Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Thommen Race

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 13:15

    Fattar inte riktigt… Nyss var 7000:- ett löjligt lågt pris?

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 14:42

    Fanatic brädan är ju från 2012, seglet är ett Gaastra (bra märke!) från 2011, med korrekt Gaastra mast 55% kolfiber, en hyffsad bom, förlängare och hängsele. Får du allt det där för 7000 är det löjligt billigt, om jag får säg. Hos Surfspot får du en liknande bräda, kanske även den en fjolårsmodell vad vet jag, en rigg från “Unifiber” som jag tolkar det, kan inte jämföras med Gaastra prylarna. Skall du upp på ungefär samma nivå som där Fanatic-kitet så är det nåt i den här stilen: http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-freeridepaket-5-6189.html men då drar priset iväg till kring 15000…

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 16:18

    Ok, fick uppfattningen att du jämförde Fanatic Ray-kitet med just lågprispaketet hos Surfspot…

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 16:23

    Ja det gjorde jag. Brädorna är likvärdiga, men riggen är klart bättre i Fanatic kitet. Skall du ha likvärdig rigg så är det det senare kitet som är mer eller mindre likvärdigt. Min åsikt är att du velar för mycket, kontakta säljaren, diskutera/resonera. Köper du inget i år så kommer du stå inför samma “problem” nästa år, velar fram o tillbaka utan att komma till skott…

  • ufo

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 19:04
  • l3ll3

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 07:46

    Tack för tipset UFO!

  • kinetic

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 07:53

    UFO: Det är ju bara en bräda…Lägg till segel, mast, bom, förlängare & tampar så är man lätt uppe i 12″ även med “Surfkeppler priser” (Segel Pilot 2011 7.0 280€, Mast Gaastra 55 SDM 199€, Bom ProLimit 119€, förlängare mastfot mm säg 60€)

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 11:38

    Spolar tillbaka bandet lite…

    L3LL3 – var seglar du? Vad väger du? Hur lång är du? Har du några segel nu? Vilka segelstorlekar har du tänkt på, om några? Din nivå idag? Vilken del av din segling vill du utveckla? Vilka egenskaper är viktigast i en bräda för dig – fart, planing, hållbarhet, höjdtagning, lättsvängd etc?

    Det går att få ihop ett bra freeride-kit för 6-7000 kronor (bräda och rigg), men då får man nog jaga en del och ha en smula tur. Större freeride-brädor är nog det mest eftertraktade och lättsålda som finns på beg. marknaden.

    Några potentiella kandidater från köpåsälj finns ju, senast denna:
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2836/ahd-fast-forward-145/

    Även jag tycker att Fanatic Ray paketet ser bra ut, fina grejor om skicket är bra.

  • l3ll3

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 17:21

    Masse!

    Jag får nog nästan klassa in mig i nybörarfacket. Jag har seglat lite till och från sedan 80-talet, men det är på brädor som är från den epoken som segelturerna ha skett. Jag har ingenting aktuellt/användbart i “garderoben” som det är nu, men det jag vill ha är något rel. lättsurfat som man kan utvecklas på en del. Fart/planing lockar, men även hållbarhet till viss del.

    Håller till i skärgården på ostkusten, så det är ganska ojämna och svaga vindar här. Därför tror jag att ett lite större segel är att föredra… (om jag nu inte kommer över flera riggar).

    Är 180 cm lång och väger ca 80 pannor…

    En fråga… Borde kanske skapa en ny tråd för den, men jag kör här och hoppas att det går bra 😉

    Vad är det för speciellt med Kona-brädor? Om jag har fattat rätt krävs det endast en rigg som man justerar olika beroende på vindförhållanden. Funkar verkligen detta? Är det specialtillbehör som används här förresten eller funkar det med standardprylar?

    Har haft kontakt med en snubbe som vill sälja sina kit, men jag vet inte om det är något att ha (Kona One och Kona 10.5 tror jag att det var)?

