• GPS klocka

    Publicerad av freed på 3 december, 2008 vid 08:55

    Tjena,
    Nån som testat denna GPS klockan?
    Kanske geekigt men det vore ju lite kul att få lite statistik med puls, sträcka, högsta fart etc från surfet

    Verkar ju ok för löpning men frågan är hur den funkar för wsurf. Anslutning mellan klocka och pulssensor när den sitter innanför våtdräkten etc.

    Kul att höra om någon testat den. Om bra, så är det ju en kul julklapp till en själv 🙂

    jester svarade 15 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    3 december, 2008 vid 09:13

    Var det kanske tänkt att ligga med en bild på klockan eller en länk också?

    Utöver det var det kul att ditt inlägg gav idén att mäta puls under segling. Har ju en vanlig pulsklocka för det syftet. Med vinterluvan på och vatten i öronen hörs det ju tydligare att hjärtat faktiskt bultar på lite ibland ute på vattnet :santa:

  • jester

    Medlem
    3 december, 2008 vid 09:17

    Är nog billigare att skaffa en “riktig” GPS för att mäta hastighet, och en separat billig pulsklocka. En av fördelarna med denna setup är att du kan posta dina sessioner på gps-speedsurfing.com. Mer info om GPSer här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57774

  • rasmus_w

    Medlem
    3 december, 2008 vid 09:47

    Om man ägnar sig åt nån slags träning på land så kan nog pulsklocka vara en bra grej. Pulsmätningen visar hur hårt man jobbar när man surfar och hur jämn intensiteten är och då kan man ju försöka efterlikna det på spinningcykeln, roddmaskinen eller vad man nu gillar.

    Däremot vill jag inte ha en billig klocka, det är svårt att titta på den när man seglar så jag vill ha en klocka som spar pulsvärdena så man kan kolla på dem efteråt.

  • freed

    Medlem
    3 december, 2008 vid 10:14
    Rasmus_W;519236 wrote:
    Om man ägnar sig åt nån slags träning på land så kan nog pulsklocka vara en bra grej. Pulsmätningen visar hur hårt man jobbar när man surfar och hur jämn intensiteten är och då kan man ju försöka efterlikna det på spinningcykeln, roddmaskinen eller vad man nu gillar.

    Däremot vill jag inte ha en billig klocka, det är svårt att titta på den när man seglar så jag vill ha en klocka som spar pulsvärdena så man kan kolla på dem efteråt.

    tjena igen,
    dagens looser att inte få med vilken klocka jag menade…
    Det skulle ligga med en länk men nu verkar det inte att fungera så kika på kjell.com
    > GPS, navigation / Handburen GPS / 91337

    Vet inte hur avancerad den är (är ju rätt billig). Att spara data är nog det bästa. Som du säger är det ju inte helt lätt att titta på små siffror på handleden när man är ute och kör.


    Kombinerad sportklocka med GPS-mottagare och pulsbälte som spänns över bröstkorgen och synkas med sportklockan (max avstånd 110 cm). Tillför funktioner för visning av puls under motionsrundan och loggning av denna för senare analys. Batteri (CR 2032) till pulsbälte medföljer.

    Nu går det att få exakta angivelser på hur långt man har sprungit, cyklat, åkt skidor, simmat mm. Noggrann mätning med GPS istället för uppskattad steglängd. GPS-klockor har fördelen framför andra motionsklockor att man inte behöver någon kompletterande utrustning för varje sportgren.

    Exportera data från klockan till Google Maps för att på en karta se motionsrundan. Visar tid, hastighet/tempo och kaloriförbränning. Medföljande program kan också generera diagram för analys av t.ex. tempoförändringar under loppets gång. Inbyggt stöd för navigation om man exempelvis vill ha hjälp att hitta tillbaka dit man startade. Kan även anslutas till dator och användas som GPS-mottagare för navigeringsprogram.

    Uppladdningsbart batteri (Li-Ion) som håller 7-21 timmar beroende på aktiva funktioner. Snabbladdning genom USB. SiRF Star III med 20 kanalers mottagning. Stor lättavläst och bakgrundsbelyst LCD-display (80×120 pixlar). Vattentät (IPX7). Vikt: 73 gram.

  • thejudge

    Medlem
    3 december, 2008 vid 16:48

    Funderar på hard-core varianten själv… :laugh: Kanske inte först och främst till vindsurfingen, men den går ju att använda där också…

    http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SUUNTOX10

  • safesurfer

    Medlem
    3 december, 2008 vid 17:01

    Vad jag har förstått vilken kanske inte är så mycket så funkar en garmin forerunner rätt bra. Om man kollar på 100m 10s average eller lite längre mätningar är skillnaden väl försumbar. Ska man tävla seriöst där skillnader under 1knop är viktiga så behöver man en doppler men man kommer långt med en vanlig forerunner. Läste ett test någonstans. Har ni kommit till andra slutsatser.

