Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.8 m2 i 15 m/s?

  • dr-masse

    Medlem
    14 mars, 2017 vid 10:36

    Det körs regelbundet segel i den storleken upp till 14-15 sekundmeter i PWA.

    Även våra lite tyngre speedgossar kör liknande storlekar när det skall åkas fort i de vindstyrkorna.

    Race-segel är enormt stabila, det handlar mer om att hantera kraften. Själv kör jag helst 4.7 på vågbrädan i de vindarna. :cool2:

  • alltidxx

    Medlem
    14 mars, 2017 vid 10:45

    Jag kanske kört på gamla grejer eller nåt då. För som jag ser det så antingen släpper seglet ut vind, eller så skotar man ut, eller så får fenan palla trycket utan spinout när man spjärnar emot.

  • dr-masse

    Medlem
    14 mars, 2017 vid 10:52

    Det beror väldigt mycket på vilken typ av prylar man kör med och hur duktig seglaren är.

    För mer “normala” pryttlar, typ freeride, är 7.8 i 15 sekundmeter närmast omöjligt. För ett fullfjädrat räjskit med duktig seglare som väger lite mer högst sannolikt, framförallt om det är lite plattare vatten. Timmet på rigg och bräda samt seglarens skicklighet blir förstås väldigt viktigt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 mars, 2017 vid 11:42

    Har inte med hur gamla prylarna är, riktiga raceprylar klarade ungefär lika mycket vind för 20 år sen.
    Körde Caddie(läs partypolare) några PWA tävlingar åt Mathias Holmberg på mitten av 90 talet.
    I Almanare blåste det drygt 15 rak frånlandsvind, vi gick ut med 6.6 och 7.4 innnan start. Mathias körde sen sitt heat med 6.6 och jag fick kryssa in med 7.4an, tungt men det gick

  • sailortrash

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 14:24

    Jag är oxå övertygad om att det går. Men då hänger det inte bara på seglet utan mkt fenan, annars tappar man koll direkt

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    21 mars, 2017 vid 12:20

    Svar på masse:
    Intressant! Har alltid undrat varför tex en freeride som JP X-cite ride på 100L har en windrange på 4,5-7,0 medans JP slalom VI på 101L så börjar det först på 6,2- och går upp till 7,8 som rek-segel. Om man tar respektive brädas minsta rekomenderade segelstorlek av dessa, vilken lämpar sig bäst att gå ut i under hårdare förhållanden??

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    21 mars, 2017 vid 12:22

    @dr Masse 743217 wrote:

    Det körs regelbundet segel i den storleken upp till 14-15 sekundmeter i PWA.

    Även våra lite tyngre speedgossar kör liknande storlekar när det skall åkas fort i de vindstyrkorna.

    Race-segel är enormt stabila, det handlar mer om att hantera kraften. Själv kör jag helst 4.7 på vågbrädan i de vindarna. :cool2:

    Intressant! Har alltid undrat varför tex en freeride som JP X-cite ride på 100L har en windrange på 4,5-7,0 medans JP slalom VI på 101L så börjar det först på 6,2- och går upp till 7,8 som rek-segel. Om man tar respektive brädas minsta rekomenderade segelstorlek av dessa, vilken lämpar sig bäst isf att gå ut i under hårdare förhållanden??

  • dr-masse

    Medlem
    21 mars, 2017 vid 14:58

    @cobainwindsurfer 743331 wrote:

    Intressant! Har alltid undrat varför tex en freeride som JP X-cite ride på 100L har en windrange på 4,5-7,0 medans JP slalom VI på 101L så börjar det först på 6,2- och går upp till 7,8 som rek-segel. Om man tar respektive brädas minsta rekomenderade segelstorlek av dessa, vilken lämpar sig bäst isf att gå ut i under hårdare förhållanden??

    Det beror helt på hur hård seglaren är i hårda förhållanden. Full fart och rejält tryck i mycket vind – 6.2 och slalom. Kan även innebära mer spektakulära crasher… :cool2: Mer kontroll och mer humant – 4.5 och freeride.

    Själv är jag ute i vågorna.

  • hakuna

    Medlem
    24 mars, 2017 vid 18:30
  • hakuna

    Medlem
    24 mars, 2017 vid 18:47
  • jester

    Medlem
    30 mars, 2017 vid 07:50

    Ja, det är definitivt inte omöjligt. Jag har NPs race-segel 5 storlekar från 6.2 till 9.5. 6.2 och 7.0 har jag inte använt ännu… (har iofs inte seglat så mycket den sista tiden, men ändå). Men då kör jag på speedbrädor, och vill ha bra drag på slören, och när jag inte slörar så höjdar jag så mycket som det går. Då behöver man helt enkelt lite större prylar.

  • davven

    Medlem
    18 april, 2017 vid 18:13

    Hmm jag testade förra veckan, simmer 7.8 i pendlande vind 10-17 ms. Dagen efter pendlande 10-19 ms med gammalt north warp 7.0. Båda känns dock lagom med en medelvind runt 11.5 meter för en 75 kg gubbe som mig. Byar på 19 meter hanterar jag inte med dessa segel, det måste råma färdigt i masttoppen innan man skickar på fullt ös igen.

    Har man rätt prylar så funkar det..
    Jag tycker det skiljer rätt mycket på äldre och nyare segel..

  • sailortrash

    Medlem
    18 april, 2017 vid 18:59

    alltså uppåt 19 är det nog dags för 5.7…

    jag hade nog kört 6.7 i 11 m/s..men slalom är ju för tuffingar!

  • davven

    Medlem
    18 april, 2017 vid 20:35

    Jo fast man får bada en del till skillnad från de grymma gubbarna. Sedan är man för lat för rigga ner, bättre och bita ihop 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.8 m2 i 15 m/s?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.