Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport: Naxos i slutet av september

  • Reserapport: Naxos i slutet av september

    Publicerad av planing på 8 oktober, 2013 vid 16:34

    Jag var på Naxos för en vecka sedan. Skriver ihop en liten reserapport om någon annan skulle vara intresserad.

    Rent vindmässigt så var de första två dagarna super. Jämn och fin vind. På söndag började jag med 5.3 och avslutade med 5.0. På måndag började jag med 5.0 och avslutade med 4.5. Övriga 4 dagar har det inte varit nån planingsvind. Ok, ok, nån gång har man säkert kunnat plana med en 8.5:a och 150-litare, men det kan kvitta tycker jag. Jag har istället tränat på helitacks och quicktacks på 100 och 110-litare. Jag börjar få till dem nu. 😀 Lagunen som ligger bakom ett rev är perfekt för att träna denna typ av övningar. När jag övar håller jag mig på 60-centimeters vattendjup, så det blir väldigt effektivt. Om man trillar i så är man uppe på brädan igen inom några sekunder.

    Centret har RRD-brädor. Börjar med lite Firemoves, eller vad de nu heter. Inget för mig 🙂

    FSW +100 liter. Körde ingen av dessa. Antingen blåste det, eller oxå inte…

    Mindre FSW samt närmast freestyle. Jag körde en ny 90-liters FSW, som jag tyckte om. Tränade även slag osv på freestylebrädorna (100 och 110 liter). Kan nämna att de där grå freestylebrädorna verkar väldigt hållbara. Jag tror inte en enda bräda var lagad, och då har de tjänstgjort ett år på ett uthyrningscenter!

    360, eller vad de nu heter. Hållbara freerides.

    Utanför finns större nybörjarbrädor och SUPar, och längst bort till vänster skymtar riktiga bamsebrädor. Jag har använt dem mycket, men denna gången segelflippade jag huvudsakligen på 110-liters freestyle istället. Det tar sig…

    Nybörjarriggar. Jag måste ha tappat bort bilden över de riktiga riggarna, men det är Neil Pryde av bra kvalité. Under högsäsong kan man få vänta nån minut på att få rätt storlek/modell, men i september var det bara att hämta det man ville ha.

    planing svarade 10 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • planing

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 16:54

    Materialkillen Peters hörn. Här står han och sandpapprar epoxi dagarna i ända, och det enda skydd han verkar använda är filtret från Marboron som hänger i mungipan. Jäkligt trevlig kille!

    Utsikt över inre delen av lagunen.

    Och åt andra hållet. Om man vill kan man leta sig ut genom ett hål i revet och köra ut i vågorna på andra sidan. Jag har inte gjort det än, men nästa år kanske :santa:. Jag tycker att det är lite smålurigt med revet. Om man trillar på väg ut så antar jag att det är lätt hänt att bli spolad över revet, och där finns det sjöborrar och andra vassa saker.

    Som synes finns det även två Hobiecats på centret. Jag köpte ett ‘sportspack’ för 240€ per vecka, och där ingick fri vindsurf, mountainbike, hobiecat & SUP. Man måste dock ha cert för hobiecat, och det har jag inte.

    Solskydd med sköna soffor, och även puffkuddar. Dessutom ganska så vindskyddat. Som synes finns det även ett utsiktstorn, men Wadi brukar gnälla om att man ser så jäkla illa i motljuset så man ska nog inte lita helt på att man blir upptäckt om man seglar utanför revet. Dock finns det en finfin räddningsbåt, så klart.

    Å där hittade jag segelbilden! Tror att de största seglen är 8.5or, och sedan går det ner till 3.5 eller nåt sånt. Alla Neil Prydes modeller finns, i varje fall så långt jag känner till.

  • planing

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 17:16

    Avslutar med att tipsa om boende. Jag tycker verkligen om detta stället. Hittade det förra året. Drivs av Katarina, som ursprungligen kommer från Stockholm men som har bott på Naxos i 40 år. Det är faktiskt ett apolloställe, men jag brukar alltid fixa mitt boende själv, och det gjorde jag även denna gång. Mejladress finns på http://www.argo-hotel.gr/index.php?lang=en. Om du pratar med Katarina så får du säkert ett bra pris.

    Mitt rum, med säng, balkong, och ett kylskåp där jag förvarade min eftermiddagsöl. Jag tycker om att det är väldigt rent och fint. Ingen lyx,men jag är inte intresserad av det.


    Utanför knuten finns det solstolar som man kan använda på sen eftermiddag när man dricker sin öl och slösurfar på hotellets gratis WiFi.

    Det finns även en liten pool, även om jag aldrig badar i pool. Speciellt inte om jag är nära kusten.

