Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing …Ännu en nyburgar tråd…

  • daffman

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:23

    har en till fråga, när det gäller ålder på brädor och rigg, hur gammalt får det vara?

  • simpa

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:38

    @Daffman 471962 wrote:

    har en till fråga, när det gäller ålder på brädor och rigg, hur gammalt får det vara?

    Inte äldre än 7 år, 2 månader, 4 dagar, 21 timmar, 2 sek och 13 hundradelar..
    Nej men helst ska man nog köpa grejer från 2005 och framåt om man vill hålla sig till utvecklingen. Prylar från 2002, där tror jag att man ska börja dra en gräns ifall man vill ha okej saker.

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:46
    simpa;471966 wrote:
    Inte äldre än 7 år, 2 månader, 4 dagar, 21 timmar, 2 sek och 13 hundradelar..
    Nej men helst ska man nog köpa grejer från 2005 och framåt om man vill hålla sig till utvecklingen. Prylar från 2002, där tror jag att man ska börja dra en gräns ifall man vill ha okej saker.

    På brädor kanske…

    Tycker att t.ex min gamla simmer onshore / zerofive linje från 01 fungerar ypperligt och jag kände ingen direkt större skillnad mot förra årets crossover. Är dock nybörjare själv.

    klart billigare med segel från 01-03 också…

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:56

    Nej största grejen med segel är väl att de åldras. Ett segel från 2001 kan ju ha en shape som känns hyfsat modern men chansen är hyfsad att seglet hunnit se ganska mycket sol och monofilmen börjar bli väldigt skör. Det behöver ju inte vara så men ju äldre segel desto större chans att alla panelerna spricker på en gång när du tar första pumptaget…

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 17:22
    Rasmus_W;471972 wrote:
    Nej största grejen med segel är väl att de åldras. Ett segel från 2001 kan ju ha en shape som känns hyfsat modern men chansen är hyfsad att seglet hunnit se ganska mycket sol och monofilmen börjar bli väldigt skör. Det behöver ju inte vara så men ju äldre segel desto större chans att alla panelerna spricker på en gång när du tar första pumptaget…

    Det är iofs sant… Hoppas att mina håller något år till i alla fall :/ Har inte ekonomi för att köpa nytt. Än så länge har de fungerat ypperligt i alla fall! kanske hade lite tur och fick fräscha segel.

    Surfa lugnt

  • daffman

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 12:56

    tack för svaren, enligt “boards” ska jag ha ett segel på mellan 3,5-4.0(eftersom jag väger 58 kilo, åsikter?
    sen har jag hittat något spännande

    “Deviator”
    “en smart liten grej fästes i mast kasseten framför mastfoten.deviator förhindrar masten att falla måt nosen vid ett kastfall”
    Vad är en mast kassett?
    Surfersparadise säljer denna lilla hjälpreda, men är den till någon nytta, förstår mig inte på’t..

  • Knatte

    Gäst
    4 juni, 2008 vid 15:06

    @Daffman 472511 wrote:

    tack för svaren, enligt “boards” ska jag ha ett segel på mellan 3,5-4.0(eftersom jag väger 58 kilo, åsikter?
    sen har jag hittat något spännande

    “Deviator”
    “en smart liten grej fästes i mast kasseten framför mastfoten.deviator förhindrar masten att falla måt nosen vid ett kastfall”
    Vad är en mast kassett?
    Surfersparadise säljer denna lilla hjälpreda, men är den till någon nytta, förstår mig inte på’t..

    Du skall inte ha så litet segel på någon bräda om du inte REN nybörjare. Nästan alla “lite” större brädor mår bäst med en rigg på minst 6 kvm, om det inte blåser 8 m/s och uppåt.. Alla de brädorna som du har kikat på ovan klarar och vill ha större segel än 6 kvm. Dessa brädor är gjorda för att plana och då behövs lite större segel för att få det att funka.

    Deviatorn är en mojäng som skall skydda brädans nos från sprickor vid kastfall, men hanteringen blir klumpigare och man kan om man har otur förstöra mastskenan istället. Mitt tips är att skrota deviatorn och montera på ett bom alt nosskydd på brädan i stället.
    Typ:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_43_141&products_id=127
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_43_141&products_id=958

  • hanness

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 15:42
    Daffman;472511 wrote:
    tack för svaren, enligt “boards” ska jag ha ett segel på mellan 3,5-4.0(eftersom jag väger 58 kilo, åsikter?

    Jag väger som sagt 53kg och mitt minsta segel är 5.0. Det har fungerat hittils men jag har alldrig seglat i över 7m/s, men då kände jag mig inte överriggad i byarna så jag kan nog segla upp till 10 m/s med 5.0. Jag funderar på att köpa ett mindre segel senare när jag vill segla i mer vindar.

  • daffman

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 18:38

    okej, Deviator idén är skrotad, jag är sjukligt surfsugen just nu..jag tror jag vet hur det känns att vara rökare…men ändå inte…
    Hur som helst, letar beg bräda, hittar jag inget fören mitten på jun kommer jag bli galen…eller så köper jag en ny, och ett alternativ Naish Freewide 120 l… eller förra årets Xcite ride 120 ES?

  • oscar

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 19:19

    Kul grej är att Taty frans blivit sponsrad av deviator och säger att han ska köra med den i PWA.. HAHA vilket jäkla skämt.

  • daffman

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 20:01
    Oscar;472593 wrote:
    Kul grej är att Taty frans blivit sponsrad av deviator och säger att han ska köra med den i PWA.. HAHA vilket jäkla skämt.

    Elton Frans? haha…

  • daffman

    Medlem
    6 juni, 2008 vid 13:24

    någon som känner till några fler lätt tillgängliga surfspots i Torslanda förutom juvik ?
    är det någon som handlat på surfspot..hur är det med leveranstider och sådant?

  • hanness

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 10:48
    Daffman;472886 wrote:
    någon som känner till några fler lätt tillgängliga surfspots i Torslanda förutom juvik ?
    är det någon som handlat på surfspot..hur är det med leveranstider och sådant?

    Jag vet inga spots på hissingen men jag har köpt våtdräkt, våtdräktskor och hängsele på surfspot.

    Jag bor på styrsö i göteborg och för mig tog det 4 dagar med posten att få mina grejor. Fast eftersom jag bor på styrsö kanse det tog 1 dag mer en det kommer ta för dig. Så räkna med 3-4 dagar.

    Därimot är det inte säkert att de skickar det på direkten, jag hadde en del mail konversationer med surfspot eftersom de saker jag skulle köpa inte fanns i de storlekarna jag ville ha. Men efter ett tag så blev allt bra.

  • Knatte

    Gäst
    7 juni, 2008 vid 15:56

    @Daffman 472886 wrote:

    någon som känner till några fler lätt tillgängliga surfspots i Torslanda förutom juvik ?
    är det någon som handlat på surfspot..hur är det med leveranstider och sådant?

    Björlanda och Sillvik är ju Hisingsspot som är välbesökta:laugh:

  • daffman

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 16:14

    trodde det var “bada only” vid Sillvik =P
    Håller på och spånar ganska hårt om transportsättet, farsan eller morsan kan ju köra mig när de är lediga men hur ska jag annars transportera hela sättet när jag är själv?
    Funderar på att köpa en cyckelkärra och modifiera den så det passar, någon som har erfarenhet av detta?
    Sen, är det ok om man har brädan och allt annat i t.ex. Garage eller förråd?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing …Ännu en nyburgar tråd…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.