Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädvals-tråd

  • ulrik

    Medlem
    16 september, 2008 vid 16:47

    Hej Ulrik.

    Allt är smaksak. Men nedan är facit

    Med 100 liter modern freewave kommer du har roligare i vindar under 10 m/s nästan oavsett vart du seglar. I Stockholm kommer du har roligare i vindar under 13 m/s så länge du inte tar dig till Torö eller Väddö. Jag använder aldrig min vågbräda i Stockholmstrakten såvida jag inte är på Torö eller Väddö och vinden är över 10 m/s där.
    Jag är inte nybörjare så det är inte därför jag kör med 100 liters bräda varje dag jag seglar i Stockholm utan för att det är bättre eller roligare.

    85 liter är roligare i vindar över 10 m/s om du har vågor, framför allt om du har vågridningsambitioner, annars inte.

    Självklart tycker jag att du ska komplettera med en 80 liters vågbräda, men börja med 100 liter, lär dig gippa, vattenstarta, hoppa etc. Det är superstor skillnad mot din formula, så var inte orolig.

    Det är roligare att rippa än att stå på stranden och klaga på dålig vind.

    //Larry……..sticker ut hakan

    Ja, smaken är delad: en del gillar att köra på för små brädor, en del på för stora och en del på alldeles perfekt storlek :smirk:

    Detta låter rimligt tycker jag…kanske lutar jag nu återigen åt 100 liter om nu ingen gör något åt den hakan

  • carl-r

    Medlem
    16 september, 2008 vid 16:49

    Jag syftade på när en “vanlig” bräda blir för stor helt enkelt. Jag kanske misstolkade men jag fick uppfattningen att det menades att en 100-liter var för stor att seglas över 8 m/s. 🙂

    Jag tror tyvärr att det är 2 brädor (utöver formulan) som är det optimala för dig. I och med att du inte vattenstartar obehindrat idag skulle jag gissa att det bästa vore 100 liter freeridebräda (kanske 10 liter större) OCH en mindre vågis. De enda gångerna gubbsen på NWC-stranden plockar ut vågisarna är när det närmar sig 14. Vi har inga vågor alls utan chop i alla förhållanden typ.
    Linköping är rätt annorlunda på det här med vågor och vind.
    För en vågis i Stockholm ska komma till rätta får man nog satsa en del bensin under en säsong som antyds här ovan.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 september, 2008 vid 07:45

    @Carl R 500323 wrote:

    Fast vad vill man göra med så liten bräda då? Ha en optimal vågis eller nåt att utvecklas i varierande förhållanden på?

    Den minsta bräda man klarar att hålla i planing (och då menar jag inte plana upp i enstaka byar) är ofta den roligaste. Så fort man planar så går det fortare än med en stor bräda eftersom den våta ytan är mindre. I gippar och slag reagerar den snabbare och går att pressa mycket hårdare.

    En annan sak är att liten bräda betyder litet segel. Ställ en 5.7:a på en 90 liters bräda och på en 150 liters så kommer 90-litaren plana betydligt tidigare. Däremot tar 150-litaren 10 kvadrat och då planar den tidigare än 90-litaren, och med stor sannolikhet funkar 90-litaren inte alls med 6.5 eller större.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 september, 2008 vid 07:48

    @Ulrik 500329 wrote:

    Det stämmer nog, men är 100 l optimalt för mig att utvecklas på i varierande förhållanden i Sthlm (och ibland Gotland eller v-kusten)? Jag är fortfarande inte säker på svaret.

    100 liter är kanon för typ 5.0-6.5 ungefär. Är 5.0:an för stor så kan man vilja ha en mindre bräda, speciellt om vattnet är skumpigt. Å andra sidan är 86 liter också lite stort med fullt drag i 4.5.

  • carl-r

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:29

    @Rasmus_W 500428 wrote:

    Den minsta bräda man klarar att hålla i planing (och då menar jag inte plana upp i enstaka byar) är ofta den roligaste. Så fort man planar så går det fortare än med en stor bräda eftersom den våta ytan är mindre. I gippar och slag reagerar den snabbare och går att pressa mycket hårdare.

    Jag tror att det du säger är mer sant för en duktig windsurfare. Ngn på min nivå är ju inte i planing hela tiden.
    Träna gippar och slag är för mig oändligt mycket lättare på en bräda som inte börjar sjunka ner precis i samma sekund man kommer ur planingen. För mina 93 kilo i somras så upplevde jag stor skillnad mellan 120 och 130 liter där 130 alltid var rolig, men 120 var rätt så arbetsamt pga den gick lägre i vattnet. (exciteride och shark)
    I det här fallet pratas det ju ännu mindre brädor och då får man väl associera till 97-litaren som jag drar rigg på med den kanske en dec under vattnet. (Var minst ett år sen den åktes senast)

    Att testa grejerna först kanske är det allra bästa. Nu i helgen ska det ju vara brädtest nere i Norrköping, men tyvärr verkar det bli vindstilla.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 september, 2008 vid 11:22

