Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 09:27

    jag har aldrig sett ngn plana på 100 l som gått i vid österskär, men det brukar vara ca 10 optimistiska försök/år..

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 09:28

    de senaste 7 åren…

  • nachoman

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 10:10

    Då är vi ute på olika tider helt enkelt för jag har kört både vågbräda och 5.0 på Trälhavet och Karlsudd många gånger sista åren, däremot åker jag aldrig till Österskär. Det är inte optimalt, visst. Dock kör jag frekvent freestyle och 5.3 och nu på senare tid 5.6 med framgång. Så visst går det och det går faktiskt så bra att jag inte kommer att köpa något större.

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 11:19

    jo men har man tid (och bil) så finns det alltid ngnstans att köra i sthlm. jag har inte provat karlsudd, ser ju inte super ut på kartvy, kanske på sydväst och väst (vilket iochförsig är den vanligaste vindriktningen..) ngn dag…

    fast jag tar nog med min 120 l tabou rocket och en 7.5 också för säkerhets skull..även om proggen säger 6-11 eller ngt ditåt…

    man har ju dubbelbag…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 13:17

    Om man går in som återfallsvindsurfare med en alltför romatiserad bild av fina dagar med jämt drag i 5.0 så är det ändå så att man riskerar att bli rejält besvken på vattnen runt stan, Är man inte “arbetsför”, pensionär eller rentier så kan man ju bränna runt bland spottarna och hitta gulddagar. Men, för de som jobbar och har lite andra åtaganden måste man konstatera att man behöver tur för att allt ska stämma, Varför plöja när man kan plana.,,? Är bredd och volym något “mesigt’?

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 13:51

    Snarare tvärtom skulle jag tippa. De flesta verkar rädas för stora grejer, sant är att det kräver lite mer muskler

  • baobab

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 14:43

    Hej igen! Blir ju nästan rörd av uppslutningen och alla fina tips här. Tack för det. Dock på sin plats med två klargöranden kanske:

    1. Ja, jag tänkte börja surfa igen, men att det skulle innebära att jag säger upp mig, köper 4 brädor, 6 riggar, ditchar familjen och alla andra åtaganden och lever resten av mitt liv i en van på väg mellan två spots var inte riktigt grundidén. All respekt till de som kan/vill välja det, men tyvärr: För min del handlar det om helger och somrar. Visst finns det plats för söndagsseglare också?

    2. Skrev Gotland och Stockholms skärgård. Fokus på Gotland. Har några hundra meter till vattnet på södraste delen av Gotland (helger/somrar). Blåser fanimej alltid.

    Stort tack!

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 17:00

    Saken är solklar. Köp en liten bräda och 2-3 segel. Räkna inte med ngt sthlmssurf, men har du grejerna på taket lyckas du säkert pricka några gyllene timmar på vattnet.

    Lycka till

  • emmhmms

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 18:24

    Lånar tråden…riggfråga

    Hur många m/s klarar en surfare med dålig teknik med ett 7,5m2-segel?

    Har köpt Sailloft Traction 2014 7,5m2. Väger 77kg och är 190cm lång.

  • magtve

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 18:36

    ca, 10 m/s ?

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 22:08

    Kan du plana?

    Annars inte så många…

    Det brukar bli andra delar av utrustningen som strular om man kör överriggad. Även om du kan hålla seglet rätt länge brukar fenan ge för mkt lyft och det blir mer survival än surf…till slut blir själva brädan för stor och börjar bete sig som ett segel för minsta chop…

  • emmhmms

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 17:19

    Planar för fullt och står i stropparna med sele. Stropparna är placerade långt in på brädan, eller pråmen som ni skulle säga om en JP Explorer 165L 😉 (behöver inte använda centerbordet längre).

    Har 4 segel.
    Aero X 5,5 7,5 (nybörjarsegel, inte så bra men tål mycket stryk, använde förra sommaren när jag lärde mig vindsurfing)
    Sailloft Traction 7,5 9,5 (nyinköp så inte provat än).

    9.5 tror jag mest kommer användas på en formulabräda jag köpt för att prova på formula. Köpte dock inte formulasegel utan tänkte prova på med ett “snällt” segel först. 9,5 ska också funka på JP:n om inte formula faller mig i smaken.

    Saknas ett bra 6-6,5-segel. Något tips på segel som fungerar på denna 460-mast? Dvs segel som gillar samma master som Sailloft.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 19:22

    Om hemmaplan är Sumpan och Du kommer att segla runt stan så kommer det ge sig av sig själv när Du ska gå ned under 7.5. Med Dina 7.5 o 9.5 så har Du chans att få hyfsat mycket planing och kan köra på sjöbris i skärgården. Kul att Du startar med lättvindsprylar!

  • sailortrash

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 19:26

    Jag tror inte 6.5 är så kul på en 160 l bräda ändå. Varken brädan eller brädan + 6.5 kommer blir en kul kombo i 6.5 vindar.

    Bättre köpa en mindre bräda…typ 115 slalom eller ngt, så kan du köra dem segel du har men få bra mkt mer action. Typ en Fanatic Falcon eller tabou manta från 05-06 borde gå att få till vettiga priser

  • emmhmms

    Medlem
    12 mars, 2014 vid 22:16

    Jag kommer huvudsakligen surfa i norra Vänern kring Karlstad. Ni kanske känner till långgrunda Bomstadbadet där det surfas och kitas? I närheten ligger min hemmahamn.

    Jag har också en mindre bräda på 115L, Mistral Syncro -08. Den är på gränsen vad jag klarar, så pass svår att jag hellre åker ut med Explorern. På Syncron ramlar jag 9/10 vändningar vilket är extra jobbigt så jag inte kan vattenstarta. Har för mig den är 63cm bred, sett det finns dryga decimetern bredare brädor idag med samma volym.

    Vad tror ni om Bicen här?
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/5282/div-brador/
    3000:- är jag beredd att även betala för ett 6-6,5 inklusive mast. Kanske önsketänkande. Har köpt för mycket mer än vad jag tänkte mig när jag började med sporten så att köpa ännu ett nytt segel och mast vill jag undvika i år!

    Tack för hjälpen! Svårt att få bra input på fikarasten när kollegorna frågar
    efter jag sagt att jag vindsurfar om det verkligen finns tillräckligt stora vågor i Sverige för att surfa.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.