Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

  • 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

    Publicerad av mes på 18 augusti, 2009 vid 10:24

    Tjaba,
    Jag är antingen totalt talanglös eller så gör jag inte rätt…
    Jag har fastnat på samma nivå av halvdassiga gippar två år nu. Jag har läst, kollat videos etc och inte kunnat sova pga träna gippar i huvudet etc…men inte f_n blir det bättre. Jag tror att jag vet hur man ska göra men känner inte var det blir fel för mig. Det är apjobbigt och jag känner inte att jag kan gå vidare med surfandet innan jag fixar detta.

    Jag behöver någon som filmar mig i 10 gippar så att jag kan kolla om jag hittar problemet/problemen. Jag misstänker att det finns flera i samma läge som jag och om intresse finns så skulle jag tycka att det vore kanon om vi kunde fixa en videokamera (jag har en gammal med band…det går dock att ta över till datorn) och ställa upp den på piren i Lejet. Det är kanonfint plattvatten eller små vågor att gippa på där och man kommer nära kameran. Jag filmar mer än gärna bara jag själv kommer med! Förhoppningsvis kan vi lära oss något tillsammans.

    Om någon/några är sugna så skicka ett pm så fixar vi ihop det vid nästa blåsiga dag.

    Jag är seriöst less på mitt gippande och måste f_n få till det.

    Anyone???

    När gippen är klar tar vi framåten.

    Mes-Mats, oftast med
    Goya One L/Fanatic Fly 258 och Severne Blade och lika dåliga gippar varje gång.

    rasmus_w svarade 14 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:01

    Vad är problemet med gipparna? Dvs var upplever du att det går fel? Oftast är det inte där det går fel utan lite innan dess men det kan vara bra att veta. För egen del brukar mer fart och mer böj på knäna ofta vara det som fixar många gipproblem.

  • mes

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 18:59
    Rasmus_W;568116 wrote:
    Vad är problemet med gipparna? Dvs var upplever du att det går fel? Oftast är det inte där det går fel utan lite innan dess men det kan vara bra att veta. För egen del brukar mer fart och mer böj på knäna ofta vara det som fixar många gipproblem.

    Jag vet inte helt enkelt…jag har lagt ner massa tid på att klura vad jag håller på med men utan nytta. Farten är inte problemet, så mycket vet jag…
    Det är något med flippen av seglet och fotplaceringen som inte lirar…riggpositionen känns fel…jag måste se vad jag gör på film…det är flera som gippar ungeför lika kasst som jag (dvs tappar farten mer eller mindre helt) som borde vara intresserade…
    ?

  • emil_h

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:03

    Underskatta inte ett extremt brett grepp på bommen! Du får en helt annan position över grejerna.

  • gurra1978

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:38

    Jag kan lära dig fullplaningsgippen nästa gång i Varberg. Kan filma dig med headcam så ser jag dina fel och du med för den delen också. Med största sannolikhet gör du som alla många andra, dvs för tight sväng (tappar farten), står mycket upprätt och har alldeles för mycket vikt bakåt istället för framåt. Dessutom trycker du säkerligen inte riggen framåt utan är mer fokuserad på din handfattning. Sen tittar du troligtvis inte ens åt det håll du ska. Du tittar nog ner på dina fötter och tänker på hur du ska flytta dem.

    Men det kan vi analysera sen. I gengäld får du ha lova att ha kulingvarning.nu som ingångsida på din browser 🙂

  • mes

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:26
    gurra1978;568513 wrote:
    Jag kan lära dig fullplaningsgippen nästa gång i Varberg. Kan filma dig med headcam så ser jag dina fel och du med för den delen också. Med största sannolikhet gör du som alla många andra, dvs för tight sväng (tappar farten), står mycket upprätt och har alldeles för mycket vikt bakåt istället för framåt. Dessutom trycker du säkerligen inte riggen framåt utan är mer fokuserad på din handfattning. Sen tittar du troligtvis inte ens åt det håll du ska. Du tittar nog ner på dina fötter och tänker på hur du ska flytta dem.

    Men det kan vi analysera sen. I gengäld får du ha lova att ha kulingvarning.nu som ingångsida på din browser 🙂

    Hehe…tack för erbjudandet Gurra! Jag hojtar till! Jag har testat snäva till vida gippar, har testat att luta mig så mycket framåt att jag tappar seglet…men någonstans skiter det sig!

    Kulingvarning som förstasida när man bara har en jobbdator…ja hmmm…redan för många timmar på Kulingvarning och konfen…

    🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:07

    Intressant att höra det där med för tajt sväng när man ägnat år efter år att försöka klura ut hur man ska kunna svänga ännu tajtare med bibehållen fart. 🙂

    Edit: En variant på det där är att inte svänga konstant, det kommer jag ofta på mig med att göra, inleda tajt som fan och sen köra supertankervarianten efter segelflippen, garanterad vurpa. Har man börjat tajt så ska man fullfölja tajt om man vill ha nån fart kvar.

