Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

  • Bilångest, hilfe bitte!

    Publicerad av freed på 17 december, 2008 vid 21:07

    Tjena,
    Pendlarbilen är slut och jag behöver en ny. Jag kör ca 10 mil om dagen till och från jobb, och har max 1 mil till spotsen när det blåser så körningen till surfet är klart underrepresenterad.

    Vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har lite olika idéer. På jobbet säger de BMW men är det så smart och vet de egentligen vad en surfare vill ha!? Dessutom lägger jag ribban på 50 000:-

    Hur resonerar ni? Jag läste tråden om den perfekta surfbilen men hittade inte riktigt lösningen där. De enda krav jag har är att det är en säker bil och att den drar under 0,9/mil

    Mina funderingar är följande; och var gärna kritisk, det är ju det som är meningen:

    * Sedan eller kombi? Kör ca 10 mil om dagen och max 10% av körningen är surfrelaterad. Kan vara rätt skönt med en tyst sedan och lasta på taket vid behöv. Eller är detta korkat när jag väl ska ut och surfa?

    * Taket är 50 000 eller är det smartare att lägga mer och få lägre driftkostnad

    * Van, typ Hiace eller Caravelle där jag kan ha allting lastat. Slipper packningen, kan dra direkt från jobb etc MEN vill jag köra Van som pendlarbil

    * Sharan, lockad av att kunna ha allt i bilen och ändå kunna få med mig fru och 2 barn till stranden ibland. MEN vill jag köra Sharan som pendlarbil och får man verkligen plats med alla prylar när man ska ut?

    * 9-5 kombi. Säker och praktisk men kvalitetsproblemen på äldre modeller?
    * V70, dyr i inköp och drift och då blir det mindre cash till resor och utrustning
    * BMW 5 serie, fin kvalitet men det blir en modell från typ -98….är det driftsmart?
    * A6 Avant, samma här, dyr i inköp så det blir en gammal årsmodell med många mil.
    * Mondeo från -01 el nyare. Prisvärt men hur kul och problem med kvalitet och rost?
    * Volvo s80, stor, tyst säker pendlarbil. Extremt prisvärd nu när alla vill köra smått. MEN gubbig som satan och sedan är sedan
    * Mitsubishi Galant -97 eller nyare, går att hitta för ca 25000, lockande men dumsnålt?
    * Honda Accord från -96, billig i inköp, driftsäker, men opraktisk och gammaldags
    * Saab 9000, billig, ganska rymlig och säker

    Ja, som ni märker kan listan göras hur lång som helst, hur resonerar ni?
    Jag behöver en bil inom kort och vore tacksam för tips.

    Hilfe Bitte!

    hakuna svarade 15 år, 4 månader sedan 16 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • fastforward

    Medlem
    17 december, 2008 vid 23:11

    10 mil om dagen är ganska långt, låga driftskostnader måste gå före lite extra komfort. Hur man får det att gå ihop om man pendlar med privat S80/V70 får du jättegärna berätta för mig.

    Köp en liten japs, då får du mycket för pengarna. Gärna en diesel eller något som drar 0.5-0.7 l/mil. Det går att lasta mycket surfprylar i småbilar också, sök på Kia Picanto här på surfzone för att se lite inspirerande bilder.

    Det bästa tipset är dock att dra ihop ett samåkningsgäng eller att ta tåget till jobbet.

  • kinetic

    Medlem
    17 december, 2008 vid 23:22

    Freed: Nu är jag “partisk” men en BMW E39 (5 serien 96-03/04) är ett gott val. Det är en tämligen säker bil som rullar långt om den fått korrekt service. Skulle rekommendera en 523i Touring, snål (brorsan har en sådan automat o den ligger på ca 0.75 marschfartt kring 130-140), bekväm o säker. Naturligtvis finns det saker att se upp med, främst “små rost” (vilket inte hör hemma på BMW, men dessvärre så “rostar” E39 på en del “osynliga” ställen). Mekaniskt är bilarna “skottsäkra”, det man kan råka ut för på långmilare är: kylare som ger sig, glapp i nån led, egentligen inga konstiga saker…Ett tips om du nu intresserar dig för BMW är att du reggar dig som användare på http://www.autopower.se o kollar runt i forumet så lär du få veta ALLT om E39, hittar du sedan ett objekt kan du alltid få hjälp, synpunkter mm…Du får en “fräsch” E39 523i Touring med rimliga mil för 50″, sen att folk begär betydligt mer är en annan sak, men de som blir sålda ligger runt 50″ (årsmodell kring -99)

