Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

  • Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

    Publicerad av andersbq på 26 november, 2007 vid 15:44

    Vad är egentligen sagt om rankingen på GPSSS?
    Med Amaryllo och doppler så är det ofta något lägre värden.
    Dom som ligger på topp just nu, har dom gått över till doppler ännu?
    Lär ju bli trist om ingen kommer bättra sina PB under 2008 …

    rogero svarade 16 år, 5 månader sedan 23 Medlemmar · 71 Svar
  • 71 Svar
  • surfan

    Medlem
    26 november, 2007 vid 16:29

    Skönt mina är med doppler !!!

  • ola-h

    Medlem
    26 november, 2007 vid 16:32

    Jag är rätt säker på att hela Sandy Point-gänget kört doppler ett bra tag (i själva verket har flera av dem kör med båda systemen).

  • appel

    Medlem
    26 november, 2007 vid 17:07

    Anders, man säger väl från gpsss att nya rekord (vad man nu menar med det) bara godkänns med dopplermätning efter årsskiftet.
    Det är väl så här att mätresultatens ökade tyngd i och med en exaktare mätning kommer tvinga seriösare speedare mäta sina repor med denna metod.

    Skulle inte tro att man behöver regga vilket sätt man mäter på, Garmin eller Navi/Amaryllo, än på ett tag på gpsss!!!

    Blir ju en obligatorisk följdfråga när någon skryter om nya pb… Glädjeknop eller verkliga knop…?

    Själv kommer jag göra allt för att mosa mej in på 10 i topp på svenska rankingen nästa säsong!!!

    Lägre odds lär ju du ha på en plats på samma lista, som verkar satsa friskt till nästa säsong!

    Få se nu, det blir som jag kan se det två givna förbättringar 2008…

    Vi får se till o mäta med doppler så det inte blir nåt snack!!

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 november, 2007 vid 18:23

    Men om vi nu ska klargöra, är det verkligen skillnad på alla värden mellan foretrex – amaryllo eller är det på speciella värden typ 2sek ? Om det är på alla värden undrar man ju varför foretrex mfl är godkända !

  • jester

    Medlem
    26 november, 2007 vid 19:00

    Dom stora differenserna är på dom värden som man får under kortare mätningar. Mao GPSMax samt 2 sec. I dom fallen är Foretrex inte alls tillförlitlig, vi snackar fel på ett par knop här. Med längre mätsträcka och average så minskar felet ganska mycket. Gissningsvis +- 0.5 knop. Stora fördelen med amaryllon är ju att all mätdata lagras i enheten, vilket innebär att man kan bevisa hur fort man kört. I Foretrex sparas bara poistionen.

  • tbsurf

    Medlem
    26 november, 2007 vid 20:28

    Det är exakt samma chip i dom båda, så helt värdelös kan ju inte foretrex vara.. eller hur?
    Och ang gpsmax så svarade väl garmin att dom använder dopplerformler för att räkna ut displayvärdet.. Skrevs mycket om det i den långa navi-tråden på speedsurfing.. orkar inte leta nu :tongue:

    Ni som mailar och har dialog med navi/amarylis.. Har ni frågat om dom har någon enhet åt oss på gång med sirf star3 chippet snart..? Tycker att det isåfall skulle vara ett steg mot ett ”teknikskifte”.. Nu känns det inte så nödvändigt..

    Obs…just my 2cents :laugh:

  • hanko

    Medlem
    26 november, 2007 vid 20:32

    Verkar som Amaryllon fortfarande är mest aktuell då på min önskelista till Speed-Tomten !!!

    Har i detta nu blicken på TR-3:or som tyvärr inte tillhör mig utan Maui Sails Westbay TeamRider. Sååå sjukt avis…men min tid kommer väl (kanske).

