Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing British Airways förbjuder vindsurfingutrustning

  • impact

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 10:51

    @Davo 423029 wrote:

    Hur är UA’s policy för prylar? Kikat lite på resa till Maui med dem.

    De tar 360 dollars per väg per utrustning.

    Vi betalade 360 + 360/2= 540 dollars för två utrustningar från Maui…….

    Från Landvetter var det inga provlem utan prylarna gick med utan kostnad.

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 oktober, 2007 vid 11:24

    @PennyWise 423750 wrote:

    Bokade du direkt via nätet (ww.ba.com) eller resebyrå?

    Direkt hos BA.

  • _xs_

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 12:33

    @styret 423629 wrote:

    precis som lars säjer.
    snackade med morsan som är lärare i konsumentkunskap och tjejen som pluggar juridik och vi kan inte hitta att dom kan bryta ett avtal hur som helst om ni har köpt biljetten i sverige, har ni bokat via ba i storbrittanien direkt så kanske dt är möjligt men om ni bokat av ett svenskt resebolag eller en svensk sajt så gäller ju svenska konsumentlagar.

    skulle det trilskas så är det efter kosnumentvägledaren kanske Sverker som gäller.

    På BAs hemsida står det:

    Vi medför en del av ditt bagage utan extra kostnad. Ditt fria bagage framgår av din biljett, eller om du har en elektronisk biljett av din resplan och ditt kvitto, och är beroende av våra bagage-bestämmelser vid tidpunkten för din resa. Om du är osäker kan du be oss eller våra auktoriserade ombud om information om ditt fria bagage och våra bagage-bestämmelser.

  • oaxen

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 14:01

    Hmm, dags att köpa dacronsegel som man kan vika och stoppa i resväskan. Lattor och master får väl gå som “fiskespön” eller nåt.

    Hoppas de ändrar sig…

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 oktober, 2007 vid 15:27

    Allså, går det för en så går det för alla. Skit i Ticket eller din resebyrå där du bokat ticketen om du inte känner din bokare mycket väl (dom e slppa och vill ha extra cash för allt som gör). Ringa/mail BA direkt själv och säg som det är. Jag har bokat biljett i god tid och bara för att ni haft så bra bagageregler. Ni kan ju inte ändra på det bara sådär bla bla. Flera har ju lyckats att gå igenom det så de ska nog gå för dig med..Funkar det inte med ena snubben så be att få snacka med snubben som styr över..

    Kör hårt och ge inte upp!

    /Lars

  • pennywise

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 21:31

    tack för alla tips! idag lyckades jag med en gubbe på BA, han skulle även skicka över det skriftligt..

    Det verka som BA har tänkt ge vissa “sport-resebyrås” privilegium.. så att om man i fortsättningen bokar via dessa resebyråer kan man få med sig utrustning… men vart finns dessa? är det nån som har hört om någon resebyrå som inriktar sig på sportresor??

  • hellgren

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 06:55

    Fan vilka svin.. Har både mailat och joinat FB gruppen. Är det ingen av er som skrivit ut biljett och vilkor? I så fall kanske dom vilkoren säger annorlunda och då är det väl kontraktsbrott att komma med nya vilkor?

    Jag lider med er!
    Kämpa på, några har ju lyckats!

  • jesper_b

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 09:18

    Jag hade lite tur i och med att vi (min familj) flyger med BA till London (därefter AA) men med Finnair hem från London. Både AA och FA tar surf och vindsurfingbrädor. Däremot har de 115” som max totallängd (292cm) vilket inte min nya SUP klarar. Där litar jag dock på samma flexibilitet som AA alltid visat. Tror inte heller 115” maxlängden är en ny regel.

    Ska dock forsätta ligga på BA för er andras skull och i förebyggande syfte!

    /Jesper B

  • blabussen

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 18:29

    Kan inte någon engagera sig och skriva en protest med hot om bojkott och lägga upp för oss att skriva på ??

  • petter

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 16:42

    Vilken vänding, tycker BA/Quantas/AA alltid haft grym service när det gäller prylar. Vad ska jag nu göra med mina hårt injobbade frequent flyer mil? Får hoppas att BA kommer på bättre tankar!!!

