Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyggarfilm

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 05:34

    Hittils är jag väldigt nöjd med brädan, fungerade bra i onshore.
    Återstår att se hur den går i lite mer sideshore, dessutom behöver jag nog ett par gånger till innan jag kört in mig ordentligt.

    Jag har ca 30 timmar film och fick med nästan allt så en 35-40 timmar tog det nog. men då räknar jag inte in tiden för mallar. Nu har jag byggt ganska många brädor så ska man börja från schratch utan erfarenhet så tar det ju mycket längre tid.

    Jag bygde ett antal fanerbräder tillsammans med Per Andersson för en 10 årsedan. De första var lite sådär men när vi fått ordning på tekniken så blev de sista riktigt bra. Den på bilden har jag kvar än, byggd i Australiensk ek och är riktigt go att köra.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 05:40

    @Svenne 712050 wrote:

    I produktionslinjer fräser man fram skumkärnan och lägger upp laminaten i form istället, för att sen klämma ihop formhalvorna med skummet i mitten.

    QUOTE]

    Hur får dem till det med sandwichen runt kanterna? Blir det så mycket tryck att den pressas ut ordentligt i formen, eller förvärmer de sandwichen så den blir mjuk?
    Hur gör dem med skarven, extra laminat utanpå efteråt?
    Hur/när sätter de boxarna?
    Hängde med på principen men det blev många funderingar på detaljer:confused2:

  • hammer

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 06:29

    kolla gärna in länken där man bygger med träribbor, en del bygger även windsurfingbrädor men de verkar bli väl tunga. http://www.grainsurf.com/forum/

    @stoorfaen 712091 wrote:

    Tack för tipset, då var kvällen räddad!

    En fundering kring bräd-look. Har ni sett Naish’s kite-vågisar, t.ex. http://naishkites.com/Fish/ ? Jag tycker dom är farligt fina, vet någon om det finns motsvarande vindsurfbrädor med bambu-faner? Eller om det finns nån som kan bygga :P? Skulle det bli nämnvärt tyngre?

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 09:17

    hmm…jag vet ärligt inte om det är inspirerande eller avskräckande att se ett garagbygge av den här kvalitén…eller snarare proffsbygge att döma av resultatet. utöver att det var väldigt många moment i själva byggandet så ser ju “garaget” och din utrustning snarare ut som en minifabrik…förutom bromsskivan, men de kanske använder bromsskivor för att stabilisera skumplasten i cobrafabrikerna också..

    normalt så är ju bra verktyg halva jobbet…efter denna film har jag insett att det är ingen ide att ens försöka bygga en bräda i mitt trånga förråd tyvärr..

    vad kostar kalaset i material?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 05:58

    @sailortrash 712191 wrote:

    hmm…jag vet ärligt inte om det är inspirerande eller avskräckande att se ett garagbygge av den här kvalitén…eller snarare proffsbygge att döma av resultatet. utöver att det var väldigt många moment i själva byggandet så ser ju “garaget” och din utrustning snarare ut som en minifabrik…förutom bromsskivan, men de kanske använder bromsskivor för att stabilisera skumplasten i cobrafabrikerna också..

    normalt så är ju bra verktyg halva jobbet…efter denna film har jag insett att det är ingen ide att ens försöka bygga en bräda i mitt trånga förråd tyvärr..

    vad kostar kalaset i material?

    Nu ska du inte vara elak mot min bromsskiva, det är ett noga utvecklat kvalitetsverktyg:grin:

    Verktygen jag använder är i sig inte speciellt dyra, kanske 10 000 om man inte räknar in vaccumpumpen som förmodligen är lite dyrare (5000kanske). jag köpte min begagnad för 750 spänn. Glödtrådskärarna har jag bygt själv. Många av verktygen kan man dessutom använda till annat, men köper man dem enbart för att bygga en eller två brädor så blir det ju dyrt.

    Sen kostar nog skyddsutrustningen jag har nästan lika mycket, men då jag arbetar som produktutvecklare för personlig skyddsutrustning så har jag möjlighet att låna utrustning. OBS slarva aldrig med skyddsutrustning, det här är otrevliga saker.

    För materialet så beror det helt på vilka material som används och vilka volymer man köper. Priset brukar gå ned rejält om man köper tex en hel 50m rulle istället för lösmeter, lika så för epoxi. men för en “basic” bräda i Glasfiber och divinycell från ca 4000spänn, är lite osäker där för det är längesedan jag köpte divinycell och har inget aktuellt pris(har haft ett lager hemma).

    Annars är det ju inte rocketsience, jag har sett flera första gångs byggen som varit riktigt fina. Det viktiga är:
    -att man är väl påläst,
    -tänker igenom varje moment flera gånger innan,
    -En bra glödtrådsskärare som ger ett fint snitt
    -har allt material framme när man ska laminera (inkl extra blandningskoppar, handskar, penslar etc. byt dessa om de blir kladdiga)
    -Att det finns plats, trånga lokaler är inte bra
    -Använder skyddsutrustning

    Sen måste man ju vara beredd på att första bygget inte blir perfekt eller rent av skit.
    Det är inte bara laminerandet som ska gå bra, även shapen måste blir rätt. För shapen är nog det bästa om man kan kopiera en bräda som man tycker är schyst.

    Finns massor mer att skriva och jag har säkert glömt en hel del.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 07:02

    BJÖRN, Vad tror Du om följande förenkling och kostnadsminimering?

    – Surfoamrasp (hyvel) istället för glödtråd. Det blir lite mer hyvlande men fungerar.

    – Hoppa över faneret och köra tre lager väv på ovansidan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 07:52

    @Herr Pelegrin 712223 wrote:

    BJÖRN, Vad tror Du om följande förenkling och kostnadsminimering?

