Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajar på nya zeeland?

  • Hajar på nya zeeland?

    Publicerad av nikke på 9 juni, 2007 vid 22:25

    Alla vet att det är hajtätt i australien men hur är det på nya zeeland? Någon som vet! Och kanarieöarna och grekland är väl rätt så hajfritt va? Och JA, jag är nojig för vithaj…hehe.

    rasmus_w svarade 16 år, 11 månader sedan 19 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • electric

    Medlem
    9 juni, 2007 vid 22:58

    Nya Zeeland: Jag har varit på Nordön och där hörde jag inte ett ord om hajar. Jag är ganska säker på att det inte finns på Sydön heller. På Kanarieöarna och i Grekland finns det inga hajar.

  • nikke

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 00:07

    @Electric 389333 wrote:

    Nya Zeeland: Jag har varit på Nordön och där hörde jag inte ett ord om hajar. Jag är ganska säker på att det inte finns på Sydön heller. På Kanarieöarna och i Grekland finns det inga hajar.

    Intressant att det finns hajar i australien och inte på nya zeeland i så fall. Men det är ju kallare på nya zeeland så det beror säkert på klimatzoner och såntdär skit förmodar jag. Någon som vet hur windsurfingen är på nz förresten, vågor som austalien eller och finns det uthyrning där? Hur är det med hajar på hawaii förresten då när vi ändå snackar om sharks! 🙂

  • oldschool

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 04:19

    Finns det inte späckhuggare runt NZ….snäppet större än hajar 🙂

    Kan med all säkerhet garantera dig att det är gott om hajar på NZ. Bara för att det inte snackas om det betyder det inte att de inte är där.

    Likaså så finns det hajar runt Kanarie holmarna. Och det finns även haj i medel havet. Glöm inte bort att det även finns hajar i våra svenska farvatten!

    Å då ska vi inte ens börja snacka om Hawaii.

    Hajar finns i stort sett i överallt i alla världshaven i någon form. Borde inte vara så svårt att googla för att hitta var dina favorit hajar är utspridda 🙂

    Som vindsurfare får man leva med hajar..om man inte vill kajka runt i insjöar. Det är bara till att skippa nojan å köra på…ju tuffare förhållanden du kör desto mindre lär du fundera på hajar!

  • frasselinho

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 06:12

    Nya Zeeland, framförallt sydön har gott om vithaj. Har för mig att det ligger en ö grupp söder om sydön som håller ett av värdens största bestånd av vithaj – gott om säl = got om vithaj.
    medelhavet har oxå en del haj, kanske inte så mkt vithaj, även fast man senast 01 såg en utanför italiens ostkust. Hawaii är även det hajtätt, framförallt tigerhaj.
    Inte meningen att skrämmas eller så, bara för att det finns haj behöver man ju inte bli uppäten. rent statistiskts dör väl typ 1 eller 2 människor per år av just hajangrepp, så jag tror inte du behöver va nojig vaarken på NZ, Grekland eller Hawaii!

    Ha det fint

  • fnassel

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 06:57

    Jag har ingen aning om hajbeståndet på Nya Zeeland?! men jag tror att föregående skribenter har rätt i att det är ganska tätt med haj i dom krokarna.
    Själv har jag tokig hajnoja och har (dock endast) 2 gånger sett haj på Kanarieöarna när jag varit ute och surfat och det räkte för att få upp pulsen en bra bit.
    Jag inbillar mig dock att vi som vindsurfare inte är ett särskillt attraktivt byte så länge vi har fart på grejerna och därför har min vattenstart blivit ganska snabb med tiden. Det har också slumpat sig så att jag bara seglat där antalet hajangrepp är minimalt! (Kanarieöarna, Rhodos, Dominikanska republikenl, Danmark och Sverige)
    Jag kan inte påstå att jag “Skippat” nojan men glädjen i Vindsurfingen övervinner rädlsan!

    Så min komentar blir slutligen att “de e bar å åk”.

    /Gammelsmurfaren

  • spray

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 06:58

    Så länge du står på brädan torde det inte vara något problem, du är väl duktig på att surfa? 😀

  • _frippe_

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 07:03

    @Electric 389333 wrote:

    På Kanarieöarna och i Grekland finns det inga hajar.