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    18 december, 2008 vid 16:25

    Finns bara en bil. Jaguar.
    Billigare än man tror och definitivt driftsäkrare än ryktet. Billiga att äga. läs på http://www.jaguarklubben.se/
    Finns många fina för under 50 lök.
    Nu kommer en massa förståsigpåare och folk som tror en massa efter att de hört tomma rykten från andra ryktesspridare att lägga sig i. Men lyssna mer på de som kan jaguar än de som inte har någon erfarenhet av dem. Kolla felstatustik relaterat till fordonsmodell. Kolla med försäkringsbolag vad det kostar, Volvia är oftast billigast då de är i samma koncern. Kolla vad delar kostar och reparationer. Hittar du någon som är intressant, släng in en fråga på jaguarforumet och du får säkert en historia om just det fordonet, om det är ett bra köp eller dåligt.
    En gång Jaguar alltid Jaguar.

  • hanko

    Medlem
    18 december, 2008 vid 21:39

    Hyundai…låter kanske som en svordom men jag kör Atos och det har inte varit det minsta problemet….med den kärran! startar jämt och rullar på billigt! men visst Atos är ju ingen surfbil. Finns inte ens takräcke att köpa. Jag har dock surrat direkt på taket och spännband genom kupén. Toyota Avensis är nästa tips..! En sån där JÄTTE-Jag-är-nöjd-bil men den hamnar dessvärre över dina 50 papp. VW Passat har min svåger och han är SÅÅÅ nöjd. Även de modeller som kom tidigt 2000-tal ska du kunna få loss billigt. Kombin då förstås.! Lycka till och låt oss på Steffo få veta vad det blev. Snacka om läge att köpa bil nu i kristider!! Även begagnat rasar just nu!! Lycka till !!

    HD

  • freed

    Medlem
    19 december, 2008 vid 22:06

    Tjena, tack för svar
    Som sagt, inte helt lätt att välja….
    S80n drar faktiskt inte mer än 0,85 blandad om man väljer 140 / 170hp motorn, men man är ju inte gubbe än. Visst en liten japan drar ju mindre, men känns lite osäker för mig.

    Hittade denna BMWn, kan ju inte låta bli att bli lite sugen. Lite prut på den så
    http://www.blocket.se/vi/19549162.htm?ca=23_11_s
    Tydligen importerad, det gör mig jäkligt skeptiskt

    Finns även en hel fina Mitsubishi Galanter, säker en driftsnålare bil och billigare generellt.

    Kombi blir det, det har jag bestämt nu. Van…tvekar fortfarande lite

    Jagge, syrrans bror har en och mycket av det du skriver stämmer, jag är dock fortfarande lite skeptisk till att ha den som bruksbil, och den är inte direkt bränslesnål.

  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2008 vid 00:03

    Freed: Alla BMW e importerade finns inga svensktilverkade:-). Gällande priset på bilen i annonsen så e det lite väl optimistiskt, runt 40-43″ e mer rimligt. Ser ut att vara en rätt så nyligen imprterad bil, fördelen är kanske att den har mindre “rost”, nackdelen är att det är svårt att kolla upp hur mycket den hade gått i tyskland vid importen, men lägg upp en tråd på autopower.se så får du garanterat hjälp o kolla upp bilen utan o innan:-)

  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2008 vid 00:16

    Tips: Det kan vara smartare att köpa en bil som gått kring 25″ mil som fått “standard” grejer bytta nyligen, tex vattenpumpen som oftast ger upp runt 20″ mil om inte tidigare (plastskovel som lossnar). Som sagt runt de 40″ kan man säkert hitta en någorlunda bra bil, för 50″ bör den vara riktigt fin…

  • freed

    Medlem
    20 december, 2008 vid 06:43
    kinetic;521981 wrote:
    Tips: Det kan vara smartare att köpa en bil som gått kring 25″ mil som fått “standard” grejer bytta nyligen, tex vattenpumpen som oftast ger upp runt 20″ mil om inte tidigare (plastskovel som lossnar). Som sagt runt de 40″ kan man säkert hitta en någorlunda bra bil, för 50″ bör den vara riktigt fin…

    ska kolla med autopower
    jo alla är importerade…men du förstår vad jag menar 🙂
    upp på 25000 mil känns ju som väldigt många mil när jag dessutom sen ska långpendla med den

    kanske smartare att leta efter en ett par år nyare 523 som redan gått 25000, då minskar dessutom risken för att mätaren är skruvad

