Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

  • kris68

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 08:12

    @alexasu 724833 wrote:

    Vad gäller bomhöjden tycker jag axelhöjd är en bra startpunkt även får “långa” personer. Är själv 197 cm och önskar ibland att jag kunde höja den ännu högre än så.

    Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att testa hur det är att vara längre än 178, så hur det upplevs att vara 197 vet du nog mycket mer om än mig! Guy Cribb har dock några åsikter om hur skillnader i höjd och vikt påverkar (eller rättare sagt inte påverkar) hur högt man sätter bommen.

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/All%20men%20are%20equal.pdf

    Av nyfikenhet: kan man inte bara att köra med lite längre mastförlängare så kommer bommen automatiskt högre upp?

  • dr-masse

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 08:55

    @Kris68 724845 wrote:

    Av nyfikenhet: kan man inte bara att köra med lite längre mastförlängare så kommer bommen automatiskt högre upp?

    Kort svar. Nej. Du vill ju inte ha seglets underlik högre upp från brädan bara för att du är längre som person (190 lång är jag).

  • kris68

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 09:15

    Då väntar jag i spänning på det långa svaret 🙂

  • alexasu

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 09:56

    Långa svaret: Eftersom nedhalet inte bara drar luffen neråt, utan även underliket inåt blir spänningen i seglets nedre del felriktad om du förlänger för mycket. Ca två cm för mycket verkar funka, men inte mer än så (om det inte finns en tack-strap) får då kommer nedhalsblocket för långt ut från masten och spänningen i underliken blir kass. Typ.

    Angående Guy Cribb artikeln: Tycker han har skrivit en massa bra artiklar som hjälpt mig mycket när jag var grönare, men just denna har ganska mycket hål i logiken, vilka jag inte orkar peka ut just nu.

  • isletwig

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 13:48

    @alexasu 724833 wrote:

    Angående segelvård: Det är ingen fara att förvara dem blöta i min mening. Saltvatten är till och med bättre än sötvatten, för det möglar inte! Mögelfläckar påverkar dock inte seglets prestanda, utan är mest oestetiska.
    Är du pedantisk med ditt segel så är det två saker du ska undvika (förutom att krascha i det):
    1. Att vecka det när du riggar upp och ner
    2. Att låta det ligga framme i solen

    Skönt att slippa bekymra sig om det då. Jag har ganska lite plats att hänga upp seglet på nämligen.

    Nu är jag inte alls pedantisk med mina segel (läs: två stycken, båda begagnade och hoppylagade sedan innan.) men finns det något bra knep för att få i, och framför allt ur masten ur seglet utan att vecka det? Det är ett mindre projekt varje gång jag ska rigga upp och ner mit 7,2 m2 ensam. Funkar vaselin? :p

  • rasmus85

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 06:25

    @Kris68 724825 wrote:

    @sailorthrash: som jag läser det så verkar det som om han menar att han får en konstig vinkel mellan bomfästet och masten, inte nödvändigtvis att det glappar. Detta kommer antagligen dels av att han han har en äldre bom där fästet inte roterar, och dels av att han har fått tips om att sätta bommen i axelhöjd. Med hans höjd (190) så blir vinkeln inte längre 90 grader mellan mast och bom, och fästet sitter därmed inte som det skall på masten.

    Tips till lösning på problemet (i fall min gissning ovanför är rätt):

    A. spänn fast bommen på masten (i rätt höjd) innan du fäster uthalet.
    B. försök att sätta bommen lite lägre – med din höjd så gäller inte regeln om montering i axelhöjd riktigt (långa personer har bommen relativt längre ner på masten, och vice versa för korta personer)
    C. köp en modern bom med ett fäste som anpassar sig till vinkeln mellan mast och bom.

    @Rasmus85: du borde nog mäta längden på masten vi slipper gissa ofram till om du be eller ej. Berätta gärna också vilken sorts mast du har (produsent/modelln etc).

    Låter realistiskt, precis som du säger är det är vinkeln mellan bom och mast som inte riktigt blir 90 grader. Bommen sitter väldigt högt i förhållande till urfasningen i maststrumpan. Ska prova sätta den 5cm lägre.
    Jag har inte bommen här men detta är vad som står på den;
    Imcs cc 25
    4650 mm
    DIN 7.2
    Everage diameter 37mm
    Top 25

    Det är en 2delad kolmast.

    Räcker detta eller ska jag försöka be nån plats att mäta den exakt?

  • rasmus85

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 06:35

    Haha jo visst det är en ide. Ska testa det första gången jag klarar att segla tillbaka hem. Hittils har jag fått köra walk of shame och plocka isär grejjerna på stranden lågon km bort 🙂

  • rasmus85

    Medlem
    10 juli, 2014 vid 19:19

    @aquario 724832 wrote:

    Varför inte låta seglet ligga uppriggat en stund på land under tiden som man sköljer och kränger av sig våtdräkten, då torkar det ganska snabbt, möjligtvis kan mastfickan ta lite längre tid.

    Haha jo visst det är en ide. Ska testa det första gången jag klarar att segla tillbaka hem. Hittils har jag fått köra walk of shame och plocka isär grejjerna på stranden lågon km bort

  • hipoviv

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 00:11

    Tja, jag har en relativ dum fråga att fråga. Det är nämligen så att jag är en nybörjare och vill för första gång vindsurfa. Jag har tänkt att göra detta utomlands, men självklart ta med erfarenheten hem till Sverige och även i Sverige surfa. Enligt en nära vän som jag känner så har han sagt att man måste ha certifikat för att kunna vindsurfa/surfa. Är detta sant eller bullshit?

    Ursäkta om jag later dum men det är inte lätt att vara en nybörjare haha 😀

  • robin

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 00:36

    Det är inte sant. För kitesurf rekommenderas en kurs av säkerhetsskäl dock.

  • robin

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 00:50

    Angående riggning: Släng upp en bild på det riggade seglet. Kan slå vad om att du behöver mer nedhal när du har en latta som krånglar.

    Det står min luff 4650 mm. Eftersom masten är precis 4650 så borde det innebära att du ska dra tills det verkligen inte går att dra mer. Tyvärr är det sällan måtten stämmer på centimetern ens i vår sport, och absolut inte på millimetern (som UP/Bic försökte visa på med sådana måttangivelser på 90-talet) så man måste kolla på seglets form när man riggar.

    Om du inte kan ta en bild, vet du hur gammalt seglet är?

  • rasmus85

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 12:16

    @Robin 724957 wrote:

    Angående riggning: Släng upp en bild på det riggade seglet. Kan slå vad om att du behöver mer nedhal när du har en latta som krånglar.

    Det står min luff 4650 mm. Eftersom masten är precis 4650 så borde det innebära att du ska dra tills det verkligen inte går att dra mer. Tyvärr är det sällan måtten stämmer på centimetern ens i vår sport, och absolut inte på millimetern (som UP/Bic försökte visa på med sådana måttangivelser på 90-talet) så man måste kolla på seglets form när man riggar.

    Om du inte kan ta en bild, vet du hur gammalt seglet är?

    Hej.
    Var ute igår och det gick riktigt bra! Spände nedhalet ytterligare lite men nu går det inte mer utan att bort “kroken” (vet inte vad den kallas på segelspråk). Men det blåste bra och jag fick några sköna planingar.. Hur som helst ska jag försöka få upp bilderna på riggningen nu.

    IMAG2422.jpg

    IMAG2421.jpg

    IMAG2419.jpg

    IMAG2420.jpg

    Och resultatet;

    IMAG2426.jpg

  • jonteasu

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 17:46

    Svårt att se exakt hur dur står, men det ser ut som du står ganska fel.

    1. Flytta ihop händerna så du har de ungefär axelbrett, vilket tillåter dig att ha raka armar. Raka armar gör det lättare att parera vindbyar och hålla balansen då du har riggen längre ifrån dig, samt det är mindre ansträngande.
    2. In med rumpan, bak med axlarna, sträckt framben med framfoten ca 45 graders vinkel framåt och böjt bakben. Du kommer se ut lite mer som siffran 7 istället för en ostbåge som du gör nu.

  • robin

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 18:02

    Kul att det funkar bättre! Det skulle verkligen inte skada med ytterligare några centimeter nedhal, men då måste du antingen skippa kroken eller skaffa ett förlängarrör. Ett absolut minimum av nedhal är att seglet är helt spänt utmed masten.

    Flytta bak hängselelinorna. Ställ dig på stranden och håll bommen med en hand för att hitta seglets tryckcentrum. Placera linorna på var sida av handen, max två decimeter från varann. På vattnet kan du sedan finjustera placeringen så att du hittar jämvikt.

  • rasmus85

    Medlem
    14 juli, 2014 vid 11:06

    @Robin 725016 wrote:

    Kul att det funkar bättre! Det skulle verkligen inte skada med ytterligare några centimeter nedhal, men då måste du antingen skippa kroken eller skaffa ett förlängarrör. Ett absolut minimum av nedhal är att seglet är helt spänt utmed masten.

    Flytta bak hängselelinorna. Ställ dig på stranden och håll bommen med en hand för att hitta seglets tryckcentrum. Placera linorna på var sida av handen, max två decimeter från varann. På vattnet kan du sedan finjustera placeringen så att du hittar jämvikt.

    Jag har inte skaffat någon sele än, vill bli lite säkrare först. Jag är rädd att inte få av selen när jag kraschar. En annan sak jag har märkt framförallt vid upphalningen är att det är jäkligt lätt att råka få masten över foten när jag rasar, vilket borde kunna göra riktigt ont.. Hur undviker ni den risken? Jag skulle även vilja köpa ett till lite mindre segel att ha när det blåser mer. Jag var ute igår i kuling och det var lite för svårt. När jag väl kom igång gick det dock fruktansvärt snabbt. Problemet i den starkare vinden är att att det är svårt att kontrollera vinkeln på brädan innan jag får fart och kommer iväg. Fören dyker lätt när jag står i vindögat, och så fort jag vrider upp seglet lite och jag får vind i det så blir accelerationen så kraftig att jag inte hinner parera och flytta bak min vikt.

    Ett annat problem efter krasch är när seglet ligger i vattnet åt fel håll, dvs. att vinden ligger på bakifrån mot seglet. Då går det inte att upphala eftersom vinden trycker ner seglet. Lyckas jag då upphala bara lite grann så börjar jag åka med vinden och får då ännu svårare att dra upp seglet.

    Jag har idag ett 6,5 m2 segel. Vad ska jag tänka på när jag köper ett beg lite mindre segel? Är det stor skillnad mot ett 5 m2 segel? Jag tror att det framförallt är det plötsliga byvindarna som trycker ner mig.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.