Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är vIndsurfare för eller emot EMU?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 22:19

    Precis, och Alf Svensson är en utomjording!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 09:10

    europa kommer bli nästa stormakt efter usa´s fall känns det som, och usa är på väg att falla..
    bra att usa faller, frågan är om det är bra att europa tar över?`

  • calle_kuling

    Medlem
    5 september, 2003 vid 09:33

    Tycker synd om alla som tror EMU och euron är farligt.. Det är oss alla de drabbar och det finns ingen anledning att hindra en global förändring. All skräckpropaganda är verkligen också just skräckpropaganda. Normalt också att reagare så på nya saker.. synd synd synd

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 09:59

    I dystopiska berättelser som Karin Boyes “Kallocain” och George Orwells “1984” är jorden uppdelad i tre eller fyra stora stater som ständigt ligger i krig med varandra och där människorna lever i total okunskap om verkligheten pga överhetens kontroll av media.
    Folk är även neddrogade med lyckopiller som Cipramil och dylikt skit, och överallt finns det dessutom tv kameror som registrerar allt som sägs eller görs.
    Vi är ju väldigt långt ifrån en sån situation men likheterna som finns är väldigt slående och otäcka.
    Eu är ju en jättekoloss på lerfötter och insynen i maktens korridorer är ganska dålig.
    Å andra sidan så lever ju vi nu i Sverige i praktiken i en enpartistat där Sossarna har haft makten oavbrutet alldeles för länge och även till stor del kontrollerar media och vad som är politiskt korrekt i vårat dagliga liv…
    För mig är det som att välja mellan pest och kolera!!!

  • getwet

    Medlem
    5 september, 2003 vid 11:50

    Intressant att se den här trådens brist på kunskap, förutom en och annan Gutes och Fransmans inlägg. Att införa en gemensam valuta betyder så ofantligt mycket mer än en massa tafatta ordval om hur Riksbanken kan justera vår ränta eller inte, eller några jämförelser med hur kapitalet kommer att styras från Bryssel. Nää……vakna nu alla nej sägare och försök se in i framtiden trots att vi ingen kristallkula har!

    Det som ofta slår mig oavsett vilken folkomröstning vi än gör (högertrafik, kärnkraft, EU och nu EMU) så är det alltid en klick bakåtsträvare som måste säga nej och bromsa. Förvisso bra ibland så man kan stanna upp och tänka till…….men ångrar någon att vi har högertrafik, vad skulle vi ha istället för kärnkraft(realistiskt), hur många har “drabbats” av att Sverige ingår i en union? Likadant är det med euron, vi bör gå med nu för en stabilitet och “solidaritet”. Men det viktigaste är dock för de kommande generationerna efter oss…………Sorry alla nej tyckare, Sverige klarar sig inte utan gemenskapen i ett allt mer hårdnande kapitalistisk värld, acceptera!
    Man kan självklart ha en ideologi, vacker som bara den, där pengar inte ska vara det viktigaste. Men inse att vi allihop ingår i Ekorrhjulet AB och den snurrar allt fortare, för fort, och då vill inte jag stå utanför en gemenskap hundra ggr starkare än Sveriges lilla micro ekonomi.(kan tillägga att Sthlms börsen står för mindre än 1% av världens aktiehandel……)
    En liten detalj, minns ni när Zorros i mitten av nittiotalet gick in och lekte med Svenska valutan……..observera att det var en enskild person som speckade, vad blev kontentan av det? Så LITEN är Svensk ekonomi, glöm inte det. Men det finns även massor av andra skäl för att lägga sin röst på rätt svar den 14:e än bara vår microekonomi i världens ögon.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 12:37

    Du får min röst. I och för sig kan jag förstå alla som röstar NEJ. De vet helt enkelt inte sitt eget bästa. De är vana med att pappa staten ska ta hand om dem från vaggan till graven och undvika att belöna de dugliga. Nu ser de sossevälfärdsstaten rämna om vi väljer Euro istället för kronan, och ser sina bidrag utan krav att försvinna all världens kos. Vad de inte inser är att skiten rämnar i alla fall. Snarare förr eller senare. Med hjälp av våra grannar har vi i alla fall en rimlig chans att möta stormen.

