thomme
Forumsvar skapade
-
@getwet 427928 wrote:
Att man inte har kontroll på brädan beror väldigt ofta på att fenväskan är för liten……Det är sällan fotstropparnas placering som är boven.
Vid lite eftertanke så är det nog så.
Själv fegar jag ofta med trimmet för att få igång brädan snabbare och kunna
ta hyvsad höjd – dvs lite mindre nedhal å större fena vilket ger mer slalom än speed inriktad segling. -
Ingenting är svårt när man kan det!
-
Följ dom råden och du kommer segla fortare.
Tanken med att komma längre bak är att man minskar ”våta ytan” på brädan ( den del av botten som berör vattnet ) vilket ska ge mindre motstånd.
För varje kombination av bräda, fena, seglare, segel, vågförhållande och segeltrim finns en optimal placering av fotstroppar och mastfot.
För långt fram – ej maximal toppfart men lättseglat, för långt bak – hög maxfart men kontroll problem.Flytta bakåt så länge det funkar, när du har kontroll problem – flytta fram.
Detta är mina tankegångar.
-
Vid Alnäs i Uppsala har vi fått nytt ”klubbhus” med våtgolv, värme, kök och mina gamla soffor – men bra surf – nää ( surfbart på SV )
Och vintern är här! bilden tagen i kväll!
-
Surfprylar är förbrukningsvaror!
-
Jag har köpt tamp ( den dyrare ) av vindsurfing.se som jag inte dragit av hittills. Jag har bytt den någon gång när den börjat bli fransig i höljet. För att minska slitaget på tampen kan man tänka på att dra loss tampen med vev eller rör som när man riggar i.s.f. att bara slita loss den från cleatet när man riggar ned.
Istället har jag nu dragit sönder 3 förlängare ( 2 NP och en Chinnok ).
-
@JohanC 426627 wrote:
När den går av???
JohanC
Ja då är man ju så illa tvungen om man inte kör extra lång tamp från början.
-
I Dahab hade dom krokar i tampen så man behöve bara kroka i seglet i uthals öljetten å slapp knyta.
-
För ungdomar 10-15 år ordnas dagläger vid Alnäs sommartid. Dock gäller det att boka i tid när infon för 2008 kommer upp på vårkanten, de mest eftersökta veckorna fylls på några timmar.
-
@Bjornen 417905 wrote:
Hur mycket slits race segel som används i överriggade förhållanden och med lite sköna kastfall ? Är det något att ta i beaktning eller slits dom som ”vanliga” segel dvs hur man hanterar dom på stranden ?
//Björn
I RS5 seglen slits toppbandet som är samma konstruktion i alla NP segel fast racing seglen har mkt större krafter i nedhalet än andra segel – svagt
Men segel reparatörer tjänar en hacka, på Björns segelvård sa han ” ja dom där känner man igen, jag tror jag har lagat alla som finns i Stockholm ”.
När jag var där stod ett par RS racing inne för rep.Slitage även från bommen matt monofilm ( på med klibbor ) och ett windwing formula sprack i förliket vid en camber
-
@kinetic 418030 wrote:
Bjornen: RS5:an jag länkade till gick för futtiga 183 Euro..eller 223 Euro inkl lev till dörren…Finns som sagt fynd att göra på ebay emellanåt…
Hur vet du att det kostar 40 euro att få hem seglet ?
Enligt infon endast försäljning till Tyskland, hur fixar man betalningen till privat person? -
Jag är grymt nöjd med min 104.
Har dock bara kört den en gång men vilken gång. Lördagen i apel för 2 veckor sedan. Brädan går igång bra mkt tidigare än min gamla AHD pro wave 270, hoppar lätt, lite studsig i chop. svänger medium och tvärt utan att tappa fart som AHD. Jag fick in 2-3 par svängar frontside ridning ( det har bara hänt på GC tidigare för mig ). Och skar inte fast en enda gång.
Kunde dock inte klura ut om jag ska rida med bakfoten i stropp eller lös.
Långa gippar i högfart är skönare på AHDn som skär som en varm kniv i smör.
Jag hann inte heller vänja mig vid att mastfoten sitter ganska långt bak.
-
@Robin 417229 wrote:
Egentligen vilka märken på master som passar till vilka segel. Främsta anledningen är att jag funderar på att köpa en 7.5, förmodligen NP, men vill inte köpa en NP-mast. Kan man se vilka master som funkar istället?
Jag har skaffat challanger SDS 85 460 som jag kör med NP search 05 6,2 och saber 7,2 04 men i expression 6,9 -07 känns den inte lika bra, ändrad mastkurva ?
-
@Eriksson 417015 wrote:
Ok! Då är det så jag för göra, och antaligen kapa skruvet en anning ochså…
tips – Gå till närmsta båt/skruv affär och skaffa några lite längre o kortare i stället så du har i reserv när du tappar bort skruven eller köper ny fena. skaffa oxå lite brickor samtidigt.
Alltid retligt att ha tappat bort den specialmeckade skruven när man står där och är klar att surfa med rigg o våtdräckt och allt.
