Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

  • Den Stora Vågbrädetråden

    Publicerad av dr-masse på 16 september, 2011 vid 08:08

    Jesper B, ducka. För här lär det bli prylteorigalenskap. :tongue:

    Har funderat en hel del på det här med brädstorlekar, egenskaper och fenuppsättningar på sistone. Och blir inte riktigt klok på det.

    Svaret “skit i det där å ut å segla mer!” räknas förresten inte. Nej. Här skall grottas ner och det har faktiskt ett syfte. För faktum är att trådar som denna många gånger har hjälpt mig att hitta rätt uppsättning och i slutändan helt klart gett mig roligare segling på vattnet. Och helt klart roligare pauser på jobbet (eller mer pauser och mindre jobb…), ha, ha!

    Först tre reflektioner:

    1. Jag har använt brädor på 80 liter eller under 56 cm bredd högst 20 gånger i Sverige de senaste 4 säsongerna (tror faktiskt att det kan vara under 15 gånger). Min nuvarande 79 liters twin har sedan maj förra året aldrig fått åka på Torö, inte en enda gång.
    2. Min stora vågis (90, 93 och nu 91 liter) seglas ofta med 4.7 och är, i stort sett, den enda bräda jag använder i vågorna här på hemmaplan. Till och med 4.2 har det blivit ett antal gånger. Det är helt sjukt vad jag ångrar att jag inte skaffade en stor vågbräda för typ 10 år sedan utan köpte snacket om “75-liters vågisen” väl mycket.
    3. På Guincho, och även i Sverige, så har jag med min 79 liters twin i princip aldrig känt behov av en mindre bräda, inte ens med full macka i 3.7.

    Och så läser man lite test, bland annat i senaste Boards som har mycket intressant läsning om 90+ liters vågbrädor. Dessutom ser man en lätt man som Tomas Traversa (65 kg?) vara ute och åka i helt galna förhållanden på en 79-liters quad nu senast i PWA Klitmöller… :confused2:

    Så, ser vi lite av en skifte? Länge, länge, länge har det ju varit “go as small as you can” som gällt på vågfronten, men de senaste två-tre säsongerna (och det är inte enbart för att vi blir fetare…) så tycker jag mig se bra mycket mer av “go as big as you can” när det gäller brädan. Även i mycket vind. Seglen, däremot, kan ju köras mindre. Vilket känns rätt i vågorna.

    Så, tre frågor:

    1. Är vågbrädan med mindre volym än din egen vikt stendöd?
    2. Hur stor vågbräda kan man ha? Jag har haft lite småtankar på att smyga ner min storbräda några liter och någon halvcentimeter i storlek, men nu börjar jag snarare tänka “äh, va fan – go big” och tycker de där 94-liters sakerna ser mumsiga ut.
    3. Hur liten bör man ha? Jag har kört 57.5 breda 82 liters vågisar med 3.7 och det fungerade förvånansvärt bra (twin fin).

    Jag har inge brådis med att byta plankor, tycker mig ha en fin setup. Men det kommer att ske och jag undrar om inte det blir ett steg upp i storlek på bägge, rentav?

    Ola H. pläderar ju rätt hårt för att ta bort “dökött”, dvs onödig volym, och på ett sätt så gillar jag verkligen den tanken. Samtidigt så upplever jag ibland att den där extra volymen ändå inte är i vägen under segling, men så trevligt med lite marginal när den behövs. (här tycker jag, ährmmm, att Simmer saknar en större vågis rätt mycket i sin nya fina brädlinje… var är Quantum 90?).

    Min filosofi när det gäller vågbrädor är väldigt enkel, numera – Hjälp min segling, var pålitliga.

    ola-h svarade 12 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 62 Svar
  • 62 Svar
  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:15

    Jag tycker Ola har fel hehe. Så mkt volym som möjligt men håll igen på bredden. Nyligen har jag kört min 90 liters quad med 3.7 utan problem (skulle kanske haft mindre fenor iofs). Den är endast 57 cm och 34 OFO. Förr eller senare hamnar man i vindhål, framför allt när vågorna är stora. Då behöver man VOLYM. Byigt som fan i brytet på väg ut, då är det bra att kunna stå nästan still på plankan och vänta på en vindpust. Smal och tjock planka ska det vara, så blir den allround! Sen kan man ju komplettera med en bredare lättvindsplanka iofs. Men mkt bredd blir bockigt i hårdvind.

