Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens windsurfutrustning

  • mexi_

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 17:32

    Mitt bidrag:
    – Segel som går att justera storleken på, tex in/utfällbara delar. Gör att man kan rigga om i vattnet om vinden tilltar/avtar.
    – Brädor med liknande egenskaper alltså in/utfällbara delar som. Kan tex bestå av fler än ett skrov, typ katamaran eller liknande. Skrovet kanske kan vara delbart så att man får en bredare bräda i mindre vind och en smalare när det tutar i.
    – Bommar som kan förlängas/förkortas med ex. hävarm, gör att man kan justera uthal när man är på vattnet isf att behöva strula med blöta tampar (nedhal finns ju redan (north))
    – Fenor som går att förlänga/förkorta (ni börjar fatta va?!) samt ändra böjning/lutning på, mycket bra att ha när man är på vattnet…

  • davven

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 17:51

    2013, då görs värsting slalommodellerna som ihålig titantank för lätta egenskaper och hållbarhet. Fenorna är varibla, dvs ställbar längd/vinkel. Segel går och få med solpanel på ytan, så att man kan starta en motor de vindfattigaste dagarna. .

    Asg*** :smirk:

    Nä, så stora förändringar lär det knappast bli. .

  • kiters_se

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 19:31

    @davven 525338 wrote:

    2013, då görs värsting slalommodellerna som ihålig titantank för lätta egenskaper och hållbarhet. Fenorna är varibla, dvs ställbar längd/vinkel. Segel går och få med solpanel på ytan, så att man kan starta en motor de vindfattigaste dagarna. .

    Asg*** :smirk:

    Nä, så stora förändringar lär det knappast bli. .

    ***** av *****

    Peter

  • swe-496

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 19:36

    @mexi_ 525334 wrote:

    Mitt bidrag:
    – Segel som går att justera storleken på, tex in/utfällbara delar. Gör att man kan rigga om i vattnet om vinden tilltar/avtar.
    – Brädor med liknande egenskaper alltså in/utfällbara delar som. Kan tex bestå av fler än ett skrov, typ katamaran eller liknande. Skrovet kanske kan vara delbart så att man får en bredare bräda i mindre vind och en smalare när det tutar i.
    – Bommar som kan förlängas/förkortas med ex. hävarm, gör att man kan justera uthal när man är på vattnet isf att behöva strula med blöta tampar (nedhal finns ju redan (north))
    – Fenor som går att förlänga/förkorta (ni börjar fatta va?!) samt ändra böjning/lutning på, mycket bra att ha när man är på vattnet…

    André Lefvbre (stavning på efternamnet kan vara fel) hade ett segel på 80 eller 90-talet som gick att göra större, man fällde ut en flik under bommen..

    Fenor finns det en, tror jag patenterad, prototyp på. En kille i Lidköping utvecklade en riktigt smart lösning på en höj och sänkbar fena i Formulaklassens begynnelse. Kommer inte ihåg vad han heter nu…

  • davven

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 19:50
    kiters_se;525358 wrote:
    ***** av *****

    Peter

    Av det jag sa inget annat, kul och se vad framtiden har och bjuda på dock.
    Det lär ju knappast avstanna!

  • trasurfarn

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 20:57
    Bjornen;525253 wrote:
    Gaah va tråkigt det där lät, i så fall låt oss inte surfa mot framtiden..

    Tråkigt?! Då har du förmodligen inte tandemsurfat !Hur roligt kommer det bli när de eviga högtrycken hänger över städerna och luften dallrar av avgaserna från stillastående bilister? De “riktiga vindsurfarna” Står i tröstlösa köer till surfcharterresor i sin förtvivlade jakt på riktig vind samtidigt som flygplanens avgaser bara ökar växthuseffekten, högtrrycken punkan.
    Många drömmer sig bort men ser inte möjligheten att kollektivsurfa här och nu med den nya tekniken:
    Variabla kollektivbrädor beroende på antal surfare
    Du väljer själv om du vill surfa på en vild kollektivbräda och komma blöt till stan eller om du vill surfa på en trygg kollektivbräda utan att bli blöt.
    För säkerhets skull är riggföringen datorstyrd och självgående eftersom man vill ju inte att någon klantskalle till vindsurfare skall göra att du kommer för sent till Jobbet mm. Trots datorstyrningen av riggarna upplever surfresenärerna en stor delaktighet och njutning av vindsurfandet.
    Riggarna fungerar inte om det inte stårt någon vid bommen.
    Man kan boka sitt kollektiva surfande via dator; telefon eller vid speciella vindsurfingstationer.
    Parkeringsautomater och förvaring av bräderna längs kajer o stränder.
    Brädor och segel ställs på transportband som lagrar prylarna under marken vid stränder /kajer och bryggor på samma vis som man gör med bilar i en del japanska parkeringshus.
    Det finns även låneautomater med vindsurfingbräder i alla städer där det finns vatten.
    Detta plus många andra miljövänliga sätt att färdas lyckas äntligen minska växthuseffekten så att alla former av segelresenärer allt oftare kan stänga av sina fläktar och njuta av en äkta, naturliga kraften!
    Träsurfarn

  • sunh

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 21:30

    Pluggar på BTH och där har vi en forskare som håller på att indisk forskare som håller på att göra fibermaterial av hampa. Ska vara ännu starkare än kolfiber.

  • freed

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 22:08

    möljligtvis kommer jag att börja kita igen nu när prylarna är säkrare men jag kommer fasen aldrig att sätta kepsen så töntigt på sidan 🙂

    hopfällbara material, och lättare, inte klarar vi oss med 64k minne så det är klart att även surfutvecklingen kommer att gå framåt

    kiters_se;525275 wrote:
    Min bakgrund är att jag har vindsurfat i ca 25 år (bifogar en bild)

    Jag tror att vindsurfingen kommer att utvecklas i sin nuvarande form fast inte med några större innovationer.

    Det som jag tror att vi kommer att få se är nya kombinationer, vindsurfing / kitesurfing vindsurfing / Kitewing som vi tidigare inte har sett.

    Men den klassiska vindsurfingen tror jag kommer att minska. Jag tror också att kitesurfing kommer att växa. Kitesurfing har blivit säkrare med de nya drakarna. Och har en ny dimenssion i sig.

    På bräd fronten är det är exempelvis mycket intressant att se hur bärdorna blir mer och mer lika varandra, kite och vindsurfing:
    http://www.njsdesigns.org/CourseFish.html tyvärr börjar de bli lika dyra också (tycker inte om)

    Nya grenar som course racing börjar nu komma inom kite.

    Som sagt jag kör både vindsurfing, kite och våg men den senaste fem åren har det blivit mest …|==================)

    http://www.youtube.com/watch?v=wFza91drfyE

    Syns på vattnet

    Peter

  • Kjello

    Gäst
    13 januari, 2009 vid 23:39

    Framtidens vindsurfutrustning kommer inte att märkas eller helt glömmas bort, bland alla heliumfyllda vingprofilformade kitesurfare som flyger förbi 10m över masttopparna som stora flyttfågelflockar.

  • sode

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 07:31

    @Rasmus_W 525313 wrote:

    2013 totalförbjuds alla surfsporter efter påtryckningar från Toröbaserade lobbyorganisationer. Polisen åker runt och gör husrannsakan hos kända surfare och beslagtar alla brädor, segel, kites, hängselar m.m., som de hittar och förstör sedan allt. Alla tillverkare lägger ner verksamheten, de som vägrar döms till långa fängelsestraff. I thailand låter myndigheterna spränga Cobrafabriken. Kustbevakningar och poliser ges världen över rätt att skjuta folk som ertappas med surfande utan föregående varningsskott.

    FRA 2?

  • booman

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 08:24

    @Kjello 525402 wrote:

    Framtidens vindsurfutrustning kommer inte att märkas eller helt glömmas bort, bland alla heliumfyllda vingprofilformade kitesurfare som flyger förbi 10m över masttopparna som stora flyttfågelflockar.

    Windsurfingen är den som KOMMER att märkas när kitearna blivit förpassade till “kabelparker”. Helt enkelt pga för många kiteare med allt vad det innebär med lintrassel etc… se tex dagens snowboardparker… :laugh: 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 08:41

    @sode 525423 wrote:

    FRA 2?

    TRA. (Torö Rabiata Antisurfare)

  • stinger

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 09:30

    Det kommer i framtiden inte att finnas några brädor över bredd 55 cm och volym 70 liter. Detta tack vare att (enligt tillverkarna) alla nya modeller sen mitten av 80-talet har liiite tidigare planing än fjolårsmodellen. Formulabrädor kommer inom en snar framtid bli fullständigt livsfarliga då de planar bara man lägger de i vattnet och får draget från en fjärt från andra sidan sjön i seglet.

  • bicless

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 10:14

    @stinger 525447 wrote:

    Det kommer i framtiden inte att finnas några brädor över bredd 55 cm och volym 70 liter. Detta tack vare att (enligt tillverkarna) alla nya modeller sen mitten av 80-talet har liiite tidigare planing än fjolårsmodellen. Formulabrädor kommer inom en snar framtid bli fullständigt livsfarliga då de planar bara man lägger de i vattnet och får draget från en fjärt från andra sidan sjön i seglet.

    Den prickade du in bra 🙂

  • bjornen

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 14:42

    @Träsurfarn 525378 wrote:

    Tråkigt?! Då har du förmodligen inte tandemsurfat !

    Tyvärr vill jag inte tandemsurfa. Å fläkt på brädan, njae inte heller roligt. Jag tror att man kan utnyttja “vanliga” vindar i framtiden.

    //Björn

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtidens windsurfutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.