woopdidoo
Forumsvar skapade
-
Tjapp, Förra höstenm tappade jag en orange NP Combat 4,7 med powerex 100 % mast och Maui Proline 100 % kolbom i Haby (utanför Sotenkanalen).
Jag blev spolad och hela webbingstroppen till nedhalet rök rakt av. Chanslöst att hålla kvar i riggen. Bara att simma inn och vara glad det inte blev farligt.Säg gärna till om någon har sätt denna rigg.
/Mats
-
Det var en kanondag i Fiskebäck, lite roligt också att polisen börjat intressera sig för windsurfing;)
Bild 1 & 2 är av mig.
Jag har skickat dig mail med kontaktuppgifter.hälsningar, Mats.
-
Det er helt riktig, vi var tannlegene fra Norge:) -dock med et litet unntak, meg. Jeg studerer på Chalmers. Energi og miljö, så jeg laerer om vindkraft till eksempel. för alla som undrar varfor det helt plötsligt blir så asmycket kraft i vinden når det drar över 15 m/s, så kan jeg bare skrive opp ekvationen för kinetisk energi i vinden:
1/2*$*A*V^3
Där $ står för densiteten av luften, A för arean av seglet, och V för vindhastigheten.
Som dere ser, så beror kraften på vindstyrkan i kubik!!!!!15^3=3375 20^3=8000
som ni ser ovan är det över dubbelt så mycket kraft i bygen på 20 änn i den jämna 15 m/s.
Vidare var det kallt i går, så densiteten i luften var hög, vilket ökar kraften i alla vindlägen:)Lenge leve vindkraft.
syns, Mats
-
Jeg fikk nettopp bekreftelse fra SAS/Lufthansa at det er plass til utstyr på alle mine flighter. Det er tydeligvis litt lotteri over dette her, men jeg ba dem sjekke det allerede i oktober, så det lönner seg nok å vaere tidlig ute for å få plass.
Er allikevel usikker på om jeg skal gjöre det siden det koster så mye som det gjör. Vurderer å bare pröve å lure med meg noen seil og master på den vanlige bagagekvoten i steden. Noen som har erfaringer med dette? pleier det å funke, og hvor dyrt blir det med tre-fire seil og master hvis det ikke kommer med gratis? -
En vis mann skrev i denne tråd 14desember i fjor at Fuerteventura ikke har noe med vind å gjöre….
Sist jeg sjekket betyr det sterk vind! Ventura betyr vind, ikke lykke.. Det fremgår jo også av sotavento som betyr le, og barlovento som betyr lo. Felles for de alle er at de inneholder ordet vent i en eller annen form, som er det spanske ordet for vind.Litt rart at denne språkforskeren ikke innså dette selv gjennom sine resonementer for Sotavento og Barlovento.
-
Jeg drar ned 4.mars med Lufthansa fra Göteborg.
Det er ikke så lett å få noe fornuftig svar fra dem heller, hva gjelder priser på utstyrsfrakt. Ser man stivt på prislistene som er tilgjengelige på nettet så koster det ca. 5000,- tur-retur med alt sammen. Da kan utstyret faktisk veie opp til 50kg, og vaere langt som bare faen.Jeg aksepterte ikke den prisen, og skrev mail til kundeservice i Tyskland. Mine hovedargumenter var:
1. -at folk som reiser til alpene for å stå på ski sannsynligvis slipper å betale 5000 for å ha med skiene selv om de er lengre enn 2m.
2. -at vekten, 50kg, langt overstiger det som er sannsynlig å ta med. 50kg windsurf +32kg annen baggasje er jo ikke aktuellt, og derfor burde prisen beregnes ut fra en “snillere” totalvekt.
3. -Tyskere har i alle år fartet mye rundt i verden med windsurfbrett, og aldri betalt så mye.
4. -Med den prisen kan jeg like godt kjöpe et brett på Maui, for 5000,- og kaste det för jeg drar.Etter en del mas ble jeg henvist til Lufthansa’s Sales Department, og mulighet for en skreddersydd pris for utstyret. Jeg har satt min söster på saken, hun studerer medisin i Tyskland, og kan språket;)
Et alternativ som man immidlertid bör vurdere om man skal vaere på Maui lenge, og er glad i sitt eget utstyr, er flyfrakt. Sender man greiene som flyfrakt kommer man seg unna ganske mye billigere. Jeg sendte 40kg utstyr hjem til Norge fra USA (Portland) en gang, det kostet meg ca. 1200 spenn.
Det eneste som er viktig i den forbindelse, er at man er sikker på adresser osv, og sjekke ut hvor lang tid i forveien man bör sende greiene.Flere som skal til Maui i mars? Jeg er der 4-28mars.
(Normann i gbg)