    Jodå det gör det absolut. Jag läste till och med att sundet mellan ön och Flag beach på Fuerteventura var “shark breeding ground”, jag tror att det betyder att dom föder eller parar sig där. Jag har även sett filmer där dom visar hammarhaj runt kanarieöarna. Jag tror även att det finns en hel del haj i Medelhavet.

    Dock är det ju väldigt sällan man hör att någon i dessa vatten blir attackerade av en haj. Har aldrig hört talas om det kring Kanarieöarna (däremot i Medelhavet).

  • electric

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 08:13

    @NIKKE 389336 wrote:

    Någon som vet hur windsurfingen är på nz förresten, vågor som austalien eller och finns det uthyrning där?

    OK då, det finns tydligen hajar lite varstans – men du kan tolka mitt svar som att risken att stöta på dem är i princip noll.
    Betr vindsurfing på NZ finns det alla typer av förhållanden. Kolla t ex
    http://www.windsurf.co.nz/windsurf_locations_map.asp

  • supergleiter

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 08:25

    @NIKKE 389326 wrote:

    Alla vet att det är hajtätt i australien men hur är det på nya zeeland? Någon som vet! Och kanarieöarna och grekland är väl rätt så hajfritt va? Och JA, jag är nojig för vithaj…hehe.

    Har hört att det bara ska va tigerhajen av hajarna som ser människan som föda. De andra hajarna attackerar för att de tror man är en skadad säl men brukar inte äta upp en – så gör som “spray” säger o håll farten uppe 😉

    Har för mig att det var mest surfare på nordön o segelmekkat ligger runt Auckland + bättre klimat där. Så för vindsurfingen skulle jag satsat på nordön.

  • surf-maccan

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 10:11

    Själv har man fiskat haj utanför kanarieröran, vi åkte ut med båt å fiskade haj. Gott om dem! Det var nog iaf på mer än 50m djup, å ingen fick en på över en haj på över en meter.

  • spray

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 17:10

    @Surf Maccan 389372 wrote:

    Själv har man fiskat haj utanför kanarieröran, vi åkte ut med båt å fiskade haj. Gott om dem! Det var nog iaf på mer än 50m djup, å ingen fick en på över en haj på över en meter.

    Lite offtopic men tro mig, det finns bra mycket större hajar än så, men man måste en bit ut. Jag har sett dom själv…:smile:

  • petter

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 17:24

    Hajattacker är extremt ovanligt så inget att man ska oroa sig för. Grymt trevliga länder så låt inte lite hajnoja stoppa dig från att åka till Nya Zealand eller Australien! Men visst finns det haj på NZ, såg en på 2.5 m när jag windsurfade vid Taranaki…

    Kollar man ISAF så finns det ju dock haj nästan överallt… 🙂 För övrigt en grym site!!!

    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

  • bill

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 19:03

    Peter Hart skrev en sida om Nya Zeeland i aprilnummret av Windsurf. Han hade varit på sydön och läst om en kille som blivit nafsad av en vithaj när han surfade (tror det var utan segel). Det skönaste i storyn var att killen hade inte berättat det för sin morsa för han trodde att hon skulle förbjuda honom från att surfa. Det kom dock fram när den lokala blaskan plingade på och vill göra en story om killen…

  • j-s

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 10:40

    Jag vill inte förstöra för någon men….. Vill minnas att fem utav de
    största vithajarna som tagits upp är fångade i…..
    Medelhavet!:smile:

    På Hawaii finns givetvis mycket haj, speciellt tigerhaj, men
    det finns en hel del mat där också då sköldpaddan tydligen är
    en delikatess.

    Storfisknojja har man bara första minutrarna, sedan är man ute i brytet
    och har betydligt värre saker att bry sig om.

    Hur många badtillfällen är det inte i vattnet varje år, kontra: hur många
    hajattacker sker egentligen på levande människor??

    Som många sagt tidigare: Det är större risk att ta sig till surfet!:santa:

  • mag

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:01

    Det stämmer, men att sprida hajskräck i Medelhavet skulle påverka turismen väldigt negativt så de brukar tala tyst om det. Hajar finns överallt, och är precis som bilar farliga!

    Surfa på o fundera mindre!

    /Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajar på nya zeeland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.