Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gardasjön på Packad o Glad svt ikväll!

  • wiseguy

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:33
    Rasmus_W wrote:
    Motorsport är inte speciellt miljöförstörande. En hårt trimmad motor förbränner bränslet extremt effektivt om den körs på rätt vis.

    Det där va väl inte helt rätt.. man måste se till mängden förbrukad bensin,dvs koldioxidutsläpp, då det anses som det största problemet för moder jord nuförtiden. Sen är väl inte alla vindsurfare så himla miljövänliga heller som åker kors och tvärs genom sverige med stora bolmande kombibilar på jakt efter vind och vågor

    Vad det gäller antalet utövare av motorsport / golf så varierar det nog betänkligt mellan stockholms innerstad och vischan

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:46

    Visst, men som sagt effektivitet hjälper, man vill i många motorsporter få ut maximalt antal hästkrafter ur varje droppe bensin. En stor soppatank tillför vikt. Personligen gissar jag att 80-talets F1, där man tillät i princip hur starka motorer som helst men hade restriktioner på bensintankens storlek och förbjöd tankning under loppen, lärde bilbranschen en hel del om bränsleeffektivitet.

    Jag hävdar att totala antalet motorsportare är rätt litet, jag har inte bott i Stockholm hela livet och det stod inte en rallybil i vartannat garage i Linköping heller och det ser inte ut att göra det i Malexander eller på Öland.

    Att vi surfare åker kors och tvärs över landet spelar också rätt liten roll. Det som spelar roll är alla som åker bil till och från jobbet, affären och allt annat, varje dag. Ofta med kall motor som förbränner sämre och släpper ut värre växthusgaser än koldiodiden. Om folk bara använde bilen till långresor, sport och tunga transporter skulle vi inte ha mycket till miljöproblem.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 november, 2006 vid 19:00

    Jag känner Johan Candert som gjorde en dokumentärfilm om Kaj Zachrisson och Sverre Liljequist liv som skidåkare. Jag frågade honom om han inte kunde göra en film om några inbitna surfare av samma skrot och korn. Han menade då att man först och främst måste ha nån/några intressanta filurer att bygga upp filmen kring(jag höll tydligen inte måttet, sucker!). Om det är nån som känner sig träffad kan man ju alltid höra om han är intresserad.Hoppas länken funkar(ingen hacker).
    /Martin
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44465&a=642875&lid=puff_681788&lpos=lasmer

  • svenne

    Medlem
    23 november, 2006 vid 19:08
    Mården wrote:
    fan svenne jag som tycker du brukar skriva vettiga saker

    sen att du tror fler håller på med motor än golf, jag känner iallafall bara en enduro o en rally åkare=2 mot kanske 20 som spelar golf som jag tycker just är ett spel o ingen sport

    Ja, så är det ibland. Alla kan inte vara nöjda jämt. Jag har hållit på med motorsport sen jag kunde gå men har i princip slutat för att det inte är hållbart varken kostnadmässigt ELLER miljömässigt. Det förtar inte att jag fortfarande är intresserad av det, liksom varenda bonnunge från Trelleborg till Haparanda.
    Men byt ut motorsport mot någon annan sport: cykling, segling eller fitness för den delen. De syns i princip aldrig på SVT (trots att alla OS-klasser i segling hade samlat SM en timmes bilfärd från huvudkontoret i somras), kanske på andra kanaler men inte på det utbudet som når alla och som har ett regleringsbrev som säger att de ska sända material som gagnar alla, även minoriteter. Nyheter på turkmenistansk-langkesi kan man se och kulturdebatt på bästa sändningstid. Ser inte riktigt korrelationen mellan mängden jaga-boll och andra sporter i SVT:s utbud.
    Nej, jag betalar inte TV-licens och kommer aldrig att göra det, jag gjorde det faktiskt en gång av misstag. Däremot gör min sambo det.

    Stäng av SVT för gott.

    Och nej, våra surftrippar kors och tvärs är inte annat än miljöförstörande.

  • _alexander

    Medlem
    23 november, 2006 vid 20:09
    Rasmus_W wrote:
    Visst, men som sagt effektivitet hjälper, man vill i många motorsporter få ut maximalt antal hästkrafter ur varje droppe bensin. En stor soppatank tillför vikt. Personligen gissar jag att 80-talets F1, där man tillät i princip hur starka motorer som helst men hade restriktioner på bensintankens storlek och förbjöd tankning under loppen, lärde bilbranschen en hel del om bränsleeffektivitet.