  • dude

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 07:25

    Jag fick just svar från BA. Så här säger de:
    ===========================
    Dear Mr Du Rietz

    I am sorry that you are unhappy with our new baggage policy relating to your favourite sport, windsurfing, effective from 6 November 2007.

    I understand that this new policy will disappoint passengers who are passionate about sports like javlin, windsurfing etc. as it will affect their holiday plans.

    We have been concerned for some time that a few extremely heavy bags were taking a toll on our staff and increasing the likelihood of damage to other passengers’ luggage. So after taking into consideration many things, we have introduced this new policy.

    Earlier we had a few specific exceptions to the 32kg rule, for items such as musical instruments, electric wheelchairs, sporting equipment, television news cameras, commercial spares, diplomatic bags or pets. If you planned to travel with one of the heavy items on our exceptions list, we asked you to register it with us at least 24 hours before your flight.

    But currently due to the large size and handling complexities, some sporting equipments cannot be accommodated through the airport baggage system or within the aircraft hold.

    Your opinions are invaluable. We monitor what our customers tell us, at every level of the business. For instance, the Board of British Airways see regular accounts of the issues being raised by our customers, together with exam of real comments, word for word. Our Chief Executive and Chairman set aside time each week to personally review a significant number of customer letters and emails. Improvements happen as a result.

    I hope this helps, and thank you for your valuable feedback.

    Best regards

    Uwe Carstens
    British Airways Customer Relations
    =========================
    Det verkar som om det är okay att ta med sig baggage så länge varje bag inte väger mer än 32 kg, och det kan man ju fixa.

    Hur tyder ni svaret? Jag tycker att det låter som om det skulle kunna vara förhandlingsbart fortfarande. Om man ringer dem i förväg som de säger så kanske det går. Jag vet inte hur det skulle gå till rent praktiskt – ja, så att man hittar en biljett på nätet och före man bokar den så ringer man BA och hör om det funkar med det specifika flightet…

    /Niklas

  • poopzilla

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 07:56

    Fick exakt samma svar, tolkar det dock som att det är kört i fortsättningen:

    Earlier we had a few specific exceptions to the 32kg rule, for items such as musical instruments, electric wheelchairs, sporting equipment…”

    “But currently due to the large size and handling complexities, some sporting equipments cannot be accommodated through the airport baggage system or within the aircraft hold.”

    Ett spjut väger förmodligen inte över 32 kg tex, så det är nog mer formen i kombination med vikten kollit som är avgörande.

    Thomas

  • ola-h

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 08:55

    Som Thomas skriver, svaret betyder att man INTE längre kan ta md vindsurfingbrädor (eller spjut). I själva verket innehåller detta svar inget annat än originaltexten från BA som startade denna tråd. Ett standardmeddelande som säkerligen var skrivet redan innan de skickade ut den första pressreleasen.

  • oaxen

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 10:53

    Jo, jag fick också samma svar nyss.

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 11:17

    Vilket j-a skitsnack de bjuder på.

    Dela upp bagaget, då.

    – En bräda i separat boardbag, max 15 kilo.
    – Tre segel, en mast i seperat segeltrunk, max 23 kilo.

    Vad är problement? Kom inte och hävda att en boardbag á 15 kilo är svårare att hantera än tex en fullpackad golfbag eller en 32 kilos resväska. Kom heller inte och hävda att det inte får plats eller kan hanteras av flygplasternas system.

    De flesta moderna flygplan har större utrymmen för i- och urlastning av bagage, inte mindre.

    Att de sedan vill undvika fullastade trippelbagar på 67 kg, ja – det säger jag inget om. Även maxvikten på 32 kg är minst sagt vettig om man tänker på de som jobbar som lastare.

    Men det här är ju fan inget annat än idioti och bevis på att BA har noll koll på hur en modern vindsurfingutrustning ser ut och kan packas lätt och relativt utrymmessnålt.

    BA av!

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing British Airways förbjuder vindsurfingutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.