  • tomasn

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 08:03

    De flesta håller nog inte fram riggen tillräckligt och lutar sig in i svängen tillräckligt, lätt att fega när det är tryck eller stökigt. Egentligen ser man väl inte så många riktigt “cleana” gippar? Grymt snygga gippar i denna 90talare annars,” the fine art of carving a gybe”, kolla in laydowngipparna: http://www.stableroad.com/videos/powerjibeintro.htm

  • andreas-t

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:19

    För mig har Guy Cribb’s gipp-DVD varit superbra!
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0145v01.htm
    Mina problem var:
    * För lite mastfotstryck under den inledande svängen
    * Dåligt fotarbete
    * Tittade på bommen istf åt de håll jag skulle vid segelflippen
    * Dröjde kvar med masten i lä efter flippen

    Fotarbetet löstes enligt Cribb. Tog in brädan i vardagsrummet en kväll och stod säkert en halvtimme och bara tränade fotarbetet (muscle memory). Nu sitter det!

    Att titta åt rätt håll vid segelflippen hjälpte mig också mycket.

    Jobbar fortfarande på att förbättra mastfotstrycket. Det funkar hyfsat när jag inte är överriggad, men när jag är överriggad hamnar jag bakåtlutad med för lite mastfotstryck, trots att jag vet hur jag borde göra, och det går inte helt oväntat åt skogen.

    Att få fram riggen ordentligt direkt efter flippen jobbar jag också med fortfarande. Får till det ibland, och då känns gippen så där löjligt enkel och naturlig, precis som det ser ut på instruktionsfilmerna 🙂

    Det kan inte vara många andra sporter som har en så central manöver som är så svår att man måste träna halva livet för att få till den. Även PWA-surfarna missar sina gippar förvånansvärt ofta. Anmärkningsvärt att Sarah-Quita Offringa hade problem med gipparna i Alacati, hon som är så säker på freestyle-tricken.

  • mes

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:06

    Jag tror att mitt problem är att jag inte får ihop fotplacering och riggflip tillsammans. Det blir mer att riggen är som en bromspedal…
    Jag har testat att komma ut planandes clew first bara för att få rätt känsla i första halvan av gippen men icke. Det ser larvigt enkelt ut när tex S66 gör det…
    Håller med Tomas om att man inte ser många cleana gippar…men jag vill iaf ha fart och flyt genom gippen.

    Jag har kollat videosar och läst teori i åratal men tror att jag måste se mig själv…jag kan inte omsätta teorin i praktiken helt enkelt. Det vore super om superGurra vill hjälpa till samtidigt som jag tror att det skulle vara en bra grej med en kamerasession vid Lejets pir. Det är så slätt vatten där så man kan fokusera 100% på gippen plus att man kan gippa ett par meter från piren. Det går ju rätt snabbt att bränna av ett par gippar. Jag ska ta med videokameran nästa gång hur som haver och filma alla varianter.

    Nu blåser det 12 m/s…och självklart kommer frugan sent ikväll och jag har ingen barnvakt…vem har sagt att barn är det bäst…hmmm…okejdå….

    /Mes

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:48

    Prova lite variation! Enhandsgipp (låt bakhanden släpa i vattnet i riggflippen) tvingar dig att få fram kroppstyngden och sätta riktigt tryck på kanten. Duckjibe hjäpte mig för att det vande mig vid hur det skulle kännas när man planar för fullt ut ur en gipp.

    Om du planar ut clew first kan det vara så att du flippar för sent. En gång råkade jag släppa “alldeles för tidigt” i en gipp för att brädan studsade till på ett chop jag inte var beredd på och plötsligt roterade riggen perfekt och jag kom ut med bra fart. Nästa gång släppte jag lika tidigt igen, fast med avsikt och det funkade då med.

    Till sist, fotflyttandet går att spara till efter gippen. Jag har för mig att Alan Cadiz på sin tid gjorde en gipp-instruktionsvideo och där planade han ut ur gippen och tog en bunt pumptag innan han flyttade fötterna. Klarar du inte det så kan det vara så att du har samma problem som jag, att du är lite stel i midjan, att kunna vrida midjan rejält underlättar i gippar.

  • mes

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 12:26
    Rasmus_W;568725 wrote:
    Prova lite variation! Enhandsgipp (låt bakhanden släpa i vattnet i riggflippen) tvingar dig att få fram kroppstyngden och sätta riktigt tryck på kanten. Duckjibe hjäpte mig för att det vande mig vid hur det skulle kännas när man planar för fullt ut ur en gipp.

