Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

  • danneman

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 14:50

    v40 är nog bästa köpet just nu. men man ska nog akta sig för långmilare.

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 20:35

    V70 dyr i drift? Vad jämför du då med? En Audi eller BMW som du har med i listan lär ju inte vara direkt billiga heller i service. Och V70:n drar väl inte mer än nån annan kombi i den storleksklassen…

    …lite trött på snacket om Volvo som “bensinslukare”. Man kan inte jämföra en stor bil med en liten skit.

    Och ja, jag jobbar på Volvo PV. Om nån nu undrar varför jag bryr mej. 😉

  • danneman

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 21:19

    Nu måste jag googla lite bensinslukeri 😉

    Några minuter senare hittar jag denna länk http://begbilguiden.bilprovningen.se/
    sökte på bilar från .97 till 2003 + en massa andra val det visade sig att v70 va faktiskt törstigast av alla lars.
    sen ska man väl inte lita blindt på dessa tester min drar ju en jävla massa i stan men kör jag till öland är det en skillnad på 2 liter/100km för det mesta finns ju en sådan mätare i bilen som talar om hur mycket bilen drar. om den nu stämmer?
    Märke snitt l/100km
    Honda 8.9
    Audi 8.5
    Saab 9.2
    Mercedes 9.7
    Mitsubishi 9.7
    Volvo
    v70 10.0
    V40 9.0

  • freed

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 22:38

    hallå boys,
    tack för den DanneMan…..köpte mig precis en V70…. 🙂 En bil i fint skick från -00 med 14000 mil och få ägare. Den blev bara lite dyrare än de 40K jag bestämt mig för att lägga så det var väl ändå rätt ok pris. Helskinn och tom lite aluminium på panelen

    Volvo är dyr beggad men jag känner ändå att den “så här långt” gav mig mest bil för pengarna bland de jag tittat på och det blev ca 20 provkörningar av diverse bilar när jag väl kom igång. Snittar 0,89 enligt mätaren och då jag kör i princip enbart motorväg så tror jag skillnaden i förbrukning ska bli liten mellan de olika bilarna.

    Accorden hade garanterat varit billigare i drift men jag prioriterar säkerheten dessutom blir volvon betydligt bättre att lasta i. V40 folket var inte direkt på hugget. Det gäller ju att ha mobilen igång om man har annonsen på blocket. Prisskillnaden mellan V70 -00 och V40 var ju dessutom väldigt liten. Kanske billigare drift på V40 iofs.
    523an var såld och det fanns väl någon mening med det.

    Hade jag öppnat börsen lite mer så hade det blivit en beggad Mazda 5. Kunde man öppna den yttterligare lite så hade det blivit:

    Nissan Qashqai+2 sen nya xc70 sen Lexus GS450 (men lexusen är så opraktisk som sedanmodell så jag valde inte den…..)

    DanneMan;525048 wrote:
    Nu måste jag googla lite bensinslukeri 😉

    Några minuter senare hittar jag denna länk http://begbilguiden.bilprovningen.se/
    sökte på bilar från .97 till 2003 + en massa andra val det visade sig att v70 va faktiskt törstigast av alla lars.
    sen ska man väl inte lita blindt på dessa tester min drar ju en jävla massa i stan men kör jag till öland är det en skillnad på 2 liter/100km för det mesta finns ju en sådan mätare i bilen som talar om hur mycket bilen drar. om den nu stämmer?
    Märke snitt l/100km
    Honda 8.9
    Audi 8.5
    Saab 9.2
    Mercedes 9.7
    Mitsubishi 9.7
    Volvo
    v70 10.0
    V40 9.0

  • danneman

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 23:23

    Grattis till en bil i världsklass..
    Kör man mestadels motorväg så är det ju ett grymt alternativ men för mig som bor i Gbg så är det nästan enbart stadskörning, så då står den ju inte högst på önskelistan. inte när det gäller soppan iallafall.

    Freed får år tacka för en grymt givande tråd.
    jag har efter några provkörningar insätt att min 900/93 från -95 är en ganska nice bil att åka och packa i sen att den är lite törstig är ett minus men ska jag byta så blir det inte mycket billigare ägarkostnader så jag får nog härda ut ett tag till. lägga några tusen på att rusta upp skiten i stället kan var nog så bra.
    Värdet på den är knappt 10 papp. sen vann jag ju fan inget på min bingolott heller.