    – Surfoamrasp (hyvel) istället för glödtråd. Det blir lite mer hyvlande men fungerar.

    – Hoppa över faneret och köra tre lager väv på ovansidan.

    Du kommer inte att få någon vettig form på brädan med enbart en Surfoamrasp. Du behöver mallar och glödtråd. En glödtråd är inte så svår att bygga.

    Enbart väv kommer inte att bli så starkt och även tungt då man behöver lägga mer. Tveksam till att 3 lager (typ 165gram) räcker i längden. sen beror det ju på vilken typ av bräda det är och hur du använder den (våg, slalom, hopp etc.)
    Fast i urminnestider byggde man ju så, själv byggde jag min första bräda -92 i enbart frigolit och glas, tror det var 3×200 gram+ förstärkning under hälar. Då hoppade jag inte speciellt mycket och jag körde inte heller så mycket med den då den blev helkass i shapen.

    Då tror jag mer på att använda coremat istället som sandwich, tyngre och inte lika starkt men enklare att jobba med. Byggde en sån för länge sen som blev både stark och någorlunda lätt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 08:21

    Jag förstår att utvecklingen gått framåt men vad gäller hållbarheten så körde faktiskt först jag och sedan min granne på en bräda jag byggde runt 1981 fram till ca 2010. Det blir knappt 30 år och den låg ute under hela surfsäsongen. Den var byggd i blå styrofoam med tre lager väv på ovan- och två lager på undersidan. Den har körts i chopp men inte mycket våg förutom några vändor på Gotland o Fårö.

    Frigolit tor jag vi bara körde 1980 och sedan var det blå och vit styrofoam som gällde. Den gick ju för övrigt bra att såga med fogsvans.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 11:44

    @Herr Pelegrin 712232 wrote:

    Jag förstår att utvecklingen gått framåt men vad gäller hållbarheten så körde faktiskt först jag och sedan min granne på en bräda jag byggde runt 1981 fram till ca 2010. Det blir knappt 30 år och den låg ute under hela surfsäsongen. Den var byggd i blå styrofoam med tre lager väv på ovan- och två lager på undersidan. Den har körts i chopp men inte mycket våg förutom några vändor på Gotland o Fårö.

    Frigolit tor jag vi bara körde 1980 och sedan var det blå och vit styrofoam som gällde. Den gick ju för övrigt bra att såga med fogsvans.

    Styrofoam har betydligt bättre hållfasthet än frigolit men även tyngre.

    Min referens är mest vågbetonad och en sådan bräda hade inte hållt länge för mig.

    Ska man bygga en bräda och lägga en hel del pengar på det tycker i allafall jag att man ska göra den så bra som möjligt. och då ger helt enkelt mallar, glödtråd, vaccumlaminering och sandwich så mycket mer att det är värt det extra besväret.

    P.s Min bror vindsurfade på ett isflak i mitten på 80-talet, det gick oxå, men han hade svårt att komma upp i planing:wink:

  • kinetic

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 16:56

    Snyggt! Man glömmer lätt bort hur mycket jobb det är med “custom”, o hur mycket som “kan gå fel”. Ett alternativ för den som inte vill bygga själv är att låta någon annan bygga den, efter egna ritningar. Blir så klart inte samma stolthet som att bygga själv, men shapen är ju till större delen ens egen :). O det kostar mindre än en valfri fabriksbyggd bräda av årets modell :). Jag kör på mina “egna shapes” (nåja byggda efter mina “ritningar”) o hittills har alla brädor fallit väl ut, tur eller skicklighet? Eller kanske snarare shapern som mörkat att han schysstat till min tokiga ideer*haha*?

  • mag

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 20:27

    Jätteinspirerande och imponerande. Vore kul att åter köra egenbyggd bräda. Kör custom sedan länge med eget är ändå eget.

  • sailortrash

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 19:46

    Vad kostar en custombyggd bräda
    ? Fabriksbrädor är ju inte direkt billiga

  • vindsokaren

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 22:01

    sååå imponerad såå många moment såå cool film.
    Kul att rippa med sin egna bräda. men vilket jobb!
    Har du gjort nån bräda med kolväv? kanske bara onödigt dyrt?

  • kinetic

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 22:26

    Sailortrash: Beror väl på vem som bygger, Witchcraft börjar på dryga 1700€ har jag för mig, alltså som vilken annan “top-of-the-line” fabriksbräda, deras “top-of-the-line” ligger väl runt 2400€ har jag för mig? Finns säkert de som är dyrare med? Mina custom brädor som byggs efter mina ritningar (vill ju gärna ha “egenshape-ade” brädor) kostar ungefär 1000€ inkl bag,stroppar o frakt, då kan man få de med “massor av kol och/eller kol-kevlar”. Nästa gång det blir dax skall jag beställa en i Textreme (kolfiber med speciellt utseende….), men då blir det dyrare med 100-200? Var en som beställde en bräda byggd med mycket Textreme (nån 130 liters historia, 78cm bred) vad den kostade har jag ingen aning om däremot, men säkert runt de 1300€.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 04:54

    Vindsökaren: Har byggt racebrädor helt i kol för att få upp styvheten. För vågbrädor tycker jag att det duger med glas men har ibland lagt in kolförstärkningar. Sen finns det ju en uppsjö av olika kvalite’r på både glas och kol som man kan laborera med om man vill.

    Kinetic: 1000 euro är ju riktigt bra, var köper du? Hur lämnar du över din shape, bara rocker/outline eller en komplett 3D fil)?

    Hade varit intressant att bygga en bräda i Textreme men kostnaden drar iväg då den kostar upp mot 600 kr/m2 (Textreme är bandvävd kolfiber som har egenskaper mer likt enkelriktad väv. Är föresten ett svenskt företag som gör det)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyggarfilm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.