• jester

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 06:56

    Jag har satt på ett Streamlined frontbeslag på min Local Spirit Pro Carbon. Skall bli väldigt intressant att testa… För just frontbeslaget har varit bommens sämsta komponent…

  • marcus

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 10:32

    Lyckades tyvärr inte i tid få tag i North’s nya bommar så började leta bästa tänkbara alternativ.
    Beställde två nya AL 360 Carbon efter att ha känt på Bringdahls bommar.
    Har nu testat dem en del o måste säga att de är de absolut bästa bommar jag seglat
    på (tom bättre än Gulftec’s legendariska bommar).
    Smalt äggshapat grepp där man håller händerna, ett bombeslag som inte glider,
    o de är grymt styva (även vid 10 cm från full förlängning som jag har på 8,0 ‘an).

  • billie

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 10:57

    Jag har bara kört av en bom där jag körde av bomröret . En technosport. Men däremot har jag kört av cirka 10 om inte mer frontbeslag av typ niel pryde race , freeride och samma typ. Förutom det har jag kört av de rostfria hängselekrokarna . men de går däremot att svetsa. Jag har nu köpt en localspirit hybrid och en neilpryde x6 . Vilken går sönder först ? . Kan teorin vara så att alurören sviktar så mycket att det bryts i frontbeslaget . Eller är det en kombination av galvaniska strömmar som mattar ut aliminiumen där det förekommer rostfria skruvar.

  • lundvall

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 11:57
    Billie;559541 wrote:
    Jag har nu köpt en localspirit hybrid och en neilpryde x6 . Vilken går sönder först ? . Kan teorin vara så att alurören sviktar så mycket att det bryts i frontbeslaget . Eller är det en kombination av galvaniska strömmar som mattar ut aliminiumen där det förekommer rostfria skruvar.

    När jag var nere på Surfers häromveckan och skulle köpa en ny bom pratade jag med en säljare där och han rekommenderade Localspirit Hybriden över NP x6 bommen. Han menade på att x6an inte var lika stabil som localspirit bommen när bommen vart längst ut.

    Hade dock tittat på hybriden tidigare och det slutade med att jag köpte den och jag är mycket nöjd med resultatet och priset för den delen.

  • glader

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 06:21

    För att inte urskiljningslöst höja Simmer White line till skyarna:
    * Låsningen av förlängingen är extremt trög och jobbig. Finns ingen bra markering för när man är i läge för att låsa.
    * Bommen är för kort. 220cm räcker inte för att klara hela registret på min 7.8 som är märkt max 216cm. Med min gamla bom räckte det med att ställa på 218cm.

  • snaffe

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 09:06
    glader;559709 wrote:
    För att inte urskiljningslöst höja Simmer White line till skyarna:
    * Låsningen av förlängingen är extremt trög och jobbig. Finns ingen bra markering för när man är i läge för att låsa.
    * Bommen är för kort. 220cm räcker inte för att klara hela registret på min 7.8 som är märkt max 216cm. Med min gamla bom räckte det med att ställa på 218cm.

    Har också en whiteline och min låsning var också ruskigt trög. Plockade av och filade lite på plasten och nu funkar det skitbra, mycket stor skillnad. Bara ett tips.

  • marden

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:32
    glader;559709 wrote:
    För att inte urskiljningslöst höja Simmer White line till skyarna:
    * Låsningen av förlängingen är extremt trög och jobbig. Finns ingen bra markering för när man är i läge för att låsa.
    * Bommen är för kort. 220cm räcker inte för att klara hela registret på min 7.8 som är märkt max 216cm. Med min gamla bom räckte det med att ställa på 218cm.

    troligen inget du vill göra på en ny bom men du kan annars borra ett nytt hål i bakstycket för att kunna förlänga den ett steg till.
    tror nog det är lungt för en lättviktare att göra så, knappast så byggd på marginalen

    sen trodde jag nog klangs teori om att ha rätt bom till rsr segeln som har så mycket inskärning av bomfästet skulle kunna stämma
    att köra en kort bom på mycket förläning skulle kunna göra dom för smala för buken

  • filipl

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 10:39
    Klang;554318 wrote:
    Tänkte jag skulle hjälpa till och spekulera lite nu så här efter nubben…

    Det har ju diskuterats att en lättare seglare skall ha en mjukare mast. Om jag inte förstått det fel så handlar ju allt om att man skall kunna stå kvar i en stabil position även när det tutar i, en mjuk mast gör det lättare att stå kvar för oss lättviktare. Möjligt att en mjuk bom har samma effekt, d.v.s plockar lite av kraften i en vindby. Men om man har kraft att skjuta ner detta i brädan så är det väl bättre. Kan även tänka mig att seglets buk flyttar sig p.g.a. av att bommen flexar, och det är ju inte bra för stabiliteten.

