Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återvunnetbudgetwavebalsafoam board

  • Återvunnetbudgetwavebalsafoam board

    Publicerad av hammer på 8 februari, 2018 vid 21:58

    Vinterprojekt: kunde inte släppa tanken att bygga om en rrd cult 55:a till en lite modernare fsw. Limmade lågdensitetsfrigolit 1cm skivor i två lager per sida (+2cm bredd per sida) med spännband och lister för att hålla press. Slipade till lagom finish och limmade sedan med vitlim fast balsastripes 2mm*15mm med modellnålar. Slipa igen och planerar två lager 165g glasfiberväv och epoxi för slutresultat. Viktökning 700g hittills och ändrade mått ifrån 255×55 till 232×60. Budget 600kr. Kul=ja Håller=kanske Prestanda? Kul att testa. Arbetstid=20h

    Attachment Image
    Attachment Image
    canoya svarade 6 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • challgren

    Medlem
    8 februari, 2018 vid 22:05

    Coolt och helt rätt att våga tänka “outside the box”!

    Kul att höra hur det fungerar i verkligheten, du får skriva något så fort du testat!

  • hammer

    Medlem
    8 februari, 2018 vid 22:19

    Tack för respons! Ja, jag återkommer med en testrapport till våren. Glömde nämna att jag kapat nosen och tvingat upp scoopet så att rockerkurvan blir mer harmonisk. Glömde också att nämna att jag inte räknat in förbrukade öl i budgeten. Hur många det.går åt på 20h byggtid minns jag inte 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 februari, 2018 vid 09:33

    Håller med Challgren, kul projekt.
    Återvinning av brädor är nått jag tänker då och då på, fast då med utgångspunkt att på ett rationellt sätt uppgradera till en 3D fil från shaper, hittills faller det på arbetstid.

  • mrquality

    Medlem
    17 februari, 2018 vid 09:15

    Coolt! Ser fram emot att se ruseltat ! 👍

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 februari, 2018 vid 17:52

    Smart idé just för att man kan utgå från en bräda och både bredda och korta densamme! Det öppnar ju möjligheter för andra att göra om sin gamla bräda när både yttermått och scoop eller rocker kan ändras.

  • canoya

    Medlem
    22 februari, 2018 vid 14:51

    Tack för respons! Ja, jag återkommer med en testrapport till våren. Glömde nämna att jag kapat nosen och tvingat upp scoopet så att rockerkurvan blir mer harmonisk. Glömde också att nämna att jag inte räknat in förbrukade öl i budgeten. Hur många det.går åt på 20h byggtid minns jag inte 🙂

    Jag gjorde “kortningsoperationen” på en bräda till förra säsongen. En Mistral Synchro 102 blev fick thrusterboxar och kortades från 250 till 230 och fick då också modifierat scoop från ca 70 cm från nosen och framåt. Jag försökte kopiera scopet från vågbrädorna i samma längd som jag har (Simmer Quantum 95 och RRD QuadCult 83). Jag sågade längs bottenlaminatet och och tog bort en kil mot nosen. Sedan sågade jag slitsar i kärnan från botten upp mot däcket så att även brädans däck kunde böjas upp till rätt kurva. Därefter limmade jag allt med PU-lim och satte i spänn mot en mall för att hålla scoopkurvan rätt medan limmet skummade och härdade. Därefter “shapning” till acceptabel form och laminering av sidor och den del av däcket som slitsats. Sen var det “bara” att slipa och lacka. Jag köpte slotboxar av Björn Daniels och laminerade in med några mm toe in.
    Jag tycker att det blev lyckat resultat seglingsmässigt och acceptabelt estetiskt. Klarade mig med 2-3 hektos viktökning på hela modifieringen också. Köpte ett K4 Stubby fenkit med 20 cm center och 11 cm sidfenor.

    Seglingsmässigt kan jag jämföra med Starboard Kode fsw, Fanatic Freewave och JP FSW i liknade storlekar men av de 2-3 senaste årsmodellerna och tycker att mitt bygge står sig riktigt bra! Trifin gör grym skillnad i vågseglingen, den svänger väldigt vågbrädelikt med den uppsättningen, men med pluggade sidoboxar och lite större mittfena så blir den snabb och kul på insjöskvalp, där en vågbräda bara känns seg.

    Attachment Image
  • hammer

    Medlem
    6 april, 2018 vid 15:40

    Premiär snart, kanske. Orkar inte jobba med finishen utan testar först hur den funkar. Slutvikten utan stroppar landar på 7,5 kg så den har gått upp nästan ett kilo tyvärr. Vacumlaminering skulle säkert sparat en del. Hursomhelst ska det bli kul att testa om den funkar och kanske ett par slotbox för sidfenor… 232*60,5 ofo 41cm. Scoop rocker liknar min fsw så inte för mkt “banan”.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    10 april, 2018 vid 16:53

    Jag har gjort den där operationen på en fanatic Cross. Fick likande viktökning, ink 2 thrusterboxar. Med kort thurstersetup går det faktiskt att dra runt den på klen onshore, men egentligen har den för plan rocker för att funka som vågbräda. Det var en roligare bräda innan jag byggde om den, nu är den lite tyngre, men bygget var kul

  • canoya

    Medlem
    11 april, 2018 vid 15:12

    Snyggt med kanter i balsaträ!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återvunnetbudgetwavebalsafoam board

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.