yann
Forumsvar skapade
-
adde wrote:Bali är inte fel man du vill ha skönt häng och sjuk vågsurf, Thailand är som sagts ingen direkt våg eller vindmagnet.
Kom precis från en resa Bali (-NZ-Thailand) och vi levde gott på 50 spänn om dan (mat och boende). Allt från snällt beachbreak till väldsklasstuber som suger revet torrt inom en rätt liten radie!
/adde
Sorry boys, lite O.T…Tror att det är alldeles för lite vind nu på lågsäsong på Bali för att kitea. Kollade windguru och inte en stjärna nån dag men när jag var där sist på högsäsong blåste det ganska bra ibland. Iofs så klagar SLIM 20 dec på baliwaves.com ”but the wind was howling outta the West at 10-12knot”. I kitesurfsammanhang kan man knappast kalla 12knots (6m/s) för howling 🙂 Det finns bra kitesurf på Bali men jag vet inte vid vilken tid på året. http://www.baliwaves.com/kite/kitesurf.htm
Ska dit i Maj tror (ut och kolla på resa idag) men tror inte att jag ens kommer att ta med mig kitegrejjerna. Uppskattar vinden på fotot jag tog den här dagen till 9ms side-side onshore på Kuta Beach.

-
Vad är det här med Rykteskraft??? Hur som helst vill jag ha massor av det!
-
Nu funkar avatars igen!
-
I’ve made you another avatar of the wrestling guy. Check your e-mail. You got to use that one 🙂
-
Your welcome 🙂 but why not have a little more scary avatar than your dog? I expected something like this: http://disney.go.com/disneyvideos/liveaction/sharkboylavagirl/downloads/wallpapers/sblg_sharkboy_800x600.jpg
…or this: http://www.sharkboy.net/images/lash3.jpg
-
No problem, check your e-mail!
-
DanielF wrote:Generellt bryter en flack profil på djupare vatten och en brant profil på grundare vatten (visst låter det avigt).
Tycker inte det låter avigt alls. Tänk bara när du surfar beachbreaks och reefbreaks. Bra mycket större risk att få äta sten och korall än sand! Fråga Johnnie Reggie 🙂
-
Slut på gissningar 🙂 vågperioden har inverkan på hastigheten.
Massa intressant läsning som jag skulle kunna försvinna i resten av arbetsdagen: http://www.seafriends.org.nz/oceano/waves.htm#motion
-
Välkommen till 50-klubben 🙂
När jag snackade om stora vågor nyss tänkte jag mer på utomlands. Upp till trippelgubbe-face i frankrike i sommras eller på Bali, när tubarna verkligen går hela vägen ner på vågen. Att få resa over-the-falls är ingen skön upplevelse vid såna förhållanden. Men å andra sidan är jag också lite dåligt utrustad. Min största bräda är 6’6″ och man känner begränsningen när man paddlar in vid såna tillfällen och fattar plötsligt meningen med en gun.
Rent generellt så tycker jag att ju större och brantare vågor, desto mer fart. Det är ju två hastigheter här som kombineras. Vågens fart framåt och surfarens fart i sidled. Vågens fart framåt handlar tydligen om amplitud medan surfarens fart i sidled handlar om hur brant vågen är. Vågperioden tror jag inte har något att göra med hastigheten på vågen att göra men det är bara mina egna antaganden.
-
Fille i Varberg, eller heter han Frille? Sharkboy, du har väl numret till honom, så kan du PMa det till Linn.
-
Åk inte till Thailand om du vill vågsurfa. Tror iofs inte det är så kännt för kite heller. Beroende på säsong ska du åka till Kanarieöarna, Dominikanska eller Brasilien. Har inte riktigt ngn koll på när så det vet andra bättre än mig.
Vad du väljer beror på vad du prioriterar mest av kite och surf. Om prio 1 är surf så skulle jag välja Kanarieöarna. Om prio 1 är Kite skulle det bli Brasilien. Dominikanska ligger nog nånstans i mitten.
-
Hörde nånstans att hastigheten på vågen varierar med amplituden och därför blir det svårare att paddla in på större vågor eftersom man måste komma upp i samma hastighet som vågen innan man kan droppa in.
Tycker själv det låter lite konstigt med det var vad jag hörde. Har iofs märkt att det är svårt att droppa in när det blir respektabel storlek men tror mer att det handlar om stora kulor. Man vill ju inte chansa på tubande dubbelgubbar.
-
Vad hände med min Avatar då? Den försvann ju och jag kan inte lägga in en ny men du Ola har ju en!?
-
Jag var inte där men var fullt upptagen med att surfa så det blev inte mycket fotande. Knäppte några bilder efter surfet som jag eventuellt lägger upp senare. Tror inte jag fick med ngt speciellt under de 5 minuter jag fotade innan fingrarna trillade av… Jag fick tänja på mitt surfflex till max idag. Kom in med rödsprängda ögon kl 1430…
Tack för en grym dag! Den här kan jag leva på ända till nästa gång!

-
Nu ger jag alla 5 stjärnor till höger och vänster!
Alla som skriver i den här tråden får en femma av mig. Hellgren och baez! Nu har ni fått femmor! Bjussa tillbaka