Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa brädan att utvecklas på…

  • Bästa brädan att utvecklas på…

    Publicerad av earl-grey på 5 augusti, 2011 vid 10:58

    Hej all,
    jag har surfat till och från under något år men det har blivit alldeles för få timmar på vattnet. Jag kan grunderna, seglar inte obehindrat med sele men det går. Gippar och slag satt fint på skolbrädan på 180 liter men på min bräda så blir det oftast ett dopp. Rent generellt så tycker jag att min bräda är ostabil att surfa på men jag har hela tiden hävdat att det är den mindre volymen, 155 liter.

    Nu till mitt dilemma, är det mig det är fel på (det är det givetvis, hade jag varit bättre så hade det gått oavsett bräda) eller är brädan inte lämpad för mig.
    Började kolla på nätet och hittade ett test av Boards Mag på bräder från -06, vilket jag har för mig att min är (har gått som skolbräda i Lomma fram till 2009 då jag köpte den). De skriver att brädan är ostabil speciellt i lätt vind men har en stor utvecklingspotential då den var kul och omtyckt av alla när det började blåsa ordentligt. De rekommenderade den för lättviktare, tonåringar och tjejer. Nu tillhör jag knappast någon av dessa kategorier med mina 90 kg. Klart att man blir inspirerad av att brädan beter sig bättre vid mer vind men det känns som man gör det onödigt svårt för sig.

    Brädan är en RRD 360 Evolution Eva med centerbord på 155 liter, 255 cm lång och 75 cm bred.
    Vad tror ni, utvecklas jag bättre på en annan bräda och i så fall vilken rekommenderar ni.
    (surfar oftast plattvatten i Klagshamn).

    jr555se svarade 12 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 11:26

    Jag får väl dra till med mitt standardsvar: en Kona One är en bra bräda för ett mycket brett vindregister. Den har tillräcklig längd och centerboard för att fungera i lätta vindar, och är snabb i hårda vindar (i all fall upp till 13-14 m/s) på plattvatten. Och den är stabil nog för 100 kg nybörjare.

    Men den ryms ju inte in i någon normalbil… Och så har den ju en annan form än småbräden.

    Utvecklas du bättre på en annan bräda? Svaret är antagligen ja om du inte kommit riktigt tillrätta med din nuvarande planka. Litet längre, litet mera volym.

    Vilka segel använder du? I hur mycket vind brukar du surfa? Vad använder andra surfare på stranden när du är ute, och planar de då?

  • Knatte

    Gäst
    5 augusti, 2011 vid 11:50
    Earl Grey;664419 wrote:
    Hej all,
    jag har surfat till och från under något år men det har blivit alldeles för få timmar på vattnet. Jag kan grunderna, seglar inte obehindrat med sele men det går. Gippar och slag satt fint på skolbrädan på 180 liter men på min bräda så blir det oftast ett dopp. Rent generellt så tycker jag att min bräda är ostabil att surfa på men jag har hela tiden hävdat att det är den mindre volymen, 155 liter.

    Nu till mitt dilemma, är det mig det är fel på (det är det givetvis, hade jag varit bättre så hade det gått oavsett bräda) eller är brädan inte lämpad för mig.
    Började kolla på nätet och hittade ett test av Boards Mag på bräder från -06, vilket jag har för mig att min är (har gått som skolbräda i Lomma fram till 2009 då jag köpte den). De skriver att brädan är ostabil speciellt i lätt vind men har en stor utvecklingspotential då den var kul och omtyckt av alla när det började blåsa ordentligt. De rekommenderade den för lättviktare, tonåringar och tjejer. Nu tillhör jag knappast någon av dessa kategorier med mina 90 kg. Klart att man blir inspirerad av att brädan beter sig bättre vid mer vind men det känns som man gör det onödigt svårt för sig.

    Brädan är en RRD 360 Evolution Eva med centerbord på 155 liter, 255 cm lång och 75 cm bred.
    Vad tror ni, utvecklas jag bättre på en annan bräda och i så fall vilken rekommenderar ni.
    (surfar oftast plattvatten i Klagshamn).

    Din nuvarande bräda bör ha tillräcklig volym och bredd för dig:smirk: Men bredare bräda och mer volym gör ju allting lättare.
    Vad för segel/rigg har du och vet att det är rätt riggat/inställt? För lite fel där skapar ju obalans och ökad svårighet..

