Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula "wannabe"

Taggad: 

  • saibot

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:25

    Tack för svaren!
    Tokletar just nu efter en rigg på ca 10kvm. :smirk:

    Sen undrar jag om jag har någon fördel inom formula i och med att jag är så lätt?:tongue: Planar jag lättare(med tekniken på rätt ställe) eller är det istället en fördel att väga 90+ så att man orkar med dom största seglena?

    / Tobias

  • rasmus_w

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 00:02

    Runt 92 kilo har jag hört ska vara idealt. Är man tyngre än så får man jobba väldigt hårt för att plana, är man lättare kan man få problem i riktigt hårda vindar gissar jag.

  • saibot

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 08:03

    Okej, men om vi pratar lätt vind så? säg 5m/s eller något. Borde man inte som lättviktare ha lättare att komma ur vattnet? Inte vet jag, men det känns som att en tyngre person borde pressa ner brädan djupare:smile:

    / Tobias

  • stang

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:04
    Rasmus_W wrote:
    Runt 92 kilo har jag hört ska vara idealt. Är man tyngre än så får man jobba väldigt hårt för att plana, är man lättare kan man få problem i riktigt hårda vindar gissar jag.

    92 låter mycket tycker jag, runt 85 kg är vad jag har hört skall vara optimalt…
    Fast det kanske kan bero lite på vilka förhållanden man snackar om!

  • swe-1

    Medlem
    26 januari, 2006 vid 00:55
    Saibot wrote:
    Okej, men om vi pratar lätt vind så? säg 5m/s eller något. Borde man inte som lättviktare ha lättare att komma ur vattnet?

    Visst är det som du säger, men samtidigt är det så att en Formula är mindre känslig för vikt än andra brädor. Jag är nog en av de lättare i Svenska Cupen på strax över 75kg och Robban är en av de tyngsta på strax under 95kg. Trots en viktskillnad på nästan 20kg skilljer det max 0,5m/s på hur tidigt vi planar. Anledningen till detta är inte att jag är kass på att pumpa och att Robban har grym teknink (det har han iof) utan snarare på att en Formula pushar gränsen för vad som är fyfsikt möjligt för planing. Nu följer bara en massa tekniskt bullshit som egentligen inte är värt att läsa, men nån som ändå tycker att det är roligare att läsa på Steffo än att jobba kan ju fortsätta 😉

    När vinden är under 5-6knop har den ett laminärt flöde som gör att den inte når hela vägen ner till vattenytan vilket i sin tur leder till att man, i bästa fall, bara utnyttjar den övre halvan av riggen, som dessutom är väldigt platt på ett modernt vindsurfingsegel. Dessa förutsättningar gör kraftutaget i riggen alldeles för litet för att göra planing möjlig. Över ca 6knop ändrar vinden karaktär och blir turbulent och då når den fulla vindstyrkan i princip hela vägen ner till vattenytan. Denna förändring samt att kraften i vinden ökar med kvadraten av vindhastigheten resulterar i en total kraftökning på ca 300% i riggen. Denna extrema och plötsliga kraftökning är anledningen till att det inte hjälper mig speciellt mycket att väga 20kg mindre då det ändå är möjligt (med god teknik) att få upp en Formula i planing i princip så tidigt som det är fysiskt möjligt, detta fenomen är också en av anledningarna till att väldigt många inte använder de största seglen på 12.5kvm.

    //JIMMY

  • saibot

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 17:59

    Okej, Tack så mycket för svaret Jimmy!
    Jag förstog inte så mycket av den tekniska delen, men det är ju jag de:blush: 🙂

    // Tobias

  • soundwave

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 09:16

    det är juh en balans, vid lätt vind är liten massa optimalt. stor massa krävs i hårdvind.

    jag har vindsurfat i två år: först på 80-talsbräda m. centerbord.
    Andra året köpte jag ett kitt med Starboard 2002 formula x-186 liter, 11,5 m2 gaastra 3, 100% kolfiber mast 490 och bom (fiberspar). Kostade runt 8000 och det har varit en lång väg att byta mellan utrustningarna!

    Jag har nu lärt mig att använda stroppar bra, plana fort som attan och kroka i.
    Men jag kan inte påstå att det var lätt, 11,5 m2 är mycket segelyta och min kompis som istället hade 8,5 fick nog ut mer av sitt segel… i år hade jag tänkt att köpa et tfräscht 9,8 segel… om du ska konvertera brutalt måste du vara en envis jävel! samt bör man inte bo i Apelviken ^^

    Lycka till!

    PS. det var garanterat värt allt slit!

  • saibot

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 19:11

    Jag har väl funderat på ett segel kring 10 kvm. Men jag tycker att det är heldött på segelfronten :frown: Har letat som en gnu i flera månader nu men jag hittar ingenting :shocked: :mad2:

    Bara jag finner en rigg som är rimligt stor och som inte är ny/svindyr så ska jag nog ha ett komplett kit att börja med… För jag tycker det verkar finnas betydligt fler brädor till salu. Och jag vill ju gärna inte stå där med endast brädan:tongue: Blir krångligt att paddla sig upp i plan…

    mvh
    Tobbe

  • swe176

    Medlem
    21 mars, 2006 vid 14:44

    Hej

    En liten kommentar om att lära sig formula som säkert gäller vindsurfing i allmänhet.

    Börja tävla!

    Jag harvade runt ett år på en beg formula av bästa sort. Det var väl kul, men först när jag var med i några tävlingar lärde jag mig hur det funkar.
    Anledningen är att man träffar dom som kan. Dom hjälper gärna till.
    Till exempel: Tyresö våren 05. Jona är diskat och hänger vid startbåten. När jag rundar för andra varvet åker han iväg efter på kryssen för att se vad jag kan förbättra.

    Det är inte alltid sån här högkvalitetshjälp som behövs. Man får lite tips om trim, hållning, taktik – allt.
    på sista tävlingen i höstas fick jag en lång genomgång av hur man jippar.
    osv

    nu vaknar barnen….

  • saibot

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 12:07

    Jag hade väl egentligen inte tänkt börja tävla, utan bara få möjligheten att åka fortare i just lättare vindar.
    Men jag förstår precis hur du menar med att det är ett bra sätt att komma i konakt med de som kan, och på så vis få lite nyttiga tips etc…

    Klart att jag kanske kommer att ställa upp i nån amatörtävling eller liknande nån gång. Men det blir nog senare, när jag har fått kläm på grejjorna ordentligt. 🙂

    mvh
    Tobbe

  • saibot

    Medlem
    3 april, 2006 vid 17:32

    Jess!:laugh:

    Såg för en liten stund sedan att det ska arrangeras ett formula-läger här i Karlstad i vår…
    Blir ju en perfekt inkörsport för mej i formula då 🙂

    Perfekt helt enkelt! :smirk:

    mvh

  • canoya

    Medlem
    5 april, 2006 vid 06:58

    Eftersom du kommer ifrån “långbrädamedcenterbord-segling” där du ibland planar och vill komma vidare tycker jag att du utan problem kan skaffa dig formulabrädan och börja de första gångerna med din gamla rigg på 6,5 kvm. Du kommer att märka att du planar upp mycket lättare och att brädan går att fotstyra mycket lättare än din gamla bräda. Strunta i att försöka komma i stropparna eftersom de sitter väldigt lång ut på kanten på formulan, utan stå innanför dem men lika långt bak ungefär, när du planar. Ofta finns det möjlighet att sätta en extra bakstropp i mitten för att förenkla slören i hård vind som kan vara bra att ha för dig också. Kan du få tag i en mindre fena (ca 35-45 cm, vanlig Tuttlebox eller Deep tuttle passar till F2 brädan du visade bild på) billigt kan detta förenkla seglingen med liten rigg, både genom att du kan segla på grundare vatten och genom att den blir mer lagom till seglets storlek.

    Medan du kör med detta kit fortsätter du att leta formula eller freerace camber rigg i storlek mellan 9 och 10 kvm. När du hittat ett sånt och vant dig vid det Kommer du antagligen att tycka att det vore kul att komma i gång i ännu mindre vind och vilja köpa ett större segel för detta.

    Om din långa bräda med centerbord har mastskena som du kan justera under segling så kommer du att behöva skaffa en ny masfot för att kunna använda din gamla rigg. Ta med din gamla mastfot och mastförlängare till butiken så får du hjälp med vad du behöver för grejer.

    Lycka till!
    /Håkan

  • saibot

    Medlem
    5 april, 2006 vid 20:23

    Hmm…:tongue:

    Vet faktiskt inte om jag vågar köra med den gamla riggen på en så ny och fin formula-bräda.
    Känns som att de inte alls kommer att passa speciellt bra ihop. 80- vs. 2000-tal. :confused2:
    Kommer nog att förstöra den brädan innan jag hunnit få tag i en riktig rigg då…

    Hoppas fortfarande på att det ska dyka upp lite fler formula riggar här på köp- & sälj. 😉

    mvh
    Tobbe

  • rasmus_w

    Medlem
    5 april, 2006 vid 23:01

    Jag tror det funkar, bara du inte ger dig ut i för mycket vind.

  • canoya

    Medlem
    6 april, 2006 vid 06:01

    Exakt, om du kör i de vindstyrkor som du har klarat på din gamla bräda till att börja med som kommer det att funka och du får en lite lättare övergång till formulan än med stort segel från början. En formula med mindre segel på är dessutom rätt bra att träna gippar på.

    Om du är rädd för att pajja brädan kan du tejpa på skydd av t.ex. liggunderlag på nosen och en bit bakåt där det finns risk att masten slår i vid en vurpa.

    Jag tror att det är mindre risk att förstöra brädan om du börjar med din 6,5a än om du börjar med ett 10 kvm segel.

    Lycka till!
    /Håkan

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula "wannabe"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.