  • sunken

    Medlem
    5 september, 2003 vid 13:54

    Jösses, snacka om att tappa fokus…
    Den viktigaste frågan som bör ställas har inte ens diskuterats.
    Kommer det att blåsa MER om vi går med i EMU eller kommer det att blåsa MINDRE?

    Herregud, blir ni så förblindade av det politiska hyckleriet att ni som surfare trillar rakt i fällan? Som nybliven fanatiker måste jag med klarhetens fana i topp ställa mig i det led som proklamerar mest vind.
    Svårare än så är det ju inte!

    /Sunken

  • safesurfer

    Medlem
    5 september, 2003 vid 15:45

    Den som är klokast är den som vet vad han inte vet!
    “Platon”

  • lars_k

    Medlem
    5 september, 2003 vid 16:22

    Jag förstår överhuvudtaget inte varför vi har en folkomröstning, frågan om EMU ingick redan i EU-valet. Dessutom är det en alltför komplex fråga för normalt folk att sätta sej in i. Och att det endast är okunskap som härskar på nej-sidan är nys. De som borde veta, s.k. experter är oense vad som är bäst. På nej-sidan finns ex-riksbankschefer, företagsledare, politiker etc som bör ha expertkunska men ändå röstar nej.
    Nu när vi ändå ska ha folkomröstning är det komiskt att se hur Göran Persson plötsligt anser att det är självklart att sverige bör gå med, samtidigt som han så sent som för ett par år sen (utåt) såg EMU som ett riskprojekt och att vi bör vänta och se. Nej, nu ska alla plötsligt dansa efter hans pipa. Det är så man hoppas på ett nej, så det feta kräket får en välbehövlig knäpp på näsan. Denna gång gick det inte att köpa röster bland den bidragsberoende pöbeln.
    Själv har jag inte bestämt mej, tycker både nej- och ja-sidan har bra argument. Antagligen skiter jag i att rösta, det har jag gjort förr, det har ändå alltid varit samma rövarpack som vunnit. Dessutom är september ingen bra månad för att få surfare att rösta, den är för blåsig. Förra riksdagsvalet “blåste bort” för min del, och jag hoppas EMU-valet gör detsamma.

  • raggarn

    Medlem
    5 september, 2003 vid 16:52

    Där satt den Lars K.. cool.gif
    Lasse for president i Europas förenade blås-stater grin.gif
    hmmm…den blev bra tolkas som man vill
    blåsiga el blåsta…he he he grin.gif grin.gif
    ang den fortsatta debatten kan bara konstateras att G.P,
    Marit m.fl börjar bli beklämmande desperata över att förlora ansiktet i den stora Bryssel-gemenskapen ,eftersom
    statistik-gissarna Sifo,Temo o allt va de heter ännu inte får fram siffror där ja leder,så man måste ta krafttag i debatten och likställa nej-röstare med div nazister och högerextremister,det visar ju tydligt hur rädda de är för ett nej…. typ..” hur ska vi kunna visa oss i parlamentet om vi inte kan visa att vi bestämmer.. inte folket” crazy.gif
    ….
    sen har ju Marit missat några ord i vokabulären när hon med inlevelse försöker övertyga oss om sin tro över detta….
    typ Halleluja … prisad vare..(eu??) mm…
    börjar låta som Livets ord eller Pingströrelsen m.fl.
    håhåja…tror att jag stänger av dumburken och radion
    och öppnar ett Tungt nummer av Surfen från -89
    och kollar in lite mylar-segel
    bjäfsa på pojkar så tråden växer….det verkar ju tunt med vind….eller cool.gif cool.gif tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 19:03

    När nu t.o.m. hela riksbanken, inklusive vänster- + miljörepresentanten är FÖR, så faller de flesta nej-argument i bitar…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är vIndsurfare för eller emot EMU?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.