  • earl-grey

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 12:57

    Jag seglar nästan alltid 6.0 i vindar 7-8 m/s. Det är ett Local Spirit segel med tillhörande 430 mast och alu-bom.

    Men vad jag mest tänkte på är att skaffa en annan bräda med samma volym men annan karaktär. Exocet Sting finns ju tex i 148 liter men är 10 cm bredare än min. Skulle det vara bättre för mig?

    Kona One är inte att tänka på för min del. Säkert en jättebra bräda jag går bara inte igång på konceptet.

  • Knatte

    Gäst
    5 augusti, 2011 vid 13:11
    Earl Grey;664428 wrote:
    Jag seglar nästan alltid 6.0 i vindar 7-8 m/s. Det är ett Local Spirit segel med tillhörande 430 mast och alu-bom.

    Men vad jag mest tänkte på är att skaffa en annan bräda med samma volym men annan karaktär. Exocet Sting finns ju tex i 148 liter men är 10 cm bredare än min. Skulle det vara bättre för mig?

    Kona One är inte att tänka på för min del. Säkert en jättebra bräda jag går bara inte igång på konceptet.

    Utan att ha seglat brädan eller läst tester, så borde denna brädan kännas stabilare och vara mer fartorinterad mm. Så den skulle nog vara ett stabilare val.:tongue:

  • webrant

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 13:16

    Jag började i klagis förra sommaren på deras “äldre” nybörjarbrädor och köpte en 130L JP funride efter några veckor. Var svårt i början men nu seglar jag obehindrat i sele&stroppar och kommer runt med fart i gipparna även om jag ramlar i för det mesta… jag tror det bara handlar om tid på vattnet (försöker vara ute en gång i veckan) och aggressivitet. Är man för långsam när man slår plumsar man helt enkelt i. Sen hjälper det att vara lite fanatiskt lagd och se på Beginner to Winner så mycket att flickvännen suckar när hon hör vinjetten… 🙂

  • earl-grey

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 13:17

    Tack, det tror jag också. Någon annan som har någon rekommendation på en bräda i ungefär samma storlek men som är stabil på vattnet. Tänker föröka hitta en beg bräda så jag vill gärna ha flera att välja på = ökar chansen att hitta något lämpligt:laugh:

  • pgvirtual

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 17:43

    Behöver du ett centerbord eller inte?

    Sannolikt behöver du ett större segel för att kunna dra nytta av en bräda utan centerbord, de är gjorda ENDAST för planande vindsurfing. I vindar på 7-8 m/s behöver du (@ 90 kg) nog ett 7.5 m2 segel för att plana.

    Ifall budgeten är på något sätt begränsad så skulle jag rekommendera ett nytt kompleterande segel (ny mast, kanske också bom) som första investering. Ditt 6 m2 segel kräver helt enkelt för mycket vind för att plana tillräckligt ofta!

    Jag tror att med mera tryck i segelt kommer din nuvarande bräda att kännas stabilare eftersom du då kan hänga mer från riggen.

    Dessutom, kanske Exocet Pacer 290 (som diskuteras i annan tråd just nu) skulle vara en lämplig ersättare för din RRD? Stabilare, mera flyt, definivt mycket bättre i lättare vindar med centerbord (tex. 7 m/s med 6 m2 segel), snabb och stabil när den planar! Jag tror den kunde vara ett idealiskt verktyg att bli en bättre surfare.

    Med ett större segel i utrustningen kan du sedan börja fundera på en centerbordslös bräda, gärna i 145-litersklassen.

  • zurfman

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 21:31

    Exocet Sting är så stabil att den är lätt att köra icke planande också (jag kör 134 l)
    Det går nästan att höjda lika bra med den som en Kona icke planande, bara man lutar brädan litet (en fot längre fram). kanske inte i samma fart (men det spelar ju ingen roll för att höjda på det sättet är ju bara en räddning för att ta sig tillbaka och kunna plana på nytt när vinden kommer igen). En bred bräda som planar tidigt.

