Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En liten fråga.

Taggad: 

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 21:29
    Nissar;585554 wrote:
    Så det är det bukvandring som gör att man ibland bara trycks ner i vattnet. När tryckpunkten flyttas bakåt hamnar hängselelinorna för långt fram och det blit tungt/omöjligt att skota in. kraften i det “utskotade seglet trycker ner en i vattnet. Är själv formula och vindsurfing nybörjare, men jag har en känsla av att trycket ner i vattnet är starkare om man har seglet lutat mycket över sig, stämmer det? Eller är det bara så enkelt att det är närmare till vattnet då?

    Tryckpunkten borde väl ligga ungeför vid den maximala buken, var ligger den maximala buken på ett formula segel? 40%från masten??

    Är denna bukvandring bara till ondo? Ett segel med buken längre bak får en lägre entry vinkel och kan gå högre mot vinden (men tappar samtidigt acc) luftmotståndet minskar väl också en aning och man kan segla lite snabbare, det är ju ganska bra egenskaper vid en vinby… Eller?

    Spekulerar lite nu men jag tror att man blir nedtryckt, dels pga bukvandring, men framförallt för att man helt enkelt inte orkar skota in så mycket som egentligen behövs vilket resulterar i att vinden kommer in mer framifrån och trycker på seglets framkant i lä (precis som när du luftar ett storsegel). Så om man tar i utav h/e brukar det funka att motverka nedtryckningen. Ett vältrimmat och formstabilt segel gör det hela enklare att hantera.

    Nu måste du komma igång och rejsa till nästa säsong Bengan!

  • johanoeberg

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 22:52

    Kan det bli samma effekt av för mycket nedhal och för lite uthal?

    Bland den värsta överriggningen jag haft var när jag körde klubbens gamla segel med en bom som inte var tillräckligt lång (så lattorna vid masten inte kunde “hoppa” över till andra sidan). Och det seglet var tyvär det minsta jag hade att tillgå, så enda lösningen var att dra MYCKET nedhal. Det var ingen trevlig erfarenhet…

    http://www.deja.se/bilder/surf090927_2/content/_R7Z5174_large.html

    Seglet är 6.4 och de andra körde 4.2-5.0 🙁

  • dr-masse

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 09:27
    JohanOeberg;585584 wrote:
    Kan det bli samma effekt av för mycket nedhal och för lite uthal?

    Bland den värsta överriggningen jag haft var när jag körde klubbens gamla segel med en bom som inte var tillräckligt lång (så lattorna vid masten inte kunde “hoppa” över till andra sidan). Och det seglet var tyvär det minsta jag hade att tillgå, så enda lösningen var att dra MYCKET nedhal. Det var ingen trevlig erfarenhet…

    http://www.deja.se/bilder/surf090927_2/content/_R7Z5174_large.html

    Seglet är 6.4 och de andra körde 4.2-5.0 🙁

    Det där ser, ursäkta uttrycket, för j-a illa ut. Mycket sämre än så blir det nog inte. Och ja, du får ungefär samma effekt, eftersom nedhalet gör att det krävs mer uthal för att hålla buken på plats. Men – inte för mycket uthal, då vandrar det i alla fall och blir väldigt fladdrigt.

    Det är värt att lära sig rigga rätt, oavsett om det är våg, freestyle, freeride eller räjsriggar. Visst, räjssegel är extra känsliga, men när allt stämmer är de helt otroliga att köra med, även om jag inte gjort det på några år nu. Känns nästan som om man lurar naturlagarna.

  • johanoeberg

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 15:46
    dr Masse;585613 wrote:
    Det där ser, ursäkta uttrycket, för j-a illa ut. Mycket sämre än så blir det nog inte. Och ja, du får ungefär samma effekt, eftersom nedhalet gör att det krävs mer uthal för att hålla buken på plats. Men – inte för mycket uthal, då vandrar det i alla fall och blir väldigt fladdrigt.

    Det är värt att lära sig rigga rätt, oavsett om det är våg, freestyle, freeride eller räjsriggar. Visst, räjssegel är extra känsliga, men när allt stämmer är de helt otroliga att köra med, även om jag inte gjort det på några år nu. Känns nästan som om man lurar naturlagarna.

    Jo tack, inte blev det bättre att byarna närmade sig storm heller…

  • swe-31

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 09:01

    Det viktiga är att ha ordentlig twist i toppen som släpper ut i byarna när man ska segla undanvind i mycket vind. När bilderna togs blåste det 14-16 m/s. SWT Vejbystrand 2007.

    Robert körde 11.0 alla andra 10.0-9.0 eller mindre.

    Robert hade lånat ut sin 10:a till Peter så det var bara att bita ihop och det gjorde han ju. Spikade alla race.

    Med bra trim och teknik och en hel del kämpande klarar man att segla överiggad, att man sen också vågar stå på är ju en annan sak, att komma förbi halvinden när man faller av från kryss till djup slör kan vara riktigt läskigt, accet som sen kommer är riktigt gott, och då är det bara att stå på. seglar man fort är riggen lätt och mastfots trycket bra, fegar man ut och släpper ut skotningen så lyfter brädan seglet blir tungt och livet jobbigt.

    Halvinden in mot mål har Robert SWE-13 det riktigt jobbigt, orkar inte skota in och brädan lyfter.

    Formula är riktigt kul när det blåser inte bara i lättvind.

  • johanoeberg

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 09:50
    SWE-31;585745 wrote:
    Det viktiga är att ha ordentlig twist i toppen som släpper ut i byarna när man ska segla undanvind i mycket vind. När bilderna togs blåste det 14-16 m/s. SWT Vejbystrand 2007.