    Om du planar ut clew first kan det vara så att du flippar för sent. En gång råkade jag släppa “alldeles för tidigt” i en gipp för att brädan studsade till på ett chop jag inte var beredd på och plötsligt roterade riggen perfekt och jag kom ut med bra fart. Nästa gång släppte jag lika tidigt igen, fast med avsikt och det funkade då med.

    Till sist, fotflyttandet går att spara till efter gippen. Jag har för mig att Alan Cadiz på sin tid gjorde en gipp-instruktionsvideo och där planade han ut ur gippen och tog en bunt pumptag innan han flyttade fötterna. Klarar du inte det så kan det vara så att du har samma problem som jag, att du är lite stel i midjan, att kunna vrida midjan rejält underlättar i gippar.

    ? Är midjan det som sitter innanför magen?

  • pete

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 13:38

    Ett vanligt fel (kanske dock inte ditt, Mes!) tror jag är för mycket bakvikt så att man gräver ner häcken och dödar planingen innan man hinner segla iväg på nya bogen. Själv gör jag alltför ofta så om jag kör lite lagom ofokuserat. Kollar man på genomsnittsamatören är det inte många fullplanegippar man ser. Böj på knäna, segla aktivt, fram med kroppsvikten och titta dit du ska!

    RasmusW är inne på en sak jag håller med om: duckjippen. För mig låg nyckeln till den att inte byta fotposition förrän man seglar iväg på den nya bogen. Då märkte jag att man faktiskt lättare kan bibehålla farten och ibland sitter t o m en fullplanejipp. Testa att göra vanliga jippar (utan duck alltså) men vänta med att byta fotposition.

  • stinger

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 13:45
    mes;568738 wrote:
    ? Är midjan det som sitter innanför magen?

    😀 Jag lovar nånstans finns det en midja i dig också…

    Vad gäller gipparna tycker jag det finns några tips som har hjälpt mig.

    Innan gippen flytta bak bakhanden på bommen typ 1-2 dm, det gör det lättare att få fram riggen
    Böj på knäna
    Testa olika svängradier, var lite brutal ibland

    Sen är video kanon, jag fastnade på nån video när jag gippade och såg till min förskräckelse att jag fipplade med masten i flippen, det (tror jag) har jag jobbat bort nu.

  • irieman

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 13:54
    Andreas T;568694 wrote:
    För mig har Guy Cribb’s gipp-DVD varit superbra!
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0145v01.htm
    Mina problem var:
    * För lite mastfotstryck under den inledande svängen
    * Dåligt fotarbete
    * Tittade på bommen istf åt de håll jag skulle vid segelflippen
    * Dröjde kvar med masten i lä efter flippen

    Fotarbetet löstes enligt Cribb. Tog in brädan i vardagsrummet en kväll och stod säkert en halvtimme och bara tränade fotarbetet (muscle memory). Nu sitter det!

    Att titta åt rätt håll vid segelflippen hjälpte mig också mycket.

    Jobbar fortfarande på att förbättra mastfotstrycket. Det funkar hyfsat när jag inte är överriggad, men när jag är överriggad hamnar jag bakåtlutad med för lite mastfotstryck, trots att jag vet hur jag borde göra, och det går inte helt oväntat åt skogen.

    Att få fram riggen ordentligt direkt efter flippen jobbar jag också med fortfarande. Får till det ibland, och då känns gippen så där löjligt enkel och naturlig, precis som det ser ut på instruktionsfilmerna 🙂

    Det kan inte vara många andra sporter som har en så central manöver som är så svår att man måste träna halva livet för att få till den. Även PWA-surfarna missar sina gippar förvånansvärt ofta. Anmärkningsvärt att Sarah-Quita Offringa hade problem med gipparna i Alacati, hon som är så säker på freestyle-tricken.

    Jäpp, håller med. Man ser inte många fullplansgippar som PWA slalomsnubbarna kör, där dom i stort sett inte tappar planingen alls.
    Man ser max 1-2 personer som är i närheten av så’na gippar när man är på nå’n välbesökt strand, oftast ingen.

  • mes

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 14:10

    Jag har prövat att stå långt fram och långt bak (fast inte samtidigt). Jag upplever att jag tappar riggen om jag lutar den för mycket framåt. Jag har också testat att flytta fötterna efter flippen men upplever då att jag står för långt bak med resultat att jag lovar upp = tvärstopp.
    En annan sak som har strulat är min nya fina Dakine Contourstroppar som är rena sugpropparna. Jag har fastnat i dom i flera gippar. För bra grepp iaf med våtskor.
    Jag tror och hoppas att några typiska gippar på film är som ett effektivt laxermedel.
    Jag ska ta med min kamera nästa gång.
    Mes

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.