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:18

    Ja, har följt dina quad tankar och tycker att just det där är ett mycket intressant tänk. 57 bred 90 liters quad…

    Jag tycker dessutom att mycket bredd fram inte är så himla bockigt i hårdvind, så länge den är smal, tunn å fin där bak med snälla kanter å rätt bottenkurva… ?

  • safesurfer

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:23

    Nu är jag i det närmaste nybörjare jämfört med såna som Ola H men jag har verkligen fastnat för vågrädor på 85liter och jag väger 85kg. Jag kan i princip alltid få ett bra skär med även om jag är väldigt överiggat och har bra med fart. Samtidigt är det väldigt skönt att kunna gör en tight liten gipp där man har ett par sekunder flyttid stillastående. Varje spolning man kan undvika ger mer energi och tid till annat. Innan jag köpte min 85 liter naish pro wave hade jag en fanatic fly 74liter och en RRD FSW på 97. Jag tyckte flyen var för liten den sjönk som en sten så fort man tappa planing och man kunde inte sakta ner och vänta in vågor. Den större FSW var hopplös i mycket vind det var riktigt svårt att pressa ner railen vid högfart. Nu är det ju äldre brädor men jag har fastnat för vågbrädor på ungefär min volym som min kroppsvikt.
    Men vore kul att höra hur de med lite högre nivå på seglingen resonerar.

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:31

    Masse, ja det är nog rätt. Häckens bredd är nog viktigast, dvs OFO-måttet, framför allt för kontroll när man svänger på vågen. Mkt bredd fram fladdrar en hel del i vinden. Med mer bredd är det ännu viktigare att ha en kort nos. Men går man neråt 220cm i längd blir det jävligt kort. Jag tror det finns ett samband mellan brädlängd och längden på seglaren. Har haft brädor på under 230cm, de har känts mkt korta för mej på 193cm. Blir svårare att undvika att nosen dyker när man är lång själv…eller är det bara jag som är för svajig…

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:44

    Båda mina är 229. Jag är 190, inga problem alls, fakiskt. Skulle till å med kunna tänka mig kortare, ner mot 220. Tror det beror mer på hur kurva och outline leder fram till nosen/främre delen av brädan.

    Jag tror att ett skäl till varför jag gillar min nuvarande 91 liters planka är ett den är 59 bred, rätt fet men hyggligt smal i häcken. Helt i linje med din erfarenhet, således.

  • koa

    Medlem
    16 september, 2011 vid 08:46

    Jag gillar också volym om det inte blåser huggorm…( då är det något helt annat )

    Volym: ( bredden på brädan är dock kanske viktigast…)
    Volym är sällan i vägen när man rider om volymen är på rätt ställe, skönt att klättra vitvatten på väg ut…klart lättare att placera sig rätt på vågen…självklart en liten bräda är kanske skönare på den där episka vågen…men hur ofta är det det..?…och utan rätt placering inget riktigt ridande… 🙂

    Lite kul är att många Proffs också gillar volym; Levi kör mestadels 81-85 liters…
    Brawzinho väljer större ändå när det lättar ur, kika 1:20 in i denna trailer då kör han 94 liters Quad och 5,3…verkar ju funka 🙂
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Bcg_9LzbXLQ&feature=channel_video_title”]‪RAIL TO RAIL – FANATIC Trailer‬‏ – YouTube[/ame]

    Kolla 5:19 in här också, lättvind och 94 liters Quad och 5,3
    [ame=”http://www.youtube.com/user/FanaticBoardriding#p/u/1/fiy_6k6EJ0Y”]‪FanaticBoardridings kanal‬‏ – YouTube[/ame]

    Och så klättrade Victor Fernandez 8-9 heat i rad med en singelfin 92liters i Klittmöller vid förra årets PWA tävling… ( kanske mest liknande förhållanden som vi närmast seglar i…)

    Rob Machado säger :
    “…foam is your friend…don’t be scared of it. A little bit of extra foam here and there is good for the soul… and your surfing.”
    – Rob Machado

    Kul litet klipp från Nik Baker ( ca 75-80kg) som här seglar liknande våra förhållanden med Quad 94:a i lättvind och småvågor…:
    http://video.mpora.com/watch/UU25CGhuV/

    🙂

    / Calle N
    72 kg gillar mina Quad 81liters-56,5cm bred, & 87liters-58,5cm bred…
    ( seglade förr 69 & 75-liters single fins…52,5 & 55 breda…)
    ( bredden på brädan är dock kanske viktigast.)