    Jag hävdar att totala antalet motorsportare är rätt litet, jag har inte bott i Stockholm hela livet och det stod inte en rallybil i vartannat garage i Linköping heller och det ser inte ut att göra det i Malexander eller på Öland.

    Att vi surfare åker kors och tvärs över landet spelar också rätt liten roll. Det som spelar roll är alla som åker bil till och från jobbet, affären och allt annat, varje dag. Ofta med kall motor som förbränner sämre och släpper ut värre växthusgaser än koldiodiden. Om folk bara använde bilen till långresor, sport och tunga transporter skulle vi inte ha mycket till miljöproblem.
    Är det inte så att oavsett hur väl du använder dig av en lång kolkedjas (bensin) så när det sker fullständig förbränning så är miljöaspekten (lika dålig) den samma oavsett hur pass effektivt du lyckas använda dig av energin som bildas när du splittrar kolkedjan och syret reagerar med en kolatom? som är totalt oundviktligt…
    kanske är det bättre om man använder sig av mindre bensin men detta kan ju knappast utgöra någon mätbar skillnad

  • douglas-l

    Medlem
    23 november, 2006 vid 20:17
    Svenne wrote:
    Helt bissart, men jag har kollat på ett program som heter “Söderlund och Bie”, ett jävla Mamma-Pappa-Barn-program! Men hon är rätt rolig och för någon vecka sen var det en litet klipp när hon pratar med en surfare (Jesper B, kanske?) bredvid surfbussen, så jag har stora förhoppningar att åtminstone få se en nanosekund hardcoresurf i TV framöver.

    ….. jag undrade också varför jag helt plötsligt fann mig själv tittande på ett Mamma-Pappa-Barn-program…men hon är ju superskön! Förmodligen är hon surfare utan att själv veta om det…
    Har du kids så kolla in “Söderlund och Bie”..har du inte kids så gör kids istället!

  • marden

    Medlem
    23 november, 2006 vid 22:45
    Svenne wrote:
    Mården wrote:
    fan svenne jag som tycker du brukar skriva vettiga saker

    Ja, så är det ibland. Alla kan inte vara nöjda jämt…
    Stäng av SVT för gott.

    Och nej, våra surftrippar kors och tvärs är inte annat än miljöförstörande.
    sådär nu är jag nöjd igen det var bättre skrivet, var väl fortfarande upprörd över att tony rikardsson fick bragguldet för att köra runt runt med en trimmad moppe i en sandlåda i konkurans me kanske 1/10 av vad det finns surfare i sverige det finns inte äns tillräkligt med speedway åkare i världen så samma förare får åka i alla länders olika ligor.ändå tycker jag speed way är en av dom motorsporter som det är förarna som tävlar o inte de som byggt bilen, cykeln.
    skulle hellre ge guldet till nästan vilken vanlig cyklist som helst som trappar fram sin cykel
    men svt tänker jag inte stänga av för köper jag satelit tv får jag väl bara se ännu mer av den förba… fotbollen

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 23:36
    _Alexander wrote:
    Är det inte så att oavsett hur väl du använder dig av en lång kolkedjas (bensin) så när det sker fullständig förbränning så är miljöaspekten (lika dålig) den samma oavsett hur pass effektivt du lyckas använda dig av energin som bildas när du splittrar kolkedjan och syret reagerar med en kolatom? som är totalt oundviktligt…
    kanske är det bättre om man använder sig av mindre bensin men detta kan ju knappast utgöra någon mätbar skillnad
    Självklart. Men som sagt, det är inte ovanligt att förbränningen är ofullständig och det brukar ofta vara några snäpp värre än att släppa ut koldioxid. Däremot är det bra att använda energin som bildas så effektivt som möjligt. Dels för att det betyder mindre soppa (=mindre utsläpp) för en given mängd hästkrafter och dels för att motorsport är ett väldigt effektivt sätt att produktutveckla. Väldigt många innovationer som från början satt i F1-bilar och rallybilar sitter idag i vanliga standardbilar. Saabs tekniker brukade ju anse att alla bilar egentligen borde ha turbo, inte bara prestandamodellerna eftersom turbon är så mycket bränslesnålare än en sugmotor med samma effekt.
Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gardasjön på Packad o Glad svt ikväll!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.