  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2008 vid 10:55

    Freed: Ja 25″ mil låter mycket…Men en bil/BMW med ärliga 25″ mil (någorlunda välskött) kan lätt mistas för en “13000 mila bil a la blocket special”. Finns ett antal exempel där “klumpiga” svenska “importörer” tagit hem en fin 40000 mila bil tex direkt från BMW Niederlassung o sedan skruvat tillbaka mätaren ungefär 20-25000mil utan att man kan misstänka att den skulle vara skruvad, dock så har man avslöjat dessa bedragare genom att det i dessa fall fanns andra som var intresserade av bilen när den fanns i Tyskland o hade således tillgång till alla “original uppgifter”…Just E39 har bra kvalitet o det är dessvärre svårt att se skillnad på en välskött 35000-milare kontra en “bruksskött” 15000-milare. Mitt tips är att du inte går på import kontr svensk-såld utan titta på skick/dokumentation samt magkänslan. O glöm inte att kolla vad som “bytts senaste tiden”, som sagt så är v-pumpen ett svagt kort, kylaren kan även den ge upp runt 20000 mil, jag brukar rekommendera att man byter kylare+vpump senast när bilen gått 25000 mil för att “säkra upp den”, naturligtvis så rullar det mängder med bilar helt utan krämpor där man varken bytt det ena eller det andra trots att milen passerat 30000, men som sagt se dessa delar som förbrukningsdelar, o det gäller inte bara BMW utan alla bilmärken…
    Så regga dig på autopower o lönka upp de bilar du e intresserad av i en tråd, finns ofta någon som vet något osv, dessutom är folk generellt vänligt inställda o kan t.o.m åka o titta på bilen för din räkning om den nu skulle befinna sig rätt långt bort.

  • getwet

    Medlem
    24 december, 2008 vid 13:19

    Jag räknade lite snabbt på vad skillnaden skulle vara för en bil som drar 0.55 kontra en som drar 0.8 på landsväg i enbart bränsle. Kostnaden för bensin är beräknad till 11kr litern (snart är det nog dyrare igen).

    Om du åker 10 mil om dagen till arbetet så blir enbart bränsle kostnaden denna under ett år= 11 månader, dragit bort en semestermånad.

    0.8 l/mil 19360kr
    0.55 l/mil 13310kr
    Diff 6050kr på ett år. Observera att detta bara gäller resor till o från arbetet.

    Vi antar sedan att du har en ytterligare körsträcka på 1500mil (125mil i månaden) om året:

    0.8 13200
    0.55 9075
    Diff 4125 för enbart bränsle. Totalt nu uppe i en diff på 10175kr.

    Till detta kommer ytterligare kostnader för reparationer samt dyrare försäkring på en beggad bil. Nya bilar har vagnskadegaranati som följer med bilen i tre år. Skatten är dyrare (framförallt på en BMW 5 serie som rek. i denna tråd kontra modern ny lättare bil)

    Jag sätter hur mycket som helst på att det blir billigare att köpa en ny bil med 3-5 års nybilsgaranti, vagnskadegaranti, problemfritt (bör vara, annars får verkstaden ta hand om det på garantin) bränslesnålare, renare, oftast säkrare än en beggad äldre bil, trots att den kostar mer än dina 50 000 som du lagt som en ribba.

    Kolla in här

    http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/billiga-bilar-billigare-1.6902

    Att idag gå ut och köpa en beggad bil som drar runt 0.8-1.0 milen är totalt förkastligt. Snart kommer vi att få se en radikal förändring av bränslepriserna igen och det är nog ingen som blir förvånad om priserna motsvarar den gångna sommarens priser till kommande sommar. Putin har redan påtalat att den billiga tiden är förbi för både olja och gas. OPEC har annonserat att minska produktionen…..
    Att då försöka bli av med en 50 000 kr bil i BMW klassen kommer att bli helt omöjligt, småbilar däremot har en betydligt större chans att klara sig på beggmarknaden (syns tydligt redan idag) och kommer att vara ett betydligt attraktivare val för de flesta i väntan på altenativ.

