the_novice
Forumsvar skapade
-
the_novice
Medlem10 augusti, 2006 vid 14:21 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!Får väl kommentera lite här då jag har börjat i år och har även kört ett par tävlingar för att det har varit enda chansen att få segla mot andra med formula när man bor i Gbg…
Håller egentligen med men tycker nog att det behövs två segel om man skall tävla, ett för riktigt lätt vind och ett för mellan vindar. Hade det sedan varit lite fler seglare kört med mindre budget så hade det varit ännu roligare även långt ned på listan, det är trots allt himla kul så länge man har någon att fajtas med på banan.
Fenan upplever jag som väldigt viktig också, det räcker väl med en bra men det svåra är ju att veta vilken och dem säljs ju knappt begagnade. Dem få begagnade fenor jag sett vara till salu har bara varit udda modeller som förmodligen inte funkat särskilt bra…. (ingen säljer väl tex sin Deboichet R13 70S eftersom den alltid fungerar?)
/Krister SWE320
-
Oåxen wrote:Jester wrote:Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..
Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.
Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?
Min 21-önskelista:
Daytona 7.3 & 9.0
iSonic 125Mmm!
/ Patrik
Förstår inte vad folk har emot Formula? Har du provseglat?
Man seglar normalt kryss och slör (läns är långsammare ned till märket) på tävling men det går ju lätt att ändra på.
Är ju som gjutet för våra vindar, räcker med en bräda, en fena, och två segel.
Blir bara marginellt dyrare än slalom 21 (som ju kräver en uppsättning med fenor) och billigare än slalom 42.
Jag har aldrig surfat så mycket förut på sommaren som i år när jag har Formula prylar, 21 timmar i juni och 30 timmar i juli… -
Med 9.8 och 5-6 m/s så har jag kört med 51cm fena, vid mer vind så funkade även en 46 fena bra. Man går inte lika högt som med moderna formula brädor men jmf med lite äldre formula, typ RRD monster, så går man bra.
-
the_novice
Medlem8 augusti, 2006 vid 17:08 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Kul med lite inside info, dom flesta seglare verkar annars ha spons och vågar inte säga vad dom egentligen tycker om sina prylar…
I karlstad så var det väl en mast som gick på vattnet och i Båstad gick en på land med höga svordommar på norska efter det. Är sällan man ser så nerviga seglare som när alla dragit fullt nedhal men inte hunnit ut på vattnet ännu, minsta ljud och alla springer till sina riggar för att kolla….
-
rabbit wrote:”Även om jag nu har fått mer kontroll över brädan och kan njuta ett pass eller två så blir jag helt utmattad av brädan, måste hela tiden ha full koncentration för trimmens skuld.
Va tycker ni andra som har HS?”Som ”hyper-ägare” som upplevt/upplever samma sak så surfade jag in på starboards forum och konsensus verkar vara att det är en väldigt fysisk bräda.
Flertalet utnämnde den till ”den mest fysiskt krävande brädan någonsin” men såna titlar blir väl alltid fel…Många säger ju också saker i stil med att dom går upp eller ner i vind istället för att gå ”tvärs-med” för att brädan blir lättare att ha att göra med.
Låter fegt, tycker jag, så jag försöker bemästra den på alla vindar. Hehe… kanske snarare så att det är brädan som far med mig så jag inte har nåt val… 😉Jobbigt men kul.
Och jag är fortfarande helt knäckt över att man kan åka fort när det inte blåser. Och sen köra ännu snabbare när det gör det…-fred och snö!
/rJämför man med Formula så är ju Hypern en dröm att segla, går helt av sig själv och man kan hålla på hur länge som helst…
Tycker mest det är en fördel att inte bara köra fram och tillbaka, det är trots allt väldigt sällan man vill ligga exakt på halvind en längre sträcka. Skulle geografin kräva det så är det ju mycket roligare att först ta lite höjd och sedan blåsa på med en slör, eller tvärtom om man vill det… -
the_novice
Medlem7 augusti, 2006 vid 15:35 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeSWE223 wrote:Jepp, mina bästa ”runs” med 37,38,39 knops noteringar blev ej godkännda av RTK och därmed står sej rekordet ännu. Dock ej på MAX GPS där är jag snabbast 🙂
//NickeVad var det som gjorde att dom inte blev godkända?
-
Dom testade fyra speebrädor: Fanatic Falcon Speed, Naish Speed Pro, F2 Missile II och ExocetWarp Speed.
Testarna vägde 62-70 kg vilket nog kan ha påverkat omdömmet. Försöker mig på en kort resume med reservation för min dåliga franska:
Fanatic (2.41 lång 48 cm bred, 68 liter, 4.5 kg): Låg till mellan vind: Tidig planing, bra glid, liten våt yta, livligast och mest kul att segla (bra även till slalom) . Bäst i test i detta register som jag uppfattar det, enda minus blir för kontroll i chop och höga vindar.
Naish (2.21, 48, 60L, 4.4 kg ): Ligger lägre och lugnare i vattnet (jmf med Fanatic) och den korta nosen gör att brädan inte riskerar att lätta. Bäst i test på balans mellan främre och bakre benet. Väldigt bra skär i gippen (small häck) och favorit i svåra förhållanden tillsammans med exocet.
