Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Curving Jibe/Tack

  • pedersen

    Medlem
    16 november, 2016 vid 19:45

    Många år, tyvärr….
    Tack (eller slag) på liten bräda har jag aldrig brytt mig om att lära mig.

  • sailortrash

    Medlem
    17 november, 2016 vid 07:24

    alltså, det beror ju på..gippa utan att ramla av?
    – det går fort

    gippa utan att tappa fart
    – tar lång tid

    Man kan fulgippa och fingippa…fingippa tränar man på hela livet tror jag..

    mkt beror på brädstorlek

    slå på små brädor är knepigt, men det finns en teknik för det också, så det går att lära sig även på typ 85 l brädor

  • jlhp

    Medlem
    17 november, 2016 vid 07:51

    Instämmer i stort med sailortrash med tillägget att det dels tog mig flera år innan jag slutade ramla och tyvärr är det fortfarande sällsynt att jag inte ramlar någon gång per session.

    Stagvändningar har jag kämpat med i snart 20 år nu. På 110 l brädan sätter jag över 50%, på 70 l vågbrädan mindre än 50%. Jag har precis börjat segla rundbottnat och hoppas det ska ge mig betydligt mer både balans- och stagvändningsträning.

    Lycka till!

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2016 vid 07:54

    Som ovan nämnt så är ju tack/slag riktigt svårt på små brädor (en extrem skillnad mot slag på en 180 liters bräda t ex). Dock så är det väl värt att öva på, kan vara riktigt användbart, speciellt i vågor på vågbrädor när man vill vända snabbt och inte tappa höjd. När det gäller Carve Gybe så är det som sagt något man finslipar på hela tiden. När man börjar kunna gippa så är det oftast att man planar in i svängen och sedan igenom svängen men inte ut ur svängen. Det är oftast det man ser när man är på ett surfställe. Att köra riktiga gippar, att även plana ut genom svängen och därmed aldrig tappa planingen, det ser man ganska sällan faktiskt. Det är svårt att få till det där sista. Kolla på de som tävlar i Slalom, dom brukar vara bra på att gippa ordentligt. Finns en app och bok som heter Tricktionary, där står mycket grejjer om alla möjliga manövrar för vindsurfing, allt från de första stegen till slag och gippar till extrema trick.

  • rillestark

    Medlem
    20 november, 2016 vid 18:56

    När det gäller slag så ordnade det sig för mig när jag började jobba på fotarbetet. Började först på Konan å sedan finslipade jag det på den lilla. Har man inte en lång bräda kan man säkert träna in det på land.

    https://www.youtube.com/watch?v=N42o1T2D-5I

    frid!

  • stefan_gbg

    Medlem
    20 november, 2016 vid 20:03

    För mig hjälpte det att fokusera på händerna i slagen, då följer fötterna med.
    Slag är grymt bra att kunna, speciellt i vågor.

  • mrquality

    Medlem
    21 november, 2016 vid 10:30

    😉 bra tips

  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2016 vid 08:30

    egentligen är slag precis som gipp, det handlar BARA om timing på en liten bräda. På en stor bräda kan man ju klampa runt och ha sig, stå och vila lite vid masten tills brädan stannar. detta funkar typ på brädor ner till 100 l (men svårt redan vid 110)..

    vid <100 sjunker brädan direkt och man ramlar av. det som många tycker är svårt är att man plötsligt måste göra allt i EN rörelse. Precis som videon säger är det kört om man inte "går in" i slaget rätt. Man måste nämligen gör hoppet när brädan fortfarande har lite planing, men precis innan den stannar. Om den har för mkt planing blir skickas man bara av, för lite planing så sjunker man ner.

    för att hinna runt måste man har förberett sig ordentligt med fötternas placering, och händerna. Jag brukar hålla en hand kring masten nedanför bommen. Då kommer kroppen långt fram, och jag kan justera vinkel upp i vind med bakfoten på railen. När jag är redo att hoppa runt masten trycker jag ner foten på railen och brädan kränger upp i vind – bara att försöka tajma hoppet.

    Om man gör så, och lyckas komma runt, så har man ett guldläge – seglet lutar liksom ifrån dig, och det är bara att hugga tag och falla bakåt. vinkeln blir automatiskt att du hamnar med seglet i händerna i perfekt “plana upp” position – fullt drag, bara att sträcka ut framfoten (och raka armar) och plana upp i halvvind slör. När man får till det är det typ enklare än en perfekt gipp faktiskt (tycker jag). Eftersom allt sker i “en rörelse” på väldigt kort tid, blir det inte heller så stor skillnad mot att göra det på en stor bräda – tanken är ju att man ska hoppa runt kvickt även på den.

  • folino

    Medlem
    24 november, 2016 vid 10:19

    Det tog förmodligen längre tid än nödvändigt. Mitt största misstag var att jag trodde att det skulle komma av sig själv bara jag körde tillräckligt mycket. Men att gå från en trygg seglingsposition i hängselen med balansen i riggen till att falla av och komma framåt över brädan är inte helt naturligt. Speciellt inte om man är överriggad i styv kuling och inte har en aning om vad man håller på med. Så det är lätt att göra fel från början och få in dåliga vanor.

    En gipp i hög fart är inte helt lätt rent balans- och koordinationsmässigt. Men om det inte händer något i utvecklingen på ett tag så försök analysera vad som går fel och gör ändringar tidigt. Kör man med hängsele och planar med fötterna i stropparna behöver det inte ta alltför lång tid att få till hyfsade svängar om man kommer in med rätt teknik från början. Att se sig själv på film eller foto är riktigt bra (avslöjande) för att sedan jämföra med diverse proffstutorials. Sen krävs det självklart en hel del mängdträning för att få till det riktigt bra i alla förhållanden.

    Slag lärde jag mig genom att gå ut i lättvind med liten bräda och bara nöta. Man kan då inte kan använda riggen som balanshjälpmedel utan tvingas hålla balansen helt över brädan. Även att få till gipptekniken är bra med lättvind då tempot är mycket lugnare och man hinner med att tänka igenom varje moment.

  • canoya

    Medlem
    24 november, 2016 vid 10:44

    En viktig del i att lyckas med slag på liten bräda är att den nya bakfoten kommer bakom främre stropparna direkt, helst i ett kliv från läget framför masten. Kolla videos så ser man detta.

    Jag tycker att det är lättare om jag planar så jag kan carva upp i vind och, som Sailortrash skriver, komma runt masten innan brädan stannar upp för mycket. Då blir chansen att lyckas större.

    /Håkan

  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2016 vid 16:21

    Platt vatten är nyckeln. Skulle tro att största problemet överlag är brist på perfekta förhållanden. Man nöter liksom i mkt svårare miljö än vettigt, vilket hämmat utvecklingen. Men det är ju chop eller inget liksom..på plattvatten sätter man plötsligt fullplansgippen…hur gick det till? Man fattar inget när man övat och misslyckats hundra gånger i korsande chop…

  • mrquality

    Medlem
    24 november, 2016 vid 21:14

    När jag slar största fel som jag gör är att inte titta fram men istället kollar jag back på segel. Nu vet vad ska jag testa nästa helg😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Curving Jibe/Tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.