  • kinetic

    Medlem
    24 december, 2008 vid 14:19

    Getwet: Du har rätt, delvis…Men du glömmer en sak: Hur värderar man körglädjen, dvs den glädje man sätter sig bakom ratten på “rätt” bil? Jag har även jag en BMW (som “entusiast” bil) o den drar i snitt 1.2 milen, men “glädjen” man känner när man stampar till o släpper loss alla 340Hk kompenserar den absurt dyra försäkringen mm. Det är lite av samma känsla när man satt nytt PB eller liknande, jag menar om proggen e rätt för “ankdammen” då skiter man i om bensinen kostar 15kr/l o att det är 50 mil att köra enkel väg, man kör ändå oavsett vad. Sen är ju alla människor olika, jag vill ha en stor bil, med gott om plats o förhållande vis snål (0.8 e OK!), o sedan en annan bil “som rör på sig när man gasar”, det är ju så svårt att kombinera de bästa av 2 världar. Men helt klart, att köpa en ny Kia eller liknande brukar vara en OK affär även om man räknar med 60% värdetapp på 3 år, men vem f-n vill åka omkring en tjing-tjong bil:-)? Inte jag iaf…

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    25 december, 2008 vid 11:48

    Yes. Att ha lite pulver under huven är kul. Att då även sitta i en Jagga som det inte finns hundra tusen till av på våra vägar lyfter känslan ännu mera.

    Ang soppaförbrukning i en Jaguar. Man kommer ner till runt 0,8 om man åker motorväg eller 90 väg. Motorn behöver inte anstränga sig ett skit. Gäller V8. Men trycker du på……
    Har även en diesel jagga som går på under 0,6 hur fan man än kör. Skatten är 3800:- per år. Men de är ju nyare och dyrare än 50 lök.

  • freed

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:23

    Huuu, ni gör det inte lättare precis, men tack för att ni tycker till, man borde kommit åtminstone något närmare slutsatsen. Alla har ju rätt, men jag vill helst ha en stor bil. Känns säkrare. Sen är det ju sämre för miljön. Syrrans bror har en Jagge och de är inte så tokigt dyra, dock är jag ingen entusiast så jag tror inte det är rätt för mig. Något tveksam även till BMW då även det till viss del är en entusiastbil. Har dock fått för mig att kvaliteten är mycket hög på dessa så att trots att man köper säg en 8 år gammal bil så känns den nyare än en 4 år gammal japanare.

    Ganska stor skillnad i bränslepengar Getwet, men frågan är ändå om det inte lönar sig att köpa begagnat. Värdeminskningen är den största kostnaden och jag kör oftast bilarna tills de är slut. Bränslepris upp > rysslandsfonder upp…. så kanske är det ändå + i slutändan.

    Vill framförallt inte binda upp för mycket kapital på bil då jag redan har en dyrare bil, men kanske är det ändå bäst i slutändan, krångelfritt är ju oxå värt något.

    Jaha, och vad resulterade detta inlägget i… 🙂

    Vilka småbilar rekommenderas? Finns det några säkra småbilar?

    Antar att vi lagt ner tanken på surfbuss och även Sharan då dessa drar för mycket soppa?

    Saab 9000 för max 25000?
    Mitsubishi Galant för ca 25-35000?

  • danneman

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:37

    jag letar i samma prisläge men det blir alltid att jag hamnar på saab 9-3 dels priset sen komforten. grym att packa får lätt in 2 vågbrädor + all annan utrustning en freestyle planka får man in utan att ens fälla baksätet.
    bränsleförbukningen är la sådär 0.8-1.2 beronde på körning.

    v70 skulle jag gärna vilja ha men då blir det lite dyrare.och bränsleförbrukningen den samma.
    http://www.blocket.se/vi/19506777.htm?ca=15_s

    Landrover kanske .. fruktansvärd komfort bara..men fräck surfbil
    http://www.blocket.se/vi/19577549.htm?ca=15_s

  • svenne

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:41

    Inköp kontra förbrukning kontra nöje har diskuterats tidigare.
    Visst är det kul med BMW. Tror faktiskt att du får mer bil för pengarna och dessutom en nyare bil med färre mil på mätaren om du kollar på exempelvis en Passat. Är man däremot beredd att lägga ner pengar på extradelar så spelar det nog ingen roll vad du väljer. Men skatt och försäkring gör en hel del skillnad.

    Du kan ju alltid använda bilkalkylen jag har postat tidigare.
    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=35544&d=1211546244

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.