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:04

    Ja, nu väntar jag med spänning på Ola H… 😀

    Kevin Pritchard i senaste Windsufing International:

    Gear
    When choosing your gear always go for a floatier board than you think to help cope with lulls, currents and generally make you able to plane-up fast and catch waves easily. Larger modern wave boards turn better than smaller models from the past, so don’t be a volume snob.”

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:13

    Jag tror jag vet vad Olas argument är eftersom detta har varit uppe tidigare 😉
    Ola gillar inte så pass välvda deck som tjocka plankor har. Det blir en mindre “direkt” känsla på vågen och det har han säkert rätt i. Men detta är “finlir” och mkt en vanesak tycker jag. Och seglar man ett pass på många timmar med helt platt deck och därmed helt sträckt vrist när man kör rakt fram blir man sliten. Blir obekvämt i längden med platt deck. Men på vågen är det helt klart najs.

  • jesper-b

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:18

    Ok Masse,

    Jag har i princip 3 brädor; 75, 82 och 87. Alla med rätt smala häckar men mumsig volym längre fram.

    75an enbart för fullpung 3.7

    82an för allt mellan 4.2 och mitt största “normalsegel” på 5.0. Sjukt sjön med 4.2 och 4.7.
    Funkar även perfekt med 5.0 om det är någorlunda lättseglat, typ sid-shore torö eller vart som helst annars i Sverige. Lätt cross-on och större Toröstök – se nedan.

    87an är mitt lättvinds-Torövapen. Känns nästan alltid lite onödigt stor rent volym/flytmässigt, även i pyttefjuttvindar, men den tuggar höjd mycket bättre än 82an. Skiljer sig även i shape för just tidig planing/ta höjd. Svänger bra men kan inte jämföras med 82an som slidar och vrider mycket mer och radikalare (grundare konkaviteter och mer kurva). 87an funkar även fint med mitt “nödsegel” på 5.6, men det använder jag väldigt sällan.

    Skulle jag tvingas välja en av mina nuvarande brädor så är det självklart 82liters. Den räcker för guppalättvind och håller fint upp till tryck med 4.2.

    För mina 78,5kg och min kompetens framstår en bräda större än 87 liter som vansinne. Snarare skulle jag gå ner några liter, dvs 82-84 om jag bara hade en, kanske till och med ner till 80-82 om jag skulle åka lite mer till blåsigare områden typ västkusten eller längre ner.

    Mina två ören…

    Vad väger du föresten Masse? Du ser ju hyfsat räkig ut. Borde enligt mina funderingar INTE främjas av över 85 liter..

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:22

    Jesper, har gått och sneglat på just din 87a och gillar verkligen den. Du har ju dessutom en ryslig fin teknik och en förmåga att få fart på grejorna som jag inte har.

    Jag är räkig (men oerhört muskulös innerst inne), vågen stannar på 78-79 kg.

    Vad gör du in den här pryltråden, förresten? 😀

  • jesper-b

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:35

    Kom på en till sak som kan ha med storlek att göra – stil!

    Om man till exempel gillar att hela tiden ligga högt på vågen och småsvänga mer horisontellt down-the-line och ta läppen lite från sidan för airs, då tror jag man gillar lite mer volym. Lättare att hålla fart.

    Om man istället gillar att gå ner ordentligt i botten och göra ett carvigt skär upp vertikalt och carvig cutback som sitter ordentligt ner i läppen, då tror jag man gillar relativt lite mindre volym.

