• dendrite

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 15:46

    @Calle 736286 wrote:

    Jag satte på nytt bomgrepp på en av mina bommar i nyss…

    Har kollat runt lite och tycker det verkar krångligt att få det hela snyggt och rakt när man ska rulla på det nya greppet. Sen att hålla på och skära av det gamla med kniv verkar också lite skumt, kanske skadar bommen? Såg en på youtube som dränkte hela bommen i aceton eller något liknande lösningsmedel och fick då det gamla greppet att ramla av. Nåväl – skönt att höra att andra lyckas med det iaf! Kanske vågar mig på att beställa grepp från surfspot jag med 🙂

  • calle

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 07:01

    @dendrite 736290 wrote:

    Har kollat runt lite och tycker det verkar krångligt att få det hela snyggt och rakt när man ska rulla på det nya greppet. Sen att hålla på och skära av det gamla med kniv verkar också lite skumt, kanske skadar bommen? Kanske vågar mig på att beställa grepp från surfspot jag med 🙂

    Bara gört!
    Mitt bomgrepp var så dåligt så det ramlade bort nästan av sig självt, jag läste alla knepp från bla Ola H och Svenne och sen körde jag på, risken att skada bommen tyckte jag inte var stor alls.
    Jag köpte en halvmjuk ganska smal roller på Bauhaus som jag använde för att lugnt och fint trycka fast bomgummit runt om, gick lättare än jag trodde. Maui sails bommen har dock inte en sån ny rak form så det blir inte så skarp kurva in mot mastfästet där kan det nog annars bli lite knöligt.

    Kom igen och kör på, det värsta som kan hända är väl att det blir dåligt och du får göra om det igen 🙂

    Nu åter till Björns fascinerande bombygge.

    / Calle S

  • bjorn-daniels

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 09:30

    Precis, är väll inget att förlora. Jag tänkte köra med en gummirulle för tapetskarvar, antagligen en sån Calle använde. Brukar finnas på ClasO, Bauhas etc för några tior.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 oktober, 2015 vid 13:36


    Låg bomgrepp i brevlådan idag:)
    Rullade ut dem så det ska bli lättare att limma dit dem sen, dvs inte rulla ihop sig så mycket när man lägger på limmet.

  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2015 vid 08:40

    Nå´n som har koll på var man skaffar bomgrepp…dvs om man inte vill ha svart…??
    härligt jobbat Björn..alltid lika kul å läsa dina projekt…ursäkta att jag lånar tråden..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 oktober, 2015 vid 10:05

    Det är lugnt Raggarn, låna på.
    Tyvärr vet jag inte var det finns i andra färger, men har inte letat heller.

    Då var det dags för sanningens ögonblick, skulle pluggen komma ur eller allt sluta i fiasko? Även om jag så klart har trott att det skulle funka så har jag ju inte riktigt vetat.


    Första steget var att dra ur VP-rören som satt längst bak i slangen och såg till att den blev rak. Spände fast VP-röret i arbetsbänken med en tving och drog i bommen för kung och fosterland, inget hände…. Va fn? tog i ännu mer, vred lite fram och tillbaka på bommröret (ville ju inte ha sönder nått) men nä, helt stumt. Var nu ganska svettig och lätt nervös, det hade ju funkat när jag provat innan? Tog ett par djupa andetag, satte foten som mothåll mot bänken och vred, lirkade och drog och nu kom röret ut. Fortsatte med andra sidan och den kom ut utan problem


    Drog ut 1:a pluggen som satt i slangen precis bakom vp-röret med hjälp av linan som var fäst i den

    Med pluggen ute kunde jag hälla ut sanden som stabiliserat främre (den böjda)delen av slangen

    Drog ut 2:a pluggen som satt nästan längst fram i bommen, precis bakom kärnan/skarven, sen skruvade jag ut skruvarna som höll i hop skarven, trykte in en liten mejsel genom ett av skruvhålen och kände så kärnan kolappsat.


    Nu var det dags för nästa nervösa moment, om slangen skulle komma ut? Spände fast den i arbetsbänken och drog, det behövdes inte mycket kraft för att slangen skulle komma loss, kändes riktigt skönt. Gjorde lika på andra sidan, inga problem

    Efter att slangen var borta var det bara att skaka ut delarna till kärnan.

    Provade bakstycket som jag tänkt använda, Det passar men bommen har inte blivit helt rak längs bak så det går lite trögt men det sliter nog till sig ganska fort, ska putsa lite på bakstycket som är lite oxiderart så att det går lättare.
    På bilden är peelplyn kvar, men det har blivit lite ojämnt och veck, antagligen för att jag inte spänt kolen och peelply ordentligt och kanske för att jag la lite för mycket kol på en gång. Dock inget problem tror jag, bara att slipa jämnt.
    Däremot kommer jag att få lägga på några lager kol till. Jag tycker inte bommen är tillräckligt styv. Det är strax under 2mm gods nu, blir lite mindre efter slipning och enligt Svenne som mätte sin kolbom hade han 2mm gods.

    Nu känns det i alla fall som man kommer att gå iland med projektet och det är ju riktigt kul!

  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2015 vid 11:05

    Ha

    coolt, bra jobbat. hoppas den håller. Vad hade du för budget?

    /M

  • robin

    Medlem
    8 oktober, 2015 vid 13:43

    Som vanligt jättekul att följa!

  • robin

    Medlem
    8 oktober, 2015 vid 13:43

    Blir nästa steg att bygga ett bakstycke också?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 oktober, 2015 vid 06:19

    Hade räknat med 1500, slutade på 1800 material + 300 för pluggen. Tillkommer beslag och bakstycket . Kolfibern är den dominerande kostnaden.

    Ja, nästa projekt blir ett bakstycke, (ska även igång med nästa bantade bygge) i full färd att fundera ut hur det ska tillverkas, skulle gärna vilja få till nåt schysst med integrerad dragning för uthalet.

  • sailortrash

    Medlem
    9 oktober, 2015 vid 07:30

    vad blir nästa “bantade bygge”?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 05:32

    @sailortrash 736348 wrote:

    vad blir nästa “bantade bygge”?

    Har tänkt mig en fet vågis typ 100l.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 13:14


    Tagit av peelply och slipar bort veck och ojämnheter inför nästa omgång kolfiber.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 oktober, 2015 vid 09:51


    Lagt på 2 extra lager kol, använde bakstycket som fäste denna gången. Lindade peelplyn mkt hårdare nu och då blev det mindre veck. Sen i vacuum och fixtur som innan.


    Satte ett extra vacuum uttag längst fram i fronten för att få mer jämt tryck i påsen.

    Har lagt på epoxi+mikroballonger som sedan slipas för att få tvärsnittet runt och jämt.

  • sailortrash

    Medlem
    14 oktober, 2015 vid 11:06

    Ack, den som såg så snyggt “raw” ut…=)

    vad blir det för front på den då?

    Jag har testat Mauisails och den kan jag rekommendera klart. Men den är rätt dyr tycker jag, det är ju bara massa plast egentligen kan knappast vara dyr att tillverka.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.