  • lars_k

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 06:42

    Jaha, vafaen är det för siffror du snokat upp? En V70 med 140 häst drar 8.6. Med 250hk T5 kanske den ligger på 10.0. Du måste jämföra bilar med samma storlek, vikt och prestanda.
    Och att ange en förbrukning per bilmärke är ju direkt oseriöst, haha. Nästan alla märken du radar upp har ju allt från snåla småbilar till feta bensinslukare i sina modellprogram…

    @DanneMan 525048 wrote:

    Nu måste jag googla lite bensinslukeri 😉

    Märke snitt l/100km
    Honda 8.9
    Audi 8.5
    Saab 9.2
    Mercedes 9.7
    Mitsubishi 9.7
    Volvo
    v70 10.0
    V40 9.0

  • danneman

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 19:42

    lägg v nu lars_k 8.6 i vilken värld då? sökte på prisklass årsmodell vi diskuterat i tråden ingen turbo .. visst kanske det inte var rättvist..

  • lars_k

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:03

    Jaha såg det nu. V70 årsmodell 98 kanske inte var direkt snål, ett par år senare uppgraderade man bensinfemman (N-motorn) och fick ner förbrukningen till 8.6. Men vafan det är ju hela 10 år sen. Det var inte samma fokus på bensinförbrukning på den tiden…

  • freed

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 22:01

    körde ca 13 mil motorväg idag och förbrukningen låg mellan 0,75 och 0,85.
    tycker det är helt ok, åtminstone för mina behov.

    jäkla fin komfort för att vara en 9 år gammal bil, tyst och lugn runt 2500 varv med farthållaren på 120.

  • kinetic

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 22:35

    Freed: 0.75 – 0.85 på färddatan är dessvärre inte den faktiska förbrukingen…Färddatorn visar i snit ca 7-10% fel, oavsett bilfabrikat…Man kan givetvis korrigera detta men då måste man greja med färddatorns “förbruknings korrigeringskoefficient”, jag har sjäv knappt aning om hur jag gör detta på min BMW men jag vet att det går, sen kan det kvitta om den drar 1.1 eller 1.2, den drar mycket hur jag än gör*haha*, men i princip så mäter man upp den faktiska förbrunknigen först, dvs hur många mil du kommer på en full tank o sedan så ändrar man koefficienten så den visade förbrukningen i färddatan stämmer överens med verkligheten:-), typ

  • lars_k

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 10:30

    Bara för att din BMWs färddator visar fel är det väl lite bryskt att påstå att alla märkens färddatorer visar fel? Har du bevis för det?
    Att BMWs dator visar fel är ju inte konstigt. Är väl det märke som ljuger och fejkar mest av alla med sina förbrukningssiffror. Normala kunder kommer aldrig ens i närheten av deras glädjespecar…

  • svenne

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:12
    Lars_K;525461 wrote:
    Bara för att din BMWs färddator visar fel är det väl lite bryskt att påstå att alla märkens färddatorer visar fel? Har du bevis för det?
    Att BMWs dator visar fel är ju inte konstigt. Är väl det märke som ljuger och fejkar mest av alla med sina förbrukningssiffror. Normala kunder kommer aldrig ens i närheten av deras glädjespecar…

    Jaså? Nu är det du som kommer med märkliga påhopp. Nästan så att V70-gnället tidigare i den här tråden blev barnsligt i jämförelse.

    Min Bömer (-05) och jag snittade 4,7 mellan Stockholm och franska rivieran. Det är definitivt lägre än spec.

  • lars_k

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:39

    @Svenne 525468 wrote:

    Jaså? Nu är det du som kommer med märkliga påhopp. Nästan så att V70-gnället tidigare i den här tråden blev barnsligt i jämförelse.

    Min Bömer (-05) och jag snittade 4,7 mellan Stockholm och franska rivieran. Det är definitivt lägre än spec.

    Jahadu. Hoppar du på mej så hoppar jag på dej osv… Haha! 🙂

  • lars_k

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:04

    Här är ett exempel på spec vs “verklig” förbrukning:
    http://www.expressen.se/motor/1.653536/motor-granskar-sa-mycket-drar-bilarna-egentligen
    Nästan alla bilmärken drar mer än spec vid mer “verklig” körning. BMW är dock en av dem som suboptimerar hårdast mot EU-cykeln som körs i motorbänk. De gör egentligen inge fel. Men bilen de specar för bänken är helt strippad på utrustning för att få ned vikten etc. Ingen kund köper bilen enl denna lågspec.

  • basse

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 12:59

    Aldrig har jag väl sett Lasa så upprörd. Är det månne att spriten till vefemtin blitt för dyr eller kanske saknaden av en vinter-surfresa som får honom att, he he, tända på alla cylindrar. Kanske är det bara den styva kuling som blåser tvärs genom spiltorna ute på PV som får honom ur fattning, ffa eftersom han inte kan utnyttja den på en våg.

    😉

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilångest, hilfe bitte!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.