    Själv gillar jag väl att försöka mig på båda stilarna lite spontant och oförutsägbart, men skulle jag tvingas välja så ÄLSKAR jag dundra ner i botten ganska vertikalt och sätta railen ganska sent, för att sedan försöka gå tillbaka så vertikalt som möjligt och hocka tillbaka skiten så sent i läppen som möjligt. Det är både i den där fullfräs-ner-till-botten-sätta-i-railen-sent för max uppsväng mot vågen, och ännu mer i det där sista sena cutbackandet-in-i-läppen som det är trist med för stor bräda.

    Tar man läppen lite mer uppifrån från sidan eller efter den brutit av lite, då kan man hantera en större bräda med kontroll, men som sagt det är inte mitt personliga högsta ideal.

    Vad har du, eller vill du ha, för still Masse? Det bör påverka vad för bräda som är ideal.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    16 september, 2011 vid 09:53

    Jag tog en jazz-sigg och en 3,5a och tänkte att… det är inget fel med tyska laboratorietester (glömmer aldrig tyska Surfs fentester slutet av 80-talet), högt upphissade jeans, alu-borstade pennor och telefonfodral. Svenska ingenjörer, Teva-sandaler och hela techy-kittet. Fan man får väl sätta sig över sina ideal.

    Min 87l är ju väldigt lik Fanatiks twinbrädor, som i sin tur är extremt lika Quatros första generation twins, men med skillnaden att Fanatik Eurat till sin med hårdare rails, inverted V och djupa konkaviteter och fulare däckshape i nosen.

    Jag beställde min 87l, och senare min 82l, från Sebastian W (motvilligt rationellt) främst på grund av hans laminerare gör extremt starka brädor, för fraktkostnaden, för att få brädorna snabbt, samt för att jag ville ha just en Euroiserad Quatro-shape. Min 82l är ett senare avsteg med lite mer Maui-karraktär igen… Konstigt nog rätt lik Quatro KT quad!? Det går verkligen runt i cirklar.

    Hur som helst är jag löjligt nöjd med mina custombrädor (liksom min 82liters Quatro customquad med MYCKET kurva som står på Maui och väntar). Men jag skulle hellre gå ner några liter än upp på den största om jag skulle göra någon förändring.

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2011 vid 11:37

    Man kanska kan inleda med att tiden är ur led. Eller att gamla sanningar inte gäller längre.

    Man kan se det från två håll.
    A. Jag håller hårt fast i mina ideal om att a bort önskat dökött. YTTERST sällan när man seglar här hemma är det den rena volymen man har nytta av när man guppar. Det man känner är mer brädans yta och railens form etc. Onödigt limpform gör snarare brädan rankare och därmed svårare att balansera. Inte förrän man står HELT under lång tid kommer volymen in som en signifikant faktor. Och då pratat vi verkligen HELT still, inte stå och balansera i minimal fart. Jag kan lova att man skulle kunna plocka bort 5 liter på Rilles bräda utan att de lättvinds- och vindhålsegenskaper han pratar om skulle försämras. Men kör man mycket lättvind på Maui och vill ha lite extra säkerhet om vinden dör så är det givetvis inte nödvändigtvis fel med brädor av limp-typ (smala och tjocka).

    B. Det är här “tiden är ur led” kommer in. Traditionellt har man ju valt mindre brädor för mer vind. Delvis också för större, snabbare vågor, i alla fall till en viss gräns. Men moderna brädor har inte alls samma problem med kontroll som äldre single fins. Jag brukade tycka att brädor som Starboard EVO 70 (55cm bred) eller Evil Twin 70 (55cm bred) var otroliga för de kunde hantera så små segel och så mycket vind. Men nu kör jag ofta min 56.5cm breda bräda med överriggad 3.7. Den blir lite mjukare och stabilare i gången ute på havet och hanterar dessutom den kraft man får i vågridningen mycket bättre än mina smalare brädor. De smalare brädorna är snarare kul i lite “medelvind” om vågorna är bra. För att ytterligare komplicera saken tycker jag att det ofta blir bättre med lite större fenor när det är riktigt mycket vind och lite mindre om det är mindre vind. Helt tvärtom, alltså.