    @Carl R 500466 wrote:

    Jag tror att det du säger är mer sant för en duktig windsurfare. Ngn på min nivå är ju inte i planing hela tiden.
    Träna gippar och slag är för mig oändligt mycket lättare på en bräda som inte börjar sjunka ner precis i samma sekund man kommer ur planingen. För mina 93 kilo i somras så upplevde jag stor skillnad mellan 120 och 130 liter där 130 alltid var rolig, men 120 var rätt så arbetsamt pga den gick lägre i vattnet. (exciteride och shark)
    I det här fallet pratas det ju ännu mindre brädor och då får man väl associera till 97-litaren som jag drar rigg på med den kanske en dec under vattnet. (Var minst ett år sen den åktes senast)

    Att testa grejerna först kanske är det allra bästa. Nu i helgen ska det ju vara brädtest nere i Norrköping, men tyvärr verkar det bli vindstilla.

    Visst, för dig kommer en bräda på runt 105 liter att kännas ungefär som jag upplever en 86:a.

    Jag kan nämna att när jag var i Hurghada i augusti så provade jag vid tillfälle en Fanatic Eagle 126 eller hur stor den nu är, med 7.2. Jag hade bra drag med 86:an och 5.7 så jag förväntade mig att 126:an skulle gå som ett spjut. Det gjorde den inte, den kändes mest bara trög och det extra draget i 7.2:an hjälpte liksom inte, seglet drog mer men det räckte liksom inte för att få igång brädan.

  • stinger

    Medlem
    17 september, 2008 vid 11:28

    “Är 85 liter för litet för någon som aldrig vattenstartat eller fullplansgippat?”

    Nu läste jag vad du skrev i början av tråden och i det läget hade jag gått på en 100-liters bräda. Du har MYCKET mer marginal för lite fippel i gipparna med lite mer volym och bredd.

    Synd som sagt att det inte ser ut att bli någon vind på lördag…

  • robin

    Medlem
    17 september, 2008 vid 18:02

    Det är inget snack om att du ska ha runt 100 liter.

    85 liter är mycket mindre förlåtande om man är ovan än 100 liter. Så klart att 85:an är roligare när allt går bra, men eftersom 100 är mycket lättare att segla så kommer du mycket oftare ha kul på en 100.

    Det är en enorm skillnad i stabilitet mellan 100 och en formula, och en rätt stor skillnad i stabilitet mellan 85 och 100 också, så att börja på 85 liter kommer att vara svårt för dig. Dessutom kommer du inte kunna göra det särskilt ofta i stockholmstrakten vilket kommer att sega till utvecklingskurvan rejält.

    Mitt bästa argument tror jag kommer nu: höjdtagning! I byiga vindar planar du inte alltid, och en 85-liters behöver bra drag för att ta bra höjd. Risken är väldigt stor att du kommer vara tvungen att simma mycket.

    Vill du ha en liten bräda för roliga gotlandsdagar så tycker jag att du ska köpa en lite äldre vågis för en tusenlapp. Kommer att vara skitrolig att segla på när du känner dig trygg med 100-litrarn.

  • ulrik

    Medlem
    17 september, 2008 vid 20:48

    Ok och tack för alla svar! Hundra vann, har nu gjort slag i saken och skaffat en beggad 100l.

    //Ulrik

  • robin

    Medlem
    18 september, 2008 vid 06:36

    Du kommer inte att ångra dig, vad blev det för bräda?

  • bicless

    Medlem
    18 september, 2008 vid 14:34

    100 liter är kanske inte den optimala storleken trots allt.
    Det måste vara 2st 50 litare, ger grym flexibilitet. Då seglar man båda vindfattigare dagar och bara ena när det tokblåser….

  • ulrik

    Medlem
    18 september, 2008 vid 16:53

    Du kommer inte att ångra dig, vad blev det för bräda?

    Tja, det blev en budgetvariant till att börja med: Mistral 276 (103l). I dagens finansiella läge och pappaledig verkar det vettigt att känna på innan jag köper något för över tusen kr. Har fortfarande inte bestämt mig, det kan ju t o m bli en på 112-16, typ.

    100 liter är kanske inte den optimala storleken trots allt.
    Det måste vara 2st 50 litare, ger grym flexibilitet. Då seglar man båda vindfattigare dagar och bara ena när det tokblåser….

    Ja, jag har prövat att sätta ihop två längre brädor på tvären med ett par reglar som jag bara slår isär när vinden ökar, det ser väl bra ut (men det kändes lite bökigt):

  • stinger

    Medlem
    18 september, 2008 vid 17:19

    Antar att det är en Mistral Flow 276. Det är ett bra val tror jag. Jag har en 284 och den brädan har verkligen hjälpt mig att få lite fjong i gipparna så nu börjar det gå riktigt bra med vågisen. Lycka till!!!

  • bicless

    Medlem
    18 september, 2008 vid 17:48

    shysst bild på 2 brädors lösningen 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädvals-tråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.