    Med bra trim och teknik och en hel del kämpande klarar man att segla överiggad,.

    Ja, det är ju det där med att våga. Vid mitt survival-tillfälle ovan så var ju också trimmet INTE helt optimalt och tekniken som bortblåst.

    Men, hur är det med formula-riggar som är äldre (början på 2000-talet), är de lika bra på att twista och släppa ut som de nyare seglen?

  • swe-31

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:02

    Otroligt stor skillnad på en rigg som är 9 år gammal i jämförelse med en ny rigg. En som är från 2004 är ok, det var första åren med bred mast strumpa.

    Titta på vad som hänt i dator och mobil världen sen 2000. Och tänk på att segel och material också utvecklats. På håll kan det se lika ut men när man riggar och seglar är det en helt annan sak.

    Det som kanske är viktigast är att du skall ha en bräda och rigg från någorlunda samma årtal, brädorna har blivit bredare och seglen mer kraftfulla, så att segla med en 11.0 från 00 på en ny bräda är ingen höjdar kombination du har för lite kraft, bom cut-outen sitter för lågt mm, eller vise versa en ny kraftfull 11.0:a till en smal bräda från 00 funkar inte så bra, kommer bli mycket spinn-out och svårt att få balans mellan rigg, bräda , fena.

    Både segel och brädor har blivit mycket mer lätt seglade de senaste åren, många tidiga formula brädor var svårseglade med ett rätt smalt register. Efter 2004 är de flesta grejorna bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 11:20

    Fast om det just gäller twista och släppa ut var väl segel från 2000 bra de med. Fast iofs var väl 1990 första året som folk gick omkring och sa att seglen inte kunde twista och släppa ut för två år sen.

    Däremot är ju segel från 2000 segel betydligt plattare än dagens.

  • johanoeberg

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 19:29

    OK. Så bör jag, som relativ nybörjare (eller, säg intermediate) till vindsurfing och helt ny på formula, hålla mig undan utrustning från tidigt 2000-tal?

    Alltså, om det är så svårt att det inte blir roligt/går bra, gentemot en utrustning från 04-frammåt?

  • swe-31

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 21:04

    I mitt tycke ja, leta efter nyare prylar, du kan få dem till riktigt bra pris och det kommer bli betydligt mycket lättare och roligare segling.

    En rigg från 2006 bör du hitta under 5000:- lika med en bräda med fena.

  • johanoeberg

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:34

    Hmmm. Det lät ju inte helt fel. Where? Tycker mig inte se speciellt mycket formula-grejjor här på köp&sälj. Och, vilket storlek är lämplig att börja med?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:36

    Och som vanligt, försök köpa så mycket som möjligt på samma gång. Det jag tror jag
    har lärt mig av den här tråden är att formulagrejor ska årgångsmatchas, det funkar bra så länge segel och bräda är från ungefär samma år. Försöker man köpa allt av samma köpare ökar chansen att det blir så.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:41
    JohanOeberg;585886 wrote:
    Hmmm. Det lät ju inte helt fel. Where? Tycker mig inte se speciellt mycket formula-grejjor här på köp&sälj. Och, vilket storlek är lämplig att börja med?

    Det är inte så många formulaseglare så därför dyker det inte upp grejor jämt. Fast det är givetvis enklare att köpa när nästa års prylar just ska lanseras. Det folk brukar säga är att 11.0 är bästa storleken att börja med. Vad gäller bräda så är det väl en fråga om att 1: ta reda på vilka märken som gått bra i årets tävlingar och 2: fråga sig om det spelar nån roll ifall man seglar på den snabbaste brädan eller inte. Själv har jag en svart exocet för att jag råkade få tag på en och att det i mitt tycke är 2009 års snyggaste bräda. 🙂

  • johanoeberg

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 22:55
    Rasmus_W;585889 wrote:
    Det är inte så många formulaseglare så därför dyker det inte upp grejor jämt. Fast det är givetvis enklare att köpa när nästa års prylar just ska lanseras. Det folk brukar säga är att 11.0 är bästa storleken att börja med. Vad gäller bräda så är det väl en fråga om att 1: ta reda på vilka märken som gått bra i årets tävlingar och 2: fråga sig om det spelar nån roll ifall man seglar på den snabbaste brädan eller inte. Själv har jag en svart exocet för att jag råkade få tag på en och att det i mitt tycke är 2009 års snyggaste bräda. 🙂

    Allrajt.

    För min del behöver det verkligen inte vara den snabbaste brädan! Så jag ska börja sondera, som om jag inte redan gjort det :crazy:

    Vad gav du för din utrustning (komplett då)?

  • swe-31

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 08:41

    Mycket av formula utrustningen säljs direkt på stranden, kommer aldrig upp på surfzone. På stranden efter SM såldes det en hel del eller bokades upp, så att man får grejorna när de nya kommer i Mars-April.

    Ett bra sätt är att åka på en SWT tävling och snacka med folket, det finns alltid någon som har något att sälja. De mesta köpen sker på eller efter tävlingarna. Surfzone domineras ju lite av Kite och Wave utrustning, kanske pga att de inte träffas på tävlingar.

    Brukar vara en hel del till salu på våren då folk fått sina nya prylar. Nu när det är bräd bytar år så kommer det nog finnas en del till salu i vår.

    Jag kommer sälja 9.0, 11.0 och bräda i vår.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En liten fråga.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.