    Men det viktigaste är kanske att nu mer än någonsin finns det en stor variation av brädor på marknaden och det är mycket tycke och smak hur man väljer. Och lite vad man tror på och “vem man vill vara”. Var och en blir salig på sin tro, heter det ju. Så ni som fettar på med 25 liter extra, jag skall inte bråka med er. Utom lite med Rille, kanske.

    Lite detaljkommentarer:

    dr Masse;670008 wrote:
    1. Jag har använt brädor på 80 liter eller under 56 cm bredd högst 20 gånger i Sverige de senaste 4 säsongerna (tror faktiskt att det kan vara under 15 gånger). Min nuvarande 79 liters twin har sedan maj förra året aldrig fått åka på Torö, inte en enda gång.

    Som sagt, det är ett personligt val om man vill åka mycket volym, men det är också extremt mycket en självförtroendegrej. Har man en stor bräda blir man faktiskt beroende av den. Man orkar inte chansa på den lilla. Och gör man det så har man en dålig tveksam känsla i kroppen redan innan den första vågen man skall guppa över. Och eftersom 90% av framgången när det gäller att guppa ut genom tunga bryt handlar om självförtroende så kommer det ju inte heller gå bra.

    Jag är helt säker på att det egentligen har funnits dagar (eller delar av dagar) på Torö när 79:an hade varit grymt kul (och utvecklande) att köra. Och om den inte känns bra ens de lite blåsiga dagarna kanske det helt enkelt inte är en bra Torö-bräda. Kanske för smal, helt enkelt?

    dr Masse;670008 wrote:
    2. Min stora vågis (90, 93 och nu 91 liter) seglas ofta med 4.7 och är, i stort sett, den enda bräda jag använder i vågorna här på hemmaplan. Till och med 4.2 har det blivit ett antal gånger. Det är helt sjukt vad jag ångrar att jag inte skaffade en stor vågbräda för typ 10 år sedan utan köpte snacket om “75-liters vågisen” väl mycket.

    Ja, där håller jag med. Givetvis är det bättre att kunna segla än att stå och brottas. Jag menar bara att man inte skall dra detta för långt och att det är bra om man utmanar sig själv lite åt andra hållet också.

    dr Masse;670008 wrote:
    3. På Guincho, och även i Sverige, så har jag med min 79 liters twin i princip aldrig känt behov av en mindre bräda, inte ens med full macka i 3.7.

    Se kommentarerna ovan.

    dr Masse;670008 wrote:
    Och så läser man lite test, bland annat i senaste Boards som har mycket intressant läsning om 90+ liters vågbrädor. Dessutom ser man en lätt man som Tomas Traversa (65 kg?) vara ute och åka i helt galna förhållanden på en 79-liters quad nu senast i PWA Klitmöller… :confused2:

    Så, ser vi lite av en skifte? Länge, länge, länge har det ju varit “go as small as you can” som gällt på vågfronten, men de senaste två-tre säsongerna (och det är inte enbart för att vi blir fetare…) så tycker jag mig se bra mycket mer av “go as big as you can” när det gäller brädan. Även i mycket vind. Seglen, däremot, kan ju köras mindre. Vilket känns rätt i vågorna.

    Jag tycker väl “go small” var rätt länge sedan? Det är väl minst fyra år sedan trenden vände mot mer volym och bredare brädor?

    dr Masse;670008 wrote:
    Så, tre frågor:

    1. Är vågbrädan med mindre volym än din egen vikt stendöd?

    Ja, det börjar den nästan bli. I alla fall om man väger under 80. Av vissa luddiga skäl verkar det dock vara så att tyngre seglare får svårare att klara (relativt sett) stora brädor. Jag menar att en 75-kilosseglare lätt kan klara alla vågförhållanden över hela världen på en enda 75- eller 80-litare, men det blir svårt för en 100-kilosseglare att klara samma sak på en 100-litare. Jag vet inte varför eller ens om det är en verklig effekt eller bara beror på psykologiska faktorer, men väldigt mycket feedback jag fått under åren tyder på att det är så som jag skriver.

    dr Masse;670008 wrote:

    2. Hur stor vågbräda kan man ha? Jag har haft lite småtankar på att smyga ner min storbräda några liter och någon halvcentimeter i storlek, men nu börjar jag snarare tänka “äh, va fan – go big” och tycker de där 94-liters sakerna ser mumsiga ut.

