yann
Forumsvar skapade
-
Stoney, jag gav dig fem. Nu vet du vad du ska göra 🙂
-
Jag var därnere, såg din bil och en surfande prick ute på ön. Pallade aldrig hoppa i. Passade på att reka lite surfspots istället.
Darn, verkar vara många som sänkt mig eftersom jag fortfarande bara ha 3 ”riktiga” stjärnor.
Imorgon ska jag slipa golv. Har redan bokat slipmaskin så det blir inget surf för mig imorgon om det inte går väldigt fort att slipa. Hoppas att få ut lite surfflex i veckan istället om vädret och chefen tillåter!
-
Jag vet… arbetsskada. Drar nog också ner. Ser ju inte lysande ut men man vet aldrig… Har helt sjuk surfabstinens! Daniel, jag ger dig en femma nu så hoppas jag att du bjussar tillbaka!
-
Ha, nu har jag 9 stjärnor!

-
Min erfarenhet av brädor när man lär sig är att det är lättare att surfa vitvatten med en lång stor bräda, typ minimal eller longboard. När du sen går över till att droppa riktiga vågor som inte brutit kan det vara lite lurigt eftersom en minimal är svår att droppa rakt nerför vågen pga platt rocker. Droppa snett är i början lite svårt också. Då kan det vara så att det är lättare med en mindre bräda. Detta kräver då att du paddlat mycket innan och fått lite paddel-muskler. Med högre fart på brädan får du också mer stabilitet. Så mitt tips är att så länge du surfar vitvatten ska du definitivt ha en större bräda (nåt annat funkar knappt i vitvatten). När du sen går över till riktiga vågor så prova lite olika brädor och se vad du tycker är lättast.
Tycker också storleken på vågorna spelar in. Själv känner jag mig inte speciellt trygg med en minimal i stora vågor. Då vill jag hellre ha ngt mindre som är lättare att duckdiva och som gör mindre ont att få i huvudet.
Själv lärde jag mig på en pålurad en 7’2″ Gun. Surfade den en vecka och gick sen över till en 6’6″ shortboard. Funkade för mig men jag hade lång bakgrund på brädsporter sen innan.
-
Me too, just for the beer!

-
Nämen har SharkBoy hittat till SurfZone!! Välkommen!

-
Visst om det nu är så så ber jag givetvis om ursäkt. Liknande inlägg har jag ju sett förrut på en annat forum, inte XTravel men en annan arrangör. (Vågar inte sticka ut näsan och nämna något namn längre.)
Men av samma anledning som ett forum är en ”en öppen plats där man kan diskutera och tipsa varandra om saker man tycker är bra och dåligt” vill jag också förbehålla mig rätten att dra mina slutsatser även i framtiden. Det är ju som sagt mina slutsatser och alla är ju fria att tänka hur dom vill. Vissa är mer kritiska till vad de läser än andra och min avsikt var bara att se till att man läser Caspers inlägg lite kritiskt. Sen är det upp till var och en att dra sin egen slutsats.
Har ju sett ert tidigare inlägg att ni söker amatör-foton så som plåster på såren bjussar jag på en en valfri bild från yann.hervy.nu
Mest foton från Sverige men lite från Frankrike och Indo också. Skicka ett PM om någon bild skulle vara intressant. -
Hade också en av mina bättre svenska vågor i söndags. Droppade in i höjd med piren. Tror du (Daniel) och Patrik låg på insidan. Två sektioner, en fet dropp och högerrace innan jag kom ut på shouldern och fick svänga tillbaka lite. Sen tog den fart igen och fick upp en jävla speed hela vägen till shorebreaket lätt 100 meter bort på stranden. Där sög det torrt på en stor sten så jag fick hoppa från lippen över stenen och landa i knähögt vatten med duktig fart. Trodde jag skulle bryta båda fotlederna. Gick bra med både mig och brädan ändå men det där var en sån våg som man kommer att minnas länge! Ni vet när man kommer upp å bara ”Shit va fett! Undrar om nån såg?”

-
XTravels marknadsföringmetoder är minst sagt tvivelaktiga. Hade du vart en registrerad användare med några inlägg bakom dig som inte handlar om Xtravel kanske jag hade gått på det. Köp en banner istället och stöd sajter som denna!
-
Najs! Kul att det är någon annan som tar sig tid att fota imellanåt! Martin blir alltid snygg på bild
Är det ok att sno några bilder och lägga på yann.hervy.nu om jag skriver att det är du som fotat? -
Jo, det finns måna definitioner på en fish. I mina ögon är en fish en bräda som har sitt bredaste parti mycket längre fram än en shortboard, ofta över mitten på brädan. Det är då den får sin fiskliknande form. Sen ska det vara platt rocker också och just därför kan man köra dom mycket kortare än vad man hade gjort med en vanlig shortboard.
Det finns ju många hybridbrädor som ofta går under namnet performance fish men det är en annan historia. 7S gör såna också så Backdoor kan säkert ta hem en om du är sugen. Tror nog att det är det du är ute efter.
-
Shit, har aldrig sett en sån stor fish. Tror att det kan bli svårt att få tag på. Väger du 100+ eller?