  • jester

    Medlem
    26 november, 2007 vid 21:33

    Spelar ju ingen större roll om det är samma hårdvara i bägge om mjukvaran suger i den ena… Om man bortser från att amaryllon bevisligen ger ett mer exakt resultat så får den bara stryk på en enda punkt, och det är storleken. På resten av punkterna får foretrex/gecko storstryk. Men se annan tråd där vi diskuterat denna bit mera utförligt.

  • tbsurf

    Medlem
    27 november, 2007 vid 06:44

    Så.. garmin suger alltså. Försökte nyansera sugandet lite för vi har ju enligt rules inget behov just nu.. (våra rekord är så långt ifrån toppen..)

    Jag kommer iofs själv köra med gt11 i fortsättningen.. men inte för att jag tycker garmin suger…

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 november, 2007 vid 07:36

    Det är troligt att amaryllo kommer att vara nästa produkt på GPSSS men varför ska man gå och byta en foretrex som man trivs med och som är godkänd. Det är ju inte så man skiter pengar….Det vore en sak om foretrexen inte var godkänd. Jag tycker inte den suger och skaffar inte en ny förrän den är trasig eller ej godkänd. Helt plötsligt så slängs det ut lite pikar på stranden om resultaten till dom som kör foretrex. Hmmm

  • rasmus_w

    Medlem
    27 november, 2007 vid 07:46

    @tbsurf 430865 wrote:

    Det är exakt samma chip i dom båda, så helt värdelös kan ju inte foretrex vara.. eller hur?
    Och ang gpsmax så svarade väl garmin att dom använder dopplerformler för att räkna ut displayvärdet.. Skrevs mycket om det i den långa navi-tråden på speedsurfing.. orkar inte leta nu :tongue:

    Som jag minns det så använde Garmin dopplerskiftet för displayvärdet men tillhandahåller inga uppgifter om datapunkternas dopplerskift, vilket gör att GPSar m.fl. program inte kan använda sig av det.

  • andersbq

    Medlem
    27 november, 2007 vid 08:04

    @Oregistrerad 430932 wrote:

    Det är troligt att amaryllo kommer att vara nästa produkt på GPSSS men varför ska man gå och byta en foretrex som man trivs med och som är godkänd. Det är ju inte så man skiter pengar….Det vore en sak om foretrexen inte var godkänd. Jag tycker inte den suger och skaffar inte en ny förrän den är trasig eller ej godkänd. Helt plötsligt så slängs det ut lite pikar på stranden om resultaten till dom som kör foretrex. Hmmm

    Lite knöligt att jaga en 2 sek ranking i toppfart t ex 34 knop satt med en Foretrex, som kanske egentligen var 32 knop.
    Visserligen ingen insatt som bryr sig särskilt mycket om 2 sek, men ändå…

  • getwet

    Medlem
    27 november, 2007 vid 18:30

    Japp, vi har alltid diskuterat att 2 sec går bort, men likförbannat så snackar surfare jämt om den där djävla 2sec iaf! Den är som sagt inte tillförlitlig…..
    Vi ska snacka AVERAGE! Sug på den…

  • joth

    Medlem
    27 november, 2007 vid 19:36

    @getwet 431037 wrote:

    Japp, vi har alltid diskuterat att 2 sec går bort, men likförbannat så snackar surfare jämt om den där djävla 2sec iaf! Den är som sagt inte tillförlitlig…..
    Vi ska snacka AVERAGE! Sug på den…

    Jupp, suger på … Skall köra average på timmen i fortsättningen. Tror du det blir tillförlitligt med average på 5st? :cool2::grin:

  • peterka

    Medlem
    28 november, 2007 vid 08:33

    Garmin världsledande inom GPS, tvivlar högt på att deras system skulle vara sämre än ngt annat. .
    De kanske är bättre än Amaryllon, och att A egentligen är en djävligt trög apparat som inte tar ut positionerna så ofta som garmins. Detta skulle förklara varför maxspeed skiljer sig och att de genomsnittliga är mer lika.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.