    Planande höjdar brädan bra så länge rätt fena används och stor fena används i förhållande till segel.
    Det finns en gräns för hur stor fena och därmed hur stort segel en bräda kan ta, fråga om OFO så förklarar säljare (eller sök på Surfzone och OFO). Det är ju också litet teknik att hålla höjd planande (så lämpligtvis börjar man kör en sån bräda i pålandsvind de första gångerna om det blåser litet mer, det funkar dock också att gå mot vinden icke planande i hyggligt starka vindar)

  • oscar

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 06:22

    Jag tycker inte att du ska köpa ny bräda, varför ta ett steg tillbaka till centerbordsbrädor som KONA och Pacer när du kommit så här långt? Komplettera med ett segel på ca 7-7.5 m2 så du får lite mer drag och fart.

  • earl-grey

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 08:31
    Oscar;664465 wrote:
    Jag tycker inte att du ska köpa ny bräda, varför ta ett steg tillbaka till centerbordsbrädor som KONA och Pacer när du kommit så här långt? Komplettera med ett segel på ca 7-7.5 m2 så du får lite mer drag och fart.

    Håller med. Tror inte en större bräda är rätt väg att gå. Det verkar inte kul och det ska ju vara kul. Tror snarare att jag kan hitta en mindre men stabilare bräda. Tänker framförallt på Exocet Sting 134 eller 148. Tror att de kan passa mig bra.

    Har någon en till salu så kontakta mig.

    Angående större rigg så har jag skaffat en 460 mast. Nu ska jag bara hitta ett passande segel.

  • jr555se

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 12:30

    kolla på unifibers mastkompabilitetslista innan segel köps…
    du har säkert en äldre modell än mig då min är 81cm bred.och jag har lyckats pressa ner mig från 100 till 91kg.
    mina erfarenheter från 8.0 segling:
    -centerbordet funkar bra som paddel. köp längre fena max för min evo bräda är 48 för mig. 30cm från bakkant av tailen där mäter du brädans bredd.
    -med center nere då du kör ÄR brädan tokvinglig. upp med det och lär dig raila brädan.
    så fort den får fart är den stabil. min orginalfena är 35cm och det känns som att den accar bättre med den(logiskt då den är kortare)

    men till det intressanta..
    jag har samma funderingar som du då jag inser att jag kommer inte i stropparna då brädan sjunker i rumpan för mkt. och när man väl börjar plana så känns det inte alls som läge att kliva i 😀 jag har inte dedikerat en dag åt att testa att hänga ordentligt och sen kliva bak. testade när de var i innersta läget men tröttnade på att pumpa och hänga.
    jag har därför varit sugen att testa ngt som är lättare och accar snabbare och därmed inte känns som en buss under fötterma..

    jag är själv materialare(skyller gärna på materialet) och tror faktiskt att materialet kan motverka. just evo brädan verkar rikta sig till hård jämn vind och lite mer average viktade förare (65-75) som jag läst mellan raderna i mitt internetforskande. Meen samtidigt tror jag inte att man blir sämre för det.
    vore kul att höra ngn surfskolas synpunkt på just detta med 90 och uppåt tunga förare och brädval.
    har du möjlighet att testa andra brädor?
    -johan

  • earl-grey

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 08:35

    Hej Johan,
    roligt att höra synpunkter från någon som använder samma bräda. Min är en -06 och lite smalare och antagligen ännu rangligare än din. Tydligen har de nyare modellerna fortfarande för lite volym i rumpan, det var en av de saker som Board Mag klagade på och som både du och jag upplever.

    Jag håller också på att trimma ner mig i vikt med ett mål på 82-84 kg men oavsett det så tror jag att brädans shape är viktigare än volym. Jag är övertygad om att jag känner mig mer hemma på en annan bräda, typ Sting, och ska försöka få testa en 134’a.

    Har du också planer på att byta bräda?

    Ha de…
    Jörgen

  • jr555se

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 10:14

    jaha.. de har klagat på just det.. intressant. Läste även ngn av AHD:s designers skriva om just heavyweight seglares problem som inte brädtillverkare brytt sig så mkt om. dvs för smal tail etc.. (tog det med en nypa salt dock) 🙂

    Har sett att ahd freeride verkar rekommenderas till “heavyweight” och den har faktiskt bredare tail ofo.
    Likaså Tabou Rocket 145 (inte GT) verkar vara för oss lite tyngre, men den lade jag ovanpå min evo och såg inga större skillnader i bredd bak(visuellt, inga mätningar gjordes)

    Önskar verkligen att jag hade tänkt mer på det(min vikt) och inte att den skulle vara smal för goare gippar när jag gjorde mitt val, hade jag lyssnat på personalen på skidsport hade det Kanske gått bättre med stropparna då de faktiskt rekommenderade en annan bräda.

