Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bättre köp än BIC Beach 185d på S

  • Bättre köp än BIC Beach 185d på S

    Publicerad av d-a-n-i-e-l på 28 juni, 2020 vid 08:24

    Jag behöver en bräda som passar både mig 80 kg halvnybörjare och mina barn. Begagnatutbudet får klassas som minst sagt begränsat. Finns det därmed ett bättre köp än BIC Beach 185d från Stadium för 9495kr?!

    safesurfer svarade 3 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    28 juni, 2020 vid 19:01

    Låter som ett bra pris, visste inte att stadium säljer vindsurfingbrädor?

    Brädan kommer funka bra

  • grrrr

    Medlem
    28 juni, 2020 vid 23:20

    Jag tror också det blir bra, den är bara lite dyrare än brädan på decathlon.
    Där tycker jag däremot de har billiga rigg.

  • ozzie

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 06:54

    Kanske den här? Lättare, roligare och varar längre i er utveckling!
    https://www.surf.se/freeride/4776-64857-bic-techno-freeride.html#/125-storlek_windsurfingbrada-148

  • d-a-n-i-e-l

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 23:21

    Kanske den här? Lättare, roligare och varar längre i er utveckling!

    https://www.surf.se/freeride/4776-64857-bic-techno-freeride.html#/125-storlek_windsurfingbrada-148

    Tack för tipset, men utan centerbord – blir inte det svårt för oss nybörjare?

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  d-a-n-i-e-l.

    Svara på: Bättre köp än BIC Beach 185d på S

  • erik_espmark

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 11:52

    Kanske den här? Lättare, roligare och varar längre i er utveckling!

    https://www.surf.se/freeride/4776-64857-bic-techno-freeride.html#/125-storlek_windsurfingbrada-148

    Tack för tipset, men utan centerbord – blir inte det svårt för oss nybörjare?

    Techno 148 är väldigt stabil så just den delen är kanske inte så stort problem. Däremot så kommer du att behöva en stor fena, runt 48 cm för att kunna ta höjd så det kan ställa till det om du vill öva på långgrunt vatten.

    Jag köpte en 148 begagnad när jag tog upp vindsurfing igen för två år sen, det är en väldig allround bräda som jag fortfarande kör med när det är lätta vindar. Planar tidigt och snabb! Om du känner att centerbord är viktigt så finns en mellanvariant ,160d också, antagligen bra den med!

    https://www.surfspot.se/bic-techno-160-d.html

    Svara på: Bättre köp än BIC Beach 185d på S

  • safesurfer

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 22:15

    Det finns mycket olika typer av vindsurfing och olika utrustningar. Du måste bestämma dig för vilken typ av segling utrustningen är tänkt för. Grovt sett är det brädor tänkta för att seglas i lättvind “brädsegling” eller utrustning som har ambition för planing. Sen finns det mellanting där emellan som bicen. Som familjebräda hade jag kollat på windsurfer lt för att få igång familjen. Sen på sikt om intresset för fart fins en dedikerad 130-150 freeridebräda. En lätvindscruiser är alltid kul att ha då det inte blåser mycket. Nybörjarbrädorna typ bic beach funkar i både lättvind och hårdvind men är inte optimalt i något förhållande. Jag har en liknande bic och den funkar ok i de flesta förhållanden men jag hade idag tittat på windsurfer lt för att få det sköna lättvinds glidet. 185l 16kg är lite stort i planing. Så snart du lärt dig plana vill du ha en mindre lättare för hård vind.
    Edit: jag har inte testat windsurfer lt. Ville bara tipsa om att det är ett allterativ som jag gissar är bättre i lättvind men sämre i planingsvind.

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  safesurfer.
  • bicless

    Medlem
    1 juli, 2020 vid 10:34

    Hej

    Jag jobbar i surfbutik (surfspot.se) och rätt vanligt att många köper för svår bräda, dvs utan centerbord och sen vill byta till en med centerbord. Jag skulle absolut rekommendera börja med en med centerbord.
    Har du inget centerbord behövs hög fart eller bra teknik för att kryssa och det är tillräckligt mycket annat att träna på och lära sig en denna grymt roliga sport.

    Bic Beach är bra startbräda, hållbar och lättåkt. Enda nackdelen är den är lite tung 16kg

    AHD Zen är ett bra alternativ om man vill ha lite lättare, den är byggt i glasfiber sandwich och väger 12,5 i 170 liters och 13,5 i 190 liters.

    När man är grön spelar vikten inte så stor roll annat än när man bär den. Men när du seglat nån säsong och börjar använda fotstroppar är det stor skillnad på 10, 13 och 16 kg.

    Så då vill man gärna ha den lättare.

    Mattias

  • d-a-n-i-e-l

    Medlem
    1 juli, 2020 vid 11:14

    Hej

    Jag jobbar i surfbutik (surfspot.se) och rätt vanligt att många köper för svår bräda, dvs utan centerbord och sen vill byta till en med centerbord. Jag skulle absolut rekommendera börja med en med centerbord.

    Har du inget centerbord behövs hög fart eller bra teknik för att kryssa och det är tillräckligt mycket annat att träna på och lära sig en denna grymt roliga sport.

    Bic Beach är bra startbräda, hållbar och lättåkt. Enda nackdelen är den är lite tung 16kg

    AHD Zen är ett bra alternativ om man vill ha lite lättare, den är byggt i glasfiber sandwich och väger 12,5 i 170 liters och 13,5 i 190 liters.

    När man är grön spelar vikten inte så stor roll annat än när man bär den. Men när du seglat nån säsong och börjar använda fotstroppar är det stor skillnad på 10, 13 och 16 kg.

    Så då vill man gärna ha den lättare.

    Mattias

    Tack!
    En naturlig följdfråga är då om inte BIC Techno 160 D är det självklara valet?

  • safesurfer

    Medlem
    3 juli, 2020 vid 12:43

    Jag hoppas det är okej att jag som har liknande funderingar hoppar in i tråden. Tycker det är svårt att rekommendera första familjebräda. Ser tre typer av brädor som möjliga alternativ. 1)Stor freeride typ bic techno, starboard go, fanatic viper. Dessa ger stabil plattform för att komma in i planande vindsurfing men blir sen lite överflödiga då de går dåligt i lättvind då de är breda och korta samt tunga. 2) Hybrider som kona one som verkar funka bättre i lättvind. 3) Windsurfer LT som verkar ha grymt glid i lättvind men begränsd funktion i hårdvind. Själv hade jag nog köpt en windsurfer lt och sedan köpt en lätt 130l bräda utan centerbord senare. Då har man två brädor som komplementetar varandra. Men en bic techno 160d ger mer att växa i om man vill klara sig på en bräda länge. Har någon testat hur en kona one står sig mot windsurfer lt? Jag har en techno 293 så den typen av brädor har jag koll på. Den är helt ok i planing men tråkig i lättvind därför är det inte optimal familjebräda då det kan ta lång tid innan planing i stroppar och hängsele kommer i fråga, men detta är ju olika för olika personer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bättre köp än BIC Beach 185d på S

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.