Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic FreeWave 98 -06 testad

  • dr-masse

    Medlem
    29 november, 2005 vid 10:48

    Jo, jag tror att FW98 är helt OK för den typ av “vågor” vi har här.

    Jag menar, för att det skall börja bygga krävs det att du har tryck i 5.7. Och har det bra tryck i 5.7 kan du med stor säkerhet köra Guerillan!

    Riktiga vågdagar med 5.0 och mindre så är du ju “safe” ändå.

    Så – jag tror att lättvind, FW98 och Guerilla är ett grymt bra kit för dig, faktiskt!

  • soulandradical

    Medlem
    29 november, 2005 vid 11:00

    Japp, så blir det nog!

    Säljes:
    Fanatic Skate smile.gif

  • pn_surf

    Medlem
    29 november, 2005 vid 15:58

    Jag måset hålla med om att jag känner igen mig i denna tråd. Kan ligga sömlös på kvällarna för att planera ihop en riktigt super-kombo!

    Jag har en i det närmaste identisk situation som “SoulandRadical”. Väger 88kg och seglar Naish Playmate 115 och en f2 mp 87liter med segel mellan 6.6 och 4.1.

    Frågan är om inte denna diskusion skulle låta annorlunda om det vore mitt i sommaren nu. På höstarna när vågbrädan används hyffsta frekvent tenderar jag att tycka att att freestylebrädan skulle ersättas med en FreeWave. Frågan är om det kommer att kännas så till sommaren?

    Jag seglar i Skåne, mestadels i Habo med plattvatten. När det blåser 5.3 eller mer så åker jag dit där vågorna och vinkeln är mest fördelaktig, dvs Varberg, Halmstad, sydkusten eller Gislöv.

    Jag har testat skillnaden mellan FW och wave en dag i Halmstad. Jag seglade vågbräda 87 liter och 5.3 och det började kännas lite tunt, så jag testade en stund med en Goya Freewave 95 och k-onda 5.6 och helt plötsligt plande jag utan problem och eftersom vinden pumpat på hela dagen var vågorna som störst nu. FW:en kändes förhållandevis bred och planade fint, dock var den klart “stiffare” i vågen. Det tyckte jag gick skapligt att kompensera för genom att lägga betydligt mer tryck över kanten, så det blev lite mersmak där. Kanske skulle ha en sådan i garaget också…….

    Lycka till med kittet!

    mvh
    Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 december, 2005 vid 20:15

    Tjena
    Det är inte lätt det här. Kan nog hålla med dig om att diskussionen kanske varit annorlunda om det hade varit vår eller ännu värre vindfattig sommar. Kör du mycket i Habo så vore det nog ändå synd att göra sig av med Freestylern.

    Intressant det här med Goyan. 95 liter, 5.6 och vågor kändes alltså helt OK?

    Jag är ju lite rädd för att det skulle kännas för stort, men det är kanske inte så mkt med 95 liter trots allt. Vågorna på Näset är ju rätt snälla så det kanske bara är skönt med lite extra volym.

    Jag kommer nog att vänta till våren oavsett, så får man se hur många gånger man hunnit ångra sig tills dess smile.gif

    Fast en FSW kommer det att bli, det är helt klart, sen får vi väl se vilken volym det blir.

    Hade man köpt en Freewave 86 i våras istället så hade allt varit klart, fast då hade man väl önskat sig en annan brädtyp till 2006 ändå, and it goes on and on and on….man är ju snart värre än en golfspelare i jakten på den perfekta swingen!

  • endy

    Medlem
    1 december, 2005 vid 21:03

    Jag har seglat Goyan i ett år från 4,0 på plattvatten till 5,0 med vågor och 6,0 som freestyle
    Någon som vill ha input på brädan, bara fråga på!
    Det är en grymm bräda som funkar bra för freewave men även för freeride blasting och freestyle!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2005 vid 22:12

    Låter bra!
    Då kommer tre av de frågor som skapar mig mest bekymmer här:

    Hur funkar goya 95 i sverigevågor för 88kg seglare med 5.0 och 5.7? Är 85 att föredra i dessa förhållanden?

    Hur funkar goya 95 i “lättvind” med en 6.7a?

    Hur skiljer sig goya 85, i fart och flow, från en renodlad vågis med samma volym?

    Tack för input!

  • endy

    Medlem
    7 december, 2005 vid 08:39

    Oj hade visst somnat till vid datorn på jobbet här, nu ska vi se!

    Min vikt är väldigt lika din ligger runt 87-88 kg kanske något kilo mer sommars.

    Svar till:


    Hur funkar goya 95 i sverigevågor för 88kg seglare med 5.0 och 5.7? Är 85 att föredra i dessa förhållanden?

