Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bada bilnyckel?

  • Bada bilnyckel?

    Publicerad av knut på 3 mars, 2006 vid 08:17

    Hallå!

    Jag har precis skaffat ny bil. Nyckeln till denna är av s.k. pjopp-pjopp-modell, dvs en liten elektronisk rackare som med ett enkelt knapptryck kan få bilen att låsa upp sig och låta lite alldeles av sig själv. Min fru, som är teknisk, har berättat för mig att den här nyckeln inte kommer att trivas i den lilla ficka i hägselen som jag traditionellt brukar använda. Dåligt med saltvatten och bla bla bla..

    Eftersom jag har sett att många andra vindsurfare är moderna människor med fina bilar tänkte jag att det borde finnas en vedertagen lösning på problemet. Hur gör man alltså? Plastpåse? Kondom? Eller ett sånt litet plaströr som man kan hänga runt halsen?

    Jag har funderat på att låta kopiera nyckeln i ett icke-elektroniskt och kanske rostfritt utförande. Är det att gå till överdrift?

    svenne svarade 18 år, 1 månad sedan 23 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    3 mars, 2006 vid 08:26

    enklast är att väl lägga den på vänster framdäck när du surfar..

  • ola_p

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 08:29

    Det enklaste är ju om elektroniken hänger i en egen dosa, då är det ju bara att dela på dem…
    Annars har du kanske nån extranyckel utan elmumbojumbo på?

  • el_duderino

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 08:50

    ja det där nyckeldilemmat känner jag igen.
    En smart biltjuv kan ju länsa 20 bilar en blåsig dag.
    Att gömma nyckel på däcket är ju ungefär som att lämna bilen olåst!
    Ta med sig nyckeln känns så där oxå, risken finns ju att man inte har den med sig upp igen!

    WHAAAAT TO DOOOO?!

  • hellgren

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:04

    Hehe.. förra sommaren va jag ute o surfade, gick inge bra och jag va ett prakt exemplar av en tepåse. Hur som helst så när jag väl kommer upp på land, slänger jag mig på en klippa och lägger en handen på låret.. vad ligger där? Jo jag har haft bilnyckeln i fickan på badshortsen hela surfet. Kan det va en ide kanske? 😀

    /Hellgren

  • jeppo_f

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:14

    Man kan ju gömma nyckeln lite smartare än på ett däck iofs…
    Det brukar finnas massa bra gömställen på surfspotten, bara man letar lite. Under platta stenar, bakom stockar, under båtar osv. Så länge det uppfyller fyra krav är allt lugnt:

    1. Nyckeln syns inte. Inte så mycket i alla fall.
    2. Man hittar den igen. Gräva ner den i sanden i Ringenäs fungerar alltså inte.
    3. Det ligger inte redan en nyckel där.
    4. Det är inte ett uppenbart pisseställe.

    Jag ser inte problemet. Iofs är nyckel till min Jävel-Opel inga problem. Tappar man nyckeln går det lika bra med vilken annan nyckel som helst, i eventuellt en skruvmejsel och i nödfall en vass pinne.

    /jeppo

  • fastforward

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:14

    Jag har för mig att det var någon tråd uppe förut där det var någon som sålde en hänglåsliknande sak som du stoppade in din elektroniska bilnyckel i och sedan låste hänglåset runt exempelvis “bogseraröglan” där fram på bilen. Hänglåset låstes alltså med en vanlig metallnyckel som du kunde ha med dig under surfet.

    Det mest ultimata vore väl att ha ovanstående lösning men med kodlås istället men man kan inte få allt.

  • mtuh

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:47

    Hej

    Denna finns på http://www.boards.co.uk under “security” i deras on-line shop:

    KeyPod-Car Key Safe
    Not Just For Keys
    KEYPOD is a simple, robust, portable, weatherproof, secure storage safe for keys and other valuables designed to deter would be thieves so that they move on to an easier target. It blends a three digit combination padlock with an integrated storage cavity which is large enough to hold all know modern electronic vehicle keys (and keyless “keys”), household keys, spare change, credit cards and even some mobile phones. By simply pressing a button the 8mm padlock shackle opens simultaneously with the storage lid, place in your keys etc, choose a solid anchor point on the car to secure the padlock shackle, close the lid and shackle and set the combination….safe keys!