F2 (2.24, 46.5, 62 L, 6.2kg): Minst lätt-tillgänglig i testen när det gäller planing pga det konsiga däcket för airpipen. Framfoten är lägre innan man är i stropparna och väl i stropparna så står man högre. Bra acceleration och kontroll (ligger mellan Fanatic och Naish/Exocet) och bra gipp men däcket kan krångla till utgången. Den höga vikten märks på land men inte på vattnet.
Exocet (2.30, 50.8, 68L, 5.4 kg): Lättast att lära sig och lätt att komma i stropparna. Väldigt konfortabel (bla shock absorber) och bra balans. Man kan attackera hårt även när det börjar bli problem med andra brädor. Bättre i chop men med lite mindre känsla av glid, mest komplett i gruppen.
-
TT 2.5 m/s…
Planche Mag har förrresten bra test på speedbrädor i augusti nummret.
Fanaticen får högt betyg för att ha bra glid men kan bli lite svårkontrollerad i chop, Exoceten är tydligen tvärtom och nästan tråkig… -
Ja lite mer nedhal vore nog bra, men det ser också ut lite som ett variotopp syndrom…
Har du provat med kortare mast?Jag har tex ett Aerial 4.4 som jag tycker funkar bättre med 370 mast jmf med rekommenderad 400 mast.
-
Pensionera? Inte en chans, har en HS 96 (har bara haft den i två år) och kör den med 5.6-8.5. Finns ingen annan bräda med så brett register…
Jag tycker HS påminner mycket mer om Formula än om Freeride, och den bör trimmas därefter. Det är lite mer pyssel med trimmet än på en freeride men ändå mycket lättare att hitta rätt jmf med Formula prylar.
Jag har aldrig förstått varför folk kör med så små fenor, det tycker jag bara gör att brädan skjunker ned och går genom vattnet istället för ovanpå. Jag tycker inte det ger bättre toppfart, snarare tvärom plus att man tappar det brädan är bra på dvs driven genom vindhål och vinklar mot vinden. Till 8.5 segel så kör jag med 38-42 fena beroende på vindstyrka. Det är möjligt att det är skillnad på HS105 (som jag antar att du har?) och de senare modellerna, men så här kör jag HS96:
1: Alla stroppar längst bak (ger bekvämare stans).
2: Bommen högt (gör att brädan flyger bättre och man behöver inte lyfta med framfoten)
3: Mastfoten längst bak (blir ca 125 cm från tailen på -04 modellen, -03 har lite längre masfotskena) oavsett segelstorlek (gör också att man inte behöver lyfta med framfoten).
4: Mycket nedhal, och justerbart uthal för att trimma kraften i seglet beroende på vindstyrka och vinkel mot vinden. Detta gör mycket för att man skall få ett brett register med varje segel och det funkar bra även med små segel.
5: Samma fenstorlek som man har på mer ”normala” brädor. Ger bättre lyft och vinklar. Om fenan blir för stor för att köra på ren halvind i byarna så är det bara att lova upp eller falla av lite. -
Ja det värsta som kan hända är nog just att få masten i skallen. Spelar ingen roll hur många som finns i närheten då. Hände en tjej i Askim en gång (hon överlevde väl men surfar inte mer) och det snackas det fortfarande om…
Lite stukningar och klämskador är ju inget livshotande direkt utan lite smällar får man väl tåla. Däremot så kör jag alltid med skor nuförtiden efter att jag skurit upp foten rejält en gång i Getskär, vet fortfarande inte vad det var för något vasst på botten (flaska eller konservburk, vad vet jag) som annars mest är sand och lera. Fick rigga ned och köra hem med blödande fot innan det blev fem stygn och många veckor utan surf…
Alltså, alltid skor och även hjälm när det brallar på för min del.
-
Jag har kört lite olika arrows segel och tycker inte att riggningen skiljer sig särskilt mycket från andra segel märken. Dvs man drar nedhal tills det släpper i toppen och justerar sedan uthalet beroende om man vill ha mer eller mindre kraft i seglet. Man skall inte behöva dra mer i uthalet än på andra segel (vad jag märkt iaf), utan vad arrows försöker säga är väl att man inte skall behöva justera nedhalet hela tiden utan att trimmandet görs mer med uthalet än på andra segeltillverkares segel…
Det håller jag inte med om direkt, jag trimmar oftast så på mina segel oavsett tillverkare.Seglet på bilden har ju inte släppt i akterliket alls vad jag kan se, behövs alltså mer nedhal som folk redan påpekat. Det ser också ut som du kör med RDM mast och då behöver du lite mer förlängning än vad som står på seglet eftersom rekommendationerna gäller för SDM, så följ inte siffrorna blint…
De översta lattorn skall normalt vara rakt bakom masten, det är dem inte på bilden, ett annat tecken på att mer nedhal behövs.
-
Snygga bilder! Alltid lär man sig något.
Anders körde väl med 11.9 hela helgen och går tydligen inte ned i storlek förrän närmare 10m/s, jag får nog äta lite mera gröt som tyckte 9.8 var lagom…
Mattias hittade ett bra starttrick och var väl bra framme hela helgen, medans Jona visar klassikern hur startfältet oftast kröker ned på mitten… -
Den franska länken dementerar ju också! Verkar vara påhittat av spanjorer…
Såg föresten att Nickes no-hands flaka ligger uppe på den franska sidan också! Coolt, plus att Junkshop blivit internationellt känt…
-
Det är ju alltid kul med bilder, kan du inte slänga upp några smakprov här?
/Krister (SWE 320)
