Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film från gårdagens surf på vänern

  • klas-tss

    Medlem
    4 november, 2014 vid 23:10

    Bazmei, menar du allvar med Ursand!? Gött i så fall, när jag bodde i Vänersborg och körde mtb där förbi undrade jag alltid om det kunde rulla vågor där!!

  • bazmei

    Medlem
    5 november, 2014 vid 04:48

    @Klas TSS 728862 wrote:

    Bazmei, menar du allvar med Ursand!? Gött i så fall, när jag bodde i Vänersborg och körde mtb där förbi undrade jag alltid om det kunde rulla vågor där!!

    Absolut. Nu har prognosen gått ner så de blir vindsurfing vid vågbrytarna istället. Men om vi har rätt riktning och grund på kanske 12 och hårda byar så blir de allt vågor. Rätt plats vid rätt tid och en jävligt stor bräda.

  • emmhmms

    Medlem
    6 november, 2014 vid 21:33

    @The_Novice 728851 wrote:

    Hammarö har ju lite mera och jämnare vind än Kattfjorden. Jag kör mycket Formula och det finns stora fina ytor att segla på, både på östra och västra sidan om Hammarö.

    Det kan också bli lite goa vågor på sydliga vindar, man får segla ut en bit ifrån land men sedan kan man hitta lite bryt kring kobbar och skär. Bästa dagen förra året var nog den 22 december på Bomstad, då hade vi kring 20m/s och 3-4°C i både luften och vattnet…

    Tack för den posten!

    Har varit utanför Korsöarna ett par tillfällen. Det är 3 sjömil fågelvägen hemifrån mig så det blir ju bök om sakerna går sönder 😉

    Fick mastbrott ensam ute på Kattfjorden i somras. Blev att rigga ned på öppet vatten i 9-10m/s och liggandes ovanpå utrustningen paddla sig iland. Tog en timme och helt slut i armarna! Gick upp på en villatomt och bad att få låna en telefon till taxi men fick skjuts hem till landstället och kunde hämta prylarna med båten dagen efter 😀

    Har köpt en Starboard Phantom 320 till kommande säsong. Gillar att segla långt snarare än fram och tillbaka och tricksa. Är mer en seglare än artist 🙂

    Är nog inte många som känner till Phantom 320, utgången modell av typen hybrid raceboard. Fick i höst tag på en ny -12, sista året den gjordes. http://youtu.be/WisZT5WaU8E Har ett rejält centerbord på 70cm och “sliding mast track”. Tack vare det och brädans form så tar man sig fram bra även när det inte planar. Hoppas den är perfekt för seglaren jag som inte tricksar.

    Säkerheten är dock en faktor jag måste väga in mer i min segling innan det blir långturer längre än Korsön. Sommarens fadäs men masten som gick av fick mig att tänka till. Vore kul att ta sig till Hammarös sydspets!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 november, 2014 vid 20:01

    Brädan såg ju ut att gå riktigt bra! Köpte Du den på Surfspot?

  • emmhmms

    Medlem
    8 november, 2014 vid 13:25

    Går som ett spjut i den filmen!
    Här är ett klipp i lugnare icke-planande förhållanden med CB nedfällt och masten längst fram. Tar sig fram bra då med.
    http://youtu.be/7niXFrf1yhM

    Mm, Surfspot fick in ett par stycken tidigare i höstas så det blev köp. OnWater hade länge en också men verkar vara såld nu.

    Köpte Formula i år men kommer hittills inte överens med brädan så då väcktes tanken att köpa Phantom 320.

    Det jag (hittills) inte gillar med Formulan är av/på-känslan. Finns inget mellanläge, antingen går brädan dåligt (icke planing) eller så står jag på den utan större kontroll och känner mig överriggad och rädd.

  • bazmei

    Medlem
    20 november, 2014 vid 10:34

    Jag är lite sugen på denna för dagar med mindre vind

    https://www.youtube.com/watch?v=Bw9bnT16VeY

  • the_novice

    Medlem
    20 november, 2014 vid 15:48

    @EMMHMMS 728970 wrote:

    Köpte Formula i år men kommer hittills inte överens med brädan så då väcktes tanken att köpa Phantom 320.

    Det jag (hittills) inte gillar med Formulan är av/på-känslan. Finns inget mellanläge, antingen går brädan dåligt (icke planing) eller så står jag på den utan större kontroll och känner mig överriggad och rädd.

    De där låter mest som en trim fråga, Formulan är väldigt enkel att segla när man har rätt inställningar. Det gäller framför allt att inte slarva med nedhalet, då blir det bara tungt och man får för mycket bakhandstryck utan att det går framåt. Med rätt nedhal så är istället vindregistret väldigt stort och man justerar kraften under segling med ett justerbart uthal.

    Vi har haft några som envisats med långboards i Karlstad förut, mest på grund av vana tror jag, men de blir ju alltid omseglade av antingen Formula i lätta vindar och freeride/slalom prylar i lite mera vind. Så de har nog alla bytt till Formula nu…

    Om du tar dig till Karlstad så kan vi hjälpa till med intrimmningen. Vi brukar även ha ett Formula läger varje vår, det går bra att segla med andra prylar då också för den som vill det.

  • the_novice

    Medlem
    20 november, 2014 vid 16:01

    @bazmei 729245 wrote:

    Jag är lite sugen på denna för dagar med mindre vind

    Ja, det flesta tillverkare erbjuder en ju lättvindsvariant som inte är riktigt lika vass som en Formula bräda. Det alternativet har ju egentligen alltid funnits där (Starboard hade tidigare en Free-Formula och numera har de en Ultra-sonic) och de erbjuder en nästan lika tidig planing som en Formula bräda men är väl lite enklare att segla kanske med sin lite smalare akter (svänger lite bättre) och en max bredd strax under Formula brädor (90-95cm istället för 100cm).

  • emmhmms

    Medlem
    29 november, 2014 vid 21:50

    @The_Novice 729268 wrote:

    De där låter mest som en trim fråga, Formulan är väldigt enkel att segla när man har rätt inställningar. Det gäller framför allt att inte slarva med nedhalet, då blir det bara tungt och man får för mycket bakhandstryck utan att det går framåt. Med rätt nedhal så är istället vindregistret väldigt stort och man justerar kraften under segling med ett justerbart uthal.

    Vi har haft några som envisats med långboards i Karlstad förut, mest på grund av vana tror jag, men de blir ju alltid omseglade av antingen Formula i lätta vindar och freeride/slalom prylar i lite mera vind. Så de har nog alla bytt till Formula nu…

    Om du tar dig till Karlstad så kan vi hjälpa till med intrimmningen. Vi brukar även ha ett Formula läger varje vår, det går bra att segla med andra prylar då också för den som vill det.

    Har inte justerbart uthalstrim på bommen. Körde med mitt största freeride/freerace-segel, Sailloft Traction 9,5m2. Så det är ju inte formulaprylar i riggen men skulle enligt butik fungera för att ha kul på en formulabräda även om det självklart inte är saker man tävlar med.

    Är inte bosatt i Karlstad utan är där “helger med rätt väder” och några veckor på sommaren. Med Phantom 320 är målsättningen att utöka dagar man kan komma ut och bara vara på vattnet och som sagt göra längre turer.

    Tack för tipset om formulalägret, Infaller det en helg jag är i Karlstad ska jag bege mig dit. Någon kanske säljer en formularigg också :cool2:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film från gårdagens surf på vänern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.