    As KEYPOD is portable it can be secured anywhere on your vehicle, for example on the suspension coil, towing eye, under the car body-anywhere that theres a secure point to attach the padlock shackle to. Although KEYPOD doesn’t just have to be left on the car-choose any secure place to attach it and off you go!

    KEYPOD is a quality, affordable, essential piece of kit thats going to last for years.

    Mvh,

    Martin

  • drakglenn

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 10:06
    Ola_P wrote:
    har du kanske nån extranyckel utan elmumbojumbo på?

    Det brukar följa med någon extranyckel som det inte sitter larm eller imobeliser på, ta den, då kan man lägga sin vanliga bilnyckel i bilen och manuellt låsa dörrarna med resevnyckeln, själv har jag en BMW och med dem kommer det 4 nycklar, 2 larmnycklar, 1 enkel i metall, samt 1 i kompositplast, den sistnämnda använder har jag i facket på hängselen…

    Ett tips, tvätta bort saltvattnet (saliv) innan ni trycker in den i dörren, annars kan billåstet bli mumma med tiden….:wink:

    //Glenn

  • knut

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 11:49

    Ja jävlar… Det var många bra tips det. Tack tack!

    En nyckel i kompositplast verkar ju vara grejen. De som följde med till vår bil är batteridrivna och eländiga båda två. Om nu inte Renault kan leverera nåt så fräckt kanske jag får testa att skaffa en sån Keypod i stället. Att gömma nyckeln är ju roligt iof, men hade känts lite mindre läskigt med den gamla ful-forden som var värd mindre än grejerna på taket.

  • jeppepeppe

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 15:33

    Smart Glenn!

    Har också en sådan nyckel liggande och har aldrig tänkt på den idén!

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 16:46
    El_Duderino wrote:
    En smart biltjuv kan ju länsa 20 bilar en blåsig dag.
    Att gömma nyckel på däcket är ju ungefär som att lämna bilen olåst!

    WHAAAAT TO DOOOO?!

    Jag låser aldrig bilen då jag är ute och vindsurfar. Det är för svårt.

  • waterman

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 19:04

    Dagens nycklar innehåller även startspärr, vilket innebär att det inte går att fixa enbart en reservnyckel i metall. Du kommer in i bilen med metallnyckel men du måste ha med dig en originalnyckel i bilen för att få igång den.

    Själv använder jag en vattentät påse från Clas Ohlsson som anv för mindre kameror, se http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=322211000

  • el_duderino

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 19:14
    Jeppo_F wrote:
    Man kan ju gömma nyckeln lite smartare än på ett däck iofs…
    Det brukar finnas massa bra gömställen på surfspotten, bara man letar lite. Under platta stenar, bakom stockar, under båtar osv. Så länge det uppfyller fyra krav är allt lugnt:

    1. Nyckeln syns inte. Inte så mycket i alla fall.
    2. Man hittar den igen. Gräva ner den i sanden i Ringenäs fungerar alltså inte.
    3. Det ligger inte redan en nyckel där.
    4. Det är inte ett uppenbart pisseställe.

    Jag ser inte problemet. Iofs är nyckel till min Jävel-Opel inga problem. Tappar man nyckeln går det lika bra med vilken annan nyckel som helst, i eventuellt en skruvmejsel och i nödfall en vass pinne.

    /jeppo

    Stoppar jag min nyckel under en av de 2 miljoner stenar eller tallar som finns så minns jag fan inte det efter surfet!
    4 timmars surf har ingen positiv effekt på mitt minne!

  • alexasu

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 19:42

    vanlig fryspåse någon?
    jag har alltid kört med det, bara lägger nyckeln i och knyter sedan påsen runt det lilla snören som finns anitngen i selen eller i dräkten.

  • ola-h

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 20:56

    Som en liten anekdot kan jag nämna att jag i flera år letat efter resernyckenl till bussen. Jag hittade den på Maui i höstas när jag råkade öppna ett ytterfack i boardbaggen. Jag har svårt att tänka mig att en nyckel kan bli rostigare än vad den nyckeln var. Dock försvann strax efter min ordinarie nyckel så nu kör jag med rostnyckeln. Funkar kanon.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bada bilnyckel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.