Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjeselen för ryggen!

  • the_novice

    Medlem
    28 april, 2016 vid 13:35

    Jag tycker att det viktigaste är krokens position. På en race-sittsele hamnar den kring höfterna och då får jag problem med att ryggen böjs åt fel håll, påminner lite om att lyfta tunga saker på fel sätt.

    Får man upp kroken så att draget istället ligger precis i ländryggen så blir det mycket bättre, man hänger då lättare ut med överkroppen och ryggen är krökt åt “rätt” håll. Hybrid sele (midje-sele med remmar) tycker jag funkar bra, då kan man justera in rätt höjd och selen stannar sedan där också…

  • gnaraloo-station

    Medlem
    28 april, 2016 vid 15:19

    Japp vi får se när min Mystic Legend kommer hur det blir med ryggen – om nu SURFSPOT kan skicka den nån gång?? :cool2: (funkar den inte får det väl bli en sittsele snyft)

  • gnaraloo-station

    Medlem
    28 april, 2016 vid 15:45

    @emilvikingstrand 738919 wrote:

    sen kanske det inte ser så ballt ut, men några andra nackdelar som att det skulle vara dåligt för rörelseförmågan ser jag inte. Skulle tvärtom säga att det är bättre än en midjesele som pajar rörligheten runt bålen.

    Om det ser ballt ut eller inte spelar väl ingen som helst roll. “Bara man har kul på vattnet” är mitt motto. Ja vi får se – det kan ju hända att jag får gå tillbaka till sittsele. No problem alltid kul att handla nya grejor 🙂

  • ubaten

    Medlem
    28 april, 2016 vid 18:48

    Har en northsail sele kombo mellan sittsele och midjesele . Funkar kanon dock stor omställning från enkelheten i en midjesele om man har otur vid kastfall .

  • robin

    Medlem
    28 april, 2016 vid 20:15

    @ubåten 738934 wrote:

    Har en northsail sele kombo mellan sittsele och midjesele . Funkar kanon dock stor omställning från enkelheten i en midjesele om man har otur vid kastfall .

    Vad menar du är enklare med midjesele vid kastfall?

  • emilvikingstrand

    Medlem
    29 april, 2016 vid 19:24

    @Gnaraloo Station 738930 wrote:

    Om det ser ballt ut eller inte spelar väl ingen som helst roll. “Bara man har kul på vattnet” är mitt motto. Ja vi får se – det kan ju hända att jag får gå tillbaka till sittsele. No problem alltid kul att handla nya grejor 🙂

    Jo för mig spelar det roll om det är ballt tyvärr 😉

  • henryk

    Medlem
    30 april, 2016 vid 06:52

    Helt rätt, det är ju därför man vindsurfar ! Eller iaf började, det var ju ballt (på riktigt 🙂 på 80-talet 🙂

  • tws

    Medlem
    3 maj, 2016 vid 13:57

    Man skal aldri seile med ryggen. Sittetrapes er også feil. Bruk hoftetrapesen på hoften.

  • sailortrash

    Medlem
    3 maj, 2016 vid 15:22

    Bra diskussion. Jag tycker sittsele, som sagts tidigare, ökar påfrestningarna på ryggen under vissa omständigheter. Om man har för korta linor och behöver sträcka ut armarna t.ex. Men med rätt “häng” blir det bra, lika bra som midjesele och mer power.

  • tws

    Medlem
    3 maj, 2016 vid 23:04

    ok da. Midjesele på hoften. det her går nok ingen veg. svensker er sta som esel. likesom nordmenn.

  • sailortrash

    Medlem
    4 maj, 2016 vid 06:10

    @tws 739004 wrote:

    ok da. Midjesele på hoften. det her går nok ingen veg. svensker er sta som esel. likesom nordmenn.

    Jag minns att du la upp en ritning på en sele i ngn tråd för ett (bra) tag sen…var tycker du gränsen går mellan rumpa höft midja?

  • safesurfer

    Medlem
    5 maj, 2016 vid 21:35

    Jag köpte nyligen en ion select 2016 och är jättenöjd. Anledningen till bytet var att sittselen begränsade rörligheten medan midjeselen var obekväm vid slalomsegling. Tycker den nya selen ger samma rörlighet som gamla midjeselen och likvärdig stabilitet och komfort som sittselen. Så ska man ha en midjesele som även funkar för slalomsegling så kan jag rekommendera den.

  • safesurfer

    Medlem
    5 maj, 2016 vid 21:40

    Jag tycker ion radium select är skön och funkar även för överriggad slalom/speed.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 08:24

    Nu har jag testat Mystic Legend några gånger och….. Ja den känns väldigt stabil… sitter tajt och väldigt stabilt kring midjan och jag har faktiskt inga större känningar i ryggen efter ett tre timmars surfpass i Habo Ljung igår med 5.3 och frisk NV vind. Känns bra i alla fall just nu. Skriver ytterligare kommentar i slutet av säsongen….

  • vigla

    Medlem
    17 maj, 2016 vid 09:06

    @Gnaraloo Station 739180 wrote:

    Nu har jag testat Mystic Legend några gånger och….. Ja den känns väldigt stabil… sitter tajt och väldigt stabilt kring midjan och jag har faktiskt inga större känningar i ryggen efter ett tre timmars surfpass i Habo Ljung igår med 5.3 och frisk NV vind. Känns bra i alla fall just nu. Skriver ytterligare kommentar i slutet av säsongen….

    Samma här….. är mycket nöjd med Mystic Legend, framförallt med kroken och plattan som sitter tajt och med ett jämnt tryck som fördelas utmärkt, här har någon tänkt till ordentligt! Tycker att den inte alltför höga ryggdelen ger tillräckligt bra stöd samtidigt som den känns ultralätt och kompakt med riktigt bra rörlighet. Har nu provat den både på plattvatten och i gubbhögt med 5/4 och tunn neoprentröja utan att känna någon skillnad hur den sitter på kroppen. Det är nästan så att man vågar lägga undan sin gamla PL Cult som kanske inte var den stadigaste selen som tillverkats men däremot en av de skönaste…..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjeselen för ryggen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.