    Byta bräda:
    Jag är kluven. tror mer på att vi får bättra på tekniken mer. Hänga som apa etc. Men samtidigt så visst det bromsar säkert utvecklingen lite, dock kan man kanske ha igen det senare när man går till än mindre brädor(?) då problemet återkommer med smalare tail.
    Däremot när jag var på haga och körde så upplevde jag brädan helt annorlunda med 6.0:an. Då vart den helt plötsligt skojig, fortfarande trög att få fart med men poppade upp i plan i min mening ganska enkelt när den fick lite hjälp av en våg och hade säkert gått att kliva i stropparna på ett annat sätt där precis innan plan och hänga.

    Har du möjlighet att testa dessa brädor vore det ytterst intressant att höra vad du tycker.
    Skulle vilja testa ahd brädan och rocketen för att se.
    Men att pricka in en dag när det blåser, man har tid och dessutom ska låna/hyra grejer verkar halvt omöjligt :/
    Är dock taggad att göra det..

    edit. banta inte ner för mkt bara.. många raceare(iaf i utlandet) verkar köra med viktbälte för att åka fort…

    -johan

  • pgvirtual

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 18:37

    Ett: En 90 kg surfare klarar sig inte på en freeride bräda utan åtmistone ett 7.5 segel. Det behövs kraft för att plana i normalvindar om man är lite tyngre! Och för att motverka seglets kraft behövs en ca 45 cm fena för att pressa upp brädan i planing (när man använder centerbord, och alltså inte planar, klarar man sig med en mindre fena).

    Två: Det går INTE att stiga i stropparna innan brädan planar! Det gäller för alla brädor, utom möjligen extremebreda formula. Ifall man går bak för tidigt så sjunker aktern, brädan stannar och lovar upp i vind. Försök i stället med det här: när du börjar få tryck i riggen så du kan hänga ordentligt så flyttar du vikten till bakfoten, som är placerad mitt på brädan just bakom framstropparna (medan du hänger full ut från bommen). Då skall brädan börja plana. Ifall du fick brädan i plan så flyttar du nu (utan atta skota ut!) den viktlösa framfoten i framstroppen och accellererar iväg.

    “Brädan är en RRD 360 Evolution Eva med centerbord på 155 liter, 255 cm lång och 75 cm bred.” OCH “De skriver att brädan är ostabil speciellt i lätt vind men har en stor utvecklingspotential då den var kul och omtyckt av alla när det började blåsa ordentligt. De rekommenderade den för lättviktare, tonåringar och tjejer.”

    Vad Boards menade i sitt test var att brädan passar lättviktare i ickeplanande vindar, med centerbordet nerfällt. Och funkar då som nybörjarbräda. Men att brädan naturligtvis är alldeles för liten som en centerbordsbräda för någon som väger mer än 70 kg.

    Om man däremot vill använda brädan i rollen av “palanande bräda utan centerbord” så är RRD Evo:n knappast instabilare än någon annan bräda i samma storleksklass (både bredd och volym), och borde fungera hur bra som helst (med ett tillräckligt stort segel för den rådande vinden!).

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 23:07

    Jag tycker RRD:en är hyfsad för dig men inte helt optimal kanske med tanke på vad du väger.

    Den är egentligen till för lättare seglare, om jag minns rätt beror det på att den har lite tunnare och smalare tail (bakdel) och det är ingen fördel för tunga som även nämnts ovan.

    Skulle du hitta en i ungefär samma volym eller kanske tom mindre men lite mer volym bak blir den enklare lära sig manövrar på för en tung seglare.

    Jag tänker spontant på tabou rocket, ahd fast forward och exocet sting men de är alla brädor i nästa klass då de inte har centerbord.

    Mvh

    Bicless

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa brädan att utvecklas på…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.