    Brukar du köra överiggad Fredrik? Skillnaden med en kolbom borde vara som störst då… och inte i lättare vindar…

    Din kommentar om att byta din X9 490 mot en X6, rakt över, lät väldigt intressant förresten 😉

    Norths nya iFrontbeslag är ju tänkt att komma tillrätta med den problematik som Klang tar upp, och som diskuteras i tråden, bommen skall alltså behålla sin längd och styvhet oavsett vindstyrka, men kan ställas in så att bomrören flexar “vertikalt” (upp och ned) olika mycket beroende på framförallt om vattnet är choppigt (mycket flex) eller om man kör på platt vatten med stort segel (lite flex). IFront-beslaget finns på allt ifrån Silver Line (aluminium, ca 2 000 kr) upp till Platinum line (full-carbon ca 7 500 kr).

    Se

    http://www.north-windsurf.com/en/booms/Overview

    Är själv sugen på dessa bommar, eftersom jag är mycket nöjd med mina nuvarande Silver-line-bommar.

    Någon som har provat Norths nya bommar? Synpunkter?

    Själv är jag osäker på om jag skall satsa på ren aluminium (sliver line), gold (aluminium men med bakstycke i carbon), eller Platinum (helt i carbon). Vad kan jag förvänta mig för fördelar med respektive steg uppåt i pris? (jag kommer att köra med 180-230 cm, ofta men inte alltid med full förängning till 230 cm).

    Ytterligare en fråga som jag funderat på är säkerhetsaspekten. Jag har under 25 år aldrig seglat av en bom, får sällan kastfall, men seglar också på vintern och då vill jag ha den säkraste bommen. Är en bom helt i kol att föredra i så fall?

    Filip

  • seve1000

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 16:00

    Hur är en X9 160-210 i längsta läget?
    Styv? Ömtålig?

    Mvh Henrick.

  • surfan

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 20:52
    Seve1000;565074 wrote:
    Hur är en X9 160-210 i längsta läget?
    Styv? Ömtålig?

    Mvh Henrick.

    som ett spett!!:cool2:

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 10:13

    Vill ni inte pröjsa 9000kr för en bom så är unifiber 180-240 tokgrym och kostar under halva priset, seglar den från 5.4-7.8 och det finns inget mer att önska av den, styv, lätt och bra uthalsrullar mm..

  • seve1000

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 22:20

    Behöver ny bom!
    Har en Silver Line och den är nu böjd i båda rören vid hängsele taparnas dragpunkt. Visst jag är tung nästan 100kg men trodde den skulle hålla. Hursomhelst vill jag nu ha en kolbom. Är Unifiber jämförbar med HPL?
    Eller vilken kolbom skall man satsa på?
    Eller skall man ha hybrid eller tiom Alu?
    Lite rädd för alu om jag nu redan efter ca 15 gr på vattnet redan krökt min Simmer alu.

  • tobhed

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 05:35

    Köp en kolbom som är i ett stycke. HPL är tex inte det utan har 2 nitar vid frontbeslaget på respektive sida

  • larsd

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 06:14
    Jester;559491 wrote:
    Jag har satt på ett Streamlined frontbeslag på min Local Spirit Pro Carbon. Skall bli väldigt intressant att testa… För just frontbeslaget har varit bommens sämsta komponent…

    Jesper, hur funkade det och var köpte du Streamlined beslaget.

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 06:23

    Produkten är bra, utom på en punkt.. Den är hopplöst jobbig att justera. Så den enda gången jag testat så hade jag inte fått spänningen ok, så bommen åkte ner.. Återkommer när jag testat mera

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.