Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hiberna iceboard bilder

  • oaxen

    Medlem
    10 december, 2010 vid 07:29

    Som sagt, det är i gipparna man har nytta av bredden. Tänk dig att du ska gippa med en vindsurfingbräda som är 20-25 cm bred.

  • m3lk3r

    Medlem
    10 december, 2010 vid 10:02
    Maglu;641839 wrote:
    Svenne eller någon annan. Raken på en skateboardtruck, vad påverkar den för egenskaper?
    Fick med gummiklossar till mina longboard-truckar som vinklar truckarna kraftigt.

    Hittade detta på wikipedia:
    “The geometry can be adjusted through the use of angled risers or “wedges,” which are mounted between the deck and the truck’s baseplate. The turning ability will increase if the geometry of the trucks are angled toward the outside of the deck. If the trucks are angled to the inside of the deck, turning angle will decrease, which can improve stability”

    Gummiklossar? Om det är gummi är det shock pads och om det är plast eller något hårt är det riser pads. Jag antar att du menar någon av dessa.
    Alltså jag vet inte om jag fattade ditt inlägg fullt ut, är lite nyvaken och trög, men det är ett par angled shock pads du menar så ser dom ut så här: [IMG]http://www.sickboards.nl/oscthumb.php?src=/images/angled_shockpads_large.jpg&w=800&h=507&f=jpg&q=95&hash=d48412acb637cd88b78f051637225f17[/IMG]

    Vinkeln påverkar truckens svängradie. Mer vinkel ger mer sväng och tvärtom. På downhill och slalom-skateboards brukar man se vinklad framtruck för mer sväng och vinklad baktruck för mindre sväng, alltså så att baktrucken blir en följetruck, det minskar risken för att sladda ur och det blir stabilare. På vanliga cruisebrädor och freeridebrädor så vinklar man ofta båda truckarna

    Om du inte fattade något av det jag skrev (vet inte om jag gör det heller, orkar inte läsa igenom det, är så sjukt trött) så checka in den här informativa bilden:
    Wedges.B.H.jpg

  • m3lk3r

    Medlem
    10 december, 2010 vid 10:07

    Dubbelpost

  • maglu

    Medlem
    10 december, 2010 vid 12:20

    Tack för tabellen och infon M3lk3r. Exakt sådana jag menar.

  • hdtv

    Medlem
    12 december, 2010 vid 21:01

    Segel framtaget för vintersurfing på begäran av Hiberna.

    Point-7 BALCK ICE

  • noob_master

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 16:33

    jag ha byggt en ice windsurfer men nu är vintern slut och blir inte så mycket att åka på men jag funderar på om det går att bara sätta på vanliga longboard truckar på brädan eller behöver jag ha speciella?
    longboard truckar svänger när man lutar sig och det bästa är väl att spänna dem så hårt som möjligt så det är minimmalt dem svänger?

    brädan jag har byggt påminner om den här http://iceboard.mazury.info.pl/iceboard/bud/decha.jpg
    eller det är en likadan som den på bilden.

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 08:44

    Om det är en “triangelbräda” ska du inte ha truckar. Använd vinkeljärn och se till att få bakmedarna HELT parallella. Tänk på att medarna behöver vara lite ledade lateralt.

  • noob_master

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 15:23

    vad är ett vinkeljärn?
    om man har hjul som står helt stilla går det ändå att svänga med brädan?

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 16:29

    L-profil.
    Vadå hjul och står stilla?
    Triangelbrädan styrs antingen med en styrarm som vrider den främre skenan eller genom att luta seglet som på de gamla brädorna, då kan man ha t ex ett böjt rör istället för skena.

  • classic

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 09:16

    Det här är en Hiberna med Surfen “vid rodret”. Vind ca 4 m/s segel på 4,5 kvm.

    Otroligt stabil i gipparna. Tommy har truckarna i mellanläget, finns ytterligare ett steg för ännu snävare gippar men då finns risk att medarna sladdar på hård is. Medarna är dom som levereras som standard, vi har testat kortare/högre medar för att gå i hård snö (tål ca 5 cm snö). Det finns även långa speedmedar men dom har vi inte kunnat testa.

    12000 känns helt motiverat, jag har kört min Hiber na i tre säsonger (ca 50 gånger på isen* 3 timmar minst) En sommarbräda börjar se ganska sliten ut vid det laget men inte Hibernan.

    http://www.hilmerby.com/film/tommy.avi

    /Stellan

  • surfen

    Medlem
    3 februari, 2011 vid 12:29

    Mera Hiberna, och jag som seglar, fattar inte att det kan vara så roligt att fara runt på isen? Roligt och enkelt, en bräda en rigg två uppsättningar medar sen är det bara att leka. Hiberna Speedster och X.O Sails Skull4,5m², så är det!:wink:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=nEpgNxbXIvM&feature=player_profilepage”]YouTube – Tommy G.mov[/ame]

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hiberna iceboard bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.