Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Exakt var ligger yttre och inre, Åsa

  • Exakt var ligger yttre och inre, Åsa

    Publicerad av marty på 27 oktober, 2009 vid 09:17

    Kan någon som har örnkoll markera exakt var dom båda bryten är på bifogat sjökort.

    Tack på förhand,

    marty svarade 14 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 14:01

    Jag kan nog pricka in det, men undrar först varför vill du veta?

  • gustav-s

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 18:04
    Ola H.;585526 wrote:
    Jag kan nog pricka in det, men undrar först varför vill du veta?

    Nu blir jag nyfiken varför du undrar varför marty undrar var bryten är?

    /Gustav

  • grrrr

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 18:09

    Ja, varför vill alla veta allt?

  • dr-masse

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 19:31

    Om jag har förstått det hela rätt.

    Åsa yttre ligger längre ut. Åsa inre ligger längre in.

    Man kan åka dit och kolla en dag med västlig vind.

    Rätt?

  • ola_p

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 19:32

    Mellan varberg och göteborg ungefär.

  • oaxen

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 19:49
    marty;585508 wrote:
    Kan någon som har örnkoll markera exakt var dom båda bryten är på bifogat sjökort.

    Tack på förhand,

    Inre ligger till vänster om Fight club, yttre ligger till vänster om inre.

  • marty

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 06:26
    Ola H.;585526 wrote:
    Jag kan nog pricka in det, men undrar först varför vill du veta?

    Jo, det måste finnas fler ställen med liknande bottenförhållanden / vinkel på onsala sidan. Så vet man bara dessa parametrar är det betydligt lättare att försöka hitta fler ställen som Åsa. Tex skulle jag gissa att Ustös ( i Vendelsöarna ) sydväst sida skulle kunna funka och leverera sideshore på rätt riktning…

  • oscar

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 07:32

    Se bild, vänstra är yttre..

  • mats_o

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 08:18
    Oscar;585602 wrote:
    Se bild, vänstra är yttre..

    Snyggt photoshopade kryss!!!

  • ola-h

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 08:50

    Det var det jag hoppades på Marty.

    SOm Oskar säger. Jag ritade lite noggrannare och försökte uppskata var det bryter större (rött) och mindre (grönt). Det speciella med yttre tror jag är “knölen” vis det röda X:et. Vågorna fångas liksom upp att detta grundare område och börjar att vrida in. Jag har kollat många ställen nära Åsa och man kan säga att om inte denna “knöl” finns så blir det inget bra break, i alla fall inte om man vill att det skall vrida ordentligt och bryta på baksidan av en udde. Vågorna reser sig och det ser ut som de skall bryta, men så glider de förbi “ut på havet” igen.

    Inre Åsa ligger ju inne i bukten och då är det mindre krävande för att det skall funka. Eller kanske mer exakt utryckt: yttre Åsa agerar “uppfångare” till inre.

  • lars_k

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 09:26

    Jag tror också som Ola, att “knölen” vid X:et är nödvändig för att det ska börja vrida och ge bra linjer med bra vinkel längre ner. Är ju egentligen som ett “point”, som vågorna träffar först, dock så pass djupt att det inte bryter och tappar kraft, men tillräckligt grunt och med bra ramp-form så att vridet sker.
    Sen är det nåt märkligt med viken in i Åsa, hur dyningen fångas upp och leds in. Normalt sett seglar man ju längs vind-dyningen på öppet hav. Men vid V-VNV har jag mött dyningen nästan rakt på, även långt ut. Upprätningen och inledandet av dyningen sker alltså också långt ut på nåt sätt. Jag tror Åsa är rätt unikt på flera sätt. Det räcker inte med ett grund eller en ö ute i havet, botten runt omkring och en bra bit ut måste stämma också för att ge en bra våg.

  • oscar

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 10:21
    Ola H.;585608 wrote:
    Det var det jag hoppades på Marty.

    SOm Oskar säger. Jag ritade lite noggrannare och försökte uppskata var det bryter större (rött) och mindre (grönt). Det speciella med yttre tror jag är “knölen” vis det röda X:et. Vågorna fångas liksom upp att detta grundare område och börjar att vrida in. Jag har kollat många ställen nära Åsa och man kan säga att om inte denna “knöl” finns så blir det inget bra break, i alla fall inte om man vill att det skall vrida ordentligt och bryta på baksidan av en udde. Vågorna reser sig och det ser ut som de skall bryta, men så glider de förbi “ut på havet” igen.

    Inre Åsa ligger ju inne i bukten och då är det mindre krävande för att det skall funka. Eller kanske mer exakt utryckt: yttre Åsa agerar “uppfångare” till inre.

    Förstår inte vad ditt X skulle betyda. Kommer inte vågorna söder ifrån? Dvs de vrider inte in nåt speciellt utan det är vindens riktning som har betydelse. Jag menar att vågorna ligger kvar från syd under en period när vinden vridit mot väst. Ju länger in på dagen med västvind så dör vågorna ut. DÅ borde alltså x-et inte ha ngn betydelse då det ligger väster om Åsa yttre.

  • oscar

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 10:21
    Mats_O;585605 wrote:
    Snyggt photoshopade kryss!!!

    Hört talas om paint 🙂

  • marty

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 10:46
    Ola H.;585608 wrote:
    Det var det jag hoppades på Marty.

    SOm Oskar säger. Jag ritade lite noggrannare och försökte uppskata var det bryter större (rött) och mindre (grönt). Det speciella med yttre tror jag är “knölen” vis det röda X:et. Vågorna fångas liksom upp att detta grundare område och börjar att vrida in. Jag har kollat många ställen nära Åsa och man kan säga att om inte denna “knöl” finns så blir det inget bra break, i alla fall inte om man vill att det skall vrida ordentligt och bryta på baksidan av en udde. Vågorna reser sig och det ser ut som de skall bryta, men så glider de förbi “ut på havet” igen.

    Inre Åsa ligger ju inne i bukten och då är det mindre krävande för att det skall funka. Eller kanske mer exakt utryckt: yttre Åsa agerar “uppfångare” till inre.

    Tack Ola, Oscar och Kongo lasse. Visst är det ultimata syd och sen vrid till väst ? Hur fungerar det på ihållande väst ( alltså inte med början på syd ) ? Ytterligare en fråga, om vi skulle kategorisera sideshore förhållandet från 1-5 där 5 är rak sideshore föredrar ni yttre eller inre då ?

  • jalla

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 11:36

    Men Marty inte ska väl du lämna Onsala halvön? 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Exakt var ligger yttre och inre, Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.