the_novice
Forumsvar skapade
-
Speedjanne wrote:Succe som vanligt med 7-9 deltagare.Byig vind och väldigt choppigt.Segelstorlekar mellan 5.8-7.0.
Choppigt är väl årets understatement :eek:, det där är inte speed utan möjligen cross-segling i en ankdam… Kändes som brädan skulle gå av på mitten och jag har inte haft så dålig surf sedan jag var i fiskebäck senast, tom Karlstad har ju bättre vågor. Jag hade hellre suttit två timmar hos tandläkaren…
Jag körde HS96, 30cm fena och 5.6 CodeRed, bästa 2 sec blev 27.5 knop och sattes mitt i farleden när jag blundade och höll tummarna att jag inte skulle krasha.
-
Den bilden säger ju lite om åldern på dem som seglar också, verkar som en hel generation har gått förlorad till segelsnurrande?
Man borde nog försöka göra sporten lite roligare/intressantare för publiken, kortare bana närmare land tex? Som det är nu så är det ju helt omöjligt att se något från land, möjligen kan man se startbojarna men inte urskilja seglare eller segelnummer. Eller som en av dem söta Redbull tjejerna sa, ”kör ni bara runt lite hur som helst?” vilket säger lite om hur roligt det är att stå på stranden och titta på….
-
Jäkligt skoj i helgen, och väldigt bra arrangemang. Stället är ju också toppen för formula med så säker sjöbris och nära till boendet.
Jag får väl rapportera från lite längre ned i fältet då.
Lördagen var ju lite gränsvind för oss med småsegel (och dålig teknik) eller för dem med mycket pondus och jag hann aldrig runt inom maxtiden men fick nyttig pumpträning och kunde kika lite på ledarna som gick i mål när jag stack ut på andra varvet. Pär går ju grymt bra och det ser så enkelt ut…Söndagen började ”lite dåligt” när jag var sen till starten, gick på grund och körde fenan rätt upp iboxen. In och mecka på en ny Drake fena med mindre rake, flyttade fram mastfoten lite på ren chansning och drog ut precis i tid till nästa start. Annars var det ju toppen förhållanden (6-8 m/s ?) med tuffa fajter både vid kryssmärket och lämärket, så mycket lättare det är att göra rätt om man har häng på någon och kan attackera vid minsta misstag, grymt skoj!
Krab sjö gjorde slören lurig och där körde jag fast ett par gånger och blev passerad, så jäkla frustrerande. Blev precis slagen av Mattias fast han stod över sista racet, hur gick det till…Har för övrigt äntligen sniffat upp en längre bom som jag hoppas få med till halmstad tävlingen.
/Krister (SWE 320)
-
Sailwave programmet är nog bra men det behövs nog en mall för att det skall bli rätt och lika på alla tävlingar. DNS och DNF verkade tex inte existera utan det kördes med DNC rakt av.
Knepig vändning med poäng räkningen, flertalet seglare räknade väl med att det skulle räknas bort två race och blev lite snopna igår…
Annars var det grymt bra arrangerat tycker jag, heder åt OnWater och dem som hjälpte till!
-
Är det bara jag som får känslan av att du ALLTID SKRIKER I DINA INLÄGG…???
Givetvis skall man kontrollera jointen ofta (böj den kraftig och kolla efter småsprickor särskilt vid dem genomgående hålen) men hur länge den håller beror ju på hur och hur ofta man seglar…
-
fredrik.ygge wrote:Njae, så är det väl inte riktigt? De har samma längd och bredd, men olika form (i viss mån). Största klart rektangulärare än minsta. Kolla http://2004.star-board.com/products/hypersonic.asp och klicka mellan de olika modellerna under bilden.
Jo, 111 och 133 är identiska till bottenform och outline medans 96:an har något smalare häck. Det har Ian Fox intygat på forumet, och det stämmer även med tabellen. Vad som hänt med bilderna vet jag inte, möjligen är bilderna från prototyper…
-
Arrows är nitad från fabriken så dem får man borra och knacka ur och sedan får man fixa fram lämpliga bultar. Ta inte för klena då går dem av som dem gör på local spirit fötterna. Jag har för mig att jag kör med M5 på min arrows och det har hållt bra. Joint har dem på surfcompaniet men det funkar även med dem från SP tex.
Original jointen höll väl i ett år för mig och sedan har jag inte bytt på ca två år efter det.
-
JohanC wrote:En grej jag inte förstår med HyperSonic…. 111l och 133l har exakt samma mått men olika volym. Hur har man tänkt då?? En för fettos och en för spetor lr??
