Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En liten fråga.

Taggad: 

  • bronken

    Medlem
    1 november, 2009 vid 17:00

    Jag har ett komplett Formula kitt till salu – bom.
    Bräda Starboard från 2007
    Segel 9.8m2 och 11.6m2 med master från 2008.
    Fena Finworks LT Pro 70cm.
    Paketet kan modifieras till ditt behov.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25722/cat/29

    / Uffe
    0709 722 285

  • johanoeberg

    Medlem
    15 november, 2009 vid 17:10
  • swe-496

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:22

    Nja alubom är väl inte att rekommendera till formulasegel anser jag. De är oftast lite för veka för att göra seglet rättvisa. I övrigt är paketet helt ok för en som vill pröva på och inte har ambitionen att tävla direkt. Det du ska kolla på är om fenboxen är ok samt att brädan väger som den ska, så den inte har tagit in vatten.

  • johanoeberg

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:27
    SWE 496;588361 wrote:
    Nja alubom är väl inte att rekommendera till formulasegel anser jag. De är oftast lite för veka för att göra seglet rättvisa. I övrigt är paketet helt ok för en som vill pröva på och inte har ambitionen att tävla direkt. Det du ska kolla på är om fenboxen är ok samt att brädan väger som den ska, så den inte har tagit in vatten.

    Så rekomenderar du att man skaffar en “ny” bom?

    Märkte att brädan är av årsmodell 2003 och inte 2004.

    Och då faller den ju ur din tidigare rekomendation (inte äldre än 2004)…

    Tyckte priset var det jag kan tänka mig lägga ut.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 november, 2009 vid 01:09

    Mitt intryck är att formulabommar är rätt svåra att hitta begagnade, eftersom enda anledningen att göra sig av med en är att den inte går att laga mer.

  • swe-496

    Medlem
    16 november, 2009 vid 04:21

    Kolla in http://www.riders.dk där brukar det finnas en del beggade bommar till bra priser. Det är oftast bommar av bra kvalité, som t ex Neil Pryde. Danskarna säljer av sina bommar lite då och då till bra priser. De är sällan lagade, utan mer slitna i bomgummit.

    Tycker du ska slå till på det paketet och strunta i att brädan har ett år extra på nacken.
    Bräda och bom kan du ju alltid uppgrdera senare.
    Seglet och masten i det paketet är det inget fel på, om de inte är väldigt slitna vill säga.
    Kolla monofilmen ordentligt så den inte är spröd och masten ska du kolla efter fina sprickor. Ser du något av detta så köp inte, det blir lite som att kasta pengarna i sjön, risken att grejjerna går sönder är rätt stora då.

  • jester

    Medlem
    16 november, 2009 vid 06:38

    Glöm inte att kolla innanför mast-strumpan på RS4. Hade en tendens att spricka horisontellt i höjd med bommen. I övrigt var iaf dom små storlekarna grymt sköna att köra med!

  • glader

    Medlem
    16 november, 2009 vid 07:43

    Glöm för övrigt inte att kolla detta på NP-segel överhuvudtaget om fler alternativ dyker upp. Jag har kört tre RS6-segel och två har spruckit på detta sätt. Detsamma gäller nyare modeller (åtminstone t.o.m. 2007). Märkligt att de inte kommer till rätta med detta fundamentala kvalitetsproblem.

  • johanoeberg

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:59

    Pratade med killen i går.

    Tydligen var det en reva vid maststrumpan som (enligt killens utsago) orsakades av att vinden tog tag i seglet som landade på något vasst.

    Han har tejpad det och säger att skadan är på en del som inte det är nån “stress” på och att det inte påverkar funktionen.

    För övrigt så var skadorna på brädan lagade av den förra ägaren, antar att jag ska vara extra noga med vikten vid vägning.

    Några övriga tips (utöver de ovan och guiden “köpa bräda”)?

  • swe-496

    Medlem
    17 november, 2009 vid 03:23

    Vet ju inte vad som står i köpa bräda guiden… Men tryck på däcket och känn efter så att däcket inte är mjukt någonstans.
    Maststrumpan är tejpad säger du?? Hmmm beror ju lite på vart det är tejpat, men det här paketet låter inte som att det är så bra längre…

  • jester

    Medlem
    17 november, 2009 vid 06:11

    Maststrumpan kan ju ha skavanker utan att det är några problem, men det beror lite på var det är iofs.

  • wallin

    Medlem
    18 november, 2009 vid 10:00
    Quote:
    Glöm för övrigt inte att kolla detta på NP-segel överhuvudtaget om fler alternativ dyker upp. Jag har kört tre RS6-segel och två har spruckit på detta sätt. Detsamma gäller nyare modeller (åtminstone t.o.m. 2007). Märkligt att de inte kommer till rätta med detta fundamentala kvalitetsproblem.

    Jag är också lite sugen på att börja köra formula och har hittat ett begagnat paket med Neilpryde-segel i Danmark. Det är ett rs evo 2 segel. Håller dem också dåligt? I så fall känns det inte värt det eftersom det är ganska dyrt. Håller gastraseglet från 08 bättre?

    En annan sak också, hur skickar man grejer bäst från Danmark till Stockholm?

  • mahi

    Medlem
    25 januari, 2010 vid 12:06
    JohanOeberg;588538 wrote:
    Pratade med killen i går.

    Tydligen var det en reva vid maststrumpan som (enligt killens utsago) orsakades av att vinden tog tag i seglet som landade på något vasst.

    Han har tejpad det och säger att skadan är på en del som inte det är nån “stress” på och att det inte påverkar funktionen.

    För övrigt så var skadorna på brädan lagade av den förra ägaren, antar att jag ska vara extra noga med vikten vid vägning.

    Några övriga tips (utöver de ovan och guiden “köpa bräda”)?

    Av din bild tidigare i trådet att döma förstår jag att du surfar i Hjälmaren/Hemfjärden där Ässundet ligger. Surfade en del där när jag pluggade i Örebro.

    Då hemfjärden är lika mycket stenbrott som sjö är det läge för en rejäl uppsättning reservfenor om du handlar formulaprylar….

  • p-malmkvist

    Medlem
    25 januari, 2010 vid 17:37

    Angående Neil pryde så är RSR riktigt bra tycker jag iaf.. Hade ett 7.8 RSR med två tidigare ägare som sprack i innerfickan men det seglet hade iaf 70 seglingsdagar, och ägaren innan hade brutaldragit nedhalet mer än en gång:cool2:.. Drar man bara max nedhal enligt spec så är allt lungt, men drar man några cm till så ökar trycket på masttoppen och innerfickan markant..

    Har andra storlekar av RSR som håller kanon men dessa har jag köpt i princip nya..

    Formulaprylar är väl iof en klass för sig när det gäller haverier i master, segeltoppar, innersegel mm..

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En liten fråga.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.