    Det beror på var man seglar, men som jag är det viktigare att brädtypen passar och underlättar rätt saker än att volymen är det ena eller andra. Volymen är helt enkelt endast en rätt så luddig indikation på storlek och “effektivitet”

    dr Masse;670008 wrote:
    3. Hur liten bör man ha? Jag har kört 57.5 breda 82 liters vågisar med 3.7 och det fungerade förvånansvärt bra (twin fin).

    Jag minns inte var du väger, men för mig som väger 72 är det numer _yyyytterst_ sällan som under 55cm har någon funktion. Och vår 56.5cm Quantum 75 slå ofta 55:an på fingrarna även de blåsiga dagarna, t ex med 3.7 i Dalen för någon månad sedan. Men visst är jag sugen på att designe an lite mindre Quantum på kanske 55cm, säg en 70:a. Det skulle nog vara ultimat hårdvindslyx för mig.
    Senast i Åsa seglade jag 54cm FLy 69 och det var helt enkelt onödigt litet. Inte på vägen ut, genom bryten eller så utan det var helt enkelt för mycket sväng i brädan för en dag med så mycket power i seglet.

    dr Masse;670008 wrote:
    Jag har inge brådis med att byta plankor, tycker mig ha en fin setup. Men det kommer att ske och jag undrar om inte det blir ett steg upp i storlek på bägge, rentav?

    Ola H. pläderar ju rätt hårt för att ta bort “dökött”, dvs onödig volym, och på ett sätt så gillar jag verkligen den tanken. Samtidigt så upplever jag ibland att den där extra volymen ändå inte är i vägen under segling, men så trevligt med lite marginal när den behövs. (här tycker jag, ährmmm, att Simmer saknar en större vågis rätt mycket i sin nya fina brädlinje… var är Quantum 90?).

    Min filosofi när det gäller vågbrädor är väldigt enkel, numera – Hjälp min segling, var pålitliga.

    Så tänker jag med. Den bästa brädan är den som hjälper till med “rätt saker”. Men det är ju inte alltid som “bra flytegenskaper” är “rätt sak”. I enlighet med Jespers stil-observationer så tycker jag mig också se ett mönster att de som kör (onödigt?) stora brädor tenderar att rida vågen lite flackare och inte så ofta få till vare sig det där lite mer vertikala eller för den delen det lite mer kraftfulla skäret på toppen. OM man känner igen sig kan man ju fråga sig om det kanske beror på brädan. Och om man är nöjd med en flackare stil (med kanske lite mer airials och så) eller om man vill offra lite “bekvämlighet” för att enklare kunna utveckla sin still åt ett nytt håll.

    Simmer: Quantum 93 eller så kommer. Runt 60.5 bred tänker vi. Å så en Quantum 70 på 55cm kanske. Andra ideer är två mindre tre-feningar i fsw-linjen (ev byter vi namn) med aningens, aningens mer rocker, dvs ännu lite mer våginspirerade. 80 (57cm) och 74 (56cm) eller så, typ.

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2011 vid 12:32

    Oh, solitt svar där (som alltid)!

    Skall mumsa i mig informationen och återkoppla… 😀

    En kommentar – att jag inte använt 79an på Torö säger mer om hur mycket vinden lyfter där vid SV än något annat… ha, ha! På alla andra ställen åker den fram så fort det är möjligt (utom möjligtvis Salnö pga lång kryss).

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2011 vid 12:42

    Jag väger 84kg, så ca 90 liter tror jag är ganska lagom i volym för en allround bräda och ganska långt ifrån +25liter. Jag har en annan planka också som är ungefär samma volym men 62cm bred. Bred och tunn. Helt åt andra hållet alltså. Den skulle inte funka i mer vind än 4.7, dock funkar den bättre i riktig lättvind. Men jag skulle inte tjäna mkt på ännu mer volym, över 100 liter. Plankorna flyter redan som korkar i stillastående vilket underlättar mkt varje gång man ska kajka ut genom bryten.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.