effektiv så då är det väl inte själva motorns effekt man bör jämföra med utan vilken effekt som den kan utveckla på båten…

• the_novice

the_novice

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 15:09 som svar på: flytta stroppar

D-ram modellen har väl inre infästningar också, du kan ju alltid försöka testköra en sån innan du gör något…

Vill du sätta i nya så är det nog en hyfsat stor operation. På dem befintliga så är det väl inserts med kraftigare foam och förstärkning omkring, finns väl tex bilder på board-ladyn’s hemsida om hur detta bör vara gjort?

Annars tycker jag det hjälper att ha stopparna ställda ganska stora, då kan man få in foten långt och jag når tex fenskruven med tårna på min HS96. När man kryssar med större fenor så kan man flytta ut foten på railen och har då fortfarande kvar tårna under stroppen som säkerhet.

• the_novice

the_novice

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 14:54 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motor

Luftmotståndet från riggen är nog inte försumbart, jag skulle inte vilja stå och hålla i ett segel på taket på en bil som kör i 60km/h… Däremot kan man diskutera hur det skall räknas. Vill man veta effekten med eller utan seglets motstånd inräknat?

Dvs bromsade eller obromsade hästkrafter…

• the_novice

the_novice

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 14:46 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motor

Istället för att uppskatta motståndet genom vattnet och luften så kan man ju försöka uppskatta den framåtdrivande kraften som seglet kan tänkas generera. På en djup slör med en 100kg gubbe hängande i bommen så skulle det kanske kunna vara i storleksordningen 50kg dragkraft framåt ifrån seglet. Detta skulle då ge vid 30knop eller 15/s; 50·10·15/1=7500 Watt = 10 hk….

• the_novice

the_novice

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 06:15 som svar på: Lejet levererade!

Jag såg också Lilljohns hopp, det började väl som ett vanligt hopp fast vinden lyfte honom högre och högre, helt sjukt…
    Byigt är väl bara förnamnet, jag körde 3.7 för att överhuvudtaget kunna segla där ute och det var riktigt goa vågor bland stenarna i den bortre änden.
    Man saknar inte direkt klubbresan till danmark…

• the_novice

the_novice

Medlem
    27 september, 2005 vid 20:31 som svar på: Klassisk afterwork slalom Fiskebäck tisdag!!!!!

Jo en snabbare klassisk bräda hade väl inte suttit fel. Men samtidigt så krävs det väl rätt bra med vind för att göra riktigt bra farter och då kör jag nog hellre i vågor… smirk.gif

Sida 101 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA