Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing från Kite till vindsurfing

Taggad: 

  • från Kite till vindsurfing

    Publicerad av preppie på 11 april, 2009 vid 19:41

    Har kajtat nu i en jäkla massa år och har aldrig på allvar testat vindsurfing, lite chockerande men men ;). … tills förra sommaren då jag blev helt hooked när jag testade några prylar som jag hyrde! Nu till min fråga: Vad för nybörjarprylar ska man investera i, hur lång och hur många liter på brädan, samt vilket segel mm.. ?

    Inom vilken av dessa ska man välja, slalom/speed, racing eller frestyle?
    Vill köpa en uppsättning nu till denna sommar. Meddela också gärna om ni har ngt att sälja.

    Ha det gott!

    Knatte svarade 15 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    11 april, 2009 vid 20:37

    Kul med folk som går den vägen med, alldeles för många kitare som ska hit och berätta att vi alla borde kita i stället för att vindsurfa. 🙂

    Vad var det för prylar du testade? Hur upplevde du dem? Vad väger du? Hur mycket brukar det blåsa där du seglar?

  • swe-496

    Medlem
    12 april, 2009 vid 06:41

    Kolla köp och säljes här på konfen. De prylarna brukar bra i pris. Kollar du på blocket är det oftast folk som ska sälja sina brädor som har legat länge i ett garage och de brukar sällan ha koll på prisläget när det gäller begagnat. Kan förvisso vara i fint skick men oftast omodernt.

    Som Rasmus frågar, frågar jag med, men med tillägget hur pass bra du har blivit?

  • preppie

    Medlem
    12 april, 2009 vid 19:10

    jo, hyfsat bra har man väl blivit, varit runt en hel del under åren på olika platser (Egypten, Spanien, Venezuela, Argentina för att nämna några) och tagit med ett kitt på 2-3 kites, 1 bräda plus lite kringutrustning, man reser ju ganska lätt med denna sport… det är ju lite skillnad med era grejer 🙂
    Man lär sig ju redan vid andra eller tredje tillfället att vattenstarta och åka iväg, lite längre tid tar det att ta höjd och kryssa sig fram! Så visst fasen är vindsurfingen betydligt svårare.. eller också beror det på att man själv nu är äldre när man ska lära sig en ny sport?! 😉 Ang. utrustning så skaffa en kite på 10-12 kvm och en på 16kvm samt en bräda på ca 140cm då klarar man sig på de flesta vindarna, speciellt i sverige.( beror självklart lite på åkarens vikt)

    Skulle detta kunna var något för mig att köpa, ni som vet?
    Alt. 1
    http://www.blocket.se/vi/21058221.htm?ca=11_s

    Alt 2
    http://www.blocket.se/vi/21055495.htm?ca=11_s

  • preppie

    Medlem
    12 april, 2009 vid 19:13

    Kan nämna också att jag är sjuuuukt trött på lintrassel, tuber som gått sönder och som ska lagas och kastvindar som gjort att man kastats iväg ett antal meter upp i luften!!!!

  • swe-496

    Medlem
    12 april, 2009 vid 19:45
    Preppie;540202 wrote:
    jo, hyfsat bra har man väl blivit, varit runt en hel del under åren på olika platser (Egypten, Spanien, Venezuela, Argentina för att nämna några) och tagit med ett kitt på 2-3 kites, 1 bräda plus lite kringutrustning, man reser ju ganska lätt med denna sport… det är ju lite skillnad med era grejer 🙂
    Man lär sig ju redan vid andra eller tredje tillfället att vattenstarta och åka iväg, lite längre tid tar det att ta höjd och kryssa sig fram! Så visst fasen är vindsurfingen betydligt svårare.. eller också beror det på att man själv nu är äldre när man ska lära sig en ny sport?! 😉 Ang. utrustning så skaffa en kite på 10-12 kvm och en på 16kvm samt en bräda på ca 140cm då klarar man sig på de flesta vindarna, speciellt i sverige.( beror självklart lite på åkarens vikt)

    Nu var ju meningen att fråga på vilken nivå du befinnër dig när det gäller vindsurfing;)

  • woodleaflay

    Medlem
    12 april, 2009 vid 19:50
    Preppie;540202 wrote:
    Skulle detta kunna var något för mig att köpa, ni som vet?
    Alt. 1
    http://www.blocket.se/vi/21058221.htm?ca=11_s

    Alt 2
    http://www.blocket.se/vi/21055495.htm?ca=11_s

    Angående de grejjer du sett i annonser så är väl formulagrejjer inget att starta med tror jag utan att ha testat. Den första kanske är ok men 12500 är ganska dyrt. Du får nya grejjer för liknande priser.

    Ett tips är att läsa newbietrådarna här på konfen, där finns en del matnyttigt om prylar. Ett annat tips är att hyra de tio första gångerna så sparar du “kanske in en” nybörjarbräda och kan gå direkt till nästa nivå. Lycka till!

  • aronh

    Medlem
    12 april, 2009 vid 20:51

    Formulan tror jag inte heller på däremot den andra verkar okej. Det är en stor nybörjarbräda. Den kan bli lite väl stor efter ett tag eller kanske redan beroende på vilken nivå du är på. Är det så du kan dra rigg och vända (gippa och slå) så är den förmodligen redan för stor skulle jag vilja påstå.

    Satsa på en freeridebräda dem funkar bra till att glida omkring på och har många alternativ till stropplacering, vilket dels gör det möjligt till en snäll stropplacering men ändå till att ändra brädans karaktär.Sen vilken storlek du ska ha beror dels på din nivå, var du ska surfa och vilka förhållanden men även till viss del på din vikt.

    Sen vilka segelstorlekar du ska satsa på beror också väldigt mycket på. Men köp inte allt för stora segel till en början och helst inga racesegel. Satsa på våg- eller freeridesegel i lämpliga storlekar.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2009 vid 21:44

    Vill du kita i lättvind och vindsurfa i hårdvind eller tvärtom? Det låter som tvärtom för den delen, men det påverkar en del. Eller så vill du använda bägge i ungefär samma vindregister, många vill ju varken kita eller vindsurfa när det blåser 25 m/s.

  • rmz

    Medlem
    13 april, 2009 vid 05:06
    Preppie;540068 wrote:
    Har kajtat nu i en jäkla massa år och har aldrig på allvar testat vindsurfing, lite chockerande men men ;). … tills förra sommaren då jag blev helt hooked när jag testade några prylar som jag hyrde! Nu till min fråga: Vad för nybörjarprylar ska man investera i, hur lång och hur många liter på brädan, samt vilket segel mm.. ?

    Inom vilken av dessa ska man välja, slalom/speed, racing eller frestyle?
    Vill köpa en uppsättning nu till denna sommar. Meddela också gärna om ni har ngt att sälja.

    Ha det gott!

    Hej!
    Jag tror du är så pass “vattenvan” genom kitesurfingen att du kan
    hoppa över rena nybörjabrädan och gå direkt på ett freeridekit
    på 130-150L i stället.
    Här är ett “paket” som verkar ok men kanske lite för dyrt för så gamla grejjer.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21929/cat/29

  • preppie

    Medlem
    13 april, 2009 vid 10:24
    SWE 496;540211 wrote:
    Nu var ju meningen att fråga på vilken nivå du befinnër dig när det gäller vindsurfing;)

    oops sorry, missuppfattade det! Jag är helt nybörjare inom vindsurfing, testade vid två tillfällen förra sommaren i Spanien på stor nybörjarbräda och litet segel, och det var så jäkla kuuuuul! Minns bara att jag testat en 80-talsbräda tidigare och då fick jag aldrig ens upp seglet 🙁
    Ska in på newbieavdelningen och läsa lite.. kom gärna med fler tips..
    Har lagt av helt med kite, kommer inte ens köra i lättvind! 🙂

    Tack för era svar!

  • nikke

    Medlem
    13 april, 2009 vid 11:37
    Preppie;540203 wrote:
    Kan nämna också att jag är sjuuuukt trött på lintrassel, tuber som gått sönder och som ska lagas och kastvindar som gjort att man kastats iväg ett antal meter upp i luften!!!!

    Jag kan hålla med dig att det är riktigt störande med lintrassel och kastvindarna med kite. Och är det inte långa sandstränder där man kitar så är det bara drygt att försöka kita. För några år sedan när jag var tvungen att uppdatera hela min windsurfingutrustning började jag kita och sket i windsurfingen ett år, det var mitt värsta år någonsin. Det slutade med att jag sålde min nya kiteutrustning och köpte ny windsurfingutrustning isstället! :laugh:

  • kronaldo

    Medlem
    13 april, 2009 vid 13:08
    NIKKE;540297 wrote:
    Det slutade med att jag sålde min nya kiteutrustning och köpte ny windsurfingutrustning isstället! :laugh:

    way to go nikke 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2009 vid 22:21

    Preppie: Hetaste tipset är att åka till Haga Park (Öland) på Kristi Flygare!

  • tea-bag

    Medlem
    13 april, 2009 vid 22:31
    Preppie;540289 wrote:
    oops sorry, missuppfattade det! Jag är helt nybörjare inom vindsurfing, testade vid två tillfällen förra sommaren i Spanien på stor nybörjarbräda och litet segel, och det var så jäkla kuuuuul! Minns bara att jag testat en 80-talsbräda tidigare och då fick jag aldrig ens upp seglet 🙁
    Ska in på newbieavdelningen och läsa lite.. kom gärna med fler tips..
    Har lagt av helt med kite, kommer inte ens köra i lättvind! 🙂

    Tack för era svar!

    Hej

    Såg att du bodde i stockholm. Du får nya shyssta grejer för under 10.000 i stockholm. Kolla in exempelvis http://www.surfspot.se eller http://www.beli.se eller http://www.surfbutiken.se

    Butikerna har ofta även beggade grejer så maila dem och fråga. Du skall sata på ca 5-6 kvm segel och en bräda kring 130-150 liter tror jag.

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 april, 2009 vid 07:22
    Tea-bag;540374 wrote:
    Du skall sata på ca 5-6 kvm segel och en bräda kring 130-150 liter tror jag.

    Skrev du vad du väger?

    I Stockholm blåser det inte så hårt jämfört med nere i syd/väst. Är du normalstor kommer du nog vilja ha större segel än 5-6 kvm när du väl har lärt dig hantera utrustningen. Men det är jobbigt från början när allt bara känns tungt och bråkigt, så det är bra att börja med något mindre.

    Ett tips är att köpa ett billigare begagnat segel av flera skäl. Du vet ännu inte vad du kommer vilja ha för segel “när du blir stor”. Du kommer kasta runt seglet på lite destruktivt sätt från början. Sedan är det inte säkert att det blir så många dagar per säsong här omkring som passar 5 kvm.

    För pengarna du sparar kan du köpa ett beg större segel när det blir dags. Titta gärna lite nu på vilka mastlängder som olika segelstorlekar vill ha. Kan du hitta en mast som passar både ett mindre och ett lite större segel sparar du en del bara på det.

    Minst två av butikerna som Tea-bag tipsade om säljer begagnat. Surfspot har rätt stort begagnatsortiment och kan tipsa.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing från Kite till vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.