    Det tar ca 10 minuter att gå till surfcentret och till Naxos centrum, och 5 minuter till stranden.

    Ska kanske tillägga att jag inte är sponsrad på något sätt. Jag tycker bara att det är kul att stödja detta lilla fina hotell med dess trevliga personal.

  • planing

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 17:33

    Kom på en sak till. Vädret i slutet av september var underbart. Precis lagom varmt. Typ 20-25 grader i luft och 22 grader i vatten. Dessutom mycket mindre folk än i juli/augusti som ju är högsäsong. Mindre trängsel och lägre priser alltså. Mkt trevligt…

  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 18:40

    Ahh,,,,grym rapport bra gjort……är väldigt sugen på Naxos

    nu måste ju jag svara med en liknande från Östra Kreta Palekastro…
    måste bara lära mig å ta ut bilder från Go -Pron…så det kanske dröjer ett tag….

  • larry

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 20:10

    Föredömlig rapport!!!!!!
    Ser fram mot din rapport Raggarn.

  • planing

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 21:17

    Ja, knåpa ihop den där rapporten Raggarn. Det ser intressant ut!

    EDIT: länk http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92040-Reserapport-Kreta-Palekastro-nu-på-rätt-plats

  • gnutten

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 07:05

    Kul med en så bra rapport 🙂

    Känns som Naxos inte är så bra i September. Sommaren är antagligen mer vindsäker. Iofs verkar klart skönt ändå 😀

  • planing

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 15:31

    @Gnutten 717131 wrote:

    Kul med en så bra rapport 🙂

    Känns som Naxos inte är så bra i September. Sommaren är antagligen mer vindsäker.

    Ja, det kan vara så att det är vindsäkrare i juli/augusti. Antagligen är det så enl. statistiken, men när jag var där förra sommaren i Augusti så hoppades de på September :). Om det är för varmt så kommer vinden inte ner till marknivå.

    Det finns säkert vindsäkrare ställen än Naxos, men jag gillar stämningen där. Det är en ganska så stor stad, så man tröttnar inte på stället. Jag bodde två-tre veckor i Vassiliki för typ 5 år sedan, och där var jag ganska så lack på byn efter det.

    Men Raggarns kretaalternativ verkar ju vindsäkert. Gå och skriv med dig nu! 😉

  • hglifberg

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 17:33

    Kanon rapport, verkligen uppskattat. När börjar säsongen där nere?

  • planing

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 17:49

    Högsäsong är Juni, Juli & Augusti, men jag vet inte när de öppnar. Säkert ganska tidigt på våren.

    Här är en länk till uthyrningen.
    http://www.flisvos-sportclub.com

    Å här finns lite vindstatistik:
    http://www.flisvos-sportclub.com/fun/windfinder.php?
    Om man läser vindstatistiken så blir det starkare vindar fram på hösten. Bft 4, som i vanlig Juni/Juli/Augusti är lite väl lite. 33% över Bft6 i Oktober! Kanske sticker ner igen :tongue:

  • raggarn

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 23:00

    Ok here goes……..The best f—kin holiday in years…!!!!

    In the middle of nowhere is a town called Palekastro……

    Nä jag skämtar bara, det blir kortversionen denna gång
    Apollos Sas-plan tog oss till Heraklion på Kreta på 3,5 tim.
    Sen var det lokalbuss till östra delen av ön , Sitia närmare bestämt , tog också
    Ungf. 3,5 tim….kändes längre….ska han runt det där berget också..????
    får jag den bruna påsen….fort!!!
    Det var Sönd så vi missade bussen till Palekastro , fick bli taxi tog väl 20min ca

    Palekastro är en skön gemytlig byhåla B , där livet går sin gilla gång.
    (.passar oss perfekt som har tröttnat på ”turist-ghettona” med sina affärer som alla har samma äkta kopior och restaurangerna ser olika ut men har samma utbud)
    lite restauranger , barer och affärer och ett bytorg där man kollar in vad som händer….dvs ingenting ( billigt å gå ut å äta…3 pers me förrätt varmrätt och stora Mythos landade på ca30-35 euro )

    vi hade bokat rum på Hiona Hotel ( Booking.com) som låg ett stenkast från bytorget….vi valde det pga den sköna poolen…..perfekt att softa vid efter en hård surfdag
    och det visade sig va ett trevligt ställe ingen lyx men alldeles lagom…sängarna var dock grek-standard…stenhårda
    hotelbossen Ana var supertrevlig och tog väl hand om sina gäster

    från Palekastro till surfstranden Kouremenos beach är det ungf.1-1,5km ..vi hyrde moppe hos Moto Kastri och va väl dom enda som använde hjälm…!!!