Undrar
JohanC
Japp, det stämmer. Man har bara gjort brädan tjockare för lite mer välväxta skall kunna guppa hem om vinden dör…
Spetor kör annars även på 96 litarn som gjordes -04. -
Jag tycker det är väldigt svårt att ge några vettiga värden på vindstyrkan, det kräver ju i princip att man har vindmätare med sig ut på vattnet…
I fiskebäck tex så kan man guppa ut till farleden tvärs över viken och ha full planing just där för att sedan guppa tillbaka hem igen.Simmer zero seven är ju ett ganska platt segel utan cambers. Tidigast planing tycker jag man får med ett bukigt freerace segel (typ GTX, C2 eller V8) men dem toppar ut ganska tidigt i toppfart om man riggar med mycket buk.
Jag har kört en hel del med Nitro IV 9.8 (KPro den extra lätta modellen) på HS 96 med 51 cm fena, och det går kanske möjligen att komma igång vid 5m/s och helt klart vid 6m/s som jag upplever det. Då går man faktiskt lika med (eller tom lite bättre) än äldre modeller på formulabrädor (typ RRD Monster) på kryssen. Race segel kring 10 kvadrat är ju annars mest tänkta som hårdvindssegel till formula och är ju sydda därefter.Väger du 80 kg föresten, låter som du behöver komma ut och surfa lite mer…
Körde inte du 6.5 på hypern när jag kom igång tidigare med freeride bräda och 5.3? :tongue:Vi får väl ta och jmf lite trim ngn dag, med ett första tips är att höja bommen ordentligt jmf med din vanliga inställning vid knävecken :blush: , blir lite avigare att pumpa kanske men jag tycker lättare får bort vikten från brädan och även behåller planingen bättre. Med hypern måste man dessutom falla av ordentligt när man känner att vinden räcker till för att komma upp i planing. Sedan tycker jag också att midjesele funkar bättre, särskilt i svag vindar. Det kan man ju knappt säga inne på detta forumet utan att riskera att bli utslängd (:eek:), men jag har faktiskt haft uppe hypern i 30 knop med midjesele… :cool2:
-
MartinK wrote:Angående förlängning m.m. så fick jag följande svar från surfbutiken.se när jag frågade här om dagen:
Rekommenderad längsta förlängning med den extra mastdelen är ca 15 cm på förlängaren.
En 400 mast plus extra 30 cm mastdel plus 15 cm förlängare, blir inte
lika styv som en 430 med 30 cm förlängning, men du kan spara in en
mast.Det är väl jag som inte förstår svenska då…
-
Max rekommenderad förlängning var ju 15 cm och inte 40 cm när man använder mastdelen….
-
MartinK wrote:Rekommenderad längsta förlängning med den extra mastdelen är ca 15 cm på förlängaren.
En 400 mast plus extra 30 cm mastdel plus 15 cm förlängare, blir inte
lika styv som en 430 med 30 cm förlängning, men du kan spara in en
mast.Det blir väl inte ens lika långt…?
Har inte fattat vitsen med mastdelen, det enda den gör är väl att skapa en lång förlängare av en kort? Man sparar ju knappast in en mast utan möjligen en lång förlängare om man inte redan har en… -
Lattorna drar man åt tills rynkorna längs lattfickan försvinner och då fyller dem ut den sydda lattfickan och kan inte sticka fram längre än vad den är sydd. Om du inte satt i väldigt konstiga lattor så tror jag inte det är fel på dem.
Masten däremot kan ju påverka en hel del, en för styv mast kan få mostvarande effekt men troligast är nog att det är för lite nedhal (det är ett väldigt vanligt nybörjar misstag). Akterliket skall vara löst en bra bit ned (typ till tredje eller fjärde lattan uppifrån) och framdelen på de översta lattorna skall vara rakt bakom masten.Simmer har lite tajt masficka och det kan bli lite trångt vid lattan närmast bommen men de övre lattorna skall inte ligga vid sidan av masten, eller t.o.m. framför, som det gör på bilden.
-
Om det ser lite konstigt och nästan freestyle-aktigt ut (:eek:) så beror det på att fotografen lyckades med konststycket att komma så sent att han missade hela racet och vi blev utskickade efteråt för att han skulle få några bilder…
-
Vad är det för segel, Simmer?
Jag tycker det ser ut som att du har för lite nedhal, lattorna borde inte sticka fram så långt förbi masten ens när bommen inte är på (gäller särskilt de övre lattorna). Med rätt nedhal så skall det inte behövas så mycket uthal (högst ett par cm) och problemet med bommen (som förresten är helt ok) kommer vara mycket mindre…