  • rillestark

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 17:52

    Jag har sedan länge en Kona One. De två första åren seglade jag den med en originalrigg på 7,4 kvm och det stämmer ju att riggen funkar för allt, men är därvid också inte riktigt bra på något.
    Jag seglar istället min nu med vanliga freeride segel (Simmer VMax 8,6 & Xtype 6,4) och har köpt några bra fenor som funkar bättre med dessa segel än originalfenan. Jag använder nu 8.6 kvm i lättvind & 6,4 när det blåser rejält. Till detta har jag Select SRX fenor i storlek 38, 44 & 50 som ger ett stort vindregister där brädan verkligen kommer till sin rätt.
    Det jag tycker bäst med Konan är att den är flexibel här på insjöarna i Hälsingland där vinden ofta är byig. Det går alltid fälla ner centerbordet och ta bra med höjd. En sak till är att den är härlig att gippa med vilket kan ses på denna YouTube video: http://www.youtube.com/watch?v=WAvj7FCxivs 🙂

    Frid!

  • tsss

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 18:24

    hej igen

    som Masse skriver, det går att få fram ett bra beggat paket för 6-7 tusen, med moderna grejer. Problemet är att man måste ha följt med i windsurfingens nyheter o produktutveckling under åtskilliga år för att inte hamna fel, och där är du troligen åtskilliigt offside.
    Vanligaste rådet här på Konfen är alltid att gå med i en klubb för att höra hur tonerna går, samt höra med kompisar som har lång erfarenhet och också vet vad du vill ha ut av ditt kommande paket.

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 19:00

    @L3LL3 713478 wrote:

    Vad är det för speciellt med Kona-brädor? Om jag har fattat rätt krävs det endast en rigg som man justerar olika beroende på vindförhållanden. Funkar verkligen detta? Är det specialtillbehör som används här förresten eller funkar det med standardprylar?

    Svaret är att det är egentligen inget speciellt alls med den brädan… Och det är absolut inget speciellt alls med riggen (den är rent ut sagt dålig). Det fina med Kona är ju att det är en entypsklass, med en hängiven “ledare” som har skapat en väldigt fin tävlingsklass!

    Om du gör som Miracle så får du ett riktigt hyggligt kit för vindar under 9-10 m/s, skulle jag gissa. Men är du ute efter lite mer fart tycker jag du skall skaffa en lite “modernare” bräda, typ en sk Freerace. Den har oftast möjlighet att sätta fotstropparna närmare mitten på brädan (lättare att lära sig så), men kan trimmas om med stroppar längre ut/bak och en bra fena samt en rigg med lite cambers i och helt plötsligt har du en livlig och snabb bräda.

    Det där är mina 2 cents… 🙂

  • rillestark

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 20:09

    @Jester 713484 wrote:

    Svaret är att det är egentligen inget speciellt alls med den brädan… Och det är absolut inget speciellt alls med riggen (den är rent ut sagt dålig).

    Nej, det håller jag inte med om. Brädan är väldigt speciell med sin bottenform & förmåga att funka båda i deplacementsfart & planande med mastfoten i samma position. Det finns ingen annan tillverkare som gör nå liknande.
    Däremot håller jag med om att jag väldigt fort blev besviken på riggen, den är inge vidare, utan är nog bara ett nödvändigt ont för de som vill tävla i entypsklassen.

    Nu har jag inte haft med mig GPS så länge, men i år har jag inte vart över 26 knop de gånger jag kunnat mäta.
    Har man jämnare vind så är en vanlig FreeRide utan tvekan ett bättre val.

    Frid!

  • htn

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 20:44

    @L3LL3 713424 wrote:

    Verkar va oerhört svårt att hitta något vettigt i den prisklassen. Dyker det upp något här på köp/sälj eller på Blocket försvinner det direkt 🙁
    Finns det fler ställen att leta på?

    http://www.blocket.se/alvsborg/Vindsurfing_komplett_paket_48373796.htm?ca=11&w=3
    Inte så Freeraceigt kanske. Mer åt freestylehållet. Rätt så moderna grejer för ett helt ok pris.

  • l3ll3

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 06:45

    @HTN 713498 wrote:

    http://www.blocket.se/alvsborg/Vindsurfing_komplett_paket_48373796.htm?ca=11&w=3
    Inte så Freeraceigt kanske. Mer åt freestylehållet. Rätt så moderna grejer för ett helt ok pris.

    Japp! Den såg jag direkt, så jag kontaktade säljaren… Tyvärr är brädan bara på 80L 🙁

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Thommen Race

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.