    Väl framme på Kouremenos beach så hyrde vi prylar hos http://www.freak-surf.com
    Av supertrevliga Ana (igen… dock inte samma) och Hannes , Neil Pryde segel å Jp-brädor
    Finns ett center till alldeles brevid http://www.gonesurfing.eu
    Kolla in sidorna där finns mycket info

    Ja vad kan man mer säga……..ja kollade man vindguru så fick man lust av avboka hela resan….ingen vind..!!!
    Men Kouremenos beach levererade bättre än så… segling alla dagar i veckan med segel mellan 5,8 till 4,5 och sista lördagen så peakade det så centret stängde…!!! Vilket man tydligen måste göra om det blåser över 8 bft …!!! Men det va stängt på fm till ca 14:00 sen droppade det lite och dom öppnade igen….
    Vindstilla vid stranden och lite byigt första biten ut men sen smack pang full pung bump å jump segling måste va perfekt för freestylare…..vi gubb-freeridade för fullt…
    Och sist men inte minst värmen….åååhhh va skönt å köra i shorts 30-35gr i luften och ca 25 i vattnet

    Obs inga höjdar bilder skärmdumpar på go-pro och gammal mobil….glömde / orkade inte riktig kamera…..

    inte i närheten så utförligt som planing….men iaf….
    ni får fråga vidare om ni saknar nå´t

  • Surf4Life

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 06:29

    Hur tog du dig dit? Flög du via San Torini och båt eller hittade du bättre alterntativ?

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 10:26

    @Raggarn 717184 wrote:

    Ok here goes……..The best f—kin holiday in years…!!!!

    In the middle of nowhere is a town called Palekastro……

    Nä jag skämtar bara, det blir kortversionen denna gång
    Apollos Sas-plan tog oss till Heraklion på Kreta på 3,5 tim.
    Sen var det lokalbuss till östra delen av ön , Sitia närmare bestämt , tog också
    Ungf. 3,5 tim….kändes längre….ska han runt det där berget också..????
    får jag den bruna påsen….fort!!!
    Det var Sönd så vi missade bussen till Palekastro , fick bli taxi tog väl 20min ca

    Palekastro är en skön gemytlig byhåla B , där livet går sin gilla gång.
    (.passar oss perfekt som har tröttnat på ”turist-ghettona” med sina affärer som alla har samma äkta kopior och restaurangerna ser olika ut men har samma utbud)
    lite restauranger , barer och affärer och ett bytorg där man kollar in vad som händer….dvs ingenting ( billigt å gå ut å äta…3 pers me förrätt varmrätt och stora Mythos landade på ca30-35 euro )

    vi hade bokat rum på Hiona Hotel som låg ett stenkast från bytorget….vi valde det pga den sköna poolen…..perfekt att softa vid efter en hård surfdag
    och det visade sig va ett trevligt ställe ingen lyx men alldeles lagom…sängarna var dock grek-standard…stenhårda
    hotelbossen Ana var supertrevlig och tog väl hand om sina gäster

    från Palekastro till surfstranden Kouremenos beach är det ungf.1-1,5km ..vi hyrde moppe hos Moto Kastri och va väl dom enda som använde hjälm…!!!

    Väl framme på Kouremenos beach så hyrde vi prylar hos http://www.freak-surf.com
    Av supertrevliga Ana (igen… dock inte samma) och Hannes Neil Pryde segel å Jp-brädor
    Finns ett center till alldeles brevid http://www.gonesurfing.eu
    Kolla in sidorna där finns mycket info

    Ja vad kan man mer säga……..ja kollade man vindguru så fick man lust av avboka hela resan….ingen vind..!!!
    Men Kouremenos beach levererade bättre än så… segling alla dagar i veckan med segel mellan 5,8 till 4,5 och sista lördagen så peakade det så centret stängde…!!! Vilket man tydligen måste göra om det blåser över 8 bft …!!! Men det va stängt på fm till ca 14:00 sen droppade det lite och dom öppnade igen….
    Vindstilla vid stranden och lite byigt första biten ut men sen smack pang full pung bump å jump segling måste va perfekt för freestylare…..vi gubb-freeridade för fullt…
    Och sist men inte minst värmen….åååhhh va skönt å köra i shorts 30-35gr i luften och ca 25 i vattnet

    Obs inga höjdar bilder skärmdumpar på go-pro och gammal mobil….glömde / orkade inte riktig kamera…..

    inte i närheten så utförligt som planing….men iaf….
    ni får fråga vidare om ni saknar nå´t

    Mer bilder….

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 10:31

    @Raggarn 717205 wrote:

    Mer bilder….

    Åsså lite surf…….

  • raggarn

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 10:35

    @Raggarn 717206 wrote:

    Åsså lite surf…….

    fler…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Reserapport: Naxos i slutet av september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.