  • dilbert

    Medlem
    3 december, 2008 vid 18:37

    @freed 519224 wrote:

    Tjena,
    Nån som testat denna GPS klockan?
    Kanske geekigt men det vore ju lite kul att få lite statistik med puls, sträcka, högsta fart etc från surfet

    Verkar ju ok för löpning men frågan är hur den funkar för wsurf. Anslutning mellan klocka och pulssensor när den sitter innanför våtdräkten etc.

    Kul att höra om någon testat den. Om bra, så är det ju en kul julklapp till en själv 🙂

    Jag har köpt Garmin 405 och är grymt nöjd!
    Stor som en vanlig klocka (lite tjockare), lätt att föra över datan och lätt att ladda batteriet.
    Funkar kanon att surfa med.
    Programvaran som är till är bra och man kan lätt exportera till Google Earth.

    /Johan

  • davven

    Medlem
    3 december, 2008 vid 20:27

    Har en pulsklocka som bara mäter puls/tider/kcal mm.
    Drog på mig den och surfade lite, men vart lite besviken. Kände att jag inte fick ut något av instrumentet. Löptränar man med den är det en helt annan sak då får man direkt feedback, samt man kan sätta intervall för vilken hr zon man ska befinna sig i mm. Givetvis kan man förutse infektion i kroppen med klockan när man lärt sig hur ens hjärta normalt brukar dunka, “vilopuls”. Men det går väl iofs kolla pulsen manuellt om man vill det varje morgon 😉 Men visst det är en smaksak. En sak som förvånade mig dock när jag testade klockan vid surf är att jag hade lägre puls än jag trodde, skulle vilja göra om testet en enda gång till. Det är isåfall när man har mellan 13 – 17 m/s och gasar som mest för se om adrenalinet orsakar ngn markant pulsstegring 😛

    Annars håller jag fullständigt med Jester, lägg till ngn hundralapp och köp en redig gps och ut och kriga mot världseliten i w-surf

    Men det är som sagt en smaksak vad man tycker,
    jag tycker nog att det är pengarna i sjön för w-surf.
    Däremot vid löpträning så tycker jag snarare raka motsatsen,
    helt sannslöst bra instrument om man vill förutse sjukdom, eller lägga sig i en pulszon som är optimal för förbränning alternativt konditionsträning/intervaller mm.

  • jester

    Medlem
    4 december, 2008 vid 07:55

    Problemet med en GPS-klocka är just placeringen av den. Händer har en viss tendens att hamna under vattnet ofta, och då tappar man kontakten med satelliter osv. Då dröjer det ett tag innan man får kontakt igen, och spikar kan inträffa osv. Bästa placeringen är högt på ena axeln, och i en aquapac.

  • carl-r

    Medlem
    4 december, 2008 vid 12:13

    Det är samma chip i den där du frågar om och i GT-31’an. Sirfstar III. Sen om det betyder nåt eller inte det vettefan. 🙂

  • grrrr

    Medlem
    8 december, 2008 vid 22:56

    Jag har en suunto X9i, en lite äldre modell än X10, och är väldigt nöjd med den.

    Köpte den inte bara för windsurfing men det går bra det med. Använder den mest för att i efterhand kunna se när det gick som bäst och var jag har varit. Och sen som klocka förstås…

    Jag har absolut inga speedambitioner men det är rätt kul att kunna se hur fort det går. Det går att läsa displayen när jag åker men vid hög fart hinner jag inte titta så ofta (hög fart för mig är från 40km/h), då är jag för koncentrerad på annat.

    Visst tappar den kontakt ibland men det kommer också snabbt tillbaka.
    Jag är kanske lite okunnig men blir inte gps-en blöt om den sitter på axeln också? Det händer rätt ofta att jag hamnar under vatten med hela kroppen i alla fall.

    Det som är synd är att högsta hastigheten på displayen ibland visar en orimlig hög hastighet. Det är bättre att gå in i listan i efterhand för att se hur det gick men då är hastigheterna utslätade.

    Mest en kul grej tycker jag.

    Pulsmätning har den inte.

  • jester

    Medlem
    10 december, 2008 vid 10:24

    Visst tappar den kontakt ibland men det kommer också snabbt tillbaka.
    Jag är kanske lite okunnig men blir inte gps-en blöt om den sitter på axeln också? Det händer rätt ofta att jag hamnar under vatten med hela kroppen i alla fall.

    Visst är det så, men inte alls lika ofta. Gäller ju att minimera risken..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.