    [/ QUOTE ]

    För mig har detta varit den ultimata brädan med 5,6 resp 5,0, med 5,6 har den fullkomligen “ägt” på vattnet, när andra står och gubbar i skvalpet med 5,3:an och vågis smattrar man förbi med fullt spett.
    Jag har inte upplevt det som problem att segla den med 5,0 heller, snarare motsatsen, det som begränsar 95:an är snarare våghöjd än vindstyrka
    Upp till 1,5-2 meter är väl ungefär vad som är max innan det börjar bli lite hoppigt i bottensvängen, men brädan har verkligen lyft min teknik i vågseglingen då den bara fortsätter att plana och inte stannar upp så fort man tappar lite fart.
    85:an skulle säkert fungera även med 5,7 men har man för avsikt att köra större segel samt mer än 5,3 i vågor är nog 95:an att föredra samt den extra volymen är alltid bra att ha tillhands.

    Svar till:


    Hur funkar goya 95 i “lättvind” med en 6.7a?

    [/ QUOTE ]

    Detta är inte vad jag haft så mycket input av, då jag kört 6,0 som störst, brädan planar mycket tidigare än vad man kan tro, tung seglare som man är till trots
    Som freeride spätt med original fenan tror jag ingen blir besviken, brädan är snabb och känns lätt under fötterna.

    Svar till:


    Hur skiljer sig goya 85, i fart och flow, från en renodlad vågis med samma volym?

    [/ QUOTE ]

    Eftersom jag inte kört 85:an kan jag inte ge dig ett exakt svar på denna frågan, jag har själv wave84:an och är väldigt nöjd med den, man känner ju klart en storleksskillnad på 95:an och skäret i större vågor är ju mycket bättre.
    Jag skulle kunna tänka mig att 85:an är en väldigt bra bräda att börja och utveckla sin vågsegling på om man använder den som första vågis.

    Som vanligt är det väldigt viktigt att ha rätt fena för den segling du tänkt utöva.
    Jag använde en 23 cms freestyle fena för 6,0/5,6 freestyle samt kortare 21 cm för freewave segling och hårdvinds freestyle

    Prova en och du kommer bli nöjd!
    Lycka till

  • mtuh

    Medlem
    7 december, 2005 vid 11:28

    Hej,

    Har tidigare frågat om råd rörande Freewave 98:an och passar på att även kolla lite om Goya 95:an.

    Vad tror du om Goyan med 5.4 och 6.2 för mig som väger 72 kg?

    Hemmavatten är mälaren + fituna med enstaka avstickare till Torö, Väddö, västkusten etc.

    Kombineras med EVO 74:a för 5.4 och nedåt.

    Martin

  • endy

    Medlem
    8 december, 2005 vid 10:25

    Svar till:


    Vad tror du om Goyan med 5.4 och 6.2 för mig som väger 72 kg?

    [/ QUOTE ]

    Hade det varit som ett rent vågkomplement till Evon har jag kanske föreslagigt 85:an eftersom du är tämligen lätt.
    Ska du dock kunna använda 6,2:an till fullo och är 95:an helt klart att föredra, du kommer plana riktigt tidigt med detta kit.
    Med 5,4 kan du svänga runt i vågorna riktigt tidigt utan att tappa fart och utnyttja förhållanden till fullo.
    Jag körde med min 95:a som största bräda trots att jag vägde 90kg, det funkade grymt, visst saknade jag lite flythjällp i freestyle seglingen men brädan var verkligen guld alla de dagar med 5,6 och 1 meters vågor.

    Svar till:


    Hemmavatten är mälaren + fituna med enstaka avstickare till Torö, Väddö, västkusten etc.

    [/ QUOTE ]

    Detta är vad brädan är gjord för freestyle/ride/wave!
    Det är den perfekta brädan at plocka fram när vinden ligger något tveksam för vågis och det ändå är lite småvågor ->1,5 mtr

    På med rätt fena för förhållanden bara, sen kör järnet!

  • mtuh

    Medlem
    8 december, 2005 vid 15:29

    Tack för svar!

    Skulle vilja testa en Goya 95:a, en Freewave 98:a och en Kombat 96:a men det är ju inte helt lättfixat.

    Någon som har testat och har synpunkter på 2006 Kombat 96:an?

    Martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 december, 2005 vid 17:52

    Efter Endys bra redogörelse ovan så känns 95 litaren verkligen som ett hett alternativ och komplement till vågisen. Trodde den skulle bli stor ner mot 5,0/5,3 men tydligen icke. Tack för ett bra svar!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.