Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 15:22

    @Jesper B 730831 wrote:

    Eller så gör man som de übercoola kitarna – kör strapless! /JB

    Har inga shorts som passar utanpå våtdräkten:santa:

  • erree

    Medlem
    10 februari, 2015 vid 18:58

    Ingen som har erfarenhet av att köra kite-stroppar på vindsurf-bräda? Skulle gärna testa, verkar skönare att ha en lite större kontaktyta mellan stropp och fot då dessa ofta är lite bredare, enda nackdelen skulle kanske vara att man inte kommer ur stroppen när man kraschar?

  • haraldpost

    Medlem
    11 februari, 2015 vid 16:13

    @tws 730828 wrote:

    Hei Robin. Foten er smalere på midten og stroppene bør være trangere enn fronten av foten (Helt sant!). Du rider bedre ved å stå over brettet og mer kontroll ved at brettet styres med siden av stroppene. (Tenk slalomstøvler eller hockeyskøyter.) Bruk gjerne svart konsertteip med litt bomgrip innenfor for å stive opp stroppene og alltid brusflasker for å holde formen. Altså smale (smalere enn du tror) og høye (høyere enn du tror) stropper. Overdriv høyden, så kan du senke dem i vannet om du vil. Men du skal kjempe for å komme inn i den trange stroppen. Gi det en sjanse.

    Høy og smal er way to go. Den må være høy for at du kan krasje en move hvor det er rotasjon uten å sitte fast og vrikke kneet. For å ha kontakt med stroppen må den da være smal. Og høye stropper gjør det mye bedre å seile switch. På freestylebrettet setter jeg opp fremstoppen +1 i fartsretning (Kiri style). D.v.s. at du flytter ytre skrue ett hakk bakover. Da er det lettere å gå switch, og dessuten blir stroppen smalere. Jeg tror at jeg har gjort det samme på wavebrettet, for å få mer kontakt med min smale fot.

    Jeg har forsøkt å ha brusflasker i stroppene, men flaskene faller ut hele tiden. Må vel opp til Imsdal 0,7 flasker for at de skal bli værende..

  • maglu

    Medlem
    12 februari, 2015 vid 10:15

    Ska definitivt testa hög och smal. Har bara stukat foten hittills när jag ofrivilligt glidit ur stroppen lagom till landning, även landat på fenan av samma anledning. Detta trots att jag sitter djupt i stroppen. Senaste hyrningen på kap verde kändes alla för smala på land, men märkte tydligt att man sitter skönare på det viset.

  • alexasu

    Medlem
    12 februari, 2015 vid 12:14

    @haraldpost 730850 wrote:

    Høy og smal er way to go. Den må være høy for at du kan krasje en move hvor det er rotasjon uten å sitte fast og vrikke kneet. For å ha kontakt med stroppen må den da være smal. Og høye stropper gjør det mye bedre å seile switch. På freestylebrettet setter jeg opp fremstoppen +1 i fartsretning (Kiri style). D.v.s. at du flytter ytre skrue ett hakk bakover. Da er det lettere å gå switch, og dessuten blir stroppen smalere. Jeg tror at jeg har gjort det samme på wavebrettet, for å få mer kontakt med min smale fot.

    Jag har gjort likadant på min vågis, dvs monterat stropparna ett hål smalare. Hade dock gärna undivikit den extra vinkeln som blir på framstroppen…
    j

  • larry

    Medlem
    12 februari, 2015 vid 19:50

    @erree 730837 wrote:

    Ingen som har erfarenhet av att köra kite-stroppar på vindsurf-bräda? Skulle gärna testa, verkar skönare att ha en lite större kontaktyta mellan stropp och fot då dessa ofta är lite bredare, enda nackdelen skulle kanske vara att man inte kommer ur stroppen när man kraschar?

    Har börjat kajta och tänker precis tvärt om.
    En kitestropp är för bred för att justera fotvinkeln i. En kitestropp går inte att låsa fast/lossa foten i på det sätt som går med en vindsurfingstropp genom att krumma foten.
    Hittar inga fördelar med kitestropp. Tyvärr hamnar man för långt mot tåkanten på kitebräda om man byter till smalare stropp,
    Vindsurfing-Kitesurfing 1-0 på stropp test.

    Själv håller jag mig kvar vid 5 lattat power-wave tills dom har kommit ner till 1 latta. Tycker två lattors skillnad är för lite för att motivera ett byte…….om det inte är jäkligt snygga segelpåsar.

  • raggarn

    Medlem
    12 februari, 2015 vid 21:27

    …” Själv håller jag mig kvar vid 5 lattat power-wave tills dom har kommit ner till 1 latta. Tycker två lattors skillnad är för lite för att motivera ett byte…….om det inte är jäkligt snygga segelpåsar”…..

    WORD…!! 5-lattat power is da shit….!!

    men e´ du konservativ.????…………… ska man tolka det som begynnande ålder..???!!! 🙂

    ja menar eftersom ja själv e där……å köper äldre å äldre segel.. :-0

    just ja stroppar va de ja………. har några Vindsurfing.se som jag köpte av Johan…grymt sköna…

    se upp för den här i Närlunda i vår…!!! 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 08:05

    Jag lovade Jeff att säga ingenting om nästa superutvecklingsinnovationsvågsegel (zero-battens),

    så jag säger ingenting om det.

    /Jesper

  • sailortrash

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 08:59

    @Jesper B 730891 wrote:

    Jag lovade Jeff att säga ingenting om nästa superutvecklingsinnovationsvågsegel (zero-battens),

    så jag säger ingenting om det.

    /Jesper

    + tvättlina så är det nog en kite från hot vi talar om…men som sagt säg inget..

  • raggarn

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 09:34
  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 12:32

    @Raggarn 730887 wrote:

    …” Själv håller jag mig kvar vid 5 lattat power-wave tills dom har kommit ner till 1 latta. Tycker två lattors skillnad är för lite för att motivera ett byte…….om det inte är jäkligt snygga segelpåsar”…..

    WORD…!! 5-lattat power is da shit….!!

    men e´ du konservativ.????…………… ska man tolka det som begynnande ålder..???!!! 🙂

    ja menar eftersom ja själv e där……å köper äldre å äldre segel.. :-0

    just ja stroppar va de ja………. har några Vindsurfing.se som jag köpte av Johan…grymt sköna…

    se upp för den här i Närlunda i vår…!!! 🙂

    Läcker, den ser grym ut.

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 13:43

    @sailortrash 730892 wrote:

    + tvättlina så är det nog en kite från hot vi talar om…men som sagt säg inget..

    Nej, Hot har gjort kites i 10 år på begäran av olika hyrverk och center som har både vindsurf och kite på menyn. 2007 kollade man med alla distributörer om man skulle släppa dessa till allmänheten. Kiteproduktionen kräver dock varken speciellt mycket innovation eller är något man är stolt över. Nej, det är inte kites Jeff syftar på när hans ögon glöder och hela han håller på att spricka i barnslig förtjusning över ännu en helt galen och innovativ idé…

    /JB

  • mag

    Medlem
    13 februari, 2015 vid 22:43

    A hot air baloon!
    Baloon borde det nya heta seglet heta!

  • ola-h

    Medlem
    14 februari, 2015 vid 21:28

    Nästa steg blir negativt antal lattor. Den enda logiska konsekvensen. Men jag har kortslutit innovationscirkeln och jobbar nu på segel med lattantal i det komplexa talplanet. En lite nackdel blir att segelstorleken måsta anges inklusive fasvinkel och bomlängden måste beräknas med vektorprodukt, men det är sån’t man får acceptera om man vill öka volymen i bottensvängarna och undkomma de sedvanliga problemen med Heisenbergsosäkerhet vid vertikala läppsmackar.

  • maca

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 08:48

    @Ola H. 730920 wrote:

    Nästa steg blir negativt antal lattor. Den enda logiska konsekvensen. Men jag har kortslutit innovationscirkeln och jobbar nu på segel med lattantal i det komplexa talplanet. En lite nackdel blir att segelstorleken måsta anges inklusive fasvinkel och bomlängden måste beräknas med vektorprodukt, men det är sån’t man får acceptera om man vill öka volymen i bottensvängarna och undkomma de sedvanliga problemen med Heisenbergsosäkerhet vid vertikala läppsmackar.

    Skulle det då